بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > بهترین وکیل طلاق در اصفهان  > مهریه زن خیانتکار: اگر زن خیانت کند مهریه تعلق میگیرد؟

مهریه زن خیانتکار: اگر زن خیانت کند مهریه تعلق میگیرد؟

مهریه زن خیانتکار

مدت زمان تخمینی مطالعه: 11 دقیقه

آیا در صورت خیانت زن مهریه به او تعلق میگیرد؟

ممکن است این سوال برای اکثر مردم پیش بیاید که به زن خیانتکار مهریه تعلق می‌ گیرد. ایا اگر زن خیانت کند مهریه تعلق میگیرد؟! یا در چه صورت به زن مهریه تعلق نمی ‌گیرد؟

همان‌گونه که ملاحظه می‌شود زمانی که میان دو نفر عقد نکاح انجام می ‌شود، موجب می‌شود که زوجین حق و حقوقی داشته باشند.

به‌عنوان مثال در عقد دائم زوج مکلف است که به زوجه خویش نفقه پرداخت نماید و زوجه هم ملزم به تمکین می ‌باشد. از جمله وظایف اصلی زوج در عقد ازدواج، پرداخت مهریه به زوجه می‌‌ باشد.

ولی آیا زمانی که بنیان یک خانواده‌ بر اثر خیانت زوجه در حال فروپاشی است، این وظیقه از ذمه زوج برداشته می ‌شود؟ یا در صورتی‌که زنی به شوهر خویش خیانت کند و یا مرتکب رابطه نامشروع گردد مهریه به زن خیانتکار تعلق خواهد گرفت؟

بهترین وکیل اصفهان در ادامه این مطلب تکلیف مهریه زن خیانتکار را بررسی خواهد کرد. همچنین توضیحاتی نیز درباره حق مهریه زن خیانتکار و شرایط ندادن مهریه خواهد داد. پس با ما همراه باشید.

حق مهریه زن به چه صورت است؟

طبق گفت حامد امیری بهترین وکیل حقوقی اصفهان: به موجب ماده 1082 قانون مدنی:

« به مجرد عقد، زن مالک مهریه می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.» یا به تعبیری بهتر مطابق با این ماده، بلافاصله پس از عقد ازدواج که به‌صورت صحیح انجام گردد، زوجه مالک مهریه می‌ شود.

در صورتی‌ که مهریه زوجه عین معین نظير خانه یا زمین باشد می‌تواند در آن تصرف نماید. در صورتی ‌که اراده نماید می ‌تواند به جهت مطالبه مهریه اقدام کند. و در صورت تمایل، می ‌تواند مهریه را به شوهر خویش بذل کند.

افزایش مهریه

بر این اساس، می ‌توان چنین گفت که مهریه حق زوجه است و هر گونه تملکی در مهریه قانونی و صحیح خواهد بود. ولی در صورتی ‌که زوجه به شوهر خویش خیانت کرده باشد. سوالی که برای بسیاری از مردان ممکن است پیش آید این است که چرا چنانچه زن خیانت کند باز هم به او مهریه تعلق می ‌گیرد . در ادامه امکان تعلق مهریه به زن خیانتکار به مرد را بررسی خواهیم کرد.

مهریه زن خیانتکار به چه صورت است؟

همان‌طور که حامد امیری بهترین وکیل مهریه در اصفهان می‌گوید: هنگامی که عقد ازدواج میان زوجین صورت گرفته باشد، زن مالک مهریه شده و حق مهریه به او تعلق خواهد گرفت.

از این‌رو چنانچه حتی زن خیانت کرده باشد و رابطه نامشروع داشته باشد، مرد درخصوص این مسئله می ‌تواند از همسر خویش شکایت کیفری کند. ولی حق مهریه زن خیانتکار همچنان سر جای خود خواهد بود و در صورتی‌ که زن مهریه‌ خود را مطالبه نماید، زوج وظیفه خواهد داشت که مهریه را پرداخت نماید.

خواندن این مقاله  مجازات سقط جنین توسط پدر چیست؟ سقط جنین توسط پزشک یا مادر

از این‌رو برقراری رابطه نامشروع و خیانت زن موجب از میان رفتن حق مهریه زن نمی‌ شود؛ زیرا حق مهریه جهت زوجه در هنگام عقد ازدواج واقع گردیده است و در همان زمان زوج مکلف به پرداخت آن شده است.

با این حال چنانچه زوج متوجه خیانت همسر خویش گردد و بخواهد از زوجه شکایت کند، زوجین می‌ توانند با طلاق توافقی شرط کنند که اگر مرد از شکایت خود نسبت به زن خیانتکار صرف نظر کند، زوجه نیز مهریه خویش را به‌ صورت تمام و کمال به مرد بذل کند.

در چه صورت مهریه زن قطع میشود؟

در صورتی‌ که عقد دو نفر پیش از این که با یکدیگر رابطه زناشویی داشته باشند، به دلیل خیانت زوجه به شوهر و یا داشتن رابطه نامشروع با فرد دیگری منجر به طلاق گردد، حق مهریه زوجه نصف مهریه تعیین شده خواهد بود. چراکه بر اساس قانون، مهریه زوجه در دوران عقد نصف می ‌باشد.

لازم به ذکر است که به علت نداشتن رابطه زناشویی حق مهریه زوجه در این رابطه نصف می‌ گردد و هیچ دلیل دیگری حتی خیانت زن به مرد، تاثیری در کم کردن میزان مهریه تعیین شده نخواهد داشت.

متاسفانه در حال حاضر عده‌ای از مردان از ترفندهای ندادن مهریه بهره می‌ برند و مهریه زن‌ها را پرداخت نمی‌کنند. به‌ عنوان مثال عده‌ای حسابی به نام زوجه خود باز می ‌کنند و با واریز پول‌ به حساب آن‌ها ادعا می ‌کنند که به این صورت مهریه را پرداخت کرده‌اند.

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

ایا به زن خیانتکار نفقه تعلق میگیرد؟

نفقه و مهریه در هر صورت به زن تعلق میگیرد و به بحث رابطه نامشروع ارتباطی ندارد. درصورتی که زوجه تمکین کند مستحق نفقه خواهد بود و اجرت المثل هم مطابق نظر کارشناس و شرایط موجود انجام خواهد شد و به زوجه تعلق خواهد گرفت.

شیوه پرداخت مهریه زن خیانتکار چگونه است؟

حامد امیری وکیل مهریه اصفهان بیان می کند: مهریه به زوجه تعلق می ‌گیرد و مهریه زن خیانتکار نیز بر اساس قانون و شرع پرداخت می ‌گردد.

چرا که طبق گفته‌ها مهریه حق قانونی و شرعی زن بوده و نمی ‌توان این حق را پایمال کرد. مهریه زنی که خیانت کرده است، مهریه زنی که از تمکین به همسر خویش خودداری می‌ نماید، مهریه در هنگام عقد و مهریه دختر باکره و نیز مهریه زن نازا باید پرداخت گردد.

ولی در صورتی‌که زوج خیانت همسر خویش را ببیند و بر خیانت همسر خود مسجل باشد و توانایی اثبات آن را در محضر دادگاه داشته باشد، این امکان را خواهد داشت که از همسر خویش شکایت کند و درخواست مجازات کیفری را از قانون به جهت او داشته باشد.

خواندن این مقاله  تفاوت مسئولیت مدنی و قراردادی

قانون نیز مطابق با احکام اسلامی، زنی که به شوهر خویش خیانت کرده باشد و با مردی دیگر رابطه نامشروع داشته باشد را مجازات خواهد نمود و زوج این حق را خواهد داشت که همسر خویش را طلاق دهد.

آیا در صورت خیانت زن مهریه تعلق میگیرد؟!

لیکن همچنان پرداخت مهریه زوجه از جانب مرد به قوت خود باقی می ‌ماند. با این حال در طلاق توافقی، به علت خیانت زوجه، چنانچه زن از شوهر خود تقاضا کند که از مجازات قانونی او صرف نظر نماید و به دادگاه به دلیل خیانتش شکایت نکند، زوج نیز در ازای آن می‌ تواند از زوجه بخواهد که قانوناً از مهریه خود صرف نظر نماید.

در این صورت زوج می‌تواند مهریه همسر خود را که خیانت کرده است را پرداخت نکند. البته لازم به ذکر است که در صورت اظهار خیانت زوجه از جانب مرد، باید آن را به اثبات برساند که از جمله راه‌های اثبات آن اقرار خود زن می ‌باشد.

مهریه در صورت خیانت زن به مرد:

در مورد عدم تمکین زوجه و خیانت او، کاملا موضوعی جداگانه است و دلیل عدم پرداخت مهریه از جانب مرد را نمی‌توان دلیل بر عدم تمکین زوجه نزد قاضی مطرح کرد.

چراکه تمکین منوط به مسئله نفقه و پرداخت آن می‌شود نه مهریه. به هر حال مهریه دینی می ‌باشد که بر عهده مرد است و می‌بایست آن را به زوجه پرداخت کند حتی در صورتی‌ که زوجه در بهترین شرایط و امکانات رفاهی باشد. چون حقی است که مطابق با قانون و شرع به‌منظور زوجه در نظر گرفته شده است حتی اگر زن خیانت کرده باشد.

زن خیانتکار

مجازات حکم خیانت زن به شوهر

اما در مورد مجازات‌های که مربوط به خیانت است، مبنی‌ بر حقوقی یا کیفری بودن شکایت، می‌ تواند مغایر باشد؛ همچنین بر پایه شواهد و اثبات قطعی خیانت نیز می ‌تواند متفاوت باشد.

در صورتی‌که فر‌د شاکی این امکان را داشته باشد. که اثبات نماید همسرش با برقراری رابطه‌ی زنا به وی خیانت نموده و شواهد و مدارک مستدل و منطقی داشته باشد. و آن‌ها را به دادگاه ارائه نماید، از دید حقوقی می‌تواند حق طلاق را از قاضی دریافت کند و شکایت کیفری ممکن است. منجر به حکم اعدام، قصاص همچنین تراشیدن موی سو و تبعید گردد.

با این وجود شاکی می‌بایست این را در نظر داشته باشد. که اگر اتهام زنا را عنوان کند ولی توانایی اثبات آن را نداشته باشد. فرد متهم می ‌تواند اعاده‌ی حیثیت کرده و شکایت قذف یا تهمت نماید و این امر ممکن است برای شاکی مجازات به همراه داشته باشد.

خواندن این مقاله  نفقه زن باردار چه گونه محاسبه میشود و چقدر است؟ حق زن باردار بر شوهر

ایا مهریه به زنی که به شوهرش خیانت کرده تعلق میگیرد؟

اگر زن به مرد خیانت کند مهریه تعلق میگیرد؟! همچنین چنانچه شخصی از همسر خود برای خیانت شکایت کند. لزوماً نیازی به اثبات زنا نیست، ولی کلیه‌ی اعمال اشتباه و نشانه‌هایی که نشان دهنده اعمال ناشایست و خلاف اخلاق همچنین روابط نادرست باشد. می‌ تواند حاکی از خیانت باشد و تا نود ضربه شلاق را به دنبال خواهد داشت.

به ‌عنوان مثال اگر زوحه پیام‌های ناشایست و یا تصاویر ناشایست و از این قبیل رفتارها داشته باشد. با این حال افراد می‌بایست این را مد نظر داشته باشند. که نباید تنها براساس ظن و گمانی که می‌تواند بر مبنای سوءتفاهم باشد اقدام به چنین شکایاتی کنند.

بعضی اوقات ممکن است همسران به پاره‌ای از رفتارها و اعمال حساسیت داشته باشند و در نتیجه آن‌ها را مصداق خیانت حساب نمایند‌. ولی در واقع مسئله‌ای وجود نداشته باشد و سوءتفاهمی بیش نبوده باشد. در نهایت بهتر است که زوجین با یکدیگر گفتگو نمایند و حساسیت‌های همدیگر را در نظر بگیرند.

مشاوره فوری با وکیل خوب مهریه در اصفهان:

دفتر وکالت حامد امیری یکی از بهترین وکیل حقوقی در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

پذیرش حضوری: شنبه تا سه شنبه از ساعت ۱۶:۳۰ لغایت ۲۰:۳۰

پذیرش غیر حضوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۱۳:۰۰ لغایت ۱۶:۰۰

مشاوره فوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۸:۳۰ لغایت ۲۳:۰۰

آدرس دفتر وکالت: اصفهان، خیابان سجاد، ابتدای خیابان قائم مقام فرهانی، مجتمع شیخ بهایی طبقه اول واحد ۱۱

جمع بندی مهریه زن خیانتکار

مهریه زن به‌ واسطه عقد ازدواج که در ابتدای نکاح جاری می‌ گردد، به زوجه تعلق گرفته و در صورت مطالبه زوجه می‌بایست پرداخت گردد. این موضوع به مواردی که پس از ازدواج مانند خیانت زوجه و یا برقرای رابطه مشروع نداشته. و حتی در صورتی ‌که زوجه به مرد خیانت نماید، در صورت مطالبه، مهریه زوجه خیانتکار می‌بایست از طریق مرد پرداخت گردد.

درصورتی ‌که زن خیانت کرده باشد و رابطه نامشروع داشته باشد، مرد درخصوص این مسئله می‌تواند از همسر خویش شکایت کیفری کند. ولی حق مهریه زن خیانتکار همچنان سر جای خود خواهد بود و در صورتی‌ که زن مهریه‌ خود را مطالبه نماید.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

1 نظر

  • عباسعلی حدادی
    8 آبان, 1402 در 9:42 بعد از ظهر

    سلام وقت عالی بخیر ، ایا در زمان تنظیم سند عقد رسمی زوج میتواند از زوجه تعهد بگیرد که تا پایان عمر با او زندگی کند ؟

پیام بگذارید