بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > نحوه رفع نقص ابلاغیه ! ابلاغیه رفع نقص چیست ؟

نحوه رفع نقص ابلاغیه ! ابلاغیه رفع نقص چیست ؟

ابلاغیه رفع نقص چیست

مدت زمان تخمینی مطالعه: 10 دقیقه

ابلاغیه رفع نقص: هنگامی که قصد داریم طرح شکایت کنیم، می‌بایست با تشریفاتی مانند تسلیم دادخواست آن را شروع کرد. دادخواست فرم چاپی به خصوصی می‌باشد که اشخاص در آن خواسته خویش را از قاضی درخواست می‌نمایند (مانند مطالبه طلب یا مطالبه مهریه یا خلع ید و…) و آن را توضیح می‌دهند.

حال، کلیه نکات دادخواست می‌بایست رعایت گردد و چنانچه بعضی از موارد آن رعایت نگردد به شخص هشدار می‌دهند که رفع نقص نماید.

رفع نقص دادخواست بدوی:

ابلاغیه رفع نقص: بنابراین اخطاری که به خواهان دعوا داده می‌شود به این خاطر که نقص و ایراد و اشکال دادخواست را برطرف نماید، اخطار رفع نقص می‌گویند.

اگر دادخواست را بدون مشورت با وکیل تنظیم کنید، امکان دارد نقایصی داشته باشد و زمانی که دادخواست به دادگاه فرستاده می‌شود، آن را به دلیل وجود این نقایص رد می‌کند و یا اخطار رفع نقص می‌دهد.

حال برای آنکه این نقایص را به حداقل برسانید پیشنهاد اول ما این است که حتما با وکیل تماس بگیرید و دومین پیشنهادمان نیز مطالعه این مطلب است.

اخطار رفع نقص دادخواست چیست؟

ابلاغیه رفع نقص: چنانچه در مواردی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. اشکالی در دادخواست وجود داشته باشد؛ برای مثال محل سکونت خواند.ه درج نگردیده و یا نام وی ذکر نشده، دادگاه به شخص جهت رفع نقص اخطار می‌دهد و چنانچه ظرف مهلت ۱۰ روز شخص اقدام به رفع نقص نکند، دادخواست وی رد خواهد شد. به این معنی که دیگر دعوای او شروع به تعیین وقت و رسیدگی نمی‌گردد. چون در همان ابتدا، دادخواست او مردود شد.ه است.

در چه مواردی اخطار رفع نقص صادر می‌گردد؟

ابلاغیه رفع نقص: بعضا دادخواستی که تسلیم می‌گردد‌، یک‌سری ایرادات دارد که برای آن، اخطار رفع نقص ارسال می‌گردد.  ولی برخی مواقع ایراد دادخواست چنان جدی می‌باشد که اصلا دادگاه قادر به ارسال اخطار رفع نقص نیست و می‌بایست چنانچه آن اشکال را ملاحظه نمود دادخواست را رد کند.

اگر این موارد زیر در دادخواست نباشد اخطار رفع نقص فرستاده خواهد شد:

  • عدم نوشتن نام و نام خانوادگی و محل سکونت یا شغل خواند.ه
  • پرداخت نکردن هزینه دادرسی به ماخذ قانونی
  • باطل نکردن تمبر وکالتنامه یا تقدیم اصل وکالتنامه
  • عدم تعیین بهای خواسته
  • عدم ذکر جهاتی که خواهان بر اساس آن خود را مستحق مطالبه می‌داند
  • عدم ذکر دلایل و ادله اثبات دعوا
  • عدم بیان منجز خواسته

نحوه رفع نقص ابلاغیه-عدم رفع نقص هزینه دادرسی

بر حسب ماده 53 قانون آیین دادرسی مدنی در موارد زیر دادخواست از طریق دفتر دادگاه پذیرفته می‌گردد.

خواندن این مقاله  آیا برای اعدام قاتل باید دیه پرداخت کرد؟ منظور از دیه قاتل چیست؟

اما جهت به جریان افتادن آن می‌بایست به شرح مواد آتی تکمیل گردد:

1) در صورتی که به دادخواست و ضمیمه‌های آن بر اساس قانون تمبر الصاق نشده یا هزینه ذکر شده پرداخت نشده باشد.

2) زمانی که بر اساس بند 2 ماده 51 قانون آیین دادرسی مدنی، « درج نام، نام خانوادگی، محل سکونت و شغل خواند.ه» طبق بند 3 ماده 51 قانون آیین دادرسی مدنی، «تعیین خواسته و بهای آن جز آنکه تعیین بها امکان‌پذیر نبوده و یا خواسته مالی نباشد»

به موجب بند 4 ماده 51 قانون آیین دادرسی مدنی، «ذکر تعهدات و جهاتی که به موجب آن خواهان خود را مستحق مطالبه می داند به طوری که مقصود واضح و روشن باشد» طبق بند 5 ماده 51 قانون آیین دادرسی مدنی، «تعیین آنچه که خواهان از دادگاه درخواست دارد» طبق بند 6 ماده 51 قانون آیین دادرسی مدنی، «ذکر ادله و وسایل اثبات دعوا» رعایت نگردیده باشد.

ماده 54 قانون آیین دادرسی مدنی حکم کرده است: « در موارد یادشد.ه در ماده قبل، مدیر دفتر دادگاه ظرف دو روز نقایص دادخواست را به طور کتبی و مفصل به خواهان اطلاع داده و از تاریخ ابلاغ به مدت ده روز به او مهلت می‌دهد تا نقایص را رفع نماید.

چنانچه در مهلت مقرر اقدام به رفع نقص ننماید، دادخواست به موجب قراری که مدیر دفتر و در غیبت مشارالیه، جانشین او صادر می کند، رد می‌گردد. این قرار به خواهان ابلاغ می‌شود و نامبرده می‌تواند ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ به همان دادگاه شکایت نماید. رای دادگاه دراین خصوص قطعی است.»

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

ضمانت اجرای عدم پرداخت هزینه انتشار آگهی:

ابلاغیه رفع نقص: در هر مورد که هزینه انتشار آگهی ظرف مدت یک ماه از زمان ابلاغ اخطاریه دفتر پرداخت نگردد، دادخواست از طریق دفتر رد خواهد شد.

این قرار به مدت ده روز از زمان ابلاغ قابل شکایت در دادگاه خواهد بود، مگر در مواردی ‌که خواهان دادخواست اعسار از هزینه دادرسی تسلیم کرده باشد. که در این‌ شرایط مدت یک ماه ذکر شد.ه، از زمان ابلاغ دادنامه رد اعسار به نامبرده محسوب خواهد گردید.

قرار رد دادخواست:

در موارد فوق قاضی دادگاه به خواهان اخطار می‌دهد و به طور مکتوب و دقیق اعلام می‌دارد. که کدام بخش دادخواست با ایراد مواجه می‌باشد. خواهان از آن رفع نقص نماید؛ حال در صورتی که پس از ارسال دادخواست، شخص در مهلت ۱۰ روزه این کار را انجام ندهد، دادخواست او رد خواهد شد. که به آن رد غیر مستقیم دادخواست گفته می‌شود.

خواندن این مقاله  نحوه محاسبه مالیات دستگاه کارتخوان چگونه است؟

زمانی که قرار رد دادخواست صادر گردد به خواهان اعلام خواهد شد. که دادخواست شما رد شده است. اکنون او می‌تواند به این قرار اعتراض داشته باشد. در مواردی هم دادگاه بدون فرستادن اخطار و بدون دادن مهلت. سریعا به رد دادخواست اقدام می‌کند.

رد مستقیم دادخواست:

در صورتی که نام خواهان در دادخواست ذکر نشود که این امر بسیار کم رخ می‌دهد، قاضی طی دو روز قرار رد دادخواست صادر می‌نماید در اینجا دیگر اخطار رفع نقص وجود ندارد.

شکوائیه و موارد آن (قرار رفع نقص چیست):

همانگونه که در دعاوی حقوقی، خواهان می‌بایست در فرم چاپی دادخواست تسلیم نماید؛ در شکایت کیفری ، نام آن دادخواست شکوائیه می‌باشد. ولی دیگر نیازی به فرم چاپی به خصوصی نخواهد بود. به این معنی که بر خلاف دادخواست، اجباری به تنظیم در فرم چاپی مخصوص وجود ندارد.

شکوائیه و موارد آن (قرار رفع نقص چیست)

در شکوائیه ضروری است که به این موارد اشاره شود:

1. موضوع شکایت
2. تاریخ و محل وقوع جرم
3. ضرر و زیان وارد شد.ه به مدعی
4. دلایل وقوع جرم، اسامی و مشخصات شاهدان و مطلعان
5. مشخصات و نشانی فردی که از وی شکایت دارید.

در این خصوص قانون آیین دادرسی کیفری پیش بینی نکرده است که آیا چنانچه نقصی وجود داشته باشد اخطار رفع نقص ارسال می‌گردد یا خیر؟

ولی چه بسا بر اساس این قانون در موارد سکوت مقررات آیین دادرسی مدنی رعایت می‌گردد. یعنی در دادسرا و یا دادگاه ایرادات آن را از شخص شاکی جویا خواهند شد.

اخطار رفع نقص به جهت عدم شناسایی خواند.ه

این موضوع بسیار مهم می‌باشد که در صورتی که اخطار رفع نقص به جهت عدم شناسایی خواند.ه در آدرس اعلامی صادر شود می‌بایست حتما نشانی جدیدی را تعیین کنید و یا اینکه خواهید توانست خوانده را به عنوان مجهول المکان، یعنی فردی که مکان وی مشخص نیست معرفی نمایید و دیگر آنکه به پرداخت هزینه نشر آگهی برسید تا به این طریق پس از وصول اخطار رفع نقص از پرونده رفع نقص نمایید و پس از آن هم دیگر مرحله رسیدگی و بررسی به پرونده شروع خواهد شد.

اخطار رفع نقص جهت عدم پرداخت هزینه دادرسی و تمبر وکالت(تجدید نظر)

در صورتی که اخطار رفع نقص به جهت مشخص نکردن بهای خواسته و یا کسر هزینه دادرسی و یا دیگر تمبر وکالت نامه صادر گردد، ضروری است که حتما به شعبه مراجعه نمایید و خواسته خود را به آنجا تسلیم نمایید و علاوه بر آن در مورد هزینه دادرسی نیز هزینه دادرسی را با ماخذ اعلامی پرداخت کنید

خواندن این مقاله  بیمه از کار افتادگی چیست؟ لیست بیماریهای از کار افتادگی تامین اجتماعی

و در صورت کسر تمبر وکالت نامه می‌بایست تمبر وکالت نامه را به ماخذ قانونی ابطال کنید و به همین ترتیب پس از آن با تنظیم لایحه‌ای از پرونده رفع نقص را انجام دهید و همچنین از قاضی رسیدگی کننده که همان قاضی شعبه می‌باشد دستور مشخص شدن وقت رسیدگی را درخواست نمایید.

همان گونه که می‌دانید برای تمامی امور حقوقی در صورتی که وکیل داشته باشید کارتان سریع‌تر و نتیجه بهتری خواهد داشت. برای این تنظیم و مرتب سازی دادخواست و بیان کردن خواسته نیز در صورتی که وکیل باشد امور بهتر پیش بینی خواهد شد.

مشاوره با وکیل در زمینه نحوه پرداخت هزینه دادرسی رفع نقص:

دفتر وکالت حامد امیری یکی از وکیل پایه یک دادگستری در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

پذیرش حضوری: شنبه تا سه شنبه از ساعت ۱۶:۳۰ لغایت ۲۰:۳۰

پذیرش غیر حضوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۱۳:۰۰ لغایت ۱۶:۰۰

مشاوره فوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۸:۳۰ لغایت ۲۳:۰۰

آدرس دفتر وکالت: اصفهان، خیابان سجاد، ابتدای خیابان قائم مقام فرهانی، مجتمع شیخ بهایی طبقه اول واحد ۱۱

کلام آخر

اخطار رفع نقص دادخواست در قانون آیین دادرسی مدنی پیش بینی شده است که طبق آن در صورتی که در دادخواست ایراداتی وجود داشته باشد؛ دادگاه اخطار می دهد که این امر رفع شود و در صورتی که در مهلت مقرر رفع نشود دادخواست فرد رد می شود. این که در چه مواردی برای فرد اخطار رفع نقص می آید را در بالا به آن اشاره کردیم.

سوالات متداول

اخطار رفع نقص چیست؟

اخطاری که دادگاه به منظور رفع نقصی که در دادخواست تسلیم شده وجود دارد به خواهان ارسال می‌نماید مانند پرداخت نکردن هزینه دادرسی و یا وارد نکردن مشانی خوانده.

مهلت اخطار رفع نقص چه میزان است؟

از زمان ابلاغ این مدت محاسبه می شود تا انقضای ۱۰ روز فرد فرصت دارد رفع نقص کند.

آیا قرار رد دادخواست قابل اعتراض است؟

بله؛ این قرار که بعد از انقضای مهلت اخطار رفع نقص صادر می شود قابل اعتراض است که مهلت آن هم ۱۰ روز است.
مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

1 نظر

  • لیلا اسدی
    1 بهمن, 1401 در 9:33 قبل از ظهر

    سلام مطلبتون قشنگ بود ولی نه شما و نه هیچ سایت دیگه ای نمونه اعتراض به قرار رد داخواست رو نذاشته نمیدونم چطور میشه نوشت و آیا عملا مورد قبول واقع میشه یا باید از اول دادخواست نوشت

پیام بگذارید