بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > توقیف اموال برای نفقه: آیا توقیف اموال مرد برای نفقه امکان پذیر است؟

توقیف اموال برای نفقه: آیا توقیف اموال مرد برای نفقه امکان پذیر است؟

توقیف اموال برای نفقه

مدت زمان تخمینی مطالعه: 11 دقیقه

دادخواست مطالبه نفقه و تامین خواسته

توقیف اموال برای نفقه: نفقه به این معنا است که مخارج و هزینه‌های زندگی زوجه در زندگی زناشویی، که در هر صورت، بر عهده زوج است. حتی در صورتی‌که خود زوجه هم شاغل باشد و بتواند هزینه‌های خود را پرداخت کند؛ باز هم مرد، موظف به پرداختن مخارج همسر خود می‌باشد.

اکنون چنانچه زن با وجود تمکین و اگر که تمکین نکرده، ولی عذر شرعی دارد مانند خوف بدنی و جانی در زندگی زناشویی از شوهر خویش نفقه دریافت نکند، حق دارد شکایت کند و آن را از دادگاه مطالبه کند.

قاضی در این زمینه بعد از حکم به پرداخت نفقه، زوج را به پرداخت آن محکوم خواهد کرد و امکان دارد در هنگام اجرای حکم هم از مرد اموالی توقیف گردد.

وکیل خوب اصفهان در ادامه، مطالبی در خصوص توقیف اموال مرد برای نفقه بیان می‌کند. توصیه ما به شما این است که تا انتهای این مقاله همراه ما باشید و در پایان نظرات و تجربیات خود را برای ما بنویسید.

نفقه چه زمانی قابل مطالبه است؟

نفقه زوجه چه عندالمطالبه (حال) باشد چه گذشته، قابل مطالبه می‌باشد. با فرض اینکه در گذشته، شوهر به مدت شش ماه نفقه زوجه را نپرداخته است و پس از مدتی اقدام به پرداخت نفقه نموده، حال زوجه حق دهرد برای آن شش ماه دادخواست مطالبه نفقه تسلیم نماید.

توقیف اموال برای نفقه چگونه است؟

طبق توضیحات وکیل نفقه در اصفهان بر عکس مهریه و مطالبه آن که به وسیله اجرای ثبت توقیف اموال زوج امکان‌پذیر می‌باشد؛ در مطالبه نفقه، فقط می‌بایست به دادگاه و یا شورای حل اختلاف مراجعه نمود. در صورتی‌که میزان نفقه کمتر از 20 میلیون تومان باشد، می‌بایست به شورای حل اختلاف مراجعه نمود.

توقیف اموال مرد برای نفقه

بنابراین موقعی که زوجه تمکین می‌کند و یا تمکین نمی‌کند و دلیل منطقی دارد و شوهر نفقه را پرداخت نمی‌کند می‌تواند به دادگاه دادخواست مطالبه نفقه را تسلیم کند و همچنین دادخواست تقاضا و درخواست تامین خواسته یا توقیف اموال شوهر را نیز بخواهد.

نحوه تنظیم دادخواست مطالبه نفقه

تهیه دادخواست نفقه و استناد به مدارک و ادله در دست، به دانش حقوقی نیازمند است. به خصوص چنانچه درخواست تامین خواسته ضمن آن عنوان گردد. بنابراین پیشنهاد می‌شود از دانش مشاوران حقوقی و وکلا در این خصوص بهره ببرید.

توقیف اموال در اجرای حکم نفقه

به غیر از تامین خواسته که ملزم به تایید قاضی می‌باشد، چنانچه به وسیله اجرای احکام حکم صادر گردد؛ اگر شوهر در مهلت مقرر نفقه را نپردازد امکان توقیف اموال او مانند اتومبیل و حساب بانکی و… وجود خواهد داشت.

خواندن این مقاله  مراحل شکایت از شوهر برای کتک زدن چیست ؟

موارد مرتبط با اجرای احکام و پیگیری آن ملزم به پیگیری مستمر می‌باشد و حضور وکیل کمک زیادی می‌تواند به تسریع پرونده کند.

نخستین شرط این است که زوجه در حال تمکین باشد و به بیانی دیگر ناشزه نباشد و یا اینکه عذر موجه داشته باشد.
مورد دون این می‌باشد که زوج به‌منظور پرداخت نفقه برای مدت قانونی میان یکدیگر اقدام نکرده باشد.

زن در این شرایط می‌تواند برای دادخواست مطالبه مهریه به دفاتر خدمات قضایی، مراجعه نماید.
در حین این دادخواست این امکان را دارد که درخواست تامین خواسته بدهد؛ یعنی تقاضای توقیف اموال شوهر خود را بخواهد و نیز مالی را معرفی نماید.

در مرحله پایانی تعیین وقت خواهد شد و قاضی رسیدگی می‌کند و در صورتی‌که تامین خواسته را به صلاح دید اقدام می‌نماید و قرار تامین خواسته صادر خواهدکرد د و به پرونده نیز در این راستا با حضور زوجین رسیدگی می‌کند.

چه اموالی برای نفقه قابل توقیف است؟

وکیل نفقه در اصفهان پاسخ می‌دهد: به‌منظور توقیف اموال در رابطه با مطالبه نفقه می‌توان کلیه اموال را به غیر از مستثنیات دین توقیف کرد که این مستثنیات شامل منزل مسکونی و ابزار کار و آذوقه شخص می‌باشد؛

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

بنابراین مغازه شخص یا طلاها و حساب بانکی و اتومبیل شخصی زوج در صورتی‌که محل امرار معاش وی نباشد توقیف خواهد شد. همچنین سهام‌های بورسی و سهام عدالت و سایر موارد از این قبیل نیز قابل توقیف می‌باشند.

روش‌های شکایت جهت دریافت نفقه

به‌منظور دریافت نفقه دو روش حقوقی و کیفری وجود دارد. در مورد شکایت کیفری می‌بایست چنین گفت که پرداخت نکردن نفقه جرم است و هنگامی که محرز گردد که مرد، تمکن مالی دارد ولی نفقه نمی‌پردازد به حبس محکوم می‌گردد.
ولی چنانچه توانایی مالی نداشته باشد در بخش کیفری محکوم نخواهد شد.

ولی در شکایت حقوقی، مرد چه تمکن مالی داشته باشد چه نداشته باشد محکوم به پرداخت می‌گردد و موظف به پرداخت است. حال چنانچه پرداخت نکند و توانایی مالی هم داشته باشد، جلب می‌شود. اگر که تمکن مالی نداشته باشد برای زوجه مجوزی است که بتواند طلاق بگیرد.

نحوه محاسبه نفقه چگونه است؟

محاسبه نفقه به عوامل گوناگونی بستگی دارد. وضعیت مالی زوج، نفقه زنان مانند زوجه، عرف شهر مکان اقامت و شئونات خانوادگی زوجه، پاره‌ای از این عوامل هستند.

زن و شوهر می‌بایست بر سر مقدار نفقه با یکدیگر توافق نمایند. چنانچه میان زن و مرد توافق صورت نگیرد، مقدار نفقه توسط کارشناس تعیین خواهد شد.

چه زمانی نفقه به زوجه تعلق نخواهد گرفت؟

در صورت ثابت شدن عدم تمکین ، زوجه ناشزه نامیده شده و به وی نفقه تعلق نخواهد گرفت.

خواندن این مقاله  آزار و خشونت علیه اطفال! انواع خشونت علیه کودکان!

یعنی چنانچه زوجه نیازهای مرد را برطرف نکند یا بدون اذن وی محل زندگی مشترک را ترک نماید، بر اساس قانون حق کرفتن نفقه را ندارد؛ جز در صورتی‌که عدم تمکین به قاضی اثبات نشود و زوجه بتواند از خود در مقابل اتهام عدم تمکین به خوبی دفاع نماید.

ناشزه کیست؟

به صورت کلی زوجه‌ای که تکالیف شرعی خود و کارهای واجب نسبت به شوهرش را اجرا نکند، ناشزه نامیده می‌شود. به زوجه‌ای که ناشزه نامیده شده نفقه تعلق نمی‌گیرد.

چنانچه زوجه‌ای ناشزه نامیده شود، شوهرش قادر خواهد بود درخواست طلاق بدهد و همچنین از قاضی اجازه نکاح مجدد دریافت کند.

زندگی نکردن در محل سکونت دائمی شوهر، سوءرفتار و عدم حسن معاشرت با شوهر از قبیل مواردی می‌باشد. که چنانچه زن آن‌ها را انجام دهد، ناشزه نامیده می‌شود.

توقیف اموال

برای نفقه کدام اموال توقیف می‌شوند؟

به‌منظور جلوگیری از سخت شدن زندگی، در قانون برای شخص محکوم نمی‌‌توان موارد ضروری زندگی او را توقیف کرد.

جهت نفقه تمامی اموال منقول و غیرمنقول شوهر را چنانچه از مستثنیات دین نباشند می‌توان توقیف کرد. مستثنیات دین عبارت است از:

  • • خانه مسکونی که قانونا در شأن شوهر در حالت اعسار وی باشد.
  • • اسباب ضروری زندگی که جهت رفع حوائج مورد نیاز مرد و اشخاص تحت تکفل او لازم می‌باشد.
  • • اثاثیه و کتاب‌های علمی و تحقیقاتی برای اشخاص اهل علم
  • • خوراک موجود به اندازه نیاز شوهر و اشخاص تحت تکفل او جهت مدتی که قانونا خوراک ذخیره می‌شود.
  • • اسباب و ابزار ضروری کار که برای امرار معاش مورد نیاز واجب است.
  • • تلفن مورد نیاز مدیون.
  • • وجهی که در حین اجاره به موجر پرداخت می‌گردد، اگر که پرداخت اجاره بها بدون آن سبب عسر و حرج گردد و عین ملک مورد اجاره مورد نیاز مدیون باشد و از شأن وی بالاتر نباشد.

توقیف اموال برای نفقه به چه شکلی انجام می‌شود؟

توقیف اموال جهت نفقه با نظر به نوع اموال متفاوت می‌باشد:

اموال منقول

اموال منقول از طریق مامور اجرا شناسایی و صورت برداری می‌شوند. این اموال در محل خود صیانت می‌شوند جز در وضعیتی که انتقال اموال جهت صیانت آن‌ها الزامی باشد.

ضمن توقیف اساس بر این می‌باشد که کلیه اموال حاضر در محل سکونت زوج متعلق به وی است؛ جز اینکه عکس این مسئله با دلیل منطقب اثبات گردد. به‌عنوان مثال چنانچه اتومبیل همکار شوهر در پارکینگ باشد و با سند مالکیت اثبات گردد که متلعق به شوهر نیست، نمی‌توان آن را جهت نفقه توقیف نمود.

توقیف اموال غیرمنقول

در صورتی‌که مال غیرمنقول ثبت شده باشد، پس از این‌که جهت نفقه توقیف شد، می‌بایست به اداره ثبت مکانی که مال در آن‌جا واقع گردیده اطلاع داده شود.

خواندن این مقاله  تفاوت عقد مضاربه با حق العمل کاری

چنانچه ملک به نام شوهر باشد، می‌بایست توقیف آن در دفتر املاک ثبت گردد و به مسئولان اجرای حکم اطلاع داده شود که ملک به اسم شوهر ثبت گردیه است.

در بعضی از مناطق کشور برخی اشخاص اقدام به ثبت اموال غیرمنقول خویش نمی‌کنند و اموال آن‌ها سابقه ثبتی ندارد. در این شرایط موقعی می‌توان مال را توقیف کرد که کارشناس شوهر را مالک آن تشخیص دهد یا در آن تصرف مالکانه داشته باشد.

اگر مرد مالی برای توقیف نداشت تکلیف چیست؟

به صورت کلی اگر که فرد بدهکار نسبت به پرداخت بدهی خویش اقدام ننماید، فرد طلبکار از طریق دادگاه جهت توقیف اموال وی اقدام خواهد کرد.

چنانچه فرد مالی جهت توقیف نداشته باشد تا موقع پرداخت بدهی خویش بازداشت می‌شود. در خصوص نفقه نیز اگر که زوج مالی جهت توقیف نداشت که با توقیف و فروش آن‌ها بتوان نفقه زوجه را پرداخت نمود، محکوم به ۶ ماه و 1 روز تا 2 سال حبس خواهد شد.

جمع بندی درباره مقاله توقیف اموال نفقه

بر عکس مهریه و مطالبه آن که به وسیله اجرای ثبت توقیف اموال زوج امکان‌پذیر می‌باشد؛ در مطالبه نفقه، فقط می‌بایست به دادگاه و یا شورای حل اختلاف مراجعه نمود. در صورتی‌که میزان نفقه کمتر از 20 میلیون تومان باشد، می‌بایست به شورای حل اختلاف مراجعه نمود.

بنابراین موقعی که زوجه تمکین می‌کند و یا تمکین نمی‌کند و دلیل منطقی دارد و شوهر نفقه را پرداخت نمی‌کند می‌تواند به دادگاه دادخواست مطالبه نفقه را تسلیم کند و همچنین دادخواست تقاضا و درخواست تامین خواسته یا توقیف اموال شوهر را نیز بخواهد.

همراهان عزیز برای دریافت راهنمایی‌های بیشتر در زمینه نفقه و اعطای وکالت به بهترین وکیل اصفهان می‌توانند از طریق یکی از راه‌های مندرج در سایت به صورت حضوری یا غیرحضوری با حامد امیری وکیل پایه یک دادگستری ارتباط برقرار کنند.

مشاوره با وکیل در خصوص تکلیف ثمن در فروش مال غیر:

دفتر وکالت حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

پذیرش حضوری: شنبه تا سه شنبه از ساعت ۱۶:۳۰ لغایت ۲۰:۳۰

پذیرش غیر حضوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۱۳:۰۰ لغایت ۱۶:۰۰

مشاوره فوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۸:۳۰ لغایت ۲۳:۰۰

آدرس دفتر وکالت: اصفهان، خیابان سجاد، ابتدای خیابان قائم مقام فرهانی، مجتمع شیخ بهایی طبقه اول واحد ۱۱

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

2 نظرات

  • علی
    13 مهر, 1402 در 2:39 قبل از ظهر

    اگر برای نفقه کسی دیگری ملکی را ضمانت بگذارد بعد از رداعسار توقیف کنند میتواندان را بفروشند چیکار باید کرد؟

پیام بگذارید