بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > مجازات سقط جنین توسط پدر چیست؟ سقط جنین توسط پزشک یا مادر

مجازات سقط جنین توسط پدر چیست؟ سقط جنین توسط پزشک یا مادر

سقط جنین توسط پدر

مجازات سقط جنین در اسلام و آیا سقط جنین جرم است؟

سقط جنین: یعنی افتادن جنین از رحم پیش از کامل شدن و یا از دست رفتن محصول بارداری پیش از بیست هفته بارداری می‌باشد که موجب خاتمه یافتن بارداری می‌گردد. در اسلام همواره سقط جنین گناه بوده و بسیار نکوهش شده است.

بر همین اساس در فقه و قانون هم برای سقط عمدی جنین دیه و مجازات در نظر گرفته شده است. که همانطور که می‌دانید دیه میزان مال مشخصی بوده که بر حسب جنایت غیر عمدی که در شرع به دلیل جنایت غیرعمدی بر نفس، عضو یا نفع یا جنایت عمدی در موضوعاتی که قصاص اعمال نمی‌گردد تعیین می‌شود.

و در مورد سقط جنین هم با در نظر. گرفتن اینکه. سقط جنین. به چه طریقی صورت گرفته شده. است. در پاره‌ای از موارد مجازات دیه اعمال خواهد شد.

سقط جنین دارای انواع متعددی است که در یک‌سری از موارد منجر به پرداخت دیه می‌گردد.

حامد امیری بهترین وکیل کیفری در اصفهان در ادامه این مقاله مطالب مفیدی درباره جرم سقط جنین و انواع سقط جنین می‌گوید. همچنین به این موضوع که مجازات سقط جنین توسط پدر چیست صحبت خواهد کرد. اگر شما هم مایل هستید در این زمینه اطلاعات بیشتری به دست آورید. حتما تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

سقط جنین و انواع آن

به منظور پاسخ به این سوال که جرم سقط جنین چیست؟ ابتدا می‌بایست به بررسی. سقط جنین. و انواع آن بپردازیم. سقط جنین به معنی خارج شدن حمل یا جنین از رحم به طوری که زنده و یا قابل تکامل یا زیستن را نباشد. و به بیانی بهتر افتادن جنین پیش از تکامل یافتن از رحم می‌باشد.

ممکن است سقط جنین به علل متعددی صورت بگیرد. که عبارتند از: سقط قانونی جنین و سقط غیر مجاز آن و یا سقط جنین عمدی یا غیر عمدی و یا خطای محض و یا سقط جنین به صورت عادی و یا به علت شرایط درمانی سقط جنین ممکن است. بر اثر تصادفات رانندگی و یا بر اثر ضربه‌ای که ناشی‌ از آزار و اذیت به مادر وارد می‌گردد.

سقط جنین و انواع آن

در صورتی که سقط جنین به روش عمدی باشد. و در شرایطی که در قانون عنوان. شده است. صورت بگیرد. جرم به شمار می‌رود و مجازات در پیش خواهد داشت.

جرم سقط جنین چیست؟

در جواب این سوال باید بگوییم که بر اساس قانون مجازات اسلامی، هر عملی از جمله فعل یا ترک فعل که در قانون برای آن مجازات در نظر گرفته شده است جرم به شمار می‌رود.

خواندن این مقاله  دعوای طاری چیست؟ طاری یعنی چه؟ معنی طاری در حقوق! حامد امیری

در صورتی که شخصی به عمد و با علم از طریق ضرب یا اذیت و آزار زن حامله منجر به سقط جنین وی گردد. جرم محسوب خواهد شد. و همچنین در صورتی که پزشک یا ماما و یا دارو فروش و اشخاص خاص اقدام به تهیه لوازم سقط جنین نمایند. و یا به منظور سقط جنین دست به اقداماتی بزنند. به مجازات مقرر در قانون محکوم خواهند شد.

لازم به ذکر است که وقتی جرم سقط جنین صورت می‌گیرد. که جنین زنده به دنیا نیامده باشد. اما در صورتی که آزار و اذیت زن و یا حتی وارد شدن ضرب و جرح منجر به وضع حمل پیش از موعد گردد. اما باز هم جنین زنده به دنیا آید و زنده بماند. جرم سقط جنین صورت نگرفته است.

مجازات سقط جنین چیست؟

مجازات سقط جنین با ور نظر گرفتن اینکه چه شخصی اقدام به. انجام آن می‌کند. به این خاطر که شخصیت اشخاص در تعیین مجازات تاثیر گذار است متفاوت خواهد بود.

قانون مجازات اسلامی با نظر به اینکه سقط جنین به دست اشخاص عادی انجام شود. و یا اینکه سقط جنین توسط پزشک صورت گیرد. برای سقط جنین مجازات متفاوتی در نظر گرفته است. در ادامه وکیل سقط جنین در اصفهان تصمیم دارد به بررسی مجازات در نظر گرفته شده برای انواع سقط جنین بپردازد.

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

مجازات سقط جنین. صورت گرفته از طرف اشخاص عادی

وکیل خوب در اصفهان سقط جنین در ابتدا مواد مربوط به سقط جنین از طرف اشخاص عادی را بیان می‌کند. و در ادامه به بررسی مجازات مقرر می‌پردازد.

ماده ۶۲۲ قانون مجازات اسلامی در مورد مجازات سقط جنین مقرر داشته است. «هر کس عالماً عامداً به واسطه ضرب یا اذیت و آزار زن حامله، موجب سقط جنین وی شود. علاوه بر پرداخت دیه یا قصاص حسب ‌مورد. به حبس از یک تا سه سال محکوم خواهد شد.»

همچنین ماده ۶۲۳ قانون مجازات اسلامی در خصوص مجازات سقط جنین بیان داشته است. «هر کس به. واسطه دادن. ادویه یا وسایل دیگری موجب. سقط جنین. زن گردد به شش ماه تا یک سال حبس محکوم میشود.

و اگر عالماً و‌ عامداً زن حامله‌ای را دلالت به استعمال ادویه یا وسایل دیگری نماید. که جنین وی سقط گردد. به حبس از سه تا شش ماه محکوم خواهد شد. مگر این که ‌ثابت شود. این اقدام برای حفظ حیات مادر می باشد. و در هر مورد حکم به پرداخت دیه مطابق مقررات مربوط. داده خواهد شد.»

ماده ۳۰۶ قانون مجازات اسلامی. در رابطه با مجازات سقط جنین بیان می‌دارد. «جنایت عمدی بر جنین، هر چند پس از حلول روح باشد، موجب قصاص نیست. در این صورت مرتکب علاوه بر پرداخت. دیه به مجازات تعزیری مقرر در کتاب پنجم «تعزیرات» محکوم می‌شود.»

خواندن این مقاله  نکول برات به چه معناست؟ معنی نکول در حقوق تجارت؟

1.مجازات مادر برای سقط جنین

در صورتی که مادر جنین خود را سقط کند فقط می‌بایست. به پدر جنین دیه بپردازد و برای مادر مجازات حبس و… در نظر گرفته. نخواهد شد. دیه جنین با در. نظر گرفتن. مراحل تکامل جنین متفاوت. می‌باشد. چنانچه جنین در چهار ماهگی که روح در او دمیده. شده است. سقط گردد. دیه جنین کامل می‌باشد.

2.مجازات پدر در سقط جنین

در صورتی که مرد همسر خود را مجبور به سقط جنین کند. برای وی سنگین‌ترین مجازاتی که پیش بینی. شده است. پرداخت دیه به مادر می‌باشد. در این شرایط خود شخص از دیه سهمی نخواهد برد.

3.مجازات سقط جنین از سوی پزشکان

مجازات سقط جنین از سوی پزشکان

وکیل باتجربه جرایم پزشکی در اصفهان در تشریح عنوان مذکور بیان می‌دارد: سقط جنین زمانی که از سمت پزشکان انجام گردد. با در نظر داشتن تعهدی که پزشکان به منظور حفظ جان افراد دارند. و همینطور انتظاری که جامعه از پزشکان دارد. قانون‌گذار بر همین اساس اشد مجازات را برای این اشخاص پیش بینی نموده است.

به موجب ماده ۶۲۴ قانون مجازات اسلامی: «اگر طبیب یا ماما یا دارو فروش و اشخاصی که به عنوان طبابت یا مامایی یا جراحی یا دارو فروشی اقدام می‌کنند. وسایل سقط جنین ‌فراهم سازند و یا مباشرت به اسقاط جنین نمایند. به حبس از دو تا پنج سال محکوم خواهند شد. و حکم به پرداخت دیه مطابق مقررات مربوط صورت خواهد پذیرفت.»

وکیل سقط جنین و نحوه تعیین دیه:

بر اساس قانون، مجازات سقط جنین دیه است. علاوه بر سایر مجازات‌هایی که برای این جرم در نظر. گرفته است.
مقدار دیه. سقط جنین. در ماده ۷۱۶ قانون مجازات اسلامی مشخص. شده است. که به شرح. زیر است:

ماده ۷۱۶: دیه سقط جنین به ترتیب زیر می‌باشد:

  • الف) نطفه‌ای که در رحم مستقر. شده .دو صدم دیه کامل
  • ب) علقه که در آن جنین به صورت خون. بسته درمی‌آید. چهار صدم دیه کامل
  • پ) مضغه که در آن جنین به صورت توده گوشتی در می‌آید. شش صدم دیه کامل
  • ت) عظام که در آن جنین به صورت استخوان درآمده اما هنوز گوشت روییده نشده است. هشت صدم دیه کامل
  • ث) جنینی که گوشت و استخوان بندی آن. تمام شده. ولی روح در آن دمیده. نشده است. یک دهم دیه کامل
  • ج) دیه جنینی که روح در آن دمیده. شده است. اگر پسر باشد، دیه کامل و اگر دختر باشد. نصف آن و اگر مشتبه باشد. سه چهارم دیه کامل.»
خواندن این مقاله  شخص حقوقی کیست؟ اشخاص حقوقی دولتی چه کسانی هستند

مشاوره حضوری و غیر حضوری موسسه حقوقی حامد امیری

حکم مجهول بودن آنچه که سقط شده

بر اساس ماده ۷۲۱ قانون مجازات اسلامی چنانچه چیزی از زن سقط شود. ولی منشاء انسان بودن آن توسط کارشناسان قابل تشخیص نباشد. دیه و ارش نخواهد داشت و مجازات سقط جنین بر آن بار نمی‌گردد. ول در صورتی که آن جنایتی که بر زن وارد گردیده است. باعث صدمه‌ای به زن گردد می‌بایست. دیه جنایت وارده پرداخت گردد.

در صورتی که چند جنین در شکم مادر باشد چه حکمی دارد؟

در صورتی که موقع سقط چند جنین در شکم مادر باشد. و جرم. سقط جنین. محقق گردد. به تعداد جنین می‌بایست. دیه پرداخت گردد. به طور مثال چنانچه در شکم مادر دو جنین وجود داشته باشد. و شخصی با آزار و اذیت باعث. سقط جنین. گردد. در صورتی که جنین به مرحله دیه کامل. رسیده باشد. می‌بایست. دو دیه کامل پرداخت گردد.

مشاوره انلاین با وکیل در خصوص سقط عمدی جنین اصفهان:

دفتر وکالت حامد امیری یکی از بهترین وکیل پایه یک دادگستری در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

پذیرش حضوری: شنبه تا سه شنبه از ساعت ۱۶:۳۰ لغایت ۲۰:۳۰

پذیرش غیر حضوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۱۳:۰۰ لغایت ۱۶:۰۰

مشاوره فوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۸:۳۰ لغایت ۲۳:۰۰

آدرس دفتر وکالت: اصفهان، خیابان سجاد، ابتدای خیابان قائم مقام فرهانی، مجتمع شیخ بهایی طبقه اول واحد ۱۱

سخن آخر

سقط جنین به معنی خارج شدن حمل یا جنین از رحم به طوری. که زنده و یا قابل تکامل یا زیستن را نباشد. و به بیانی بهتر افتادن جنین پیش از تکامل یافتن از. رحم می‌باشد.

  • در صورتی که مادر جنین خود را سقط کند. فقط می‌بایست. به پدر جنین دیه بپردازد. و برای مادر مجازات حبس و… در نظر گرفته. نخواهد شد.
  • در صورتی که مرد همسر خود را مجبور به سقط جنین. کند، برای وی سنگین‌ترین مجازاتی که پیش بینی. شده است. پرداخت دیه به مادر می‌باشد. 

در این شرایط خود شخص از دیه سهمی نخواهد برد.

برای دریافت راهنمایی‌های بیشتر در این زمینه از طریق راه‌های درج شده در سایت با حامد امیری بهترین وکیل اصفهان ارتباط برقرار کنید.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

با عرض پوزش، فرم نظر در این زمان بسته شده است.