بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > مطالبه مهریه 110 سکه چگونه است؟ مهریه بالای ۱۱۰ سکه

مطالبه مهریه 110 سکه چگونه است؟ مهریه بالای ۱۱۰ سکه

مهریه 110 سکه

ایا مهریه بالای ۱۱۰ سکه گرفتنی است

مطالبه مهریه 110 سکه: شایعه‌هایی زیادی درباره مهریه و شرایط گرفتن آن وجود دارد و در این باره برای مردم سوالات بسیاری ایجاد شده است. به طور حتم شما نیز شنیده‌اید که برخی می‌گویند مهریه بالاتر از 110 سکه را نمی‌توان دریافت کرد و افرادی که مهریه سنگین دارند نمی‌توانند مهریه خود را دریافت کنند.

بیشترین سوال از سوی مردم این است که آیا واقعا تعیین مهریه محدودیت دارد؟ میزان سکه مجاز در مهریه چقدر است؟

مهریه بالای 110 سکه چه حکمی دارد؟

وکیل اصفهان می‌گوید در سال 91 قانون حمایت خانواده تصویب شد و به موجب آن حد حمایت قانونی از اخذ مهریه 110 سکه تعیین شد.
بر اساس این قانون، در صورتی که مهریه زوجه بیشتر از این تعداد باشد، مطالبه آن منوط است به دارایی زوج، یعنی برای دریافت مابقی مهریه خود باید توانایی زوج را ثابت کند.
به گفته وکیل دادگستری، حمایت قانونی از میزان 110 سکه به این معناست که دادگاه فرض را بر آن گذاشته است که زوج توانایی پرداخت آن را اعم از نقدی یا به اقساط دارد و درصورتی که پرداخت نکند، بر علیه او حکم حبس صادر می‌شود.

مهریه 110 سکه

قانون مهریه ۱۱۰ سکه

از آنجایی که متأسفانه آمار طلاق در کشور ما افزایش یافته است، دعوای مطالبه مهریه یکی از رایج‌ترین دعای در دادگاه خانواده محسوب می‌شود.
البته خانم‌های زیادی نیز هستند که بدون آن که اقدامی در جهت طلاق گرفتن کنند، صرفا تقاضای دریافت مهریه خود را دارند. حال از آنجایی که در سال 91 قانون حمایت خانواده به تصویب رسید و در ماده 22 آن در خصوص مهریه 110 سکه صحبت کرد، برای بسیاری از افراد ابهاماتی ایجاد شد مبنی بر اینکه آیا نمی‌توان مهریه بالای 110 سکه را دریافت کرد؟

به همین دلیل حامد امیری وکیل طلاق در اصفهان تصمیم گرفت در این خصوص مقاله‌ای تهیه و ابهاماتی که در این خصوص وجود دارد را برطرف کند. با ما همراه باشید تا پاسخ سوالات خود را دریافت کنید و با درج نظرات خود در بخش نظرات ما را در این مسیر یاری کنید.

👈حتما بخوانید : اجراییه مهریه چیست؟👉

مهریه چیست؟

مهریه بنا بر تعریفی که وکیل اصفهان ارائه می‌دهد به مالی گفته می‌شود که مرد در زمان ازدواج تعهد می‌کند تا به همسر خود در هر زمان که مطالبه کرد پرداخت کند.

برای مهریه نه در قانون و نه در دین اسلام محدودیتی تعیین نشده است و زن و مرد در این خصوص آزادی دارنند که هر چیزی که ارزش اقتصادی و اجتماعی دارد را به عنوان مهریه درنظر بگیرند، مثل پول رایج، طلا، سکه، ملک، آموزش یک مهارت و… . چگونگی پرداخت مهریه مبتنی است بر آنچه که در هنگام انعقاد عقد نکاح تعیین می‌شود.

خواندن این مقاله  تقاضای طلاق از طرف یکی از زوجین

مهریه به دو صورت است؛ عندالمطالبه و عندالاستطاعه. مهریه عندالامطالبه همانطور که از نامش پیداست به محض مطالبه زن باید پرداخت شود و مهریه عندالاستطاعه نیز به محض مطالبه زن باید پرداخت شود ولی نکته‌ای که وجود دارد این است که زمانی مرد باید پرداخت کند که توانایی مالی داشته باشد.

نحوه مطالبه مهریه

همانگونه که گفتیم مهریه یکی از حقوق مالی است که در ازدواج برای زن درنظر گرفته می‌شود. این روزها عرف آن است که مهریه به سکه و طلا باشد و دیگر کمتر کسی پیدا می‌شود که مهریه را مقداری وجه رایج قرار دهد.

در قانون مدنی قید شده است که به محض وقوع عقد نکاح زن مالک مهریه خود می‌شود و می‌تواند آن را مطالبه کند. اما ممکن است برایتان سوال شود که نحوه مطالبه مهریه چگونه است؟ وکیل اصفهان در پاسخ به این سوال می‌گوید مهریه را به 2 روش می‌توان مطالبه کرد:

• روش اول آن است که زوجه به اداره اجرای اسناد رسمی مراجعه و سند ازدواج خود را ارئه دهد و درخواست صدور اجرائیه برای وصول مهریه را بدهد.

این اداره از اداره‌های مربوطه مانند پلیس راهنمایی و رانندگی و اداره ثبت اسناد و املاک استعلام اموال زوج را می‌گیرد و ارگ او مالیبه نام خود داشته باشد، آن اموال را بازداشت می‌کند.

• روش دوم این است که زن درخواست مطالبه مهریه خود را به دادگاه خانواده تقدیم کند و در ضمن درخواست مطالبه مهریه خود تقاضای صدور قرار تأمین خواسته برای توقیف اموال شوهر را نیز بکند.

در این روش دادگاه پیش از آن که به اصل دعوی یعنی همان مطالبه مهریه رسیدگی کند، استعلام اموال زوج را گرفته و چنانچه اموالی به نامش باشد، آنها را توقیف می‌کند. حال زن می تواند مهریه خود را از اموال توقیف شده بردارد.

چگونگی مطالبه مهریه مازاد بر 110 سکه

حامد امیری وکیل مهریه در اصفهان می‌گوید پیش از آن که قانون حمایت خانواده در سال 91 به تصویب برسد، مهریه زوجه هرمیزان که بود، اگر مرد توانایی پرداخت آن را نداشت زوجه می‌توانست حکم بازداشت او را بگیرد و تا زمانی که توانایی پرداخت مهریه را پیدا نمی‌گرد در حبس می‌ماند.

اما پس از تصویب این قانون حمایت قانونی از مهریه تنها تا میزان 110 سکه و یا معادل آن صورت می گیرد و برای مازاد بر آن، زوجه باید ثابت کند که مرد توانیی پرداخت را دارد. به گفت وکیل مهریه، در صورتی که مرد تا میزان 110 سکه از مهریه همسر خود را پرداخت کند، برای مابقی آن، زوجه دیگر نمی‌تواند حکم حبس او را بگیرد.

خواندن این مقاله  آیا زن بعد از طلاق میتواند ادعای مهریه کند؟ گرفتن مهریه

مهریه بیشتر از ۱۱۰ سکه

500 سکه مهریه: یعنی اگر مهریه زنی 300 یا 500 سکه بهارآزادی باشد و مرد 110 سکه از آن را به صورت یکجا به زن پرداخت کند. برای پرداخت 190 سکه باقی مانده به هیچ عنوان بازداشت نخواهد شد. بازداشت مرد صرفا هنگامی ممکن است که 110 سکه را پرداخت نکرده باشد.

در ماده 3 قانون جدید نحوه اجرای محکومیت‌های مالی مصوب 93 آمد‌ه است. که:« اگر استیفای مهریه از طرق مذکور در این قانون ممکن نشود، زوج به تقاضای زوجه تا زمان اجرای حکم یا پذیرفته شد‌ن ادعای اعسار او یا جلب رضایت زوجه حبس می‌شود.»

حالت‌های پرداخت مهریه ۱۱۰ سکه

پرداخت مهریه 3 حالت دارد؛ یا مهریه کمتر از 110 سکه است، یا مهریه 110 سکه است و با مازاد بر این مقدار است. در ادامه پرداخت مهریه در هر 3 حالت را تضیح می‌دهیم:

1. مهریه کمتر از ۱۱۰ سکه است: زمانی که میزان مهریه زن کمتر از 110 سکه باشد، در زمان مطالبه مهریه، زوج باید تمامی آن را پرداخت کند. و چنانچه معسر از پرداخت باشد دادگاه حکم به اقساط می دهد که باید اقساط آن را پرداخت کند. در صورتیکه مرد مهریه و یا اقساط آن را پرداخت نکند، زوجه می تواند حکم جلب او را بگیرد.

2. مهریه دقیقاً ۱۱۰ سکه است: اگر میزان مهریه زن دقیقا 110 سکه باشد، همچون حالت قبلی مرد باید تمام مهریه او را پرداخت کند. وگرنه زن می‌تواند به موجب قانون حکم جلب او را دریافت کند.

3. مهریه بیشتر از ۱۱۰ سکه است: هنگامی که زنی مهریه‌اش بیشتر از 110 سکه باشد. در زمان مطالبه، ابتدا مرد تا میزان 110 سکه ملزم به پرداخت می شود. و زن نیز تا میزان 110 سکه حق جلب او را دارد. برای دریافت مازاد مبلغ مهریه باید توانایی شوهر در پرداخت را ثابت کند به عنوان مثال مالی از او معرفی کند.

ضمانت اجرای عدم پرداخت اقساط مهریه چیست؟

وکیل مهریه اصفهان بیان می‌کند که زمانی که مرد توانایی پرداخت مهریه را به صورت یکجا نداشته باشد. دادگاه حکم به تقسیط مهریه می‌دهد.

برخی از مردان به اشتباه تصور می‌کنند که می‌توانند. پس از آن که چند قسط از اقساط مهریه را پرداخ نکردند، مابقی را نپردازند. ولی باید توجه نمود که در چنین حالتی اقساط مهریه حال می‌شود و مرد مجبور می‌گردد که مهریه را به صورت نقد پرداخت کند و دیگر مبلغ باقی مانده برای او تقسیط نخواهد شد.

نکته دیگری که در خصوص پرداخت مهریه وجود دارد این است. که مرد باید مهریه را در همان شعبه اجرای احکامی که پرونده در آن تشکیل شد‌ه است پرداخت کند. و هیچ دادگاه دیگری در کشور اقساط مهریه را از مرد قبول نمی‌کند.

خواندن این مقاله  امضای الکترونیکی چیست؟ راهنمایی برای ثبت امضای دیجیتال

چند سکه به زن تعلق میگیرد:

همچنین مهریه را می‌توان به یکی از اعضای خانواده، دوستان، پیک موتوری و… پرداخت نمود تا مرد به بهانه‌های مأموریت، بیماری و… پرداخت را به تأخیر نیندازد. باید اشاره نمود که در دادگاه از کسی که مهریه را پرداخت می‌کند. امضا گرفت می‌شود تا حضور او در دادگاه قابل اثبات باشد.

در گذشته در خرید سکه نیز برخی از مردان تقلب می‌کردند. و سکه‌های تقلبی به عنوان اقساط مهریه می‌پرداختند، اما امروزه در دادگاه خانواده فضایی ایجاد شد‌ه است. که در آن سکه به فروش می‌رسد و مرد می‌تواند به این بخش مراجعه نموده و سکه خود را خریداری کند.

این سکه در یک پاکت در بسته به مرد تحویل داد‌ه می‌شود. و او نیز باید پاکت را به شعبه اجرای احکام که در آن پرونده دارد ببرد. مدیر این بخش سکه را دریافت کرده و به او رسیدی می‌دهد تا امضا کند. این رسید در دو نسخه صادر شد‌ه و یکی به مرد داده می‌شود و دیگری در پرونده ضمیمه می‌گردد.

مشاوره با وکیل در خصوص مطالبه مهریه در اصفهان:

دفتر وکالت حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماد‌ه ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی می‌باشد.

پذیرش حضوری: شنبه تا سه شنبه از ساعت ۱۶:۳۰ لغایت ۲۰:۳۰

پذیرش غیر حضوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۱۳:۰۰ لغایت ۱۶:۰۰

مشاوره فوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۸:۳۰ لغایت ۲۳:۰۰

آدرس دفتر وکالت: اصفهان، خیابان سجاد، ابتدای خیابان قائم مقام فرهانی، مجتمع شیخ بهایی طبقه اول واحد ۱۱

سخن پایانی

مهریه یکی از حقوق مالی است که به محض وقوع عقد نکاح برای زن ایجاد می‌شود و زن مالک آن می‌شود. مطالبه مهریه مازاد بر 110 سکه یکی از دغدغه‌های این روزهای بانوانی است که میزان مهریه آنها از این مقدار بالاتر است.

از همین رو وکیل اصفهان خطاب به آنان می‌گوید تا میزان 110 سکه از حمایت قانونی برخوردارند و نیازی نیست. که توانایی مرد برای پرداخت را ثابت کنند و می‌توانند حکم جلب شوهر را دریافت کنند. ولی برای میزان بالاتر از آن خود باید ثابت کنند که مرد مالی دارد و همچنین حق جلب او را نخواهند داشت.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید