بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > دادخواست فرجام خواهی به کجا تسلیم می شود؟ وکیل حامد امیری

دادخواست فرجام خواهی به کجا تسلیم می شود؟ وکیل حامد امیری

دادخواست فرجام خواهی

مدت زمان تخمینی مطالعه: 10 دقیقه

مرجع تقدیم دادخواست فرجام خواهی

دادخواست فرجام خواهی: از جمله راه‌هایی که امکان دارد به حکم صادر گردیده از دادگاه اعتراض کرد، فرجام خواهی است. در مرحله اعتراض، دیوان عالی کشور حکم صادره را به روش شکلی تحت بررسی قرار می دهد تا اگر که مغایر با شرع یا قانون باشد، مجددا آن را به دادگاه صلاحیت‌دار ارسال کند.

بر مبنای قانون آیین دادرسی مدنی، درخواست فرجام خواهی بر مبنای ارائه شکوائیه فرجام خواهی به دادگاه صادر کننده رای به عمل می‌آید.

در این دادخواست، می‌بایست قواعد شکلی دادخواست تحت رعایت قرار گیرند؛ در غیر این حالت دادخواست فرجام خواهی رد خواهد شد.

به این خاطر، حامد امیری بهترین وکیل اصفهان در این مقاله قصد دارد به بررسی فرجام خواهی می‌پردازد. همچنین در خصوص اینکه دادخواست فرجام خواهی به کجا تسليم مي‌شود توضیح دهد. پس تا انتهای این نوشتار با ما همراه باشید و با درج نظرات خود ما را خوشحال نمایید.

تعریف فرجام خواهی

از جمله راه‌های اعتراض به حکم، فرجام خواهی است. بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی، فرجام خواهی در کارهای حقوقی بر اساس دادخواست فرجامی به وجود می‌آید.

درخواست فرجام خواهی باعث می‌گردد که دادگاه صادر کننده رای، پرونده را به‌منظور رسیدگی شکلی به دیوان عالی کشور ارجاع دهد تا اگر که حکم با شرع یا قانون مغایر شناخته شود، جهت صادر شدن مجدد حکم به دادگاه صالح ارسال کند. بر اساس ماده 378 اشخص زير امکان دارند با رعايت مواد آتي تقاضای رسيدگي فرجامي کنند:

۱) دو طرف دعوا، قائم مقام، نمايندگان قانوني و وكلاي ایشان.
۲) دادستان كل كشور.

فرجام خواهی چیست؟

به موجب ماده ۳۷۹ قانون آیین دادرسی مدنی، « فرجام‌ خواهی با تسلیم دادخواست به‌ دادگاه صادركننده رأي به‌ وجود می آيد». زمان تسلیم شکوائیه آغاز فرجام‌ خواهی به حساب می‌آید.

👇نمونه دادخواست فرجام خواهی👇

نمونه برگ دادخواست فرجام خواهی در سایت حامد امیری

مضاف بر این، بر اساس ماده ۳۸۰ قانون آیین دادرسی مدنی، در دادخواست فرجام خواهی می‌بایست نكات زير درج گردد:

  • ۱) نام و نام خانوادگی و اقامتگاه (محل سکونت فعلی) و ساير مشخصات فرجام‌ خواه و وكيل وی اگر كه دادخواست را وكيل داد.ه باشد.
  • ۲) نام و نام خانوادگی و محل اقامت و دیگر مشخصات فرجام خواند.ه.
  • ۳) حكم يا قراری كه از آن درخواست فرجام شد.ه است.
  • ۴) دادگاه صادركننده رأی .
  • ۵) تاريخ ابلاغ رأی .
  • ۶ ) دلايل فرجام‌ خواهی .

ضمیمه‌های دادخواست فرجام خواهی

به موجب ماده 381 قانون آیین دادرسی مدنی، به دادخواست فرجامی می‌بایست کاغذهای زير ضمیمه دادخواست گردد:

  • • رونوشت يا عکس مصدق حكم يا قراری كه از آن فرجام درخواست می گردد
  • • لايحه متضمن اعتراضات فرجامی
  • • وكالت‌نامه وكيل يا مدرک اثبات کننده منصب تسلیم كننده دادخواست فرجامی اگر كه خود فرجام‌ خواه دادخواست را تسلیم نکرده باشد
خواندن این مقاله  مسئولیت پزشک در حقوق ایران

به موجب ماده 382 قانون آیین دادرسی مدنی، « دادخواست فرجام خواهی و برگ های پيوست دادخواست فرجامی بايد در دو نسخه و در صورت متعدد بودن طرف دعوا به تعداد آنها بعلاوه يك نسخه تنظیم شد.ه باشد، به‌ استثنای مدرك مثبت سمت كه فقط به نسخه اول ضميمه مي‌‌شود»

بنابراین به موجب ماده 383 قانون آیین دادرسی مدنی، دادخواستی كه برابر مقررات مذکور در دو ماده پیش تسلیم نگرديده و يا هزينه دادرسی آن نپرداخته شد.ه باشد به جريان نخواهدافتاد.

اصول قانونی مختص به فرجام خواهی

بنابه گفت حامد امیری وکیل پایه یک دادگستری: همانند بسیاری دیگر از قواعد آیین دادرسی فرجام خواهی نیز دارای اصول خاصی است.

وکیل فرجام خواهی از کلیه این اصول اطلاع دارد و آن‌ها را به موکل خویش هم منتقل می‌کند. اصول قانونی مرتبط با فرجام خواهی را به صورت خلاصه می‌توان به موارد زیر دسته‌بندی نمود:

• دادگاه می‌بایست در رای، حضوری یا غیابی بودن و امکان واخواهی، تجدیدنظر (مدت زمان تجدید نظر خواهی)و یا فرجام و مهلت و مرجع آن را درج نماید. در صورتی‌که رای قابل واخواهی، تجدیدنظر یا فرجام باشد و دادگاه آن را غیرقابل واخواهی، تجدیدنظر یا فرجام اعلام نماید این عمل، مانع واخواهی، تجدیدنظر یا فرجام‌ خواهی نمی‌باشد.

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

  • • در موضوعاتی که اصل رأی دادگاه قابل واخواهی، تجدیدنظر یا فرجام می‌باشد، تصحیح آن هم در زمان قانونی، قابل واخواهی، تجدیدنظر یا فرجام‌ است.
  • • هر زمان رأی اصلی از طریق واخواهی، تجدیدنظر یا فرجام فسخ گردد، رای تصحیحی هم نا معتبر می‌گردد.
  • • حکم غیابی که طی مهلت تعیین شد.ه از آن واخواهی نگردد، بعد از اتمام مهلت های واخواهی و تجدیدنظر یا فرجام به اجراء گذاشته‌ می‌شود.

هر زمان حکم دادگاه ابلاغ واقعی نگرديده باشد، محکومٌ علیه‌ حق دارد حداکثر تا ۲۰ روز از زمان اطلاع، واخواهی نماید که در این شرایط، اجرای رأی، متوقف شد.ه و متهم تحت‌الحفظ به همراه پرونده به دادگاه صادرکننده حکم احضار می‌شود. این دادگاه در صورت اقتضاء بسته به دریافت تأمین یا تجدیدنظر در تأمین گذشته اقدام‌ می‌نماید.

مهلت فرجام خواهی چقدر است؟

هر کدام از راه‌های اعتراضی که در قانون موجود در مدت زمان خاصی قابل اجرا می‌باشد. مثل واخواهی از آراء غیابی و تجدید نظر خواهی. فرجام خواهی نیز به همین صورت می‌باشد.

به موجب قانون، مهلت فرجام خواهی به‌منظور افراد مقیم کشور و افراد مقیم خارج از کشور متفاوت است. برای افراد ساکن ایران مهلت فرجام خواهی ۲۰ روز و برای اشخاص مقیم خارج از ایران ۲ ماه است.

خواندن این مقاله  تنصیف اموال زوجین

دادخواست فرجام خواهی به کجا تسلیم می‌شود؟

از جمله تکالیف دیوان عالی کشور هنگامی که دادگاه پرونده‌ای را رسیدگی می‌کند، می‌بایست قاضی با دقت زیاد حکم صادر نماید.

حکمی که می‌بایست با مقررات قانونی ایران و نیز احکام شرعی انطباق داشته باشد. از این‌رو، مطابقت نداشتن رای صادر شده با قانون و شرع یا خلاف آن ، موجب می‌گردد تا محکوم علیه آن حکم امکان داشته باشد با رجوع به مرجع صلاحیت‌دار، فسخ چنین حکمی را تقاضا نماید.

مرجعی که در قانون به‌منظور این مورد در نظر گرفته شده است، دیوان عالی کشور است، نظارت بر اجرای صحیح قوانین در دادگاه‌ها می‌باشد. در این مرحله رأیی که مورد فرجام خواهی وقع شده است به دیوان‌عالی کشور ارجاع داده می‌شود.

اگر که دیوان رای صادر گردیده را بر اساس مقررات قانونی و شرعی تشخیص دهد، آن رای تایید یا ابرام می‌گردد اما چنانچه آن را برخلاف احکام شرعی و قانونی تشخیص دهد، آن را فسخ می‌کند. از این‌رو، دیوان عالی کشور مرجع فرجام خواهی به عبارتی مرجع تسلیم دادخواست فرجام خواهی است.

تعریف فرجام تبعی

عده‌ای از اشخاص که به وکیل فرجام خواهی مراجعه می‌نمایند، تقاضای فرجام تبعی دارند. در بیان فرجام تبعی چنین باید گفت:

فرجام‌ خوانده اختیار دارد تنها در هنگام پاسخی كه به دادخواست فرجامی می‌‌دهد از حكمی كه حسب دعوای فرجامی است نسبت به‌ جهتی كه آن را به زیان خویش يا برخلاف موازين شرعی و مقررات قانونی دانسته باشد، تبعاً تقاضای رسيدگی فرجامی کند.

در اين شرایط تقاضای فرجام‌ تبعی به شخص ابلاغ می‌‌گردد كه حداکثر در مدت زمان ۲۰ روز به صورت کتبی پاسخ دهد، با اینکه مدت تعیین شده به‌منظور تقاضای فرجام نسبت به وی منقضی شده‌ باشد. فرجام تبعی تنها در برابر فرجام خواه و از فردی كه طرف تقاضای فرجام واقع شده، مورد قبول است.

در صورتی‌که فرجام خواه تقاضای فرجامی خویش را استرداد کند و يا دادخواست وی نقض گردد حق تقاضای فرجام تبعی ساقط می گردد و چنانچه تقاضای فرجام تبعی شده باشد بی اثر می‌‌شود.

وکیل به‌منظور فرجام خواهی حقوقی

آیا تاکنون برای شما هم پیش آمده است که برای ثبت اعتراضات به رای نهایی دادگاه نیاز به وکیل فرجام خواهی داشته باشید؟

یکی از مشکلات اساسی که برای بسیاری از مردم وجود دارد آن است که بعد از صدور رای نهایی دادگاه درخصوص پرونده های مختلف، به دنبال راهی می گردند تا برای احقاق حقوق خود از طریق فرجام خواهی اقدام نمایند، اما چگونه و چرایی این مسئله موضوع قابل اهمیتی است که در ادامه مطلب به بررسی آن می پردازیم.

خواندن این مقاله  مجازات سفته چیست؟ سفته تاریخ گذشته زندانی دارد؟!

بسیاری از افرادی که حقوق انها مورد تضییع قرار می گیرد، معمولا از قوانین حقوقی آگاهی ندارند و دقیقا نمی دانند که باید چگونه برای اخذ حقوق خود اقدام کنند. وکیل فرجام خواهی می تواند به عموم مردم در این زمینه کمک کند.

جالب است بدانید که فرجام خواهی یکی از مهمترین مراحل دادرسی به حساب می آید که در بسیاری از موارد باعث تغییر حکم نهایی می شود.

قانونگذار کشور ما، احتمال خطا و اشتباه در احکام صادره از مراجع قضایی را پیش بینی کرده است، به همین علت نیز این اختیار قانونی را به طرفین پرونده داده است که برای ارائه دادخواست فرجام خواهی اقدام کنند.

از آنجایی که اثبات اشتباه و قصور در آرای صادره از دادگاه دارای پیچیدگی های خاصی است، هیچ کس جز وکیل فرجام خواهی نمی تواند این مراحل را با موفقیت پشت سربگذارد.

مشاوره با وکیل در خصوص فرجام خواهی:

دفتر وکالت حامد امیری یکی از بهترین وکیل پایه ۱ در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

پذیرش حضوری: شنبه تا سه شنبه از ساعت ۱۶:۳۰ لغایت ۲۰:۳۰

پذیرش غیر حضوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۱۳:۰۰ لغایت ۱۶:۰۰

مشاوره فوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۸:۳۰ لغایت ۲۳:۰۰

آدرس دفتر وکالت: اصفهان، خیابان سجاد، ابتدای خیابان قائم مقام فرهانی، مجتمع شیخ بهایی طبقه اول واحد ۱۱

کلام آخر فرجام خواهی یعنی چه؟

همان‌طور که در این مقاله توضیح دادیم از جمله راه‌های اعتراض به حکم، فرجام خواهی است. بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی، فرجام خواهی در کارهای حقوقی بر اساس دادخواست فرجامی به وجود می‌آید.

از جمله تکالیف دیوان عالی کشور هنگامی که دادگاه پرونده‌ای را رسیدگی می‌کند، می‌بایست قاضی با دقت زیاد حکم صادر نماید. حکمی که می‌بایست با مقررات قانونی ایران و نیز احکام شرعی انطباق داشته باشد.

از این‌رو، مطابقت نداشتن رای صادر شده با قانون و شرع یا خلاف آن ، موجب می‌گردد تا محکوم علیه آن حکم امکان داشته باشد با رجوع به مرجع صلاحیت‌دار، فسخ چنین حکمی را تقاضا نماید.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید