قانون باز خرید بیمه تامین اجتماعی: شرایط بازخرید بیمه تامین اجتماعی اجباری

باز خرید بیمه تامین اجتماعی: مقدار وجه عیدی وزارت کار برای اکثر کارمندان و کارگران دارای اهمیت ویژه‌ای می‌باشد و همواره تمایل دارند، پیش از آنکه عیدی و سنوات خویش را دریافت نمایند، قادر به محاسبه این مبلغ باشند.

شیوه محاسبه عیدی کارگران و سنوات در همه این سال‌ها شیوه ثابتی داشته است. تنها یک معادله جهت تعیین مزایای پایان سال مورد استفاده واقع می‌گردد.

شرایط بازخرید تامین اجتماعی با 20 سال سابقه

شرایط بازخرید بیمه تامین اجتماعی: مبلغ عیدی کارگران مطابق دو برابر پایه حقوق پرسنل محاسبه می‌گردد. اگر که از سه برابر پایه حقوق وزارت کار بالاتر نرود. در ماده ۲۴ قانون پایان کار، پرداخت و بازخرید سنوات را در هنگام پایان کار برای کارفرما ملزم نموده است.

کلیه کارفرمایان ملزم می‌باشند که در قبال هر سال کار کارگران و کارمندان خود، می‌بایست برابر با یک ماه آخرین حقوق شخص را تحت عنوان سنوات به وی پرداخت کنند.

مطابق با آیین‌نامه‌ها و قوانین اعم از ماده ۳۲ قانون کار، چنانچه خاتمه قرارداد کار در نهایت فرسوده شدن جسمی ‌و فکری کارگر باشد (با در نظر گرفتن تشخیص کمیسیون پزشکی سازمان بهداشت و درمان منطقه با معرفی شورای اسلامی ‌کار و نمایندگان قانونی کارگر)، کارفرما مکلف می‌باشد به ازای هر سال سابقه خدمت، معادل دو ماه از حقوق آخر کارگر را پرداخت نماید.

لازم به ذکر است، اشخاصی که عیدی ایشان تا ۳۰ میلیون ریال باشد، موظف به پرداخت مالیات نبوده و از مابقی آن ۱۰ درصد مالیات کسر خواهد شد.

باز خرید بیمه تامین اجتماعی: شرایط بازخرید بیمه تامین اجتماعی کارگران تمام اشخاصی که قرارداد آنها بر طبق قانون کار است، خواه قرارداد ایشان دائمی‌ باشد و خواه موقت، به مقدار کارکرد خویش در سال عیدی دریافت می‌کنند. حامد امیری بهترین وکیل حقوقی در اصفهان در ادامه مطلب در خصوص قانون بازخرید بیمه تأمین اجتماعی مطالبی بیان می‌کند. پیشنهاد می‌کنم با ما همراه باشید و مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

مبنا و نحوه محاسبه عیدی، سنوات و مرخصی

سن بازخرید بیمه تامین اجتماعی: لازم به ذکر است که در پایان قرارداد میان کارگر و کارفرما، موضوع بازخرید سنوات پیش می‌آید و می‌بایست متناسب با حقوق آخر دریافتی مقدار عیدی، سنوات و مرخصی محاسبه گردد.

محاسبه مرخصی در بازخرید سنوات

باز خرید بیمه تامین اجتماعی: همانگونه که می‌دانید وزارت کار و رفاه اجتماعی قوانینی را برای کارگر و کارفرما پیش بینی کرده است که می‌بایست بر طبق آن عمل نمود.

خواندن این مقاله  تعویض شناسنامه پس از طلاق چقدر طول می‌کشد؟ عکس شناسنامه

هر شخص در سال مجاز می‌باشد که ۹ روز از مرخصی سالانه خویش را ذخیره نماید و به سال دیگر انتقال دهد. لازم به ذکر است که مرخصی‌های بیشتر از ۹ روز کارگر و کارمند که استفاده نشده‌اند از بین می‌رود و دیگر قابل استفاده نخواهند بود.

به این خاطر که بتوان در سال جدید از مرخصی‌های بیشتر از ۹ روز بهره برد، می‌بایست توافق با کارفرما صورت پذیرد و با در نظر گرفتن شرایط کاری این موضوع مورد ارزیابی قرار گیرد.

به عنوان مثال: چنانچه کارفرما از کارمند خویش بخواهد که در طول سال، کمتر از مرخصی‌هایش بهره ببرد تا شرایط کاری وی در حال رشد و پیشرفت باشد و پس از آن در سال آتی می‌تواند از مرخصی استفاده کند، باید بگوییم یک توافق دو جانبه صورت گرفته است.

بر اساس قانون مبنای محاسبه ذخیره مرخصی استفاده نشده حداقل در سال یك ماه طبق آخرین حكم حقوقی شخص می‌باشد كه مواردی دربرگیرنده این حكم می‌بایست. این موارد عبارتند از: خواربار، حق اولاد، حق مسکن، پاداش و بن.

بازخرید

محاسبه سنوات زمان بازخرید سنوات

باز خرید بیمه تامین اجتماعی: بر اساس قوانین وزارت کار، مبنای محاسبه ذخیره سنوات حداقل در سال یک ماه طبق آخرین حقوق شخص می‌باشد. کلیه موارد اعم از: خواربار، مسکن، حق اولاد، بن، پاداش و سود تولید جزو این حکم قرار دارد.

چنانچه کارگر بعد از اخذ سنوات همچنان با کارفرمای خویش همکاری داشته باشد، مبلغ باز خرید سنوات مشمول مالیات می‌شود. عموما به منظور آسانی كار ۱۰ درصد محاسبه می‌شود.

نکات مهم زمان بازخرید سنوات

عمدتا شرکت‌ها و کارگاه‌ها، مزایای پایان کار را در انتهای همکاری با عنوان بازخرید سنوات به کارگران و کارمندان می‌پردازند. علت اصلی این سبک پرداخت از سوی کارفرما، ممکن است این باشد که با در نظر گرفتن ذخیره سنوات، مالیاتی پرداخت نکند.

با این حال که بعضی از شرکت‌ها نیز به طور سالانه و در انتهای سال، سنوات را می‌پردازند و متناسب با آن نیز مالیات را خواهند پرداخت.

مبلغ عیدی مشمول معافیت یک ماه حقوق که هر سال اعلام می‌گردد، پرداخت می‌شود. با این حال مازاد مبلغ اعلام گردیده از طریق وزارت کار و رفاه اجتماعی، مشمول ماده ۸۴ و ۸۵ مالیات قرار می‌گیرد.

مطابق با قانون، شرکت و کارفرما ملزم می‌باشد که در سال یک ماه (آخرین حقوق) سنوات بپردازد. ولی چنانچه عرف و قانون کارگاه یا شرکتی اینگونه باشد که دو ماه حقوق را پرداخت نماید، بدون مانع بوده و این یک قرارداد دو جانبه میان کارگر و کارفرما به حساب می‌آید. با این وجود پرداختی مازاد از یک ماه، جزو هزینه‌های مورد قبول جهت مالیات قرار نمی‌گیرد.

سنوات و پایه سنوات چیست؟

سنوات قسمتی از تسهیلات وزارت کار می‌باشد که برای اشخاص شاغل در این وزارتخانه در نظر گرفته می‌شود. در واقع سنوات قسمتی از پایین بودن میزان حقوق و مخارج زندگی کارگر را جبران می‌کند.

خواندن این مقاله  مجازات رابطه نامشروع با زن شوهردار چیست؟

پایه سنوات به مبلغ آخرین حقوق دریافتی کارمند و کارگر گفته می‌شود که به دو نوع سالانه یا در پایان قرارداد پرداخت می‌گردد.

پایه سنوات و بازخرید سنوات برای چه افرادی است؟

کسانی که در جامعه مشغول به فعالیت می‌باشند به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند. اشخاصی که قرارداد رسمی‌ دارند یا اشخاصی که به طور غیر رسمی ‌در حال فعالیت هستند.

بر اساس قانون وزارت کار و بخشنامه سال ۱۳۹۲، کارفرما نبایستی میان این دو نوع قرارداد تفاوتی قائل گردد. سنوات خدمت در هنگام بازخرید سنوات می‌بایست به یک اندازه و با شرایط یکسان محاسبه گردد.

بازخرید سنوات چه موقع انجام می‌گردد؟

همانگونه که می‌دانید قراردادی میان کارفرما و کارگر منعقد می‌گردد که با در نظر داشتن بندها و ماده‌هایی که در این قرارداد موجود است، هر دو را مکلف به انجام تعهدات می‌کند.

امکان دارد شرایطی پیش آید که قرارداد میان کارگر و کارفرما فسخ گردد. پایان قرارداد ممکن است به شرایط گوناگون انجام گیرد. این موارد به شرح زیر است:

  • استعفای کارگر
  • فسخ قرارداد
  • بازنشستگی
  • فوت کارگر
  • ازکارافتادگی

در این موارد می‌بایست بازخرید سنوات صورت پذیرد.

بازخرید سنوات در زمان بازنشستگی

با در نظر گرفتن بازخرید سنوات بازنشستگان باید بگوییم، اشخاصی که در واحد‌های مشمول قانون وزارت کار بازنشسته می‌شوند و قرارداد ایشان خاتمه یافته است، برای هر سال خدمت طبق حقوق آخر دریافتی‌شان و برابر با یک ماه حق سنوات دریافت می‌نمایند. شخص بازنشسته‌ای که دوباره مشغول به فعالیت شود همچون کارگران دیگر از سنوات خدمت بهره‌مند می‌گردد.

باز خرید بیمه تامین اجتماعی

ﻧﺤﻮه بازخرید سوابق بیمه تامین اجتماعی

اﻟﻒ) در زمان اﺳﺘﺮداد ﺣﻖ ﺑﯿﻤﻪ یک سوم ﺣﻖ ﺑﯿﻤﻪ‌ﻫﺎی دریافت ﺷﺪه با عنوان ﺳﻬﻢ درﻣﺎن و نیز مخارج ﺗﻌﻬﺪات ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﭘﺮداﺧﺖ ﺷﺪه ( ﺷﺎﻣﻞ ﻏﺮاﻣﺖ دﺳﺘﻤﺰد اﯾﺎم ﺑﯿﻤﺎری، ﺑﺎرداری، ﮐﻤﮏ ازدواج وﺳﻬﻢ درﻣﺎن ) ﮐﺴﺮ می‌گردد و ﻣﺎﺑﻘﯽ در وﺟﻪ ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎ ﻗﺎﺑﻞ دریافت خواهد بود.

خواندن این مقاله  طرح دعوی جلب و ورود ثالث! جلب ثالث در مرحله تجدیدنظر

ب) از ﺣﻖ ﺑﯿﻤﻪ‌ﻫﺎی دریافت ﺷﺪه ﺑﺎ ﻧﺮخ‌ﻫﺎی ۱٪۱/۵ و ۲۱٪ ﺣﻖ ﺑﯿﻤﻪ ﺳﻬﻢ درﻣﺎن ﮐﺴﺮ نمی‌گردد.

ج) درﻣﻮاردی ﮐﻪ ﮐﺎرﮔﺎه تعطیل شده است و دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﻪ ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎ مقدور نیست، اگر که ﮐﺎرﮔﺎه ﺑﺪﻫﯽ نداشته ﺑﺎﺷﺪ، ﺣﻖ ﺑﯿﻤﻪ ﺳﻬﻢ ﺑﯿﻤﻪ ﺷﺪه، بعد از ﮐﺴﺮ مخارج ﺗﻌﻬﺪات ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﭘﺮداﺧﺖ ﺷﺪه در وﺟﻪ شخص ﺑﯿﻤﻪ ﺷﺪه ﻗﺎﺑﻞ دریافت خواهد بود.

د) دریافت ﺣﻖ ﺑﯿﻤﻪ درﻣﻮارد مذکور ﻣﺴﺘﻠﺰم نداشتن ﺑﺪﻫﯽ ﮐﺎرﮔﺎه خواهد بود.

درخواست کارمند جهت بازخرید سنوات

اشخاصی که به طور رسمی ‌یا غیر رسمی‌ مشغول به فعالیت می‌باشند، چنانچه به طور کتبی درخواست بازخرید سنوات داشته باشند، اداره دولتی با درخواست ایشان با در نظر گرفتن شرایط متعددی موافقت می‌نماید. این شرایط عبارت است از:

کارگر مشمول قانون کار نباشند.
به سن بازنشستگی نرسیده باشند.
لازم به ذکر است که به موجب ماده ۱۰۳ قانون مدیریت خدمات کشوری، سیستم اجرایی با وجود یکی از موارد زیر قادرند کارمند خود را بازنشسته اعلام نمایند:
دست کم سی سال سابقه خدمت جهت مشاغل غیر تخصصی و ۳۵ سال جهت مشاغل تخصصی می‌باشد. در این صورت بازخرید سنوات صورت می‌پذیرد.
دست کم شصت سال سن با حداقل ۲۵ سال سابقه خدمت که جهت محاسبه بازخرید سنوات و بازنشستگی، برابر با ۲۵ روز از حقوق را دریافت می‌کنند. این قانون برای متصدیان شغل‌های سخت، زیان آور، جانبازان و معلولان تا پنج سال کمتر می‌باشد و برای خانم‌ها شرط سنی منظور نمی‌گردد.

حداکثر سنی و بازنشستگی برای متصدیان مشاغل تخصصی، هفتاد سال می‌باشد. کارمندان تخصصی که سابقه خدمت ایشان از ۲۵ سال کمتر می‌باشد، چنانچه بیشتر از بیست سال سابقه خدمت داشته باشند، قادر هستند تا رسیدن به سن ۲۵ سال خدمت، به فعالیت خویش ادامه دهند. در غیر این حالت، بازخرید سنوات ایشان صورت می‌پذیرد.

جمع بندی

همانگونه که در مطالب فوق به صورت کامل توضیح دادیم، بازخرید سنوات از جمله مهم‌ترین موضوعاتی می‌باشد که برای کارگر‌ها و کارمند‌ها انجام می‌گردد.

مقصود از بازخرید سنوات کمک مالی می‌باشد که به منظور جبران خدمات کارگر و کارمند به وی تعلق خواهد گرفت. ممکن است برخی از اشخاص اطلاعات کاملی از این مسئله نداشته باشند و لازم باشد که جهت کسب اطلاعات بیشتر با مشاوره بیمه در ارتباط باشند، از همین رو می‌توانند با وکیل کار در اصفهان ارتباط برقرار کرده و از او مشورت بگیرند.

4 دیدگاه در نوشته: “قانون باز خرید بیمه تامین اجتماعی: شرایط بازخرید بیمه تامین اجتماعی اجباری

  1. رضا موسوی

    سلام وقت بخیر ، بنده 22 سال سابقه بیمه تامین اجتماعی دارم نیروی قراردادی دانشگاه هستم برای بازخرید و بازنشستگی راهنمایی بفرمایید. با تشکر

  2. ناشناس

    سلام.من 40سال سن دارم و 12سال سابقه بیمه که مدت 5سالش سخت و زیان اور بوده.ایا امکان داره مابقی سالهایی که باید بیمه پرداخت کنم رو الان بپردازم وبازنشسته بشم وحقوق بگیرم؟از شرایط روحی دیگه توانایی کار کردن ندارم ومیخوام با پولی که دارم یکجا سوابق اینده رو بخرم.ممنون

  3. کاربر گرامی نویسنده نوشته

    سلام دوست عزیز ممنون از نظرتون.

  4. ناشناس

    باسلام وسپاس ازمطالب خوب شما. عالی هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *