وکیل حقوقی در اصفهان: مشاوره با وکیل حامد امیری > مقالات حقوقی  > اجراییه مهریه چیست؟ بعد از حکم اجراییه مهریه چه باید کرد؟

اجراییه مهریه چیست؟ بعد از حکم اجراییه مهریه چه باید کرد؟

اجراییه مهریه

مدت زمان تخمینی مطالعه: 7 دقیقه

بعد از قطعی شدن حکم مهریه چه باید کرد؟

اجراییه مهریه چیست: قبل از آگاهی با قوانین اجراییه مهریه و اطلاع از نحوه ابلاغ اجراییه مهریه بهتر است تا مقدمه ای از نکاح ، مهریه بیان کنیم .

اجراییه مهریه چیست: به گفته حامد امیری ، وکیل پایه یک دادگستری به محض وقوع عقد نکاح ، زوجه مالک تمام مهریه خواهد شد و میتواند هر گونه تصرفی در آن انجام دهد و مرد ملزم به دادن مهریه به زن می شود بنابر این اگر مهریه عین معین باشد ، با تحقق نکاح ، آن عین به مالکیت زن در می آید و زن حق هر گونه انتفاع و تصرف مالکانه در آن را خواهد داشت ، چنانکه می تواند آن را بفروشد یا ببخشد یا اجاره دهد.

💥وصول مهریه چگونه انجام میشود؟ از زبان بهترین وکیل خانواده در اصفهان💥

اعتراض به اجراییه مهریه: اگر مهر عین کلی باشد ، مانند مقداری پول یا طلا ، به محض وقوع عقد ، شوهر بدهکار آن می گردد و زن می تواند آن را مطالبه کند ، مگر اینکه مدت یا اقساطی جهت تأدیه آن منظور شده باشد . اگر مهر منفعت یا حق دیگری باشد باز هم با وقوع عقد زن مالک آن می گردد و می تواند در آن تصرفات مالکانه نماید .

💯روش های مطالبه و اجراییه مهریه

برای مطالبه و وصول مهر ، دو طریق قانونی وجود دارد : رجوع به مراجع قضایی و رجوع به دایره اجرای ثبت .

🏛تقاضای صدور اجرائیه مهریه از دادگاه

اجراییه مهریه چیست: مرسوم است که میزان مهر و مشخصات آن در قباله نکاح ذکر می شود و قباله نکاح که به وسیله سر دفتر ازدواج تنظیم می شود از جمله ی اسناد رسمی است و اگر موعدی برای تأدیه مهر معین نشده باشد ، پس از تحقق نکاح ، زن می تواند برای وصول آن اقدام کند و اگر شوهر از ایفای تعهد و و تأدیه دین خود در این زمینه امتناع کند ، زن با سند رسمی لازم الاجرا یی که در دست دارد ، می تواند به دادگاه صالح برای الزام شوهر به پرداخت مهریه مراجعه و اقامه دعوا نماید .

و دادگاه پس از رسیدگی به ادعای خواهان و با توجه به مستندیات دعوی حکم به محکومیت خوانده صادر خواهد کرد که ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ دادنامه قابل تجدید نظر است .

پس از قطعیت دادنامه ، زن حق دارد بر اساس قانون اجرای احکام مدنی تقاضای صدور اجرائیه نماید و در صورت امتناع محکوم علیه از پرداخت مهر ، اموال وی را به دایره ی اجرای احکام معرفی کند ، تا از طریق توقیف و فروش اموال مزبور طلب زوجه وصول گردد .

برابر مقررات اجرای احکام مدنی ، کلیه اموال منقول و غیر منقول زوج به استثنای موارد چهارگانه در مقام اجرای حکم دادگاه قابل توقیف و فروش است.

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

🏷اجراییه از طریق ثبت

اجراییه مهریه چیست: معمولاً مهر و میزان و خصوصیات آن در قباله نکاح درج می گردد و چون قباله نکاح جزو اسناد رسمی است و بر طبق مواد 92 و 93 قانون ثبت اسناد و املاک ، مدلول سند رسمی راجع به دیون و املاک و اعیان بدون احتیاج به صدور حکمی از مراجع قضایی لازم الاجر می باشد ، زن می تواند از طریق دایره ی اجرای ثبت و صدور اجراییه ثبتی مهر خود را وصول کند .

همان طور که میدانید اگر مرد اموالی برای توقیف نداشته باشد مطالبه مهریه از طریق اداره اجرای ثبت کاری عبث و بیهوده است و نتیجه ی مطلوبی برای زوجه در پی ندارد و فقط می تواند زوج را ممنوع الخروج کند .

اجراییه مهریه
اجراییه مهریه

📝اموالی که قابل توقیف نیست !

بعضی از اموال قابل توقیف نیست و اگر هم توقیف شود. با اعتراض از توقیف در می آید که به آن ها مستتثنیات دین گفت می شود و عبارت اند از :

اجراییه مهریه چیست: منزل مسکونی که عرفاً در شأن محکوم علیه در حالت اعسار اوست. اثاثیه مورد نیاز برای زندگی که برای رفع حوائج ضروری محکوم علیه و افراد تحت تکلفل او لازم است. آذوقه به اندازه نیاز محکوم علیه و افراد تحت تکفل او برای مدتی که عرفاً آذوقه ذخیره می شود. کتاب ها و ابزار علمی و تحقیقاتی برای کسانی که اهل علم و تحقیق هستند متناسب با شخصیت و شان آن ها. وسایل و ابزار کسب و کار پیشه وران ، کشاورزان و سایر افراد. که آن وسایل برای امرار معاش ضروری آن ها و افراد تحت تکفلشان لازم می باشد. تلفن مورد نیاز مدیون، مبلغی که مستأجر ضمن عقد اجاره به مؤجر می دهد. مشروط بر اینکه عین مستأجره بالاتر از شأن و شخصیت مستأجر نباشد و بدون پرداخت این مبلغ مستأجر دچار عسر و حرج گردد.

اجرا مهریه از طریق دادگاه بهتر است یا از طریق مراجع ثبتی؟

هر کدام دارای محاسن و معایبی می باشد و بهتر است در درجه اول بررسی شود که آیا زوج مالی دارد یا خیر که توقیف شود .

بهتر است قبل از هر گونه اقدامی با حامد امیری وکیل مهریه در اصفهان مشورت نمایید. تا با بررسی وضعیت شما بهترین راه را پیش روی شما قرار دهد. در صورت نیاز به هر گونه مشاوره با شماره ها ی درج در سایت تماس حاصل فرمایید .

اجرا مهریه که وجه نقد است؟ مدت زمان اجراییه مهریه؟!

در صورتی که مهریه وجه نقد باشد هم از طریق دادگاه و هم از طریق اجرای ثبت قابل مطالبه می باشد . طبق قانون مهریه ای که وجه نقد است به نرخ روز محاسبه خواهد شد و زوج مکلف به پرداخت مهریه به نرخ روز خواهد بود .

در این میان دو نکته حائز اهمیت می باشد ؛

1. اگر زوج فوت کند و مهریه همسرش وجه نقد باشد مهریه تا تاریخ فوت به نرخ روز حساب می شود ،

2. هنگام محاسبه مهریه به نرخ روز ملاک روز پرداخت مهریه توسط شوهر می باشد نه تاریخ اقامه دعوی وتقدیم دادخواست.

اجرای مهر عقد موقت

اجراییه مهریه چیست: صیغه نامه ازدواج موقت غالباً سند عادی است . حتی اگر در دفتر ازدواج تنظیم باشد . در هر صورتی مهریه مندرج در آن قابل مطالبه از طریق دادگاه می باشد .

زوجه در عقد موقت چه در نکاح باشد چه تمکین کرده باشد یا تمکین نکرده باشد در هر صورتی حق مطالبه مهریه را دارد . اجرا مهریه از طریق اجرای ثبت نیاز به سند رسمی نکاح موقت دارد .

آیا برای پرداخت مهریه می توان در عقد نامه ضامن گرفت؟

در قسمت مهریه توسط سردفتر ازدواج با دریافت امضا از ضامن نوشته خواهد شد که پرداخت مهریه توسط چه کسی ضمانت خواهد شد . ضمانت برای پرداخت مهریه می تواند به صورت تضامنی نیز باشد .

صدور اجراییه مهریه

صدور اجراییه مهریه: موسسه حقوقی حامد امیری، با مدیریت وکیل پایه یک دادگستری اصفهان با بررسی دقیق پرونده صدور اجراییه مهریه و با استفاده از تجربیات چندین ساله در امور وکالتی ، اقدام به حل مشکلات مراجعین و موکلین در مسیر موازین قانونی می نماید.

کاربر گرامی

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

17 نظرات

  • زینب ابنائ
    29 مهر, 1402 در 7:33 قبل از ظهر

    بعد ازاینکه جلسه اول حضور نداشتن و بعد اون اعتراضی نذاشتن ثبت صدور اجرایه از خدمات قضایی زدیم اگر شوهراموالش روبه اسم شخص دیگه زده باشه وهیچی نداشته باشه چه میشود؟چه حکمی داره

  • علی
    29 بهمن, 1400 در 1:35 بعد از ظهر

    سلام خانم بنده ۳۵۰ سکه مهریه ایشان هست ‌درخواست اجرای حکم مهریه به ثبت داده بنده باید تمام مهریه راپرداخت کنم؟

  • مینو
    8 تیر, 1400 در 11:14 قبل از ظهر

    سلام روزتون به خیر بنده حدود 20 روز پیش برای مهریه از طریق الکترونیک قضایی دادخواست اجراییه دادم می خواستم بدونم ایا می تونم الان برای اجرای احکام برم یا باید حتما بیسا و پنج روز صبر کنم و بعد برم؟

  • مدیر سایت
    1 خرداد, 1400 در 2:02 بعد از ظهر

    سلام دوست عزیز رای غیابی در دو مهلت بیست روزه قابل اعتراضه و بعد از گذشت این دو دوره شما می تونین برای اجراییه مهریه درخواست بدین.

  • سمانه
    1 خرداد, 1400 در 10:23 قبل از ظهر

    با سلام مهریه من ۲۱۴ سکه است و رای غیابی به محکوم شدن شوهر صادر شده و بیست روز هم وقت اعتراض گذاشتن ولی ایشون اعتراضی نذاشتن، الان من میتونم درخواست اجراییه مهریه بدم؟

  • مدیر سایت
    27 اردیبهشت, 1400 در 11:18 قبل از ظهر

    سلام دوست عزیز صدور اجراییه مهریه باید با درخواست کتبی باشد و اجرائیه به محکوم علیه ابلاغ شود. اگر هم در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشید ابلاغ به صورت الکترونیکی و در غیر اینصورت توسط مامور به آدرس درج شده ابلاغ می شود. در مورد اعسار هم برای اطلاعات دقیق می تونین با موسسه تماس بگیرین و با خود جناب وکیل صحبت کنین.

  • شفیعی
    27 اردیبهشت, 1400 در 9:00 قبل از ظهر

    سلام و خسته نباشید بنده یک سری سوال در رابطه با اجرائیه مهریه داشتم: اول این که جهت صدور اجراییه حکم مهریه، آیا زوجه بایستی درخواست کتبی به دادگاه بدهد؟ دوم این که آیا اجراییه حکم مهریه به زوج ابلاغ می شود و چقدر زمان می بره که اجرائیه مهریه به دست زوج ابلاغ بشه؟و در اخر هم این که دادخواست اعسار بعد از ابلاغ اجراییه چقدر زمان دارد؟

  • مدیر سایت
    24 اردیبهشت, 1400 در 8:12 بعد از ظهر

    اگر از طریق دایره اجرای ثبت اقدام شده باشه حتماً توقیف میشه و اگراز طریق دادگاه اقدام شده باشه تا ده روز بعد توقیف اموال صورت می‌گیره.

  • حاجی پور
    23 اردیبهشت, 1400 در 10:50 قبل از ظهر

    ببخشید برای من ابلاغیه اجرائیه مهریه اومده میخواستم بپرسم که از چند روز بعد این مهریه به اجرا درمیاد و آیا توقیف اموال یا حقوق می کنن؟

  • مدیر سایت
    22 اردیبهشت, 1400 در 11:56 قبل از ظهر

    سلام دوست عزیز بله ایشون در هر صورتی حق مطالبه مهریه رو داره اما به اجرا گذاشتن مهریه از طریق اجرای ثبت نیاز به سند رسمی نکاح موقت دارد.

  • محسن امیریان
    22 اردیبهشت, 1400 در 6:39 قبل از ظهر

    با سلام روزتون به خیر
    اگر زوجه در عقد موقت تمکین نکرده باشد، بازهم امکان حق مطالبه مهریه برای او وجود داره یا خیر؟

  • مدیر سایت
    21 اردیبهشت, 1400 در 2:31 بعد از ظهر

    بله اتفاقا یکی از روش‌های اجراییه مهریه درخواست از دایره اجرای ثبت است و دیگه نیازی نیست که مراجع قضایی برین.

  • شیدا
    21 اردیبهشت, 1400 در 12:06 بعد از ظهر

    ایا میشه اجراییه مهریه رو از طریق دایره اجرای ثبت پبگیری کرد یا این که برای این کار فقط می تونم به مراجع قضایی مراجعه کنم؟

  • مدیر سایت
    20 اردیبهشت, 1400 در 2:52 بعد از ظهر

    در این صورت برای اجراییه مهریه ، مهریه تا تاریخ فوت همسر به نرخ روز حساب میشه و نه بیشتر.

  • راحله مجیری
    20 اردیبهشت, 1400 در 11:15 قبل از ظهر

    اگر همسرمون فوت کرده باشه و بخوایم مهریه رو دریافت کنیم بازهم نرخ مهریه به روز حساب میشه؟

پیام بگذارید