آیا زن ناشزه می‌تواند طلاق بگیرد ؟

طلاق زن ناشزه: مطابق با قانون و شرع، زن در مقابل شوهر خود تکالیفی بر عهده دارد. از جمله مهمترین این تکالیف، تمکین همسرش است.

در صورتی که زن از تمکین شوهر خود خودداری کند، دچار نشوز می‌شود و ناشزه بودن زن، آثار و عواقبی به همراه خواهد داشت. از جمله آثار و پیامدهای عدم تمکین زوجه، امکان طلاق از زوجه ناشزه برای مرد می‌باشد.

ناشزه در لغت یعنی گوشت بر آمده بر جسم است؛ ولی در اصلاح حقوقی بسیار گسترده. و قادر به دگرگون کردن زندگی یک زن می‌باشد؛ زن ناشزه به زنی گفته می‌شود که از شوهر خویش تابعیت نکند.

در قانون ما چنانچه زنی تکالیفی را که بر عهده‌اش می‌باشد. انجام ندهد و بدون اذن شوهر خانه را ترک نماید. شوهر حق دارد نسبت به زن، طرح شکایت عدم تمکین و در صورتی که زوجه بازهم سرپیچی نماید. و در برابر سرپیچی خود اصرار ورزد و قصد داشته باشد. از شوهرش طلاق بگیرد و مرد نخواهد وی را طلاق دهد، شوهر قادر خواهد بود وی را ناشزه کند؛

مقصود از ناشزه کردن زوجه، اجبار او جهت انجام تکالیف زوجیت می‌باشد. و چنانچه منزل شوهر را ترک نموده باشد، راهی به منظور برگرداندن او است؛ حال در صورتی که زن ناشزه تصمیم نداشته باشد. به خانه باز گردد و قصد طلاق داشته باشد، مشکلاتی به همراه خواهد داشت که او را ملزم به اخذ مشاوره حقوقی می‌کند.

حامد امیری وکیل طلاق اصفهان قصد دارد در ادامه این مقاله در خصوص طلاق زن ناشزه با شما صحبت کند. پس حتما تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

زن ناشزه کیست و چگونه می‌تواند از شوهر خود طلاق بگیرد؟

چنانچه زن و شوهر در خانواده تکالیفی را که بر عهده هر کدام از آنها می‌باشد. اعم از رابطه جنسی یا وظایف کلی که یک زن یا یک مرد می‌بایست انجام دهند. را به خوبی انجام ندهند یا از انجام دادن آنها امتناع کنند به لحاظ قانونی برای هر کدام از آنها وضعیتی ایجاد میگردد.

در اصطلاح حقوقی به عدم تمکین عام یا خاص زوجه ناشزه گفته می‌شود. به این معنی که شوهر حق دارد به خاطر نافرمانی و ترک خانه و عدم انجام تکالیف زوجیت از سوی زوجه او را طلاق ندهد. و همچنین از دادگاه جواز ازدواج مجدد دریافت کند. اگرچه مرد حتی در این حالت نیز باید مهریه زن را پرداخت کند. اما به این خاطر که زن برای همیشه همسر وی می‌ماند هرگز نمی‌تواند ازدواج مجدد کند.

خواندن این مقاله  حقوق زوجین در قانون مدنی

آیا زن ناشزه می‌تواند طلاق بگیرد ؟

توجه داشته باشید که اگر زن ناشزه حق طلاق در حین عقد داشته باشد، قادر است از شوهر خویش طلاق بگیرد.

شرایط طلاق زن ناشزه چگونه است؟

شرایط طلاق زوجه ناشزه، در ابتدا شوهر دادخواست تمکین را به دادگاه تسلیم می‌کند. پس از تسلیم دادخواست عدم تمکین زوجه ، قاضی دادخواست تمکین را مورد بررسی قرار می‌دهد.

در صورتی که قاضی زوجه را محکوم به تمکین نماید و حکم تمکین قطعی شود. شوهر قادر خواهد بود از این حکم جهت طرح شکایات دیگر همچون طلاق یا دریافت اذن ازدواج مجدد استفاده نماید.

حتما بخوانید : آثار عدم تمکین زن

در صورتی که شوهر بخواهد زن ناشزه خود را طلاق دهد، می‌بایست مهریه وی را پرداخت نماید‌. ولی از موقع به جریان افتادن دادخواست الزام به تمکین و همچنین اثبات حکم عدم تمکین زوجه، به او نفقه تعلق نخواهد گرفت.

در صورتی که زوجه به حکم عدم تمکین اعتراضی داشته باشد، قادر است. به دادخواست تمکین از سوی شوهر خود شکایت کند و درخواست تجدید نظرخواهی بدهد.

شوهر به منظور طلاق زوجه ناشزه، قادر است از طریق وکیل طلاق زن ناشزه استفاده نماید. وکیل طلاق روند طلاق را سرعت و کمک بسیاری به مرد خواهد کرد.

درخواست عسر و حرج طلاق زن ناشزه به دادگاه، چه میزان در طلاق او تاثیر دارد؟

برای این مورد می‌بایست به ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی مراجعه نمود. بر اساس این قانون در صورتی که زندگی زن در کنار شوهرش با مشقت و دشواری همراه باشد. و تحمل او را نداشته باشد، قادر خواهد بود به دادگاه درخواست عسر و حرج کند. در ماده قانونی به طور مستقیم به موارد ایجاد عسر و حرج اشاره‌ای نشده است.

یکی از شرایطی که موجب طرح شکایت عسر و حرج از سوی زن می‌گردد. می توان به کتک زدن زن، عدم انجام تکالیف زوجیت از جانب شوهر، بی توجهی به خانه و خانواده از سوی مرد اشاره نمود.

تفاوت میان تمکین و نشوز در چیست و تفاوت این دو چگونه سرنوشت طلاق را تغییر خواهد داد؟

در اسلام برای زوج و زوجه‌ای که با همدیگر عقد نکاح می کنند، وظایف و تکالیفی ایجاد میگردد که امتناع از آن تکالیف برای هر کدام پیامدهایی را به همراه خواهد داشت. 

  • تمکین برای زوجه در دو صورت وجود دارد؛ تمکین عام و تمکین خاص.
  • تمکین عام به وظایف زوجه در خانه اعم از آشپزی، بچه داری و… 
  • تمکین خاص به تکالیف زوجه در خصوص رابطه زناشویی.
خواندن این مقاله  معنی حکم قصاص و در چه صورت صادر میشود؟

در صورتی که زوجه از هر کدام از این تکالیف امتناع ورزد عدم تمکین یا نشوز. حقیقت تمکین و نشوز در برابر یکدیگر قرار دارند.

با این حال انجام ندادن تکالیف و وظایف برای شوهر نیز به گونه‌ای عدم تمکین محسوب می‌شود و در صورتی که شوهر از تکالیف خود به عنوان مرد خانواده سرپیچی کند، زن قادر است درخواست عسر و حرج کند.

عدم تمکین زن

شرح وضعیت حقوق زن ناشزه در طلاق

هنگامی که یک زوجه در منزل از شوهر خود سرپیچی نماید و یا منزل را بدون اذن شوهرش ترک کند. تصمیم به طلاق داشته باشد در صورتی که هیچ دلیل و منطق موجهی جهت اثبات ادعای خود نداشته باشد. و شوهر درخواست عدم تمکین را به دادگاه تسلیم کرده باشد. و ادعای او ثابت گردد و زوجه ناشزه به حساب آید؛ هیچ علت و راه حلی به منظور طلاق او وجود نخواهد داشت.

نفس عمل ناشزه سرپیچی از فرمان شوهر می‌باشد؛ به این معنا که شوهری خواهان زوجه خود است، اما زن بدون علت از او سرپیچی کرده و به تکالیف خود به درستی عمل نمی‌کند و در نتیجه منزل شوهر را نیز ترک می‌کند. حال دیگر تصمیم با مرد است که آیا می‌خواهد زن را به دلیل ترک بی‌علت طلاق بدهد یا قصد زندگی با او را دارد.

فقط موقعی زن ناشزه قادر است طلاق بگیرد که همانگونه که اشاره شد یا شرط طلاق ضمن عقد داشته باشد یا دلایل منطقی جهت عسر و حرج داشته باشد و یا خود شوهر تصمیم بگیرد که وی را طلاق دهد.

مزایای دریافت مشاوره زن ناشزه چه کمکی به وی می‌کند؟

هنگامی که ما میان یک زن و مرد اختلافاتی به وجود می آید و در مواردی که زوجه مقصر است و شوهر درخواست عدم تمکین به دادگاه تسلیم می‌نماید و تصمیم به طلاق دادن همسر خود ندارد و حالت نشوز برای زوجه ایجاد می‌گردد؛ دیگر هیچ راهی جهت طلاق زوجه وجود نخواهد داشت و تنها راه حل درخواست عسر و حرج می‌باشد.

خواندن این مقاله  تصرفات مادی در ملک مشاع: حدود تصرفات شریک در مال مشاع

در صورتی که دلایل موجه دارید ولی راه اثبات ادعای خویش را نمی‌ دانید، خواهید توانست از مشاوره و یک وکیل متخصص و باتجربه در این زمینه کمک بگیرید و با او مشورت نمایید.

به صورت کلی درخواست طلاق از سوی زن ناشزه چه میزان اعتبار دارد؟

این سوال برای تمام زنانی که ناشزه می شوند به جود می‌آید؛ ولی همانطور که قبلا اشاره شد در حقیقت ناشزه یک حق یک جانبه برای شوهر می‌باشد و مردی که قادر است با دلایل منطقی و موجه عدم تمکین زوجه را به اثبات رساند، در حقیقت حق طلاق را به صورت کامل از زوجه سلب می نماید.

از جمله مواردی که زن ناشزه می‌تواند طلاق بگیرد، وجود وکالت در طلاق ضمن عقد نکاح است. حالت دوم هم این است که دادخواست طلاق به علت عسر و حرج بدهد و قادر باشد ادعاهای خویش را به اثبات برساند.

به غیر از دو حالت فوق، تحت هیچ شرایط دیگری زن ناشزه حق طلاق نخواهد داشت. پس زن ناشزه‌ای که درخواست طلاق می‌دهد اگر یکی از دو حالت فوق را نداشته باشد، درخواست طلاق او عملا اعتباری نخواهد داشت.

سخن پایانی

در مطالب فوق به توضیح این مورد که آیا زن ناشزه می‌تواند طلاق بگیرد یا خیر پرداخته شد و گفتیم که چنانچه زن و شوهر در خانواده تکالیفی را که بر عهده هر کدام از آنها می‌باشد اعم از رابطه جنسی یا وظایف کلی که یک زن یا یک مرد می‌بایست انجام دهند را به خوبی انجام ندهند یا از انجام دادن آنها امتناع کنند به لحاظ قانونی برای هر کدام از آنها وضعیتی ایجاد می‌گردد.

در اصطلاح حقوقی به عدم تمکین عام یا خاص زوجه ناشزه گفته می‌شود. به این معنی که شوهر حق دارد به خاطر نافرمانی و ترک خانه و عدم انجام تکالیف زوجیت از سوی زوجه او را طلاق ندهد ولی از دادگاه جواز ازدواج مجدد را دریافت کند. البته در هر صورت باید مهریه زن را به او بپردازد.

 

3 دیدگاه در نوشته: “آیا زن ناشزه می‌تواند طلاق بگیرد ؟

  1. کاربر گرامی نویسنده نوشته

    سلام دوست عزیز بهتره برای مشکلتون با وکیل صحبت کنید. اگر تمایل دارید با این شماره تماس بگیرید: ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷

  2. سعیده جوکار

    سلام بخشیداگه ناشزه ثابت بشه میتونه طلاق بگیره یانه؟ چندوقت باید بگذر تازن بتوانه دوباره درخواست طلاق بده؟

  3. محمد شمامی

    ایا اگر زنی به تمکین عام خاص محکوم شده باشد .و مرد نیز مهریه وی را بپردازد باز زن می تواند با گذشت چند سال از دادگاه طلاق بگیرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *