بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > مراحل شکایت از شوهر برای کتک زدن چیست ؟

مراحل شکایت از شوهر برای کتک زدن چیست ؟

عدم-تمکین-سایت حامد امیری وکیل پایه 1 دادگستری

مراحل شکایت از شوهر: در حال حاضر با ارتقاء سطح فرهنگ جامعه و همچنین تغییر سبک زندگی به روش مرد سالارانه، ممکن است. کمتر شاهد اعمال خشونت فیزیکی شوهر علیه زن باشیم.

شکایت از شوهر برای دست بلند کردن

با این وجود متاسفانه کماکان این فرهنگ غلط به صورت کامل در جامعه ما ریشه کن نشده است. و هنوز هم مردانی  خودشان با این روش قصد تادیب همسر خود را دارند. و یا به علل دیگری مثل مشکلات روانی یا اعتیاد چنین رفتار خشونت آمیزی را در حق یک زن روا می‌دارند، وجود دارد.

اما قانون کشور ما، همچون قوانین کشور‌های دیگر در مقابل چنین رفتارهای خشونت آمیزی سکوت نکرده است. و افزون بر مجازات کیفری که همان قصاص یا پرداخت دیه و… (در صورت ایراد ضرب و جرح) است. این رفتار را از مصادیق عسر و حرج شناخته که زوجه حق دارد با استناد به آن تقاضای طلاق کند.

حامد امیری بهترین وکیل خانواده اصفهان در ادامه به بررسی مراحل شکایت از شوهر برای دست درازی خواهد پرداخت. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید و با درج نظرات خود ما را خوشحال نمایید.

در قانون ضرب و جرح به چه معنا است؟

مراحل شکایت از شوهر: اصولا ضرب یعنی صدماتی که بدون ایجاد شکستگی یا خونریزی بر اعضای بدن وارد می‌گردد. و آثاری از جمله کبودی و یا پیچ خوردن. اما جرح به صدماتی که موجب پارگی بافت‌ها و پوست بدن و به همین خاطر جرح اکثرا همراه با خونریزی می‌باشد. مثل بریدگی، خراشیدگی یا پارگی پوست، قطع عضو و یا شکسته شدن استخوان.

در قانون این موارد با عنوان «جنایت بر عضو» جرم تلقی گردیده‌اند. که عبارتند از: هر نوع آسیب کمتر از قتل، مثل قطع عضو، جراحت و صدمات وارد بر منافع (همچون بویایی، شنوایی و…)

بر اساس قانون اگر به طور عمدی جنایتی بر عضو وارد گردد. می‌توان در صورت تقاضای شخص آسیب دیده. و یا ولی دم وی، او را قصاص نمود. و در غیر این حالت منجر به تعزیر و دیه خواهد شد.

در مورد ضرب و جرح زن هم می‌بایست. گفت می‌توان با استناد به این ماده و اقامه دعوای به موقع موجبات قصاص، دیه و یا تعزیر او را مهیا ساخت. با این حال اعمال این مجازات‌ها دارای شرایطی است که در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت.

خواندن این مقاله  ولی قهری و اختیارات آن در قانون ایران

مراحل شکایت از شوهر

در ادامه به تفکیک هر یک از مجازات‌های در نظر در قانون برای این جرم می‌پردازیم.

مجازات ضرب و جرح عمدی زن

وکیل اصفهان می‌گوید مجازات ضرب و شتم عمدی زن گوناگون است:

مراحل شکایت از شوهر:در مواقعی که ضرب و شتم باعث آسیب شخص مقابل نگردد. و آثاری از آن بر بدن فرد نمانده باشد، مجازاتی در پی ندارد. ولی اگر که این ضرب و شتم به طور عمدی باشد. و شاکی رضایت ندهد، مرتکب با در نظر گرفتن. نظر قاضی پرونده محکوم به مجازات تعزیری خواهد شد.
حال چنانچه در اثر ضرب و جرح عمدی مرتکب، شخص مقابل دچار آسیب، شکستگی یا از کار افتادگی اعضا گردیده باشد. یا یکی از حواس پنجگانه او ناقص گردیده باشد. علاوه بر این در مواقعی که فرد بر اثر ضربه دچار زوال عقل گردد، مرتکب قصاص خواهد شد. در مواقعی که با وجود چنین صدماتی امکان قصاص وجود نداشته باشد. و عمل وی سبب اختلال در نظم جامعه گردیده باشد. مرتکب در صورت تقاضای فرد صدمه دیده. محکوم به پرداخت دیه خواهد شد.
چنانچه مرتکب با بهره‌گیری از چاقو، اسلحه و امثال آنها سبب آسیب گردد. ولی آسیب از انواع در مورد قبل نباشد، مرتکب محکوم به مجازات مقرر می‌شود.

مصادیق عسر و حرج

مصادیق عسر و حرج به شرح زیر هستند:

1-ترک زندگی خانوادگی از طریق شوهر حداقل برای ۶ ماه متوالی و یا ۹ ماه‌ متناوب به مدت یک سال بدون دلیل موجه.

2- اعتیاد مرد به یکی از انواع مواد مخدر و یا اعتیاد او به مشروبات الکلی که در بنیان زندگی خانوادگی اختلال وارد کند. و خودداری یا عدم امکان الزام او به ترک آن طی مدتی‌ که به تشخیص. پزشک جهت ترک اعتیاد لازم بوده است.‌ در شرایطی که مرد به تعهد خویش عمل نکند. و یا بعد از ترک، دوباره به مصرف‌ موارد فوق روی آورد، بنا به تقاضای زن، طلاق صورت خواهد گرفت.

3- محکومیت قطعی مرد به حبس ۵ سال یا بیشتر.

4- ضرب و شتم یا هر نوع سوء‌رفتار مداوم مرد. که قانونا شرایط زن قابل تحمل نباشد.

5- مبتلا شدن مرد به بیماری‌های ناعلاج روانی یا سرایت دهنده و یا هر بیماری صعب‌‌العلاج‌ دیگری که زندگی مشترک را مختل نماید.

خواندن این مقاله  قرارداد رهن و اجاره: راهنمای جامع برای مستأجران و مالکان

دادگاه در دیگر مواردی که عسر و حرج‌ زوجه در دادگاه احراز گردد، حکم طلاق صادر را نماید. بر اساس این ماده:

«در صورتی که دوام زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد. وی می‌تواند به دادگاه مراجعه و تقاضای طلاق نماید، چنانچه عسر و‌حرج مذکور در محکمه ثابت شود. دادگاه می‌تواند زوج را اجبار به طلاق نماید و در صورتی که اجبار میسر نباشد زوجه به اذن حاکم شرع طلاق داده‌ می‌شود.»

نحوه اثبات ضرب و شتم مرد

به منظور ثابت کردن ضرب و شتم مرد موارد زیر مورد نیاز می‌باشد:

1- شهادت شهود

گاها مردی که به دلیل ضرب و شتم از او شکایت، در دادگاه مدعی می‌شود که بی‌گناه بوده و همسر خود زنی کرده است. فرد مدعی باید ادعای خویش را با شهادت فرزندان، همسایگان، خدمتکاران و دیگر افرادی که شاهد این موضوع بوده‌اند ثابت گند.

2- اقرار

اقرار به این معنی می‌باشد که فردی که مرتکب رفتار ضرب و جرح گردیده است، خود در برابر قاضی یا مامور نیروی انتظامی به این مسئله به طور کتبی اعتراف نموده سپس اعتراف خود را با امضا و اثر انگشت تایید کند.

3- قسامه

با در نظر داشتن شرایط ویژه یک‌سری از پرونده‌ها. امکان دارد قاضی دادگاه از طرفین بخواهد. که با سوگند ادعای خویش را اثبات نمایند.

4- اماره

صدا و فیلم  برای قاضی در حد دلایل و مدارک دارای ارزش و اعتبار نیست. ولی ممکن است تحت عنوان اماره و نشانه‌ای جهت اثبات ادعای خواهان مورد استفاده قرار گیرد. ولی چنانچه اصالت صدا و فیلم اثبات گردد، با عنوان دلیل معتبر خواهد بود. بنابراین بهتر است از دادگاه بررسی اصالت آنها را درخواست کنید.

5- علم قاضی

قاضی صحبت‌های دو طرف و شهود. و نیز با ارزیابی پرونده. با دانش و تجربه خود به نتیجه و حکم صادر می‌نماید.

ترک خانه توسط زن-بهترین وکیل خانواده در اصفهان

مراحل شکایت از شوهر

بنا به بهترین وکیل اصفهان، نخستین گام جهت شکایت از شوهر مراجعه به کلانتری یا دادسرا است.
نخست جهت شکایت از شوهر به دلیل خشونت می‌بایست به کلانتری مراجعه نمود تا از شوهر طرح شکایت شود.

زوجه قادر است پس از ساعت اداری نیز برای شکایت به کلانتری مراجعه نماید. تا از میان رفتن آثار جرم پیشگیری شود؛ ولی بعضی اشخاص با همراه داشتن مدارک کافی جهت اثبات جرم مستقیم به دادسرا و روند تشکیل پرونده را شروع می‌کنند. در این شرایط که موضوع شکایت از شوهر به دلیل خوشونت زوجه مطرح می‌باشد در دادگاه خانواده رسیدگی نمی‌شود.

خواندن این مقاله  آیا خرید گوشی سرقتی جرم محسوب می‌شود؟

مدارک مورد نیاز جهت شکایت از شوهر

۱- مدارک شناسایی مثل کارت ملی و شناسنامه
۲- شهادت شهود و سایر دلایل
۳- صورت جلسه مامور انتظامی

مرحله دوم فرستادن پرونده به دادگاه است.

پس از صدور نظریه پزشکی قانونی پرونده شکایت از شوهر به دادسرا ارجاع داده خواهد شد. سپس احضاریه دادگاه به طور جداگانه به دست زوجه و زوح رسانده شده تا در زمان مقرر شده در جلسه دادگاه حضور پیدا کنند.

مرحله سوم نظریه پزشکی قانونی است.

پس از شکایت نامه و ارسال پرونده به دادگاه، نخستین اقدام قاضی چنانچه شوهر اقرار به کتک زدن زن نکند زوجه به پزشکی قانونی ارجاع داده خواهد شد تا جراحت به وجود آمده از طرف کارشناسان پزشکی قانونی بررسی گردد و مقدار جراحت وارد شده مشخص شود تا قاضی قادر باشد بر طبق نظریه کارشناسان پزشکی قانونی رای صادر نماید.

سخن پایانی

اصولا ضرب یعنی صدماتی که بدون ایجاد شکستگی یا خونریزی بر اعضای بدن وارد می‌گردد و آثاری از جمله سرخی، کوفتگی، سیاه شدن، کبودی و یا پیچ خوردن بر جای می‌گذارد. اما جرح به صدماتی گفته می‌شود که موجب پارگی بافت‌ها و پوست بدن شده و به همین خاطر جرح اکثرا همراه با خونریزی می‌باشد، مثل بریدگی، خراشیدگی یا پارگی پوست، قطع عضو و یا شکسته شدن استخوان.

سوالات متداول

آیا می‌توان بدون شاهد ضرب و شتم همسر را ثابت کرد؟

شاهد یکی از دلایل اثبات کننده در صدور حکم کتک زدن زن است سایر دلایل مثل اقرار و سوگند و علم قاضی و تحقیقات نیز در صورت حکم ضرب و شتم همسر امکان‌پذیر است.

آیا ضرب و شتم می‌تواند دلیل طلاق همسر باشد؟

در صورت تکرار و صدور احکام متعدد با نظر به ماده ۱۱۳ قانون مدنی صدور حکم طلاق ممکن است البته صرف داشتن برگه پزشکی قانونی کفایت نمی‌کند.

حکم کتک زدن همسر در قانون چیست؟

بر اساس قانون صدور حکم به قصاص، دیه، سایر مجازات‌ها جهت کتک زدن همسر و آسیب به زن در قانون در نظر گرفته شده است.
مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

22 نظرات

  • وکیل حامد امیری
    9 اردیبهشت, 1403 در 6:50 بعد از ظهر

    در صورت اثبات سو رفتار زوج امکان طرح دعوای طلاق مهیا است

  • وکیل حامد امیری
    9 اردیبهشت, 1403 در 11:30 قبل از ظهر

    با شکایت طرف دیگر به جهت دسترسی به سامانه ثنا متوجه میشود

  • یک زن در جامعه اسلامی
    7 اردیبهشت, 1403 در 2:57 قبل از ظهر

    ۴۴ سالمه روزی ۱۸ ساعت کار میکنم دانشجوی دکترام ۲۰ ساله کتک میخورم چرا نمی میرم ؟چرخ زیاد کبود نمیشم؟فقط یکم داخل دهنم زخم میشهبدون دلیل کتک خوردن دردش زیاده پیگیری کردم چند بار خیلی مراحل طلاق سخته تنهام خدایا منو بکش

  • sj
    13 فروردین, 1403 در 9:39 قبل از ظهر

    چجوری میتونم شکایت کنم و مدرک از بدنم جمع کنم اما شوهرم متوجه نشه؟

  • حسنوند
    14 دی, 1402 در 9:10 قبل از ظهر

    سلام همسر من وقتی با من دعوا میکنه منو کتک میزنه فحش میده تهمت میزنه حتی به خود من هم تهمت میزنه دیشب کلی منو کتک زده بیشتر توی صورتم کوبیده حالت ورم داره نمیدونم برم شکایت کنم یانه چون خیلی آدم زبون نفهمی منو کنف یکون میکنه ازش میترسم بچه هامون ازم بگیره تو رو خدا منو راهنمایی کنید

  • محمد
    8 دی, 1402 در 1:22 قبل از ظهر

    سلام دخترم
    شوهرش خیلی بداخلاق هستش چندین بار کتک خورد دومرحله نامه پزشک قانونی داره ولی شاهد نداره میتونه طلاق بگیره یانه باتشکر

  • کارشناس دیدگاه
    14 مهر, 1402 در 11:24 بعد از ظهر

    سلام دوست عزیز. بهتره برای مشکلتون با وکیل صحبت کنید. اگر تمایل دارید با این شماره تماس بگیرید: ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷

  • سمیه
    14 مهر, 1402 در 11:17 بعد از ظهر

    من جدیدا شوهرم با مشتاش تو سرم و گردنم زد بعد هولم داد استخون ساق پام هم کبود شده هم ورم کرده رفتم دفتر قضایی شکایت کردم نمیدونم براش پیامک رفته یا نه میترسم تا وقت دادگاه کبودی از بین بره چکار کنم

  • کارشناس دیدگاه
    7 مهر, 1402 در 12:46 بعد از ظهر

    سلام دوست عزیز. بهتره برای مشکلتون با یک وکیل صحبت کنید. اگر تمایل دارید با این شماره تماس بگیرید: ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷

  • عبدلی
    6 مهر, 1402 در 10:49 بعد از ظهر

    بچه ها من به کمک شدیدا نیاز دارم .عقد هستم و شوهرم منو به شدت کتک میزنه منو خفه می کنه .بدنمو جمع میکنه یهمو می پره روم از وقتی این کارو کرده کمرم فک کنم ناقص شده .یهسرس توی خفگی چشام کور شد که نتونستم ببینم و الی آخر

  • ناشناس
    14 شهریور, 1402 در 3:15 بعد از ظهر

    واقعا خدا لعنتش ن کنه

  • ناشناس
    14 مرداد, 1402 در 7:46 بعد از ظهر

    خواهش میکنم جلوی این وحشیای انسان نما رو بگیرین.تا کی ما زن ها باید مورد خشونت خانگی قرار بگیریم تا خونه پدر هستیم از پدر بکشیم وقتیم بریم خونه شوهر ازشوهر.واقعا چرا یه قانون سفت و سخت نمیذارن که کسی جرات نکنه دست رو زنش بلند کنه. اگه کسی زنشو نمیخواد طلاقش بده اگه میخواد گه میخوره میزنه. اگه حالیش نیس و نمیتونه خودشو کنترل کنه بره گمشه تو تیمارستان و دیوونه خونه.دیگه جاش تو خونه و خانواده نیس
    توروخداااا قانون بدادمون برس

  • ناشناس
    14 مرداد, 1402 در 7:41 بعد از ظهر

    سالی که نکوست ازبهارش پیداست.هنوز که عقدی جداشو و باهاش زیر یه سقف نرو که اونموقع دیگه پشیمونی سودی نداره و راه برگشتی نیست

  • ناشناس
    20 تیر, 1402 در 2:18 قبل از ظهر

    شوهرم تا یه چیزی میشه در حد مرگ منو میزنه مجبورم بخاطر پسرم تحمل کنم می‌خوام ازش شکایت کنم بلکه بترسه یا حداقل یه جریمه ی چیزی ک دیگه منو نزنه نمیدونم چیکار کنم

  • .....
    6 تیر, 1402 در 1:55 بعد از ظهر

    من مژه کاشته بودم شوهرم اومد عصبانی شد و کند همشو مژه هامم کنده شد میتونم شکایت کنم

  • فریبا
    5 تیر, 1402 در 8:08 قبل از ظهر

    سلام اقدم شوهرم منو زده ولی جایم کبود نشوده میتونم شکایت کنم

  • ناشناس
    5 تیر, 1402 در 8:02 قبل از ظهر

    سلام من اقدم منو شوهرم چند روزی میشود که باهم قهر بودی یه شب با مادرش آمد خونه مون که از عروسی مون حرف بزنن شوهرم به من گفت جلو مانتو تو ببند گفتم باشه پاشودم میبندم یک دقیق شاید گزشت که رفت تو اتاق به منم گفت بیا منم رفتم بولیزمو جیر داد گفت الان برو بیرون منم گفتم دیونه شودی منم زود یه بولیز پوشیدم شروع کرد به زدنم اول که چیزی نگقتم ولی دگه نشود منم داداشم را صدا کردم داداشم گفت که بعده بشین بعد داداشم را زد داداشم اونو زود بیدش شوهرم گفتش که وقتی عروسی کنم ینو تو خونه زندونی میکنم دگه اج وقت خونه تون نمیزارم هرکس که بیاد دنبالش از دمه در میگم برو یه بار دگه هم منو زد خونه شون بودم خیلی منو زد منو میخاست خفه کنه ولی بازم من چیزی نگفتم دگه پرو شد دوباره هم منو زد

  • تنها
    20 خرداد, 1402 در 9:53 بعد از ظهر

    سلام حدود چند سالی هست ازدواج کردم قیافه همسرم را هر کی ببینه فکر می کنه این از بهشت اومده ولی دست بزن داره وتو مواقعی و بعضی وقتها یه کاری می کنه مثلا از دسترس خارج کردن گوشی ویا اگر پول بخوای میاد بهونه می کنه و میزنه تازگی ها هم داد میزنه که مثلا به همسایه ها بگه زنم منو زده نمی دونم دارم خفه میشم از کی کمک بگیرم یه بار به یه پلیس گفتم هیچ کاری نکرد خانواده هش خیلی پرش می کنن مال یهرشهرستانی هستن که اکثرا چند زن گرفتن

  • ندا
    6 خرداد, 1402 در 8:49 بعد از ظهر

    همسرکتک زده دیونه روانی مریضه قرص میخوره چیکارکنم کجابایدبرم شکایت کنم پزشک قانونی کجابایداقدام کنم

  • بدبخت
    10 اردیبهشت, 1402 در 2:01 قبل از ظهر

    سلام ببخشید همسر من دست بزن داره چلی از اونجایی ک خواهرش وکیل وتمام اشناهاش توی دادگاه هستن خیلی خوب میدونه چکار کنه یعنی وقتی میزنه ردی از خودش نمیزاره یا جوری خفم میکنه ک جای دستش نمونه و بعدشم گوشی و تماه راه های فرار مو میبنده و تا چند روز ک ردش پاک بشه ولم میکنه در ضمن اصلا و ب هیچ وجه منو جلو کسی نمیزنه حتی بد رفتاری هم نمیکنه جلو کسی یعنی هیچ جوره مدرکی ب جا نمیمونه چکار کنم

  • آرام
    2 دی, 1401 در 3:53 بعد از ظهر

    پدر من از بچگی هر وقت از جای دیگری عصبانی میشد سر من و مادرم خالی میکرد یعنی کتک می‌زد اگر هم میخواستم حرف بزنم دستش را بلند میکرد الان هم همینطوره ولی دیگه تا چیزی میشه چاقو یا همان سلاح سردش رو در میاره و ببار هم با چاقو روی دست خودم خراش ایجاد شد و ژنتیکی عصابشون رو نمیتونن کنترل کنن

پیام بگذارید