برگه لازم الاجرا مهریه چیست؟ ابلاغیه اجراییه مهریه

برگ لازم الاجرا سازمان ثبت اسناد

برگه لازم الاجرا مهریه: پس از آنکه زوجین در زندگی مشترک خود دچار مشکل شدند. از جمله اصلی‌ترین دعاوی که امکان دارد از این اختلافات ناشی گردد، دعوای وصول مهریه می‌باشد.

مهریه، دینی است که بر ذمه شوهر می‌باشد و می‌بایست پرداخت گردد. به موجب قانون، وصول مهریه به ترتیب به دو صورت می‌تواند صورت پذیرد. نخست از طریق اجرای ثبت دادگاه و سپس از طریق دادگاه.

همانطور که بیان شد به منظور مطالبه و وصول مهریه زن در ابتدا می‌بایست از طریق اجرای ثبت اقدام کند. مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت روند و تشریفات مختص خود را دارد.

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

اصلی‌ترین نکته در مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت، دریافت برگه لازم‌الاجرا مهریه از اجرای ثبت است که روش مخصوص به خود را دارد.

حامد امیری وکیل مهریه در اصفهان در این مقاله تصمیم دارد ابتدا، به بررسی وصول مهریه از طریق اجرای ثبت بپردازد. سپس، برگه لازم‌الاجرا مهریه از طریق اجرای ثبت را مورد بررسی قرار دهد. در صورتی که پیرامون برگه لازم‌الاجرای مهریه از طریق اجرای ثبت سوالاتی دارید، همراه ما باشید.

برگ لازم الاجرا مهریه چیست؟

برگه لازم الاجرا مهریه: همانطور که بیان کردیم، حکم لازم‌الاجرا به حکمی اتلاق می‌شود. که محکوم علیه را ملزم می‌دارد تا از آن پیروی کند و در شرایطی که به این کار اقدام نکند. محکوم له یعنی فردی که حکم به نفع وی صادر گردیده است، قادر خواهد بود اجرای آن حکم را تقاضا نماید.

به طور مثال در صورتی که حکم دادگاه مبنی بر پرداخت وجه به محکوم له باشد. محکوم علیه یعنی شخصی که حکم به ضرر وی صادر گردیده است، در صورت لازم‌الاجرا شدن حکم ملزم می‌گردد. تا این مبلغ را پرداخت کند و در شرایطی که از این کار اجتناب نماید، محکوم له می‌بایست. با رجوع به اجرای احکام دادگستری تقاضای صدور اجراییه مهریه نماید. چون که حکم به صورت خودکار اجرا نمی‌گردد و امکان دارد که محکوم علیه از اجرای حکم خودداری کند.

به همین خاطر، از جمله موضوعات مهم در مورد احکام لازم‌الاجرا بهره‌گیری از ابزار صدور اجراییه جهت این نوع از احکام است. حکم غیر لازم‌الاجرا هم دقیقا نقطه مقابل حکم لازم‌الاجرا قرار دارد. یعنی احکامی که نمی‌توان اجرای مفاد آن را تقاضا کرد.

مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت

برگه لازم الاجرا مهریه: از جمله راه‌های دریافت مهریه به موجب قانون، وصول مهریه از طریق اجرای ثبت می‌باشد. در حال حاضر دریافت مهریه ابتدا می‌بایست از طریق اجرای ثبت اقدام کرد.

خواندن این مقاله  شکایت تصرف عدوانی: حفاظت از حقوق مالکان در برابر تصرفات غیرمجاز

حقیقت، به این خاطر که سند ازدواج یک سند رسمی و ثبت شده می‌باشد. در ابتدا می‌بایست بدون آنکه به دادگاه مراجعه نمود اجرای مفاد آن را از ثبت، تقاضا کرد.

این شرایط، بر عکس مطالبه مهریه از طریق دادگاه که به ثبت دادخواست دریافت مهریه نیازمند است. در ثبت به هیچ گونه دادخواستی نیاز نخواهد بود و تنها می‌بایست هزینه وصول مهریه از طریق اجرای ثبت که نیم عشر می‌باشد را پرداخت کرد.

لازم الاجرا یعنی چه؟ حکم لازم الاجرا چیست؟

این شیوه زوجه یا نمایندگان قانونی او از جمله وکیل یا قیم وی می‌بایست شخصا به دفترخانه ای که عقد ازدواج در آنجا منعقد و ثبت گردیده است، مراجعه کنند و نمونه برگه لازم‌الاجرای مهریه از طریق اجرای ثبت را پر کنند.

بعد از درخواست مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت، استعلام از پلیس راهور، اداره مخابرات، اداره اسناد و املاک، بانک‌ها و همچنین شرکت سپرده گذاری توسعه مرکزی، انجام می‌شود.

در صورت وجود اموال و دارایی برای شوهر و توان مالی او از پرداخت مهریه زوجه حق دارد به مطالبه مهریه خود از طریق فروش اموال در مزایده اقدام کند.

با این حال این اموال نبایستی جزو مستثنیات دین باشند. لازم به ذکر است که اقدام ثبتی به منظور دریافت مهریه نیازمند پرداخت هزینه دادرسی می‌باشد.

نکته مهمی که در این خصوص وجود دارد این است که در این شیوه امکان ممنوع الخروج کردن مرد بابت مهریه نیز وجود دارد. در این شرایط می‌بایست برگه ممنوع الخروجی را از اداره ثبت دریافت نموده و آن را تکمیل کند.

برگه لازم الاجرا مهریه-حل اختلافات مهریه: وکیل وصول مهریه شما

در صورتی هم که زوج به مدت ده روز اقدام به انتقال اموال خویش به فرد دیگری نماید، می‌توان از او شکایت کرد و معامله او را باطل کرد.

با این حال زوج هم در مقابل خواهد توانست با تسلیم دادخواست اعسار تقاضای تقسیط مهریه کند. در صورتی که این دادخواست او از سوی دادگاه مورد قبول واقع گردد، اصطلاحا مهریه قسط بندی خواهد شد.

برگه لازم‌الاجرا مهریه از طریق اجرای ثبت

در بخش قبل توضیح داده شد از روش‌های دریافت مهریه، وصول مهریه از طریق دادگاه و دریافت مهریه از طریق ثبت می‌باشد و در حال حاضر، می‌بایست ابتدا از طریق ثبت اقدام کرد.

به موجب ماده سوم آیین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا و طرز رسیدگی به شکایت از عملیات اجرایی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، مصوب 1387، برگه لازم‌الاجرای مهریه از طریق اجرای ثبت می‌بایست بر اساس برگه به خصوصی تنظیم گردد و باید از نکات ذیل برخوردار باشد:

خواندن این مقاله  ممنوع الخروج کردن فرزند:پدر میتواند دختر را ممنوع الخروج کند

اطلاعات کامل درخواست کننده صدور اجراییه یا نماینده قانونی وی؛ این موارد، دربرگیرنده نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، محل صدور، نام پدر، تاریخ تولد، کد ملی، محل اقامت، شماره دفترخانه‌ای که سند در آن ثبت گردیده است و یا قبوض اقساطی صادر شده می‌باشد. مشخصات کامل متعهد به پرداخت که در صورت مرگ وی اطلاعات مربوط به ورثه قانونی او ارائه خواهد شد.

محتویات برگه‌های درخواست صدور اجراییه

☑1) نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، محل صدور، نام پدر، تاریخ تولد، کد ملی، محل سکونت درخواست کننده اجرائیه یا نماینده قانونی وی.

☑2) نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، محل صدور، نام پدر، تاریخ تولد، کد ملی، محل سکونت متعهد.

☑3) موضوعی که اجرای آن درخواست شده است.

☑4) شماره و تاریخ مستند تقاضای صدور اجرائیه.

به این خاطر که تقاضای صدور اجرائیه از طریق اجرای ثبت اسناد رسمی انجام می‌پذیرد و نه محاکم دادگستری، قانون‌گذار با اعمال شرایط و مقررات مورد نیاز سخت گیری‌هایی در این خصوص در نظر گرفته است که سردفتران می‌بایست با احراز شرایط زیر در مورد امکان صدور اجرائیه تحقیقات لازم را به عمل آورند:

شرایط صدور اجراییه از طریق اجرای ثبت :وکیل خانواده در اصفهان | بهترین وکیل متخصص (مهریه و طلاق) اصفهان

  • ☑الف) مطالبه مهریه بر اساس سند رسمی باشد.
  • ☑ب) منجز بودن مهریه و تعهدات
  • ☑پ) مهریه و اجرای تهعد موجل نباشد (به این معنی که پرداخت مهریه بسته به رسیدن زمان معین شده‌ای نباشد).

اقدامات سردفتر پس از احراز شرایط :

همانطور که در خصوص اقامه شدن دعوی در محاکم دادگستری، آنها ملزم به بررسی صلاحیت خود در مورد موضوع مطرح گردیده هستند، سردفتر هم ملزم به احراز صلاحیت خود و مدارک شناسایی درخواست کننده است و بعد از احراز این مقدمات مکلف می‌باشد اقدمات زیر را انجام دهد:

☑1) سردفتر رونوشت سند را در برگه‌های مخصوص طی 24 ساعت با خط خوانا در سه نسخه تهیه نموده و موضوعی را که می‌بایست اجرا گردد در قسمت مخصوص آن درج کند. به مدت 48 ساعت از زمان وصول درخواست برگه‌های لازم‌الاجرا را امضاء نموده و به مهر خاص (اجرا شود) می‌رساند و به منظور اجرا به مسئول اجرای ثبت ارجاع داده و رسید دریافت می‌نماید.

☑2) سردفتر ازدواج موظف می‌باشد بعد از صدور اجرائیه مراتب را به آخرین آدرس شوهر از طریق پست سفارشی به وی اطلاع دهد و برگه‌های لازم‌الاجرا را به همراه قبض پست به وی اطلاع دهد.

خواندن این مقاله  مهریه زن خیانتکار: اگر زن خیانت کند مهریه تعلق میگیرد؟

مشاوره با وکیل مهریه در اصفهان⚖

بعد از گذراندن این مراحل مامور اجرا، برگه لازم‌الاجرا را به مرد ابلاغ کرده و از زمان این ابلاغ مرد می‌بایست به مدت 10 روز مهریه را پرداخت کند و یا مالی را معرفی کند که از طریق آن اجرای سند امکان‌پذیر گردد.

مطالبه مهریه-مشاوره حقوقی برای وصول مهریه: وکالت حقوقی مهریه

زن می‌تواند جهت اطمینان از دریافت مهریه خود، درخواست تامین طلب خویش از اموال مرد را بنماید. در این شرایط اجرای ثبت اسناد رسمی مثل محاکم دادگستری معادل طلب زن از اموال شوهر بازداشت می‌نماید تا مانع از نقل و انتقال آن از طریق مرد گردد.

چنانچه مرد در مهلت قانونی مقرر شده به پرداخت مهریه اقدام نکند، مهریه زن که بر عهده شوهر می‌باشد از طریق فروش اموال بازداشتی مرد از طریق مزایده وصول می‌گردد.

جمع بندی مقاله برگه اجراییه مهریه

حکم لازم‌الاجرا به حکمی اتلاق می‌شود که محکوم علیه را ملزم می‌دارد تا از آن پیروی کند و در شرایطی که به این کار اقدام نکند، محکوم له یعنی فردی که حکم به نفع وی صادر گردیده است، قادر خواهد بود اجرای آن حکم را تقاضا نماید.
از جمله راه‌های دریافت مهریه به موجب قانون، وصول مهریه از طریق اجرای ثبت می‌باشد.

در حال حاضر دریافت مهریه ابتدا می‌بایست از طریق اجرای ثبت اقدام کرد. در حقیقت، به این خاطر که سند ازدواج یک سند رسمی و ثبت شده می‌باشد در ابتدا می‌بایست بدون آنکه به دادگاه مراجعه نمود اجرای مفاد آن را از ثبت، تقاضا کرد. اگر نیاز به راهنمایی و اطلاعات بیشتری در این زمینه دارید حتما با بهترین وکیل مهریه اصفهان تماس بگیرید.

سوالات متداول

برگه لازم‌الاجرای مهریه از طریق اجرای ثبت شامل چه نکاتی است؟

از قبیل نام و نام خانوادگی آدرس درخواست کننده صدور اجرایه و متعهد و سایر مواردی می باشد .

برگه لازم‌الاجرای مهریه از طریق اجرای ثبت را چگونه می توان دریافت نمود؟

دریافت فرم وصول مهریه از طریق اجرای ثبت و مطالبه مهریه به شیوه ثبتی نیازمند مراجعه به دفتر ازدواج محل وقوع عقد می باشد که توضیحات آن در متن مقاله ارائه شده است.

وصول مهریه از طریق اجرای ثبت نیاز به پرداخت وجه بخصوصی دارد ؟

تقاضای صدور اجراییه و وصول مهریه از طریق اجرای ثبت نیازمند پرداخت هزینه ای معادل نیم عشر دولتی است.