سوء پیشینه شامل چه جرایمی است؟ سوء پیشینه چیست؟!

 سوء پیشینه شامل چه جرایمی: چنانچه تا به کنون تصمیم به استخدام در یک شرکت دولتی و یا حتی غیر دولتی را داشته‌اید، حتما کلمه سوء پیشینه موثر و غیر موثر به گوشتان شنیده است.

داشتن سوء پیشینه به این معنی است که دارای یک سابقه جرم کیفری باشید. این سوء پیشینه در گواهی عدم سوء پیشینه درج می‌گردد که تقریبا همه اشخاصی که تصمیم به استخدام در یک اداره دولتی و یا شرکت‌های خصوصی را دارند، می‌بایست که به این اداره‌ها گواهی عدم سوء پیشینه ارائه دهند تا استخدام آنها صورت بگیرد.

همچنین اشخاصی که در پی مهاجرت هستند هم نیاز به اخذ سوء پیشینه مهاجرت خواهند داشت. دریافت گواهی عدم سوء پیشینه برای اغلب اشخاصی که اطلاع ندارند سوء پیشینه شامل چه جرایمی می‌باشد ایجاد نگرانی کرده است.

اگر تمایل دارید تا اطلاعات بیشتری در زمینه گواهی سوء پیشینه و جرایمی که مشمول سوء پیشینه می‌شود به دست آورید حتما این مقاله را که از سوی بهترین وکیل کیفری اصفهان تهیه شده است، مطالعه نمایید. در پایان نیز می‌توانید اگر سوال یا نظری داشتید برای ما کامنت بگذارید.

سوء پیشینه شامل چه جرایمی می‌شود؟

همانگونه که گفته شد سوء پیشینه به معنای داشتن یک جرم در کارنامه کیفری شخص است. ولی همواره این سوال پیش می‌آید که سوء پیشینه شامل چه جرایمی است؟ آیا مرتکب شدن به هر جرمی، سوء پیشینه به همراه خواهد داشت؟

پیش از آنکه بخواهیم درباره سوء پیشینه شامل چه جرایمی است صحبت کنیم، می‌بایست در خصوص کلمه سوء پیشینه بیشتر بدانیم.

سوء پیشینه یعنی داشتن محکومیت کیفری موثر؛ به این معنی که اگر شخصی برای چند روز در بازداشتگاه به سر ببرد، اما کارش به زندان و محکومیت نکشد، شامل سوء پیشینه نمی‌شود پس می‌توان چنین گفت فقط تعداد محدودی از جرایم که جزو جرایم خاص می‌باشند، شامل سوءپیشینه می‌گردند.

سوء پیشینه کیفری شامل چه مواردی است؟

به عنوان مثال جرایمی که شخص در آن مرتکب قتل گردیده است، جزو سوء پیشینه موثر و کیفری به حساب می‌آید. از این رو، باید گفت که جرایم ذیل جزو سوء پیشینه به شمار رفته و در گواهی عدم سوء پیشینه درج خواهد شد:

  • جرایمی که مجازات آنها قصاص می‌باشد؛ از حمله قتل، حمل مواد مخدر و…
  • جرایمی که مجازات آنها حبس ابد می‌باشد؛ از جمله مرتکب شدن به سرقت حدی برای مرتبه سوم
  • جرایمی که مجازات آنها قطع عضو اشخاص می‌باشد؛ از جمله مرتکب شدن به سرقت حدی برای مرتبه اول و دوم
  • جرایمی که مجازات آنها قصاص عضو می‌باشد؛ از جمله مرتکب شدن به جرمی که سبب قطع عضو شخص دیگری گردیده است.
  • جرایمی که مرتبط با نفی بلد می‌باشند؛ مثل محاربه
  • جرایمی که مجازات آنها حبس بوده (حبس‌های تا درجه پنج)؛ مثل آدم ربایی
  • جرایمی که مجازات آنها شلاق حدی می‌باشد؛ از جمله زنا، شراب خوردن و…
خواندن این مقاله  مهریه زن خیانتکار: اگر زن خیانت کند مهریه تعلق میگیرد؟

سوء پیشینه موثر به چه معنا است؟

سوء پیشینه موثر و غیر موثر جزو عباراتی می‌باشد که اغلب ما با آن آشنایی داریم؛ ولی شاید ندانیم که سوء پیشینه موثر و غیر موثر چیست؟

تفاوت میان سوء پیشینه موثر و غیر موثر در چیست؟ به سوء پیشینه.هایی که باعث محکومیت کیفری می‌گردند، سوء پیشینه‌های موثر اتلاق می‌گردد.

جرایم درجه یک تا پنج کیفری جزو جرایمی می‌باشند که به عنوان سوء پیشینه موثر در کارنامه عدم سوء پیشینه اشخاص ثبت می‌گردد. این جرایم بین ۲ الی ۷ سال حبس را به دنبال خواهند داشت؛ ولی ممکن است این سوال مطرح شود که اشخاصی که دارای سوء پیشینه موثر هستند چه امکاناتی را از دست خواهند داد؟

[mkd_button size=”large” type=”solid” text=”هماهنگی مشاوره فوری” custom_class=”” icon_pack=”simple_line_icons” simple_line_icons=”icon-phone” link=”tel:09392359977″ target=”_self” color=”994D1C” hover_color=”E48F45″ background_color=”” hover_background_color=”” border_color=”” hover_border_color=”” font_size=”14px” font_weight=”” margin=””]

تفاوت میان سوء پیشینه موثر و غیر موثر در همین است. سوء پیشینه‌های موثر کیفری مضاف بر مجازات اصلی، مجازات فرعی دیگری که مرتبط با ممنوعیت بهره‌گیری از یک‌سری از حقوق اجتماعی است، را دارا می‌باشد.

اشخاصی که سوء پیشینه موثر دارند، نمی‌توانند همچون سایر افراد در شرکت‌ها، اداره‌ها استخدام گردند و یا حتی یک شرکت را احداث کنند.

با این حال در پاره‌ای از موارد سوء پیشینه موثر دائم می‌باشد؛ یعنی این اشخاص تا آخر عمر از سوء پیشینه کیفری برخوردار هستند. در صورتی که برخی از جرایم فقط تا مدتی برای اشخاص سوء پیشینه به وجود می‌آورد.

«سوء پیشینه موثر و غیر موثر با یکدیگر بسیار متفاوت هستند، سوء پیشینه موثر باعث محدودیت هایی می شود؛ اما سوء پیشینه غیر موثر محدودیتی را در جامعه برای افراد ایجاد نمی کند.»

گواهی سوء پیشینه

سوء پیشینه غیر موثر چیست؟

شاید با خواندن مطالب فوق در رابطه با سوء پیشینه موثر و غیر موثر مطالبی را یاد گرفته باشید؛ ولی به منظور تکمیل اطلاعات، بهترین وکیل در اصفهان درباره تفاوت کلی سوء پیشینه موثر و غیر موثر توضیحاتی می‌دهد.

خواندن این مقاله  تعویض شناسنامه پس از طلاق چقدر طول می‌کشد؟ عکس شناسنامه

تعریف سوء پیشینه غیر موثر بسیار آسان می‌باشد. به سوء پیشینه‌هایی که در گواهی عدم سوء پیشینه درج نمی‌گردند، سوء پیشینه‌های غیر موثر معروف می‌باشند.

جرایم بسیاری در دسته‌بندی سوء پیشینه غیر موثر قرار گرفته‌اند؛ ولی به صورت کلی باید چنین گفت که جرایمی که کمتر از ۲ سال حبس دارند، جزو جرایم غیر موثر محسوب می‌شوند.

به عنوان مثال چنانچه شما به دلیل ارتکاب به یک جرمی، فقط برای چند روز در بازداشتگاه بودید و بعد از تشکیل چند جلسه دادسرا آزاد شدید، یا به بیانی محکومیت به خصوصی را نگذرانده‌اید، دارای سوء پیشینه موثر نیستید و هیچ گونه نگرانی برای شما نخواهد داشت.

کدام جرایم سوء پیشینه کیفری ندارند؟

همانطور که بیان شد، جرایمی که موجب محکومیت کیفری نگردیده است، از سوء پیشینه کیفری برخوردار نمی‌باشد. به منظور آشنایی بیشتر، می‌توان نمونه‌های زیر را جهت جرایمی که دارای سوء پیشینه کیفری نیستند، بیان نمود.

  • اکثر جرایم غیر عمد که دارای کمتر از ۲ سال محکومیت هستند.
  • اتهام به سرقت یا اعتیاد، تا موقعی که اتهام تبدیل به محکومیت کیفری نداشته باشد، هیچ سوءپیشینه کیفری را به دنبال نخواهد داشت.
  • کلیه جرایمی که همچنان به اثبات نرسیده است، جزو سوء پیشینه کیفری به حساب نمی‌آیند.
  • جرایم مرتبط با رانندگی، به هیچ وجه جزو سوءپیشینه موثر و غیر موثر به شمار نمی‌رود و فقط به عنوان یک اشتباه تلقی می‌گردد.

همانگونه که می‌دانید جرایم بسیاری در قوانین جمهوری اسلامی ایران وجود دارند که برخی از آنها جزو سوءپیشینه موثر و غیر موثر می‌باشند؛ ولی ممکن است برهی از اسخاص هنوز هم اطلاع نداشته باشند که سوء پیشینه شامل چه جرایمی می‌باشد ؟ در ادامه وکیل کیفری در اصفهان به برخی از سوالات شما مربوط به سوء پیشینه موثر و غیر موثر پاسخ می‌دهد.

آیا حبس تعلیقی سوء پیشینه محسوب می‌گردد؟

در اینکه حبس تعلیقی سوء پیشینه موثر محسوب می‌گردد یا نه، ابهامات بسیاری وجود دارد. برخی از جرایم که مجازات آنها حبس تعلیقی می‌باشد هیچ گونه سوء پیشینه کیفری برای شخص به وجود نمی‌آورد؛ ولی یک‌سری دیگر از این جرایم برای شخص سوء پیشینه به دنبال دارند. با این حال سوء پیشینه حبس تعلیقی برای مدتی بوده و معمولا پس از پایان دوره حبس تعلیقی اثر سوء پیشینه پاک خواهد شد.

خواندن این مقاله  چگونه وارد سامانه ابلاغ شویم ؟ ورود به سامانه ثنا ابلاغ الکترونیکی!

فاقد محکومیت موثر کیفری یعنی چه؟

در صورتی که شخصی از ارتکاب به جرمی در دادگاه حضور پیدا کند و دادگاه به محکومیت او رای دهد، باید گفت که این شخص دارای محکومیت موثر کیفری می‌باشد.

در حقیقت، در این جرایم مضاف بر مجازات اصلی جرم یک مجازات تبعی هم وجود دارد؛ ولی یک‌سری از جرایم فاقد محکومیت موثر کیفری می‌باشند.

فاقد محکومیت موثر کیفری به این معنی می‌باشد که اشخاص قادرند همچون سایر اشخاص در جامعه حضور پیدا کرده و به استخدام شرکت‌ها و ادارجات دولتی در بیایند.

به عنوان مثال از جمله جرایمی که فاقد محکومیت موثر هستند می‌بایست به جرایم رانندگی، فرار از خدمت و … اشاره داشت.

در حقیقت، جرایمی فاقد محکومیت موثر کیفری می‌باشند که موجب عدم حضور اشخاص در جامعه نمی‌گردند و اشخاص بعد از ارتکاب به آن جرایم بتوانند به جامعه بازگردند.

جمع بندی

همانطور که در این مقاله اشاره شد، بعضی از جرایم جزو جرایم موثر می‌باشند؛ به این معنی که این جرایم موجب می‌گردند که شما نتوانید همچون اشخاص دیگر در جامعه حاضر گردید و از حقوق شهروندی خود بهره ببرید.

البته حتی برخی از این جرایم پس از مدتی بی اثر شده و در گواهی عدم سوء پیشینه درج نخواهند شد. به همین دلیل در این مقاله سعی شد که به سوال «سوء پیشینه شامل چه جرایمی است؟» پاسخ دهیم که نگرانی برهی از اشخاص جامعه که دارای سوء پیشینه غیر موثر می‌باشند، برطرف گردد. به هر حال امیدواریم که چنانچه ابهامی در سوء پیشینه موثر و غیر موثر برای شما وجود دارد، با مطالعه این مقاله برطرف گردد.

سوالات متداول

به طور کلی سوء پیشینه شامل چه جرایمی می‌باشد؟

هرنوع جرم از جمله حمل مواد مخدر، شرب خمر، محاربه و … که در متن مقاله ذکر شده است، شامل جرایمی هستند که در سوء پیشینه درج می‌گردند.

چند نوع سوء پیشینه در قانون تعریف شده است ؟

در قانون جزا دو نوع سوء پیشینه موثر و غیر موثر تعریف شده است که در این مقاله در خصوص آنها به صورت مفصل صحبت شد.

جرایمی همچون فرار از خدمت و شلاق در سوء پیشینه ثبت می‌شوند؟

خیر، این نوع جرایم در حال حاضر جزو سوء پیشینه‌های غیر موثر بوده و در گواهی ثبت نمی‌شوند.