بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > آیا خرید گوشی سرقتی جرم محسوب می‌شود؟

آیا خرید گوشی سرقتی جرم محسوب می‌شود؟

جرم خرید گوشی سرقتی

مدت زمان تخمینی مطالعه: 10 دقیقه

خرید گوشی سرقتی: امروزه به علت مشکلات فراوان اقتصادی، فقر و همچنین بالا رفتن قیمت دلار، اشخاص به علل متعدد امکان دارد به سرقت یا این قبیل جرایم دست بزنند.

قانون‌گذار در قانون مجازات اسلامی جهت حمایت از اشخاص زیان‌دیده از جرم سرقت، عمل سرقت را جرم معرفی نموده و برای سارق مجازات در نظر گرفته است.

سرقت بر اساس شرایط وقوع جرم و مجازات پیش بینی شده در قانون، به دو گروه تقسیم‌بندی می‌گردد: سرقت حدی و سرقت تعزیری.

بر اساس ماده 267 قانون مجازات اسلامی سرقت عبارت است از: س مال متعلق به دیگری. در سرقت حتما باید عمل فیزیکی دزدیدن صورت پذیرد تا بتوان آن را تحت عنوان جرم مقرر در قانون مجازات اسلامی در نظر گرفت.

جرم مالخری گوشی چیست؟

به این خاطر که سرقت صورت گرفته از جانب سارق بر حسب قانون قابل مجازات باشد، بایستی مورد جرم سرقت مال یا وسیله باشد، ارزش ریالی داشته باشد و نیز مال منقول باشد؛ به این معنی که قابل حمل باشد تا سارق قادر باشد آن را به تصرف خویش در آورد.

استفاده همگانی از تلفن همراه در جامعه، برای سارقین از جمله آسان‌ترین اموالی که علی‌رغم داشتن ارزش ریالی به آسانی نیز قابل حمل و فروش می‌باشد، همین تلفن همراه است.

با نظر به افزایش بسیار زیاد قیمت تلفن همراه اغلب افراد دیگر توانایی خرید تلفن نو از فروشگاه را ندارند و به این خاطر به خرید تلفن‌های دست دوم روی می‌آورند. چرا که پرداخت تلفن‌های دست دوم برای آنها آسان‌تر و مقرون به صرفه‌تر می‌باشند.

حامد امیری یکی از بهترین وکیل کیفری در اصفهان با تهیه این مقاله قصد دارد در کنار تعریف کردن جرم سرقت، به بررسی جرم و مجازات خرید گوشی سرقتی بپردازد تا سطح آگاهی مردم از این جرم بالاتر برود.

علاوه بر آن راه‌کارهایی که برای پيشگيری از خرید گوشی سرقتی وجود دارد را نیز بیان خواهد کرد. پس حتما این مطلب را تا پایان مطالعه کنید و در انتها اگر سوال یا نظری داشتید برای ما در کامنت‌ها بنویسید.

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

جرم و مجازات خرید موبایل سرقتی

قانون‌گذار به جهت برقراری نظم و امنیت جامعه و حمایت از اشخاص خسارت‌دیده از سرقت در قانون مجازات اسلامی ایران بر حسب ماده ۲۶۷ قانونی، سرقت را جرم شناخته و برای آن، مجازات پیش بینی نموده است. علاوه بر آن، در این قانون ماده دیگری نیز مختص به خرید و فروش اموال ربوده شده آمده است.

جرم خرید گوشی دزدی:

ماده ۶۶۲ قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات در خصوص خرید و فروش موبایل سرقتی اینگونه مقرر داشته است. که: «هر فردی با دانش و آگاهی یا با وجود علائم اطمینان آور مبنی بر اینکه کالا دزدی است. اقدام به تحصیل، پنهان کردن یا معامله کالا کند، بر حسب قانون مجازات اسلامی مجرم دانسته شده و محکوم به حبس از شش ماه تا سه سال و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.»

خواندن این مقاله  دادخواست فرجام خواهی به کجا تسلیم می شود؟ وکیل حامد امیری

این ماده قانونی جهت خریداران و فروشندگان کالاهای مسروقه اعم از موبایل‌های سرقتی در نظر گرفته است. با در نظر گرفتن این ماده قانونی اشخاصی که تلفن همراه آنها ربوده شده است. خواهند توانست از خریداران موبایل ربوده شده خود شکایت نمایند.

خرید گوشی سرقتی:

خریدار موبایل سرقتی در دو صورت مجرم دانسته می‌شود. ماده قانونی 662 وی را مجرم را مجازات نمود:

1. خریدار موبایل سرقتی با وجودی که می‌داند و آگاه و واقف به موضوع دزدی و سرقتی بودن موبایل می‌باشد، به خرید آن گوشی اقدام نماید.

2. شخص خریدار موبایل سرقتی به طور مستقیم نداند که این موبایل سرقتی است. ولی از محلی خریداری کرده باشد که معمولا اموال سرقتی در آن محل مورد معامله و خرید و فروش قرار می‌گیرد.

برای مثال از محل خرید موبایل و یا شخصیت فروشنده آگاه است. که این موبایل که با عنوان دست دوم خریداری می‌کند، امکان دارد مسروقه باشد. ولی به این موضوع توجهی نداشته و باز هم به خرید موبایل اقدام می‌کند.

با در نظر داشتن دو مورد مذکور بیان شد. که رفتار این دو نوع از خریدار موبایل سرقتی جرم محسوب می‌شود. و بر حسب ماده 662 قانون مجازات اسلامی برای آن مجازات در نظر گرفته است.

گوشی دزدی خریدم چیکار کنم؟

بنابراین چنانچه شخصی اطلاع نداشته باشد که موبایلی که تصمیم به خرید آن را دارد مسروقه است. و از دزدی بودن موبایل بدون اطلاع باشد. نمی‌توان وی را مجرم شناخت و با در نظر گرفتن ماده 662 او را مجازات نمود. چون که این شخص سوءنیت نداشته است.

ولی اشخاصی که موبایل سرقتی را خریداری نموده‌اند. و ادعای بی اطلاعی از این موضوع می‌کنند و اعلام می‌دارند که اصلا از این مسئله اطلاعی نداشته‌اند و از بازار سیاه نیز نخریده‌اند. که شک کنند شاید موبایل سرقتی باشد، اگر ادعای ایشان از نظر قاضی پرونده، درست انگاشته شود. از مسئولیت کیفری مبرا خواهند بود.

آیا خرید گوشی سرقتی در هر صورت جرم محسوب می‌شود؟

این سوال بسیار از وکیل کیفری پرسید.ه می‌شود. وی پاسخ می دهد: خرید موبایل سرقتی امکان دارد بر حسب ماده 662 قانون مجازات اسلامی جرم شناخته شد.ه و مجازات در پی داشته باشد. و همچنین امکان دارد که جرم شناخته نشده و هیچ مجازاتی برای خریدار آن به دنبال نداشته باشد.

خواندن این مقاله  حجر و رفع حجر چیست؟ حجر یعنی چه؟! حجر به چه معناست؟

خرید و فروش گوشی سرقتی

حال اگر خریدار موبایل سرقتی از دزدی بودن تلفن همراه هیچ گونه اطلاعی نداشته باشد. و قادر باشد این عدم اطلاع را با استناد به شرایط و اوضاع به قاضی یا بازپرس پرونده اثبات کند. از مجازات مبرا می‌گردد. ولی باید موبایل دزدی را به مالک خود بازگرداند و علیه فروشنده اصلی طرح شکایت نماید.

بنابراین به این خاطر که خریدار موبایل دزدی مجازات نگردد. و نتوان اتهام انتسابی به وی را ثابت نمود، وی بایستی به منظور بر طرف نمودن این اتهام، به شرایط و اوضاع و دلایل موجه مبنی بر آگاه نبودن از دزدی بودن موبایل استناد کند.

خرید گوشی سرقتی بدون اطلاع جرم است؟

ولی در صورتی که علل و مدارک مطمئن و معتبری موجود باشد. که خریدار با علم و آگاهی جهت خرید موبایل دزدی به محل به خصوصی مراجعه نموده است. یا می‌دانسته است که موبایل خریداری از یک فرد به خصوص یا مغازه خاص سرقتی می‌باشد. وی محکوم به مجازات ماده 662 قانون مجازات اسلامی می‌گردد.

برای مثال چنانچه متهم، موبایل را از شخص معتاد یا غیر قابل اعتماد با قیمتی بسیار اندک و همچنین زیر قیمت اصلی بازار خریداری نماید. و یا اینکه موبایل را از محل‌های نامعتبری که عمدتا اموال سرقتی در آن مکان به فروش می‌رسد خریداری نماید. و به هیچ کدام از آنها توجهی نداشته باشد و موبایل را خریداری کرده باشد عمل او جرم محسوب می‌شود.

این شخص در هر صورت مجرم محسوب می‌شود. و قاضی دادگاه به دفاعیات وی توجهی نخواهد داشت و بر حسب ماده 662 قانون مجازات اسلامی مجازات خواهد شد.

طبق ماده مذکور: «هر کس با علم و اطلاع یا با وجود نشانه‌های اطمینان آور مبنی بر اینکه کالا سرقتی می‌ باشد. اقدام به تحصیل، مخفی نمودن یا معامله کالا کند. برابر قانون مجازات اسلامی مجرم شناخته شد.ه و به حبس از شش ماه تا سه سال و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.»

راهکار‌هایی جهت پیشگیری از خرید گوشی موبایل سرقتی

تمام توضیحاتی که در مورد جرم بودن خرید و فروش موبایل سرقتی بیان شد. و در خصوص مجازات آن هم توضیحات کاملی ارائه گردید، چنین نظر می‌رسد. که بهترین راه حل جهت پیشگیری از خرید موبایل‌های سرقتی انجام این کارها می‌باشد:

  • خرید از نمایندگی‌های فروش هر برند خاص و مراکز خرید معتبر، چرا که در این شرایط حسن نام و اعتبار این نوع مغازه باعث می‌گردد که شما از خرید خود اطمینان حاصل کنید.
  • در هنگام خرید گوشی تلفن همراه یا موبایل، جهت مطمئن شدن از رجیستر بودن و مسروقه نبودن آن، با به کار بردن سامانه اینترنتی همیاب ۲۴، کد 15 رقمی IMEI بر جعبه موبایل را در سامانه وارد نموده و استعلام دریافت کنید تا موبایل خریداری شد.ه جزو کالاهای سرقتی یا گمشده نباشد.
  • بعد از آنکه به هر روشی اطمینان حاصل کردید. که گوشی تلفن همراه یا موبایلی که خریداری نموده‌اید سرقتی نیست. اکنون بایستی مراحل فعال نمودن موبایل خریداری شد.ه را در سامانه همتا اعمال کنید.
خواندن این مقاله  ماهیت حقوق کار چیست ؟

در صورتی که موبایل دست دوم خریداری نموده‌اید هم می‌بایست کلیه مراحل انتقال مالکیت را به اسم خود انجام دهید.

در صورتی که این عمل را انجام ندهید و سیم کارت خود را داخل تلفن قرار دهید. موبایل خریدای شد.ه بعد از گذشت یک ماه غیر فعال خواهد شد.

کلام آخر خرید گوشی سرقتی

همانطور که در این مطلب بیان شد قانون‌گذار به جهت برقراری نظم و امنیت جامعه و حمایت از اشخاص خسارت‌دیده از سرقت در قانون مجازات اسلامی ایران بر حسب ماده ۲۶۷ قانونی را سرقت را جرم شناخته و برای آن، مجازات پیش بینی نموده است.

بر حسب ماده ۶۶۲ قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات در خصوص خرید و فروش موبایل سرقتی: «هر فردی با دانش و آگاهی یا با وجود علائم اطمینان آور مبنی بر اینکه کالا دزدی است. اقدام به تحصیل، پنهان کردن یا معامله کالا کند. بر حسب قانون مجازات اسلامی مجرم دانسته شد.ه و محکوم به حبس از شش ماه تا سه سال و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.»

بنابراین حتما در زمان خرید موبایل به نکات لازم دقت کنید و اگر متهم به سرقت گوشی سرقتی شدید، حتما با وکیل سرقت در اصفهان مشورت نمایید.

مشاوره با یکی از بهترین و باتجربه وکیل در استان اصفهان:

دفتر وکالت حامد امیری یکی از  وکیل خوب در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

پذیرش حضوری: شنبه تا سه شنبه از ساعت ۱۶:۳۰ لغایت ۲۰:۳۰

پذیرش غیر حضوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۱۳:۰۰ لغایت ۱۶:۰۰

مشاوره فوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۸:۳۰ لغایت ۲۳:۰۰

آدرس دفتر وکالت: اصفهان، خیابان سجاد، ابتدای خیابان قائم مقام فرهانی، مجتمع شیخ بهایی طبقه اول واحد ۱۱

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید