بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > آیا زن بعد از طلاق میتواند ادعای مهریه کند؟ گرفتن مهریه

آیا زن بعد از طلاق میتواند ادعای مهریه کند؟ گرفتن مهریه

آیا زن بعد از طلاق میتواند ادعای مهریه کند ؟

تا چند سال بعد از طلاق میتوان مهریه گرفت

ادعای مهریه بعد از طلاق: در قوانین حقوقی خانواده در ایران تحت هر شرایطی زن قادر است به منظور مطالبه و دریافت مهریه پس از نکاح عقد اقدام کند.

بر اساس قانون مهریه در هر صورتی قابل دریافت می‌باشد و حق مسلم و بدون تردید زوجه است. با این حال مهریه منوط به مطالبه و تقاضای زوجه انجام‌ می‌گیرد.

عناوین متعددی که در سند نکاح درج می‌گردد نحوه پرداخت مهریه از طرف زوج را به طریق گوناگون مشخص می‌نماید.

نحوه وصول مهریه از زبان وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی

به طور مثال چنانچه در سند ازدواج درج گردد مهریه عندالمطالبه است قابل دریافت بی چون و چرا است و چنانچه درج شود مهریه عندالاستطاعه است زوجه جهت اخذ و مطالبه مهریه خود محق می‌باشد و حقی از زوجه سلب نخواهد شد. اما نحوه پرداخت مهریه متفاوت است.

حامد امیری وکیل مهریه در اصفهان در ادامه این مطلب به بررسی این موضوع که آیا زن می‌تواند بعد از طلاق ادعای مهریه کند، می‌پردازد. اگر دانستن این مطلب برای شما هم جالب است حتما تا پایان مطلب همراه ما باشید.

مهریه چیست؟

مالی که در عقدنامه قید می‌گردد و بر اساس آن زوجه بعد از جاری شدن صیغه نکاح هر موقع اراد کند. قادر به مطالبه آن خواهد بود.

موضوع مهریه هم به لحاظ شرعی و هم به لحاظ قانونی دارای اهمیت و قابل اجرا می‌باشد. زوجه‌ای که به صورت شرعی مهریه خویش را به همسرش ببخشد، به لحاظ قانونی حقش به قوت خود باقی می‌ماند، حتی دست‌خطی که شوهر به اجبار و در شرایط ویژه مبنی بر بخشش مهریه از همسر خود دریافت کند، قابلیت استناد نداشته و نظر بعد حقوقی رد می‌باشد.

آیا بعد از طلاق میتوان مهریه گرفت

مهریه فقط در دادگاه قابل دریافت و پرداخت می‌باشد و حتی شوهر چنانچه به عنوان مهریه خانه و یا خودرو و یا هر چیز دیگری خریداری کند تا موقعی که در محضر تحت عنوان معلوم مهریه درج نگردد، حکم هدیه داشته و جزئی از مهریه محسوب نمی‌شود.

اغلب زنان جهت دریافت مهریه و به اجرا گذاشتن، آن را به صورت اهرمی جهت فشار و ساقط کردن زوج استفاده می‌کنند.

مطالبه و دریافت مهریه

این تفکر که ضمن ورود به دادگاه مهریه پرداخت می‌گردد، غلط است. چنانچه زنان در مرحله عقد و قبل از شروع زندگی مشترک مهریه‌ای دریافت نکنند، اخذ و مطالبه مهریه مستلزم رفت و آمد بسیار و صرف انرژی زیادی می‌باشد.

خواندن این مقاله  قانون روابط موجر و مستاجر

ادعای مهریه بعد از طلاق

اگر چه مطالبه مهریه حق مسلم زنان بوده ولی جهت دست یافتن آن و به رسمیت شناختن این حق برای زوجه می‌بایست رفت و آمد زیادی کند و با ادله و مدارک لازم و به دور از کارهای غیر عقلانی و احساسی این حق را در دادگاه مطالبه کنند.

به طور مثال برای قاضی در دادگاه زوجه‌ای که سالهای طولانی است شوهرش وی را ترک نموده با زنی که خود زندگی مشترکش را ترک نموده متفاوت بوده و قاضی برای این دو زوجه پذیرش اعسار و عدم پذیرش اعسار به یک صورت رفتار نمی‌کند. رایج‌ترین راه جهت اخذ مهریه که زنان پیش می‌گیرند، رجوع به دادگاه و به اجرا گذاشتن مهریه می‌باشد.

مراحل مطالبه و دریافت مهریه

زوجه با مراجعه به دادگاه به منظور وصول مهریه دادخواستی تنظیم نموده و به دادگاه تسلیم می‌کند. قاضی برای هر پرونده نوبتی در نظر می‌گیرد و در نوبت معین شده به دادخواست مذکور رسیدگی لازم را انجام می‌دهد. مهریه جزو حقوق شرعی و قانونی زوجه بوده و حق دارد به هر دلیلی آن را مطالبه کند.

با بررسی پرونده و معلوم شدن علت به اجرا گذاشتن مهریه دادگاه اخطاریه‌ای توسط زن به شوهر وی ارسال می‌کند که معمولا به اجرا گذاشتن مهریه با سابقه درگیری و تهدید به این امر انجام می‌شود و اصولا مرد آمادگی این موضوع را داشته و صرفا درصد اندکی از مردان از گرفتن این اخطاریه غافلگیر می‌گردند.

از همین رو اموال و دارایی خود را به اعضای خانواده و دوستان خود انتقال می‌دهند. در این روش زوجه باید دادخواستی مبنی به فرار از دین تسلیم کند.

روند اینگونه دادخواست‌ها طولانی و زمانبر بوده و با کمک وکیل طلاق اصفهان خواهید توانست این موضوع را راحت پیگیری کنید.

همچنین امکان صدور تامین به منظور پیشگیری از تضییع حق زوجه صادر می‌گردد که زوجه قادر است به اندازه اصل مهریه و یا معادل آن قسمتی از اموال شوهر را توقیف کند. با این حال صدور قرار تامین مستلزم معرفی اموال و منابع مالی شوهر از طریق زوجه است.

نحوه تعیین مهریه پس از طلاق

پس از طلاق هم می‌توان ادعای مهریه نمود. وصول مهریه پس از طلاق با در نظر گرفتن نوع طلاق مورد بررسی قرار می‌گیرد. مقدار مهریه ضمن عقد مشخص می‌گردد.

در صورتی که زن و مرد توافق بر موضوع داشته باشند پس از عقد میزان مهریه مشخص می‌شود. مهریه می‌بایست قابل تملک باشد و دارای مالکیت باشد.

همانطور که بیان شد مهریه عندالمطالبه و یا عندالاستطاعه می‌باشد که زن در عندالمطالبه می‌تواند از حق حبس تا موقع وصول مهریه به طور کامل استفاده کند و از تمکین شوهر امتناع ورزد. ولی در عندالاستطاعه نمی‌توان مرد را ملزم به پرداخت مهریه کرد.

خواندن این مقاله  سوء پیشینه شامل چه جرایمی است؟ سوء پیشینه چیست؟!

مطالبه مهریه بعد از طلاق

در قانون مدنی انواع طلاق اصلی‌ترین نکته‌ای می‌باشد که در مطالبه مهریه پس از طلاق مورد بررسی قرار می گیرد. به طور مثال:

طلاق رجعی: مرد خود به دادخواست طلاق اقدام نموده است. در این قسم طلاق می‌تواند در مدت عده زوجخ رجوع کرده و بدون نیاز به نکاح مجدد با زوجه به ادامه زندگی خود بپردازد. در واقع رجوع تمایل زوج بر ادامه رابطه زناشویی است.

طلاق بائن: در این نوع طلاق زوج حق رجوع نداشته و می‌بایست در صورت تمایل به ادامه زندگی با همسر خویش ازدواج کند و حتما صیغه عقد بین زوج و زوجه مجددا جاری گردد.

طلاق خلع چیست؟ چگونه میتوان اقدام کرد؟

طلاق توافقی: در زمره طلاق‌های بائن بوده و به آن طلاق خلع هم گفته می‌شود. در این مدل طلاق زوجه به علل متعدد (کراهت از مرد و یا عسر و حرج ) مالی را به صورت بیشتر یا کمتر از مهریه به زوج بخشیده و رضایت شوهر را جهت طلاق جلب می‌نماید. در این مدل طلاق زوج در دوران عده حق رجوع نداشته اما زوجه می‌تواند در مدت عده از بخشش مهریه صرف نظر نموده و مهریه خود را مطالبه کند.

طلاق توافقی چقدر زمان میبرد؟

وصول مهریه بعد از طلاق

قوانین مصوب به منظور وصول مهریه به نحوی است که حتی فوت شوهر هم مانع از درخواست وصول مهریه نمی‌شود و زن پس از فوت شوهرش هم قادر است مهریه خویش را مطالبه کند.

زوجه بعد از اجرای عقد نکاح مالک مهریه می‌شود. در صورت فسخ ازدواج به دلایل معلوم و یا بطلان ازدواج منتسب به زوجه مهریه به زن تعلق نخواهد گرفت. با این حال در صورت امکان فسخ ازدواج آن هم بر اساس حکم دادگاه مستند باشد ص فا حق وصول مهریه ساقط می‌گردد.

مهریه بعد از طلاق

به طور مثال بر اساس قانون ۱۱۲۱ مدنی جنون زوجه یعنی در حالتی که زوجه مجنون باشد حق مهر ندارد، یک‌سری موارد دیگر نیر وجود دارد که موضوع بحث ما نیست. ولی سوالی که پیش می‌آید این است که، آیا پس از طلاق هم زن می‌تواند ادعای مهریه کند و یا مهریه را اجرا بگذارد؟

اقامه دعوی در دادگاه روش دریافت مهریه است و در صورت تسلیم دادخواست مطالبه مهریه، حکم پرداخت مهریه صادر می‌گردد.

زوجه حق دارد با تقاضای مهریه همزمان تامین مهریه را به منظور دریافت و سهولت وصول مهریه مطالبه و درخواست کند.

خواندن این مقاله  قانون باز خرید بیمه تامین اجتماعی: شرایط بازخرید بیمه تامین اجتماعی اجباری

دریافت مهریه با اجرای ثبت انجام می‌گیرد. به منظور مهریه‌ای که اموال منقول همچون پول و سکه تعیین گردیده دفتر خانه‌ای که سند ازدواج را تنظیم نموده است مرجع صدور اجرای مهریه است و در اموال غیر منقول و ملک دفتر املاکی که ملک در آن ثبت گردیده است و نیز دفترخانه‌ای که سند را تنظیم نموده است اجراییه مهریه را صادر می‌نماید و در صورت عدم ثبت از طریق دادگاه اقدام خواهد شد. بهتر است در این باره با وکیل مهریه اصفهان مشورت نمایید.

اجرایه مهریه چیست؟

مدارک مورد نیاز جهت دریافت مهریه بعد از طلاق

به منظور دریافت مهریه پس از طلاق هم نیاز به اقامه دعوی می‌باشد. برای این موارد نیاز به مدارک هویتی از جمله کارت ملی و شناسنامه می‌باشد، سند طلاق و مدارک و مستندات که نوع طلاق زوجین و میزان مهریه را اثبات می‌نماید هم می‌بایست ارائه گردد.

همچنین جهت اقامه دعوی نیاز است اموال شوهر همراه با مدارکی به دادگاه مشخص گردد. یعنی اگر که دارای ملکی است ملک به منظور دریافت مهریه به دادگاه معرفی شود.

مشاوره انلاین با وکیل در خصوص مهریه بعد از طلاق:

دفتر وکالت حامد امیری یکی از بهترین وکیل پایه یک دادگستری در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

پذیرش حضوری: شنبه تا سه شنبه از ساعت ۱۶:۳۰ لغایت ۲۰:۳۰

پذیرش غیر حضوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۱۳:۰۰ لغایت ۱۶:۰۰

مشاوره فوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۸:۳۰ لغایت ۲۳:۰۰

آدرس دفتر وکالت: اصفهان، خیابان سجاد، ابتدای خیابان قائم مقام فرهانی، مجتمع شیخ بهایی طبقه اول واحد ۱۱

کلام آخر

در قوانین حقوقی خانواده در ایران تحت هر شرایطی زن قادر است به منظور مطالبه و دریافت مهریه پس از نکاح عقد اقدام کند. بر اساس قانون مهریه در هر صورتی قابل دریافت می‌باشد و حق مسلم و بدون تردید زوجه است.

پس از طلاق هم می‌توان ادعای مهریه نمود. وصول مهریه پس از طلاق با در نظر گرفتن نوع طلاق مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اقامه دعوی در دادگاه روش دریافت مهریه است و در صورت تسلیم دادخواست مطالبه مهریه، حکم پرداخت مهریه صادر می‌گردد. زوجه حق دارد با تقاضای مهریه همزمان تامین مهریه را به منظور دریافت و سهولت وصول مهریه مطالبه و درخواست کند.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

با عرض پوزش، فرم نظر در این زمان بسته شده است.