رای تجدید نظر خواهی چقدر طول می‌کشد؟ مدت زمان دادگاه تجدید نظر!

مدت زمان برگشت پرونده از تجدید نظر

رای تجدید نظر خواهی: آیا رای دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است؟ مدت زمان رای دادگاه تجدید نظر چقدر است ؟ رای تجدید نظر چند روز طول میکشد؟ مدت زمان رای دادگاه تجدید نظر حقوقی؟ سوالاتی هستند که در ادامه به آنها پاسخ خواهیم داد.

از جمله اصلی ترين و پر کاربردترین شیوه‌هایی که می‌توان به رای صادره از طریق دادگاه اعتراض کرد، تجدیدنظر خواهی است. هم در امور کیفری تجدید نظر خواهی از رای دادگاه امکان‌پذیر می‌باشد و هم در امور حقوقی یا مدنی.

👈«تفاوت رای بدوی و تجدید نظر خواهی!»👉

به این ترتیب در قانون آیین دادرسی مدنی و قانون آیین دادرسی کیفری، تجدید نظر خواهی حقوقی و تجدیدنظر خواهی کیفری مورد پیش‌بینی قرار گرفته است که با این‌حال، احکام مختص به هر کدام از آن‌ها، با دیگری اختلاف دارد.

عموما، در پروسه دادرسی در کشورهای گوناگون دست‌کم یک مرجع بالاتر در نظر گرفته می‌شود تا چنانچه رأی صادر شده در روال دادرسی با مشکلی روبه‌رو بود امکان تجدیدنظر خواهی از آن کرد. به این دلیل، یکی از مراحل مهم در نظام قضایی تجدید نظر خواهی از احکام دادگاه‌های بدوی محسوب می‌شود.

👈«دادخواست فرجام خواهی به کجا تسلیم میشود؟»👉

در نظر گرفتن قواعد مختص به تجدید نظر خواهی، نقش به‌سزایی در تامین عدالت دارد. ولی میبایست آگاه بود امکان تجدید نظر خواهی دائمی نیست، زمان شروع مشخصی دارد و تنها باید در مدت و مهلت تجدید نظر خواهی از رأی انجام گردد. در صورتی‌که تجدیدنظر خواهی خارج از مهلت قانونی آن باشد، از سوی محاکم قابل قبول نخواهد بود.

حامد امیری وکیل اصفهان در ادامه این مقاله در خصوص نظر خواهی و انواع تجدیدنظرخواهی و مهلت آن، بحث خواهد کرد. پس با ما همراه باشید و با نظرات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

تجدیدنظر خواهی چیست؟

از جمله اصلی‌ترین شیوه‌های اعتراض به حکم دادگاه، تجدید نظر خواهی می‌باشد. هنگامی که حکمی از دادگاه صادر می‌گردد و فرد محکوم به آن حکم اعتراضی دارد، امکان دارد به دادگاه تجدید نظر دادخواست بدهد و درخواست رسیدگی کند.

این پروسه به عنوان “تجدیدنظر خواهی” دانسته می‌شود. به فردی که از دادگاه تجدید نظر درخواست رسیدگی مجدد می‌نماید، تجدیدنظر خواه و به فرد مقابل وی تجدیدنظر خوانده می‌گویند.

آیا می توان به حکم قطعی اعتراض کرد

با این‌حال، تجدید نظر خواهی از آراء دادگاه دائما و از کلیه احکام و قرارهای دادگاه ممکن نخواهد بود؛ بلکه در قانون آیین دادرسی مدنی و در قانون آیین دادرسی کیفری جهاتی در نظر گرفته شده است که تنها در صورت وجود آن جهات امکان درخواست تجدید نظر خواهی وجود دارد.

👈«آیا حکم قطعی قابل تغییر است؟»👉

انواع تجدید نظر خواهی

در نظام قضایی ایران، دو قسم دادگاه به جهن دعاوی افراد در نظر گرفته شده است که در یک تعریف کلی، می‌توان آن‌ها را شامل دادگاه‌های حقوقی و دادگاه‌های کیفری برشمرد.

خواندن این مقاله  وکیل دیه در اصفهان: وکالت برای مطالبه دیه در استان اصفهان

آرایی که دادگاه‌های حقوقی و دادگاه‌های کیفری صادر می‌نمایند، هر یک در موارد معینی قابلیت تجدید نظر خواهی دارند . از این‌رو، می‌توان تجدید نظر خواهی را به دو نوع دسته‌بندی کرد. انواع تجدید نظر خواهی شامل :

  • • تجدید نظر خواهی حقوقی که مختص به تجدیدنظر از احکام و قرارهایی می‌باشد که از دادگاه‌های حقوقی صادر می‌گردد؛
  • • تجدیدنظر خواهی کیفری که مختص به احکام و قرارهایی می‌باشد که از دادگاه‌های کیفری صادر می‌گردد.

مدت زمان تجدید نظر خواهی از رأی چقدر است؟

حامد امیری وکیل پایه یک دادگستری اصفهان در پاسخ به این پرسش که مدت تجدید نظر خواهی از رأی، چقدر است، می‌گوید: آرای صادر شده از دادگاه‌ها، به دو صورت حکم یا قرار می‌توانند باشند.

مدت و مهلت تجدید نظر خواهی از رأی با در نظر داشتن اینکه حکم یا قرار صادر شده از محاکم، حقوقی است یا کیفری، نیز متفاوت خواهد بود. همچنین، این مسئله که تجدید نظر خواه مقیم ایران است یا مقیم خارج از کشور، موجب تفاوت در مدت و مهلت تجدید نظر خواهی از رأی، خواهد شد.

قانون گذار، در خصوص مدت و مهلت تجدید نظر خواهی از رأی و زمان شروع آن، در قانون آیین دادرسی مدنی و قانون آیین دادرسی کیفری، تعیین تکلیف کرده است.

همان‌گونه که بیان شد، موجبات تفاوت در مدت و مهلت جدید نظر خواهی از رأی، دو عامل حقوقی یا کیفری بودن حکم یا قرار صادر شده و مقیم ایران یا خارج از کشور بودن شخص تجدید نظر خواه، خواهند بود.

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

مدت زمان صدور رای دادگاه تجدید نظر کیفری:

مدت ارائه دادخواست تجدید نظرخواهی و مهلت تجدید نظر خواهی از رأی، به لحاظ قانون آیین دادرسی کیفری و مدنی، به شرح زیر است:

  • مدت و مهلت تجدید نظر خواهی از حکم و قرارهای حقوقی و نیز، احکام و بعضی قرارهای کیفری
  • مدت و مهلت تجدید نظر خواهی، جهت اشخاص مقیم ایران بیست روز از زمان ابلاغ یا اتمام مهلت واخواهی است.
  • مدت و مهلت تجدید نظر خواهی، جهت اشخاص مقیم خارج کشور دو ماه از زمان ابلاغ یا اتمام مهلت واخواهی است.
  • مدت و مهلت تجدید نظر خواهی از قرارهای قابل اعتراض کیفری صادر شده از طریق بازپرس:
  • مدت و مهلت تجدید نظر خواهی، جهت اشخاص مقیم ایران ده روز از زمان ابلاغ است.
  • مدت و مهلت تجدید نظر خواهی، جهت اشخاص مقیم خارج کشور یک ماه از زمان ابلاغ است.

نکته قابل توجه، این است که چنانچه محکوم علیه دعوا، چند نفر بوده، اگر یکی از ایشان، مقیم خارج از کشور و سایرین مقیم ایران باشند، مدت تجدید نظر خواهی در مورد حکم و قرارهای حقوقی و احکام کیفری برای تمامی آن‌ها به 2 ماه، و در مورد قرارهای کیفری به 1 ماه، افزایش پیدا خواهد کرد.

خواندن این مقاله  عقد مزارعه چیست و چه احکامی دارد؟ احکام عقد مزارعه

مدت شروع درخواست تجدید نظر

همان‌طور که در مورد مدت و مهلت تجدید نظر خواهی از رأی بیان شد اشخاص می‌توانند با رعایت مدت‌ها، در امور حقوقی و کیفری، اقدام به تجدید نظر خواهی کنند.

ولی پرسش مهم، این است که این مدت تجدید نظر خواهی از رأی، از چه موقعی شروع می‌گردد یا موقع شروع مدت و مهلت تجدید نظر خواهی، چه تاریخی است؟

در خصوص زمان آغاز مدت و مهلت تجدید نظر خواهی از رأی در قانون آیین دادرسی کیفری و مدنی، تعیین تکلیف شده است و به شرح زیر است:

ماده 336 قانون آیین دادرسی مدنی، «زمان آغاز مدت و مهلت تجدید نظر خواهی از رأی را از تاریخ ابلاغ یا انقضای مدت واخواهی می داند.»

آیا رای دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است

ماده 270 قانون آیین دادرسی کیفری، «زمان آغاز مدت و مهلت تجدید نظر خواهی از قرار های قابل اعتراض را از تاریخ ابلاغ می‌داند.»
چنانچه دادخواست تجدید نظر خواهی، خارج از مدت مقرر ارائه گردد، باعث صدور قرار رد دادخواست، از طریق دادگاه خواهد شد. با این‌حال استثنائاتی هم این امر دارد که بر اساس آن، مدت 20 روز، یا 2 ماهه ذکر شده، افزایش خواهد یافت.

شایان ذکر است که این مدت‌ها، همچون دیگر موعدهای قانونی، محاسبه و اجرا می‌شوند. برای مثال روز ابلاغ و روز اقدام، جزء این مدت، محسوب نمی‌گردد.

کدام نوع از آراء قابلیت تجدید نظر خواهی دارند؟

بر اساس مواد قید شده در قانون آئین دادرسی مدنی و قانون آئین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری، آراء قابل تجدید نظر تعیین شده‌اند که تعدادی از آن‌ها عبارت است از:

امور کیفری

وکیل کیفری مجرب نقش مهمی می‌تواند در این نوع موضوعات داشته باشد. پاره‌ای از این موارد کیفری عبارت است از:

  • • جرایم منتهی به مجازات اعدام یا رجم
    قانون، مجازاتی نظیر قصاص نفس و اطراف یا حد، جهت آن جرایم پیش‌بینی شده باشد.
  • • جرایمی که مجازات مصادره یا توقیف اموال دارند.
  • • پرداخت دیه به‌منظور آن قسم از جرایمی که بر اساس قانون، می‌بایست بیش از خمس دیه کامل پرداخت کنند.
  • • تمامی جرایمی که بر اساس قانون، مجازاتی بالاتر از ۳ ماه حبس، شلاق یا جریمه و جریمه نقدی بیشتر از پانصد هزار ریال دارند.
  • • آن قسم از جرایمی که به انفصال از خدمت منجر می‌گردد.

امور مدنی

برخی از این امور عبارتند از:

• آن قسم از احکام مالی که ارزش آن‌ها بالاتر از ۳ میلیون ریال می‌باشد.
• تمامی احکامی که در دعاوی غیر مالی صادر شده‌اند.

به موجب ماده 331 قانون آیین دادرسی مدنی، «احکام مربوط به متفرعات دعوی، نظیر دستور موقت، قرار تامین خواسته و.. به شرط آنکه حکم راجع به اصل دعوی، تجدید نظر پذیر محسوب گردد.»

خواندن این مقاله  نحوه رفع نقص ابلاغیه ! ابلاغیه رفع نقص چیست ؟

آیا جهات تجدید نظر بر گمان تغییر رای در دادگاه تجدید نظر اثر دارند؟

به اطمینان می‌توان بیان کرد که گمان تغییر رای در دادگاه تجدید نظر منوط به این می‌باشد که در دادخواست، با استناد به یک یا چند مورد از جهات حاضر در قانون، پیش‌بینی شده باشد. جهات تجدید نظر عبارت است از:

  • • عدم اعتبار قراین و مدارک دادگاه بدوی.
  • • نبود شرایط قانونی جهت شهادت شهود.
  • • عدم توجه قاضی به ادله ابزاری.
  • • مرجع صادر کننده رای یا قاضی دارای صلاحیت رسیدگی به پرونده نباشد.
  • • رای صادره با موازین شرعی یا مقررات قانونی، مخالف و ناسازگار باشد.
  • • افزایش گمان تغییر رای در دادگاه تجدید نظر، بسته به نسبت داشتن علل دادخواهی مذکور در دادخواست با جهات تجدید نظر خواهد بود.

کلام آخر

از جمله اصلی‌ترین شیوه‌های اعتراض به حکم دادگاه، تجدید نظر خواهی می‌باشد. هنگامی که حکمی از دادگاه صادر می‌گردد و فرد محکوم به آن حکم اعتراضی دارد، امکان دارد به دادگاه تجدید نظر دادخواست بدهد و درخواست رسیدگی کند.

آرای صادر شده از دادگاه‌ها، به دو صورت حکم یا قرار می‌توانند باشند. مدت و مهلت تجدید نظر خواهی از رأی با در نظر داشتن اینکه حکم یا قرار صادر شده از محاکم، حقوقی است یا کیفری، نیز متفاوت خواهد بود.

همچنین، این مسئله که تجدید نظر خواه مقیم ایران است یا مقیم خارج از کشور، موجب تفاوت در مدت و مهلت تجدید نظر خواهی از رأی، خواهد شد.

مشاوره با وکیل برای فرم تجدید نظر خواهی حقوقی یا کیفری:

دفتر وکالت حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

پذیرش حضوری: شنبه تا سه شنبه از ساعت ۱۶:۳۰ لغایت ۲۰:۳۰

پذیرش غیر حضوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۱۳:۰۰ لغایت ۱۶:۰۰

مشاوره فوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۸:۳۰ لغایت ۲۳:۰۰

آدرس دفتر وکالت: اصفهان، خیابان سجاد، ابتدای خیابان قائم مقام فرهانی، مجتمع شیخ بهایی طبقه اول واحد ۱۱

موسسه حقوقی حامد امیری با فعالیت به عنوان وکیل ملکی در اصفهان، وکیل طلاق توافقی در اصفهان، وکیل مواد مخدر در اصفهان، وکیل جهیزیه در اصفهان، وکیل خانواده در اصفهان و سوابق بسیار در تمامی حوزه های مختلف حقوقی و بالتبع وکالت پرونده های متعدد و دهها پرونده موفق و ارائه مشاوره های مستمر و پیگیری مرتب و تعهد کاری ، خدمات متمایز حقوقی را برای موکلین و مراجعین محترم فراهم نموده است.

24 دیدگاه در نوشته: “رای تجدید نظر خواهی چقدر طول می‌کشد؟ مدت زمان دادگاه تجدید نظر!

  1. بنده خدا

    عدالتی درا ایران وجودندارد مخصوصاً دادرگاه باغبانان استان اصفهان اونج از بیدادگآه است. لعنت به ظلم ولی عدالتی

  2. مصطفی

    ازکجا معلوم شما درست میگی شاید فکر میکنی غلط ج داده

  3. طنین مرادی

    آره این قاضی رو باید جمع کنن.پرونده طلاق از طرف مرد رو یک سال و نیم طول میده تازه مردا رو بیچاره میکنه.خدا جای حق نشسته…

  4. میزان

    منم از دادگاه ۲ خانواده گرگان ضربه زیادی خوردم.انشالله خداوند خودش جوابشان را بدهد.فقط طرفدار خانم ها هستن.پسر نه ساله منو سپرده به خانمی که نمیتونه مراقب خودش باشه

  5. ناشناس

    دادگاه مسجدسلیمان خیلی جالب هست

  6. سلمان باقری درق

    سلام خسته نباشید درود برقضات استان گلستان شهرستان مینودشت واقعا با زمین خواران برخورد می‌کنند من یه زمین خریدم ده سال خودم هم تهران بودم آقای زمین خواران رفته سراغ زمین من صاحب زمین زنده وسند شش دانگ داره با ده شاهدان که دارم یکسال اذیتتم می‌کنند واقعا خدا خوش میاد با بدبختی خریدم از ریاست محترم قوه قضائیه درخواست عاجزانه درخواست دارم رسیدگی بشه ممنون

  7. Fatmh

    سلام من دادگاه شعبه دوم خانواده گرگان با وجوی که پدرم کل سوال های در مورد تشخیص حجر را غلط جواب داد نوشت درست جواب داد،،دادگاهی قاضی آن خود دروغ را گسترش دهد نوبر است هرچند که قاضی روحانی بود زیاد عجیب نیست اینحاست که میگن کار را به اهلش بسپارید نه ،،،،

  8. لئا

    سلام.جواب درخواست تجدید نظر برای تغییر اسم کوچیک حدودا چقدر طول میکشه؟

  9. سعیدی

    سلام چرا با وجود اینکه دوبار در پرونده بنده از صندق بازنشستگی وزارت کشور درخواست شده است پاسخی داده نشده ومن ومجبور تجدید نظر خواهی شدهام

  10. علی

    سلام دادگاه رای به نفع من صادر کرده طرف مقابل دوباره اعتراض کرده حالا رفته دادگاه تجدیدنظر خاستم ببینم چقد طول میکشد تا دوباره رای صادر بشه

  11. اشکان

    اصلا این پنج تجدید نظر ارومیه فقط به پرونده های همشهریشون یعنی ماکو.تکاب. نگاه میکنن کارشون رو حل میکنن .کاش حداقل یکیشون ارومیه ای بود.حق ما پایمال نمیشد.

  12. اشکان

    یعنی این ۵ تجدید نظر ارومیه یه کلاش هستن که خدا میدونه خودشم اهل اورمیه نیستن فقط طرفداری همشهریای خودشونو میکنن به خدا.

  13. امیر

    متاسفانه رسیدگی بدوی بسیار ضعیف است به دلایل بی تجربگی قاضی -نداشتن سواد و رعایت نکردن بی طرفی -دادگاه تجدید نظر هم فقط پرونده رو مثل روزنامه سرتیتر رو می خونند و به خودشان زحمت نمی دن که پرونده را درست مطالعه کنند ..
    ودر واقع عدالت معنایی ندارد

  14. ناشناس

    من ي پرونده توي تبريز دارم ، هيچ عدالتي نيست فقط پرونده هارو از آمار كم ميكنن ،، فقط اميدم به خداست

  15. محمود

    خداییش من از دادگاه حقوقی بندرعباس ،بجز عدالت از قاضی چیزی ندیدم،درود بر قضات باوجدان وباهوش که مانع سواستفاده برخی افراد کلاش میشوند

  16. کاربر گرامی نویسنده نوشته

    🙏🙏 کاملا درسته، هدف از وضع قوانین هم همینه🙏🙏

  17. علی رضا

    امید به اینکه کلاهبرداران و سو استفاده گران بنگاه های املاک از سر مملکت برداشته بشه وبا جان مال ناموس آحاد ملت بازی نکنند نظارت بر بنگاه های املاک که واقعا بن .گاه. هستن بدون صلاحیت اخلاقی و اجتمایی شدن کلا هبرداران با پروانه کسب

  18. سبزواری

    اگر قضات درست رای بدهند …

  19. مهدی

    جالبه بدونید بیست الا دوماه وقت دارید اعتراض کنید ولی قاضی داداگاه تجدید نظر میتونهرسیدگی به پرونده شمارو سه سال به تعویق بیندازه این است قانون اساسی مملکت

  20. اصغر

    واقعا حقیقت و گفتی.فساد اوج میزنه مخصوصا تو دادگاه شهرری سکه بدی رای میگیر😐😐😐😐

  21. ناشناس

    وقتی عدالت نباشد همه ی این احکام و قوانین و….کشک
    متاسفانه این مدتی که دست ما بخاطر مکر وحیله وظلم ودروغ و… مسائل حقوقی و خانوادگی به کلی هزینه وجرم کیفری رسید وقاضی و وکیل ودادستان ورییس دادگستری و نیروهای انتظامی دست به یکی کردند تا برای بخشیدن مهریه ومجبور به طلاق اجباری بخاطر هوسبازی دامادم که نام خدا را بعنوان وکیل مدافع شیطان نه خدا وحق یدک می‌کشند،ازهمه ناامید شدم وشرمسار عزیزانم هستم ،پارتی باشه حل میشه
    نباشد محکوم
    وماهمش محکوم شدیم چون رای قاضی عادلانه و خدایی نیست 💔

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *