تنصیف اموال زوجین

همانطور که میدانیم زن و شوهر بعداز جاری شدن عقد و به عبارتی بعد از ازدواج نسبت به یکدیگر وظایفی دارند که از نمونه های آن میتوان به تمکین شوهر از طرف زن و همینطور پرداخت نفقه و امثال اینها اشاره نمود. همچنین طبق قوانینی که قانون گذار هرکشور تعیین و تصویب نموده است مواردی همچون سهم زن و شوهر از دارایی های زندگی و امثال اینها نیز در زمینه ی حق و حقوق زن و شوهر مورد بررسی قرار میگیرد. برای مثال ؛ یکی از موارد مهم که تعیین کننده ی حق و حقوق میباشد در زمینه ی شرط تنصیف زوجه می باشد که در مطلب زیر به طور کامل و دقیق در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

شرط تنصیف اموال زوج

به طورکلی موضوع تنصیف اموال زمانی پیش می آید که زن و شوهر به دلایلی قصد جدا شدن از یکدیگر را داشته باشند. این درخواست از طرف شوهر بوده و زن هیچ گونه درخواستی مبنی بر جدایی از همسرش نسبت به دادگاه نداشته باشد. همچنین مهم ترین نکته در این زمینه این است که طبق تشخیص دادگاه درخواست طلاق از سوی مرد به دلایلی مانند تخلف زن و یا عدم تمکین وی از سوی همسرش نبوده باشد.
درچنین مواردی موضوع تنصیف پیش آمده و بعد از بررسی های لازم و طبق دستور دادگاه ، نصف اموالی که مرد در زمان زندگی زناشویی خود به همراه همسرش به دست آورده است به زن تعلق میگیرد.

شرایط تحقق شرط تنصیف

محقق شدن طلاق

یکی از مهم ترین و اصلی ترین شروطی که برای تحقق یافتن موضوع تنصیف دارایی باید وجود داشته باشد، این است که حتما طلاقی صورت گرفته باشد و زن و شوهر از یکدیگر جدا شده باشند. یعنی در صورتی که قصد جدایی از یکدیگر را آن هم با شرایطی خاص نداشته باشند ؛ به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی نمیتوان مرد را ملزم به انجام عمل تنصیف اموال کرد.
همانطور که در بخش بالا نیز به آن اشاره کردیم در مواقعی تنصیف زوجه اتفاق می افتد که؛ مرد خواهان طلاق بوده باشد و دلایل طلاقش نیز موجه نباشد یا به عبارتی بدون رضایت زوجه قصد دارد تا از وی جدا شود.

خواندن این مقاله  چک رمزدار بین بانکی چیست؟ استعلام چک رمزدار بین بانکی!

انتقال تنصیف اموال زوجین

عدم اتفاق طلاق به دلایل موجه

از دیگر موارد بسیار مهمی که در شروط تحقق تنصیف زوجه بیان شده است به این مورد میتوان اشاره کرد که درخواست طلاقی که از جانب شوهر اتفاق می افتد؛ به دلایلی مانند رفتارهای غیر اخلاقی زن ،عدم تمکین همسرو…نبوده باشد. چنانچه با  دلایل مذکور مرد درخواست طلاق داده باشد بعد از اثبات آن میتواند زن را از حق تنصیف منع کند.

مقدار حق زن از طلاق اجباری

در مورد موضوع شرط تنصیف میتوان اینگونه بیان کرد که، طبق قوانین موجود اموالی که در طی زندگی زناشویی به دست آمده است، میتواند تا سقف پنجاه درصد به زن تعلق بگیرد. اما این به این معنا نیست که در همه ی شرایط زن پنجاه درصد اموال را بدست می آورد. میزان و درصدی که در چنین مواردی به زن تعلق میگیرد بسته به شرایط موجود و تشخیص دادگاه میتواند از پایین ترین درصد اموال مرد تا سقف پنجاه درصد باشد.

اموال مشمول شرط تنصیف

با توجه به توضیحات بالا یکی دیگر از موارد تحقق تنصیف این است که اموالی که میخواهد مورد توجه و بررسی قانون قرار بگیرد، حتما در طول زندگی زناشویی زن و مرد به دست آمده باشد؛ یعنی اینکه اموال مرد در صورتی که قبل از تاریخ عقد زوجه بدست آمده باشند و یا حتی اموالی که به مرد به عنوان ارث داده شده باشد، مشمول بررسی به عنوان تنصیف دارایی نخواهند بود.
شاید بتوان گفت یکی دیگر از مهم ترین شروط تحقق تنصیف این است که؛ در هنگام بررسی اموال،همه ی اموالی که در طی زندگی زناشویی به دست آمده است موجود بوده و هیچ یک از آنها مفقود یا از بین نرفته باشد؛ یعنی اگر اموالی باشد که در طی زندگی زناشویی بدست آمده ولی ازبین رفته است در اینصورت آن اموال جزو اموال تنصیفی محسوب نمیگردد.
طبق قوانینی که قانونگذار در کتاب قانون تعیین و تصویب نموده است ؛دادگاه مربوطه قبل از انجام و بررسی اموال برای موضوع تنصیف به حق و حقوق اصلی زن که شامل مهریه، نفقه و … میباشد میپردازد.  به این معنا که پرداخت حق و حقوق اینچنینی زن نسبت به پرداخت حق تنصیف اولویت داشته و بعد از انجام آن به موضوع حق تنصیف می پردازند.

خواندن این مقاله  حکم سقط جنین در دعوا چیست؟

نکات مهم در مورد حق تنصیف

۱. بعد از اینکه مرد دادخواست طلاق داد و بررسی های لازم انجام شد و مرد موظف به پرداخت نصف دارایی خود به همسرش شد؛ اگر در شروط ضمن عقد نامه موضوع تنصیف دارایی را امضا کرده باشد دیگر نمیتواند ادعا کند که معنی و مفهوم تنصیف دارایی را نمیدانسته است. چرا که دادگاه هیچ گونه عذری را در این زمینه در صورت امضای زوج و زوجه نمی پذیرد.

۲.اگر مردی قبل از تاریخ عقد خود ملکی را به نام خود داشته باشد ولی به دلایلی بعد از ازدواج ملک خود را فروخته باشد و ملکی دیگر خریداری کرده باشد، درصورتی جزو اموال تنصیفی محسوب میگردد که دادگاه تشخیص دهد که ملک خریداری شده نسبت به ملک قبلی ارزش مادی بیشتری دارد که این به  معنای افزایش مال بعدازعقد می باشد.

۳.در تنصیف اموال ، دادگاه تمام اموال مرد را مورد بررسی قرار می دهد. به این معنا که ؛ مرد در چنین مواردی نمیتواند ادعا کند خانه ای که الان در آن سکونت دارد تمام دارایی او میباشد و به جز آن مال دیگری ندارد چراکه در موضوع تنصیف هیچگونه محدودیتی وجود ندارد.

موضوع حق تنصیف ، شرط انتقال تا نصف دارایی هنگام طلاق و موضوعات مشابه آن جزو موارد حقوقی محسوب می شود که دانستن آن ها نیازمند داشتن دانش حقوقی می باشد. بدون اطلاع داشتن از قوانین مربوطه نمیتوان در دادگاه به دفاع از خود پرداخت  در چنین مواردی باید از وکیلی متخصص در زمینه های حقوقی این چنینی کمک گرفته شود. شما میتوانید درصورت نیاز به مشاوره و یافتن پاسخ پرسش خود با شماره های درج شده ی موسسه ی حقوقی حامد امیری در اصفهان تماس حاصل کرده و بعد از مطرح کردن مشکل خود از مشاوره ی عالی و تخصصی وکیل پایه یک دادگستری بهره مند شوید.

خواندن این مقاله  مروری بر خودکشی و علل آن! مجازات معاونت در خودکشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *