بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > بیمه از کار افتادگی چیست؟ لیست بیماریهای از کار افتادگی تامین اجتماعی

بیمه از کار افتادگی چیست؟ لیست بیماریهای از کار افتادگی تامین اجتماعی

بیمه از کار افتادگی

مدت زمان تخمینی مطالعه: 10 دقیقه

بیمه از کار افتادگی: از کار افتادگی از جمله حمایت‌های قانونی که طبق قانون تامین اجتماعی به سه حالت متفاوت دسته‌بندی می‌شود. البته، برای اکثریت هنوز تفاوت از کار افتادگی با بازنشستگی جای سوال دارد.

قانون بیمه تامین اجتماعی برای از کار افتادگی

به‌طور کلی می‌توان چنین تعریف نمود که از کار افتادگی یک ضمانت قانونی می‌باشد که طبق آن اشخاص می‌توانند با وجود دلایلی (حادثه یا بیماری) همچنین مقدار از کار افتادگی (کلی، جزئی، غرامت نقص عضو) نوعی از مستمری را دریافت نمایند.

عکس قیمت‌های مشاوره سایت وکیل حامد امیری

وکیل خوب در اصفهان در ادامه این مقاله، مطالب خوبی در مورد بیمه از کار افتادگی، انواع از کار افتادگی و شرایط آن را بیان می کند. پیشنهاد می کنم حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کرده و در پایان سوالات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

👈«بهترین وکیل اداره کار در اصفهان»👉

انواع بیمه های کار به شرح زیر میباشد:

یکی از انواع از کار افتادگی بنا به گفته وکیل اصفهان، از کار افتادگی کلی است. بر اساس ماده 70 قانون تامین اجتماعی از کار افتادگی حالتی می‌باشد که شخص بیمه شده 66 درصد و یا بیشتر از توانایی کار خویش را از دست داده است.

این حالت بالاترین مرتبه از کار افتادگی است و درصد پایینی از درخواست‌کنندگان در این حالت قرار خواهند گرفت. جهت این گروه از اشخاص تفاوت میان کار افتادگی با بازنشستگی وجود ندارد و الزاماً دریافت حقوق بازنشستگی را انتخاب می‌نمایند.

بیمه از کار افتادگی

بر اساس ماده 72 همین قانون در مورد حقوق این گروه از اشخاص، مقدار مستمری آن‌ها متشکل از یک سی و پنجم دستمزد یا حقوق میانگین شخص بیمه شده ضرب در سنوات پرداخت حق بیمه با این شرط که این میزان از 50 درصد حقوق ماهانه او پایین‌تر همچنین از صد درصد آن نیز بالاتر نباشد.

اگر این اشخاص دارای همسر، فرزند یا اشخاص تحت تکفل باشند، مستمری آن‌ها بر پایه مورد میزانی افزایش می‌یابد که در ماده 72 این قانون آمده است.

قوانین تامین اجتماعی برای کار و میزان تایین شده برای حوادث:

نوع دیگر از کار افتادگی که حامد امیری بهترین وکیل اصفهان به آن اشاره می کند، از کار افتادگی جزئی است. از کار افتادگی جزئی درصدی کمتر از جنبه کلی آن می‌باشد که مطابق با بند ب ماده 70 قانون تامین اجتماعی چنین است که «هرگاه قدرت کار فرد بیمه شده بین 33 تا 66 درصد کاهش یابد و به علت حادثه ناشی از کار باشد.»

مطابق با قانون به این گروه از اشخاص مستمری از کار افتادگی جزئی پرداخت خواهد شد که مبلغ آن از نتیجه ضرب درصد از کار افتادگی در مبلغ مستمری از کار افتادگی کلی استحقاقی بدست می‌آید.

خواندن این مقاله  برگه لازم الاجرا مهریه چیست؟ ابلاغیه اجراییه مهریه

بیمه از کار افتادگی چقدر است و غرامت نقض مقطوع

اگر کاهش توان کار شخص بیمه شده متأثر ازحادثه ناشی از کار به مقدار 10 تا 33 درصد کاهش پیدا کند، شخص می‌تواند از غرامت نقص مقطوع بهره ببرد که غالباً مقدار آن از دو نوع پیشین کمتر می‌باشد. مقدار این غرامت متشکل از 36 برابر مستمری استحقاقی تعیین شده ضرب در درصد از کار افتادگی است.

شرایط حوادث های جزئی چیست؟

بهترین وکیل بیمه اصفهان می گوید: اگر بیمه شده دارای شرایطی باشد می‌توان او را از کار افتاده جزئی محسوب کرد. در غیر اینصورت چنین امری امکان‌پذیر نمی‌باشد.

شرایط لازم به ‌منظور مشمول شدن از کار افتادگی عبارتند از:

الف) می‌بایست بر اساس نظر پزشک معالج از کار افتادگی غیر قابل مداوا باشد. زیرا اگر با استراحت و معالجه امکان بازیابی توان فراهم باشد مشمول این موضوع نمی‌باشد. دراین موارد باید در مسائل دیگر تامین اجتماعی و طبق قوانین دیگر بررسی شود.

ب) کاهش قدرت فرد بیمه شده باید بین 33 درصد تا 66 درصد باشد. کمتر از این مقدار از کار افتاده تلقی نمی‌شود. با این حال باید گفت این مسئله می‌بایست در کمیسیون پزشکی رسیدگی گردد و مبنی بر آن تصمیم گرفته شود.

ج) فرد بیمه شد.ه می‌بایست بر اثر حوادث ناشی از کار دچار از کار افتادگی جزئی باشد. به غیر از حوادث کاری فرد بیمه شد.ه مشمول مقررات از کار افتادگی جزئی قرار نمی‌گیرد.

بیمه از کار افتادگی اجباری است یا اختیاری میزان مستمری چقدر است؟

به گفت حامد امیری وکیل خوب اصفهان، در قانون تامین اجتماعی از کار افتادگی به دو گروه از کار افتادگی کلی و جزئی دسته‌بندی می‌شود. به موجب بند 13 ماده 2 قانون تامین اجتماعی در تعریف از کار افتادگی:

« عبارت است از کاهش قدرت کار بیمه شده به نحوی که نتواند با اشتغال به کار سابق یا کار دیگری بیش از یک سوم از درآمد قبلی خود را به دست آورد.»

بند 13 ماده 2 قانون تامین اجتماعی

همچنین در بند 14 این قانون از کار افتادگی جزئی را چنین بیان کرده است که:

« از کار افتادگی جزئی عبارت است از کاهش قدرت کار بیمه شده به نحوی که با اشتغال به کار سابق یا کار دیگر فقط قسمتی از درآمد خود را به دست آورد.»

بند 14 این قانون از کارافتادگی

تمام بیمه شدگان تامین اجتماعی چه اجباری چه اختیاری مشمول بیمه تامین اجتماعی از کار افتادگی قرار خواهند گرفت. ولی با این تفاوت که درخصوص افرادی که بیمه نامه‌ اختیاری دارند، از کارافتادگی متأثر از کار منتفی می‌باشد.

خواندن این مقاله  حکم جلب مهریه: حکم جلب مهریه برداشته شد؟ هزینه حکم جلب مهریه

در خصوص این اشخاص تمام از کار افتادگی‌ها غیر کاری هستند. اگر از کار افتادگی متأثر از کار منتفی باشد، مستمری از کار افتادگی جزئی هم بی‌معنا خواهد بود و پیش بینی نشده است.

مدت پرداخت حق بیمه برای بهره‌مند شدن از بیمه مستمری از کار افتادگی کلی

آیا باید زمان خاصی ازپرداخت حق بیمه اشخاص به سازمان تامین اجتماعی بگذرد، تا درصورت از کار افتادگی بتوان از مستمری آن بهره برد؟

وکیل خوب اصفهان پاسخ می دهد: برخلاف تصور عموم مردم جواب منفی می‌باشد. قانون‌گذار در این خصوص انعطاف زیادی به کار برد.ه است و استفاده از این حق را محدود به زمان نکرده است. در این مورد، ماده 72 قانون تامین اجتماعی بیان می‌دارد که:

« بیمه شد.ه‌ای که در اثر حادثه ناشی از کار یا بیماری حرفه‌ای. از کار افتادگی کلی شناخت می‌شود. بدون در نظر مدت پرداخت حق بیمه استحقاق دریافت مستمری از کار افتادگی کلی ناشی از کار را خواهد داشت.»

از کار افتادگی

میزان مستمری کلی چقدر هست و چگونه باید اقدام کرد؟

میزان مستمری ماهانه از کار افتادگی کلی طبق ماده 72 قانون تامین اجتماعی یک سی ام حقوق یا دستمزد متوسط بیمه شد.ه مشخص است. سپس این مبلغ در سنوات پرداخت حق بیمه ضرب خواهد شد.

با این حال قانون‌گذار هوشمندانه مورد دیگری را نیز در نظر گرفت است. زیرا امکان دارد به علت پایین بودن سنوات حق بیمه، با این محاسبه میزان مستمری پرداختی، پایین‌تر از50 درصد دستمزد یا حقوق متوسط بیمه شد.ه شود.

در این سیاست، قانون‌گذارتفاوتی میان اشخاص بیمه شده‌ای که اشخاصی را تحت تکفل خود دارند با بیمه‌شدگانی که این‌گونه شرایط راندارد قائل نگردیده است.

بدین گونه که اگر فرد بیمه ای که مشمول از کار افتادگی می‌گردد. همسر، اولاد، پدر و مادر خود را تحت تکفل داشته باشد؛ اگر، جمع میزان مستمری استحقاقی این بیمه، پایین‌تر از 60 درصد گردد، به‌غیر از میزان استحقاقی 10 درصد دیگر نیز تحت عنوان کمک مشروط به جمع مستمری اضافه خواهد شد.

بیمه از کار افتادگی چقدر است؟

لیکن در صورتی‌که از 60 درصد بالاتر باشد پرداخت 10 درصد منتفی می‌گردد.
نکته دیگری که در تبصره 2 ماده مزبور به آن اشاره گردیده است. در خصوص دستمزد یاحقوق متوسط بیمه شد.ه می‌باشد که اظهار داشته است که:

« جمع کل دستمزد یا حقوق بیمه شده که به مرجع آن حق بیمه پرداخت کرده است را تا مدت 720 روز (2 سال) پیش از رخ دادن حادثه متأثر از کار یا آغاز بیماری متأثر از حرفه کارگر، که منجر به از کار افتادگی شده است را تقسیم بر روزهای کار ضرب در 30 می‌کنیم تا میانگین حقوق بیمه شده تعیین شود.»

30× (روزهای کار ÷ حقوق 2 سال )

خواندن این مقاله  وکیل جرایم اقتصادی در اصفهان:بهترین وکیل جرایم مالی، اقتصادی

با این وجود لازم به ذکر است که دراین گونه محاسبه نیز نبایست مستمری کارگر از حداقل حقوق کارگر عادی پایین‌تر باشد. چون درغیر این حالت سازمان تامین اجتماعی موظف به اصلاح این مقدار مستمری که به روش مذکور محاسبه شد.ه است، می‌باشد.

لیست بیماریهای از کار افتادگی تامین اجتماعی؟

در واقع هر گونه مریضی یا پیشامدی که منتهی به کم شدن توان انجام کار در شخص گردد، با تشخیص کمیسیون پزشکی در فهرست بیماری‌های از کار افتادگی تامین اجتماعی قرار می‌گیرد.

با وجودی که شدت و مقدار بیماری و حادثه هم در میزان از کار افتادگی متأثر است. وکیل بیمه اصفهان می گوید: البته، می‌توانیم انواع بیماری‌های از کار افتادگی تامین اجتماعی را به دو گروه اصلی دسته‌بندی کنیم که یک‌سری از آن‌ها امکان دارد به دلیل حوادث متأثر از کار و بعضی از آن‌ها به دلیل بیماری‌های شخصی ایجاد گردیده باشد.

بیماری‌های عادی: مطابق با قانون این گروه از بیماری‌ها شامل لیستی می‌باشد که عموماً به دلیل حوادث ناشی از کار رخ باشد. این حوادث امکان دارد موجب از میان رفتن قدرت کامل یا نسبی شخص جهت انجام امور گردد.

اصولاً حوادث متأثر از کار منجر به قطع عضو، جراحت، شکستگی یا نظیر آن‌ها می‌شود. البته، قسمت عظیمی از لیست بیماری‌های از کار افتادگی تامین اجتماعی در این بخش جای می‌گیرد.

بیماری‌های حرفه‌ای: بر مبنای قانون این دسته از بیماری‌ها معمولا مربوط به حوادث ناشی از کار نمی‌باشد و اکثرأ به وضعیت شخصی افراد بر می‌گردد. بیماری‌های حرفه‌ای اصولاً منتهی به عدم توانایی شخص خواهد شد. اعم از آن‌ها سرطان، ام اس، بیماری‌های اعصاب و روان، یک‌سری از بیماری‌های قلبی و عروقی و مواردی از این قبیل خواهند بود.

سخن پایانی مقاله بیمه از کار افتادگی تامین اجتماعی

آیا بیمه از کار افتادگی اجباری است؟! بر مبنای قانون تامین اجتماعی، از کار افتادگی کم شدن توان بیمه شد.ه یا کارگر به‌منظور انجام کار می‌باشد، به‌گونه‌ای که نتواند درآمد پیش از از کار افتادگی را به دست آورد.

بیمه از کار افتادگی محدود به ایجاد نقص یا بیماری در شخص بیمه شــده نیست، بلکه هر نوع پروسه‌ای که باعث ناتوانی شخص جهت انجام کار گردد، مییتواند در این چارچوب قرار بگیرد.

حتی کسی که در سنین بالا باشد و به خاطر کهولت سن نتواند کار کند همچنین شرایط بازنشستگی را هم ندارد، می‌تواند از ادامه کار معاف گردد و از مستمری ازکارافتادگی استفاده نماید.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

24 نظرات

  • علی حامدیان
    2 مرداد, 1402 در 9:34 بعد از ظهر

    سلام وقت شما بخیر.بنده مرد ۳۲ ساله هستم و چار صرع هستم بطوری که در ماه شاید ۲ ۳ بار تشنج کنم که باعث شده بارها سرم ضربه ببیند بخاطر افتادن.بیناییم ضعیف شده لذزش دست وبعضی وقتا سفت شدن انگشتهایم میشود.بخاطرهمین حتی نمیتوانم رانندگی کنم.معافیت سربازی هم بخاطر همین دارم بشدت عصبی وکم‌هواس هستم وهمیشه استرس این را دارم که تشنج کنم چندجا برای کار رفتم که بعدیه مدت تشنج کردم‌واخراج‌شدم‌۳ببار هم‌در بیمارستان اعصاب وروان بستری شدم وبهم شک مغزی دادن حدود ۷سال بیمه هم دارم.آیا میتوانم ازکارافتادگی بگیرم‌ ومشمول آن میشوم.باتشکر

  • علی حامدیان
    2 مرداد, 1402 در 9:31 بعد از ظهر

    سلام وقت شما بخیر.بنده مرد ۳۲ ساله هستم و چار صرع هستم بطوری که در ماه شاید ۲ ۳ بار بار تشنج کنم که باعث شده بارها سرم ضربه ببیند بخاطر افتادن.بیناییم ضعیف شده ارزش دست وبعضی وقتا سفت شدن انگشتهایم میشود.بخاطرهمین حتی نمیتوانم رانندگی کنم.معافیت سربازی هم بخاطر همین دارم بشدت عصبی وکم‌هواس هستم وهمیشه استرس این را دارم که تشنج کنم چندجا برای کار رفتم که بعدیه مدت تشنج کردم‌واخراج‌شدم‌۳ببار هم‌در بیمارستان اعصاب وروان بستری شدم.آیا میتوانم ازکارافتادگی بگیرم‌ ومشمول آن میشوم.باتشکر

  • محمد
    30 تیر, 1402 در 1:00 بعد از ظهر

    سلام وقت بخیر من به بیماری خود ایمنی مبتلا هستم (پسوریازیس ) و روی دست ها و سرم پاهام علائم هست آیا می توانم از بیمه ازکار افتادگی استفاده بکنم 50 سال چند ماه سن دارم و 20 سال سابقه کار دارم

  • حسین
    8 تیر, 1402 در 8:41 قبل از ظهر

    سلام بزرگوار. اینجانب 47 سال دارم و به شغل کارگری مشغول بودم . بیماری میوپاتی مادر زادی یا ارثی دارم (دیستروفی عضلانی)و در حال حاضر امکان ادامه فعالیت بسیار برایم سخت است .حدود 11 سال سابقه بیمه تامین اجتماعی دارم و زن و بچه هم دارم . ایا مشمول از کارآفتادگی میشوم .

  • جعفرحاجی زاده
    10 خرداد, 1402 در 11:44 قبل از ظهر

    باسلام بنده سه بارجراحی مغزواعصاب انجام دادم درحال حاضر هم تحت نظردکتراعصاب وروان دکترامیدرضایی در تهران می‌باشم آیا میتوان ازکارافتادگی بگیرم لطفاکمکم کنیددارای2فرزندومستاجرمیباشم

  • علی اکبر صالحی نژاد
    17 فروردین, 1402 در 11:26 بعد از ظهر

    با عرض سلام من علی اکبر صالحی نژاد هستم من کلا ۳ سال بیمه برام ریختن به حساب و چند سالی هست که اون بیمه قطع شده و بیمه روستایی دارم من دارای انسداد تنفسی هستم و ریه هام کوچیک شده و به قلبم فشار میاره و بیماری نارکلوپسی هم دارم و خود به خود خوابم میبره و دارم زجر میکشم آیا من میتونم از کار افتادگی استفاده بکنم برام توضیح بدید

  • محمدرضاکثیری
    8 فروردین, 1402 در 8:35 قبل از ظهر

    سلام بنده۳۶سالمه بیماری پانکولیت دارم وقدرت تواناییم کمتراز۵۰درصدشده، راهی هم برادرمانش پیدانشد میخاستم ببینم بنده شامل این طرح های ازکارافتادگی میشم یانه،،، باتشکر

  • حسین ابراهیمی
    12 بهمن, 1401 در 7:53 قبل از ظهر

    سلام 15 سال است هپاتیت BوCدارم یازده سال میشه بیمه سرپرست خانوار برا همسرم واریز میشه بهزیستی هم چیزی به ما نمیده چند سال دیگه بیه به ما میدن

  • میثمی
    10 بهمن, 1401 در 1:49 بعد از ظهر

    اگر دست و پا دارید،بعیده که با این پاسخ مواجه نشید که مسئول بیمه میگه،چته،تو که از من سالم تری،برو کار کن،اینجا از این پولا نمیدن.ولی تو بانک برای اونی که وام های کلان میگیره با لبخند کیک و چایی میارن،چون درصد میگیرن ازش.کلا دنیای ما یه جورایی شده باغ وحش.نگاه کنید اون کارتن خوابی که دستا و لباساش سیاه شده و موهاش بلند و ژولیده شده و مفاصلش از سرما خشک شده و آروم آروم حرکت میکنه،کی به داد اون میرسه.امکان نداره یک ساعت تو تهران پیاده باشید ولی چنین اشخاصی رو نبینید.من یک روز به دلایلی مجبور بودم پیاده از جاهایی عبور کنم که کسی از اونجا پیاده نمیرفت،دیدم یک فردی با همین مشخصات مچاله شده بود و خودش رو لای درخت و پست برق فشار میداد که کسی نبینش،یک بار دیگه دیدم یک نفر رو که سرش رو گذاشته بود روی پاهاش و داخل جوب آب هیچ تکون نمیخورد،هر چی صداش زدم بیدار نشد و یک حالت ترسناکی پیدا کرده بود.کی تو این مملکت به اینها میرسه.اگر میرسن چرا پس همیشه اینجور چیزهارو میبینیم.

  • اسماعیل بالی لاشک هستم
    23 دی, 1401 در 0:39 قبل از ظهر

    سلام من حدود 18سال بیمه کارگری دارم تازه دیسک کمر گرفتم بیمه از کار افتادگی بهم تعلق میگیره؟

  • مجید
    17 دی, 1401 در 4:08 قبل از ظهر

    همش کلک کاری و بیمه از زیر مسولیت شانه خالی می‌کند من خودم 46درصد زدن شغلم رانندگی هست و تشنج دارم رفتم کمسیون دکتر به من میگن رانندگی نکن 15سال سابقه دارم ولز کار افتاده هم نیستی و بعد از این همه توهین ای کاش پول به بیمه نمیرختم

  • محمد
    23 آبان, 1401 در 1:32 بعد از ظهر

    سلام، وقت بخیر
    من 47 سال سن و 21 سال سنوات تأمین اجتماعی دارم و شغلم طراحی رابط کاربری هستش دیسک کمر، آرتروز گردن، قوز قرنیه و خشکی چشم دارم که پزشک گفته نباید به صفحه نمایشگر مونیتور و موبایل نگاه کنم. پیشنهاد شما چیست؟ آیا بیمه از کار افتادگی را مناسب می دانید؟

  • مجسن
    12 آبان, 1401 در 12:58 بعد از ظهر

    سلام من درحدود 23سال سابقه بیمه دارم و چشم راستم در جنگ عراق ازدست دادم وسنم 58 سالم است میخواهم گواهی بگیرم از دکتر وخودم روازکارافتادگی کنم امکانش هست چون درامدی ندارم با کرایه خونه ای که میگیرم با ماهی هشت تومان در توانم نیست ماهی 1400 پول بیمه بدهم راهنمایی میکنید مرا ممنون

  • صنم پرهیزگار از ازخراسان رضوی
    25 مهر, 1401 در 6:59 بعد از ظهر

    سلام من تحت پوشش بهزیستی هستم ۱۰ سال بیمه زنان سرپرست خانوار از تامین اجتماعی دارم ۳سال بیماری آسم دارم طوری که توان راه رفتن ندارم وتحت نظر دکترهسستم ازکارافتادگی میتونم بشم وچطوری اقدام کنم ممنونم ار لطف شما

  • جواد
    21 مهر, 1401 در 10:19 بعد از ظهر

    سلام جواد هستم کاشی کار وبیماری کارگر ساختمانی هستم الان یک ساله درگیر غدد لنفاوی بودم وخونه نشین به حدی که توانایی کارهای روز مره رو نداشتم ودر آخرین جراحی غدد زیر بغل داشتم در بیمارستان مرتاض یزد در جواب پاتولوژی زدن بیماری نادر کوکوچی والان تحت نظر دکتر وحید فر دکتر خون وانکولوژی هستم وعضوبیماران نادر وخاص در تهران هستم آیا از کار افتادگی شامل من می‌شود با ۳فرزند بخدا دیگه خسته شدم ممنون میشم راهنمایی کنید

  • سمیر خزعلی
    9 شهریور, 1401 در 8:03 بعد از ظهر

    با سلام خدمت همه بازنشستگی آز کارافتادگی کلئ ُشود باسابقه هیشده سال سربازی حساب گشوده چند سال حق خوری دوبار عمل دکیس کمر پای چب فیلچ کامل

  • محمد
    17 تیر, 1401 در 4:00 بعد از ظهر

    من صرع دارم،عمل مغز هم داشتم(قبل از بیمه شدن)ولی در معانیه اولیه نوشته سالم است.الان احتمال بستری در بیمارستان اعصاب و روان هم دارم.آیا از کار افتادگی بهم تعلق می گیرد.حدود۱۲سال سابقه دارم.آیا حقوق کامل مثل ۳۰سال پرداخت بهمون میدن یا نه؟

  • فرشید شیراز
    29 اردیبهشت, 1401 در 6:37 بعد از ظهر

    سلام من پارگی دیسک گردن وبیرون زدگی مهره گردن وشکستگی کامل پای راست وپلاتین ونداشتن طهال وبیماری اعصاب دارم میتوانم کارافتادگی بگیرم

پیام بگذارید