بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > تجدیدنظر: تفاوت رأی بدوی و تجدید نظر! معنی کلمه بدوی در حقوق؟

تجدیدنظر: تفاوت رأی بدوی و تجدید نظر! معنی کلمه بدوی در حقوق؟

تفاوت رأی بدوی و تجدید نظر

تجدیدنظر: در این مقاله به سوالاتی همچون رای بدوی چیست ؟ دادگاه بدوی چیست ؟ حکم بدوی یعنی چه و تفاوت رای بدوی با رای تجدید نظر پاسخ خواهیم داد . تا انتهای مقاله با ما همراه باشید .

شخصی که به حق او تجاوز شده یا حق او مورد او انکار قرار گرفته این امکان را دارد که به مراجع قضاوتی صالح مراجعه کرده و درخواست رفع تجاوز و یا شناسایی حق خود را مطرح کند.

منظور از این مراجع قضاوتی صالح، واحد هایی است که با همکاری دوایر و اشخاص وابسته به آن ها به دعاوی، جرایم و اموری که در حیطه ی صلاحیتشان وارد است، رسیدگی و رای صادر می کنند.

به گفته ی حامد امیری وکیل دادگستری در اصفهان دادگاه، به مکان با جلسه‌ای گفته می شود که در آن شکایت‌ ها و یا اتهام هایی که به یک فرد، نهاد یا سازمان وارد شده است، مورد بررسی و رسیدگی قرار می گیرد.

اما آن هنگامی که یک اختلاف حقوقی و یا شکایتی در مراجع قضایی طرح می شود، قاضی آن دادگاه موضوع را بررسی کرده و تصمیم گیری می کند.

به این تصمیم گرفته شده رأی گرفته می شود. البته همه حتی کسانی که دانش حقوقی ندارند این را می دانند که تصمیم گرفته شده از سوی قاضی رأی نام دارد، اما همه ی آن ها ممکن است نتوانند مفاد و محتوای رأی را درک کنند. که البته در چنین مواقعی مراجعه به یک وکیل در اصفهان می تواند کمک خوبی باشد.

رای بدوی چیست ؟

معنی کلمه بدوی در دادگاه: آنگاه که پرونده حقوقی یا کیفری برای رسیدگی به مراجع قضایی صالح می رود، در مورد آن بررسی و تحقیق شده و سرانجام رأی صادر می شود، اما این به این معنا نیست که کار به پایان رسیده بلکه در غالب موارد می توان به این رأی صادر شده اعتراض کرد.
در نتیجه در مراجع دیگری همچون دادگاه تجدید نظر و یا دیوان عالی کشور نیز امکان اعتراض به رأی صادر شده و صدور رأی جدید وجود دارد.

دادگاه بدوی چیست ؟

اما بنا به گفته ی وکیل پایه یک در اصفهان آن دادگاهی که در ابتدای امر به پرونده رسیدگی می کند دادگاه بدوی است و به رأیی که از سوی این دادگاه صادر می شود، رأی بدوی گفته می شود. بدوی در معنای لغوی یعنی نخستین و آغازین. این آراء بدوی ممکن است قابلیت اعتراض و تجدید نظر خواهی داشته یا نداشته باشد.

خواندن این مقاله  مجازات محاربه و افساد فی الارض! حکم مفسد فی الارض چیست؟

اعتراضات به آراء دادگاه های بدوی و نقض رای

همانطور که گفته شد تمامی آراء صادر شده از سوی دادگاه بدوی قابلیت اعتراض و تجدید نظر ندارند و تنها در پرونده هایی که موضوع خاص دارند در مدت محدود و مشخصی این امکان وجود دارد که به آن اعتراض کرد.

در این خصوص به آن علت که اشخاص معمولی اطلاعی در مورد آن ندارند بهتر است به وکیلی که دارای تجربه و اطلاعات است مراجعه کرد تا از مدت مواعد داده شده برای تجدید نظر خواهی مطلع شد.

اما نکته ی قابل ذکر این است که اگر در حکم دادگاه بدوی اشتباهی رخ بدهد و این اشتباه به دلیل سهو قلم و یا اشتباهی کوچک در ارقام باشد، احتیاجی نیست که به آن اعتراض کرد و به وسیله ی همان قاضی که رأی را صادر کرده است، اصلاح می شود.

اما اگر این اشتباهی که روی داده است مربوط به ماهیت رأی باشد و محتاج تغییرات ساختاری باشد، قانون گذار طُرُقی را پیش بینی کرده است تا به وسیله ی آن بتوانند صاحبان دعوا نسبت به رأی اعتراض کنند. به عبارت دیگر اگر کسی در خصوص رأی بدوی اعتراض داشته باشد، باید از راه هایی که در قانون تعیین شده اعتراض خود را اعلام کند.

باید گفت که زمانی که به یک رأی بدوی اعتراض می شود، دادگاه رسیدگی کننده می تواند رأی را رد و یا تایید کند. چنانچه آن دادگاه رای دادگاه بدوی را رد کند در اصطلاح نقض رأی رخ داده است. و هر وقت که رأی دادگاه بدوی نقض شود می بایست پرونده مجددا در دادگاهی که صالح برای رسیدگی است فرستاده شده و رای مقتضی صادر شود.

تجدیدنظر: تفاوت رأی بدوی و تجدید نظر! معنی کلمه بدوی در حقوق

تفاوت رأی بدوی و تجدید نظر

راه های اعتراض به آراء دادگاه بدوی

آن طور که وکیل اصفهان بیان می کند، از چند روش می توان به آراء صادر شده از سوی دادگاه های بدوی اعتراض و شکایت کرد. این روش ها به ترتیب زیر هستند:

واخواهی:  چنانچه شخصی به رأی غیابی که بر علیه او صادر شده است اعتراض کند، واخواهی گفته می شود.
تجدیدنظرخواهی : چنانچه پرونده از اموری باشد که دادرسی در مورد آن دو مرحله ای است، اگر شخص به رأی صادر شده از دادگاه نخستین یا بدوی اعتراض کند، تجدید نظر خواهی کرده است.
فرجام خواهی : اگر فردی به آرایی که از دادگاه های تجدید نظر و یا بدوی صادر شده است اعتراض کند، فرجام خواهی روی داده است.
اعاده دادرسی : اعاده دادرسی یه ک راه خاص برای شکایت از رأی دادگاه است و به موجب آن باعث می شود که پرونده دوباره به دادگاه بازگشته و رسیدگی شود.
اعتراض شخص ثالث : در صورتی که رأیی صادر شود و این رأی با حق شخص ثالثی تداخل داشته باشد، شخص ثالث این امکان را دارد که به این رای صادر شده اعتراض کند. در این خصوص در مقاله ای جداگانه با همین نام بطور مفصل صحبت کرده ایم.

خواندن این مقاله  نحوه‌ی تعیین صلاحیت دادگاه حقوقی به چه صورت هست؟

نکته بسیار مهم و قابل توجهی که وجود دارد این است که کسی می تواند به آراء صادر شده اعتراض کند که که شخصی باشد که حکم بر علیه او صادر شده باشد، چه خواهان دعوا باشد چه خوانده. البته استثنای این امر اعتراض شخص ثالث است که از اصحاب دعوی است.

تجدید نظر خواهی از آراء صادره

تجدید نظر در لغت به این معناست که در امری بازبینی مجدد بشود و یا دوباره مورد بررسی قرار بگیرد. در اصطلاح حقوقی نیز به همین معنی است و اگر شخص نسبت به رأیی که در دادگاه نخستین صادر شده است اعتراض داشته باشد می تواند درخواست تجدیدنظر بدهد تا مجددا این رای مورد بررسی و بازبینی قرار بگیرد. که البته این امر یعنی تجدید نظر، در دادگاه تجدید نظر هر استان انجام می شود.

در نظام حقوقی ایران در غالب موارد سیستم دادرسی دو مرحله ای حاکم است. یعنی امکان تجدید نظر از احکام صادره در دادگاه بدوی وجود دارد. این دادرسی دو مرحله ای به این دلیل است که میزان خطا و اشتباهات در امر دادرسی به حداقل برسید و حقوق اشخاص ضایع نشود.

چه احکامی قابلیت تجدید نظر دارد؟

تجدیدنظر: به موجب ماده 330 و 331 قانون آیین دادرسی مدنی ، اصل آن است که احکام و آراء صادره، قطعی است مگر آن که به موجب قانون قابلیت تجدید نظر داشته باشد.
احکام و آراء قابل تجدید نظر شامل موراد زیر می شود:

  • • دعاوی مالی که ارزش یا خواسته آن از سه میلیون ریال بیشتر باشد قابلیت تجدید نظر خواهی دارد.
  • • تمام آرایی که در دعاوی غیر مالی صادر می شود.
  • • رأیی که درباره فرعیات دعوا باشد، اگر دعوای اصلی قابلیت تجدید نظر داشته باشد.
  • • برخی از قرار ها نیز قابلیت تجدید نظر خواهی دارند از جمله قرار ابطال دادخواست یا رد دادخواست که از دادگاه صادر شده است، قرار رد دعوا یا عدم استماع دعوا، قرار سقوط دعوا و در نهایت قرار عدم اهلیت یکی از طرفین دعوا .
خواندن این مقاله  معامله اموال مسروقه چه حکمی دارد؟ مجازات خرید مال مسروقه!

از موارد فوق در می یابیم که قانون گذار بر این قصد بوده که اکثر دعاوی قابلیت تجدید نظر و اعتراض داشته باشد. البته قابل ذکر است که آراء مربوط به اقرار، اگر اقرار مربوط به اصل دعوا باشد و نزد قاضی در دادگاه انجام شده باشد و یا اقرارنامه رسمی باشد، قطعی است و قابل تجدیدنظر خواهی نیست. همچنین اگر حکم به رای کارشناس مستند باشد، و یا اگر طرفین حق تجدیدنظر خواهی را از خود سلب کرده باشند، رای صادره قطعی است و قابل تجدید نظر خواهی نیست.

مدت زمان تجدید نظرخواهی و شیوه ی درخواست تجدید نظر خواهی

تجدیدنظر: مطابق با قانون آیین دادرسی مدنی، افرادی که مقیم ایران هستند 20 روز و افرادی که مقیم خارج هستند دو ماه از تاریخ ابلاغ حکم مهلت برای درخواست تجدید نظر دارند.

فردی که می خواهد به رای صادر شده از دادگاه نخستین درخواست تجدید نظر بکند، لازم است که دادخواست تجدید نظر خواهی و لایحه ی دفاعییه و دلایل و مدارکی که برای تجدید نظر خواهی احتیاج است را آماده کرده و به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی رجوع کند.

همچنین افراد برای آن که دادخواست تجدید نظر خوای طرح کنند باید در خصوص دعاوی مالی معادل چهار و نیم درصد در دعاوی غیر مالی از چهارصد هزار تا یک میلیون هشتصد هزار ریال، پرداخت کنند.

علت طرح رسیدگی بدوی چیست

تجدیدنظر: زمانی که درخواست تجدید نظر خواهی طرح می شود، مدیر دفتر دادگاه یک نسخه از آن را برای طرف دیگر دعوا ارسال می کند تا او مستندات و مدارک خود را برای پاسخ دادن به این اعتراض آماده کند، که البته برای این امر تنها 10روز مهلت در نظر گرفته شده است.

در نهایت پرونده ی مورد اعتراض واقع شده به دادگاه تجدید نظر استان فرستاده می شود، این دادگاه نیز در صورتی که برای صدور رأی و بررسی به طرفین دعوا احتیاج داشته باشد آن ها را به حضور در دادگاه دعوت می کند در غیر این صورت مطابق با لایحه های ارائه شده حکم مقتضی صادر می کند.

تجدیدنظر: موسسه حقوقی حامد امیری ارائه دهنده خدمات وکالتی و مشاوره حضوری و غیرحضوری و همچنین مشاوره فوری می باشد . جهت اخذ نوبت مشاوره به صورت آنلاین و در کمترین زمان ممکن از سامانه رزرو نوبت سایت استفاده نمایید.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید