دریافت سوء پیشینه! سریع ترین راه گرفتن سوء پیشینه

گواهی عدم سوء پیشینه فوری

گواهی عدم سوء پیشینه و یا گواهی عدم سوء سابقه گواهی است که از طرف دفترهای خدمات الکترونیک قضایی و یا پلیس + 10 صادر می‌شود. این گواهی سابقه و پیشینه تعزیری افراد را ثبت می‌کند.

منظور از سابقه تعزیری سابقه ای است که مرتبط به جرم می‌شود، یعنی چنانچه فردی کاری کند که در قانون جرم انگاشته می‌شود و دارای مجازات یا کیفر است و حکم مجازات فرد صادر شده است و این جرم از جمله جرم‌هایی باشد که موجب آن شود که در سوء پیشینه وی درج شده و از حقوق اجتماعی محروم گردد، در گواهی عدم سوء پیشینه به صورت سابقه کیفری نوشته می‌شود.

گرفتن سوء پیشینه:

به بیان بهتر تنها دعاوی کیفری که در آن شخص جرمی انجام داده و در قانون مجازات اسلامی به آن اشاره شده است، در گواهی عدم سوء پیشینه درج می‌گردد. پس مرتکب شدن هر جرمی در “گواهی عدم سوء پیشینه” نوشته نمی‌شود و تنها آن جرم‌هایی که در قانون اسلامی نام برده شده است در پیشینه شخص نوشته می شود.

این گواهی در اصل بیان کننده این است که شخص در گذشته‌ خود چه جرمی انجام داده است. اصولا گواهی سوء پیشینه را کارفرمایان و بخصوص ارگان‌های دولتی موقع استخدام از متقاضیان کار مطالبه می کنند.

به هر دلیل چنانچه از شخصی گواهی عدم سوء پیشینه طلب شود، شخص درخواست کننده این گواهی باید به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه نماید ومدارک ملزم برای درخواست صدور این گواهی رابه دفاتر مزبور ارائه دهد.

حامد امیری وکیل پایه یک دادگستری مقاله پیش رو را تهیه نموده است تا شما را با گواهی عدم سوء پیشینه بیشتر آشنا کرده و مختصری درباره نحوه گرفتن این گواهی ومراحل دریافت تا زمان تحویل آن و همچنین جرایم ثبتی در این گواهی صحبت کند. پیشنهاد میکنم این مقاله را تا پایان مطالعه کرده و با نظرات خود را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

نحوه ثبت درخواست گواهی عدم سوء پیشینه

برای گرفتن گواهی عدم سوء پیشینه لزوما شخصی که خواهان دریافت گواهی عدم سوء سابقه خود می باشد باید با در دست داشتن مدارک ذیل به پلیس +10 و یا دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه نموده و تقاضای خود را ثبت ‌کند.

خواندن این مقاله  وکیل مدنی کیست و حدود اختیارات یک وکیل مدنی کدامند؟

نکته مهمی که وجود دارد این است که گواهی سوء سابقه اینترنتی صادر نمی‌شود. مدارکی که برای دریافت صدور این گواهی الزامی می‌باشد در این دفاتر عبارت است از :

  • • ارائه اصل شناسنامه و اصل کارت ملی شخص درخواست کننده
  • • ارائه عکس بيومتريک با مشخصات معین شخص درخواست کننده
  • • ارائه معرفی نامه از محل کار شخص متقلضی و یا تکمیل فرم درخواست
  • • كد پستي 10 رقمی و آدرس كامل پستی

از طریق دستگاه کارت خوان موجود در دفتر خدمات الکترونیکی انتظامی می‌توان هزینه‌های ذیل برای دریافت برای گواهی سوء پیشینه پرداخت کرد. هزینه های لازم برای دریافت این گواهی از سمت درخواست کنندگان باید بر طبق تعرفه پرداخت شود‌.

👇نمونه گواهی عدم سوء پیشینه👇

گواهی سوء پیشینه

درخواست عدم سوء پیشینه:

در انتها بعد از تکمیل کردن فرم صدور این گواهی و ارائه دادن مدارک لازم و همچنین پرداخت هزینه‌های مربوطه برای صدور گواهی متقاضیان باید مدتی منتظر دریافت گواهی سوء پیشینه بمانند تا پست برایشان ارسال کند.

بنابر گفته بهترین وکیل دادگستری اصفهان: در اینجا نکته‌ای که قابل اهمیت می‌باشد این است که طبق قانون ثبت جرم‌ها در پیشینه افراد مدت دار می‌باشد، یعنی بعد از گذشت مدتی از سابقه شخص پاک می‌شود که قانون‌گذار مدت زمان لازم برای پاک شدن این جرم را در قانون تعیین کرده است.

وی می افزاید: به عنوان مثال چنانچه فردی در آزمون استخدام بانکی قبول شده باشد و بانک مزبور از وی گواهی عدم سوءپیشینه تقاضا کند، در وهله اول لازم است که این فرد از طریق سایت از مدارک مورد نیاز اطلاع پیدا کند سپس با به همراه داشتن تمامی مدارک مورد نیاز به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه نماید؛ پس از اتمام کار و اقدامات لازم از طریق پست گواهی برای آنان ارسال می ‌شود.

سوء پیشینه در لغت به معنای بد بودن پیشینه یا سابقه فرد می ‌باشد و چنانچه فرد مرتکب جرایمی شده که حکم محکومیت قطعی یا کیفری برای او صادر شده باشد، در پیشینه او ثبت می گردد که همانگونه که بیان کردیم این جرایم در قانون مجازات اسلامی مشخص شده است.

داشتن سوء سابقه آثاری به همراه دارد که محروم شدن فرد از استخدام در دستگاه‌های دولتی و یا بعضا خصوصی یکی از آن آثار محسوب می شود. در ادامه این جرایم را نام خواهیم برد.

خواندن این مقاله  انواع خیارات در عقد قرارداد؟ خیارات مشترک بین بایع و مشتری

چه جرایمی در گواهی سوء پیشینه درج شده و مانع از استخدام می ‌شود؟

حامد امیری بهترین وکیل کیفری اصفهان بیان می دارد: برای استخدام شدن در مراکز دولتی و خصوصی داشتن گواهی عدم سوء پیشینه الزامی است و چنانچه شخص در گذشته‌اش مرتکب جرمی شده باشد که سبب ثبت در گواهی سوء پیشینه وی شده باشد، نمی ‌تواند در این مراکز استخدام شود.

طبق قانون چنانچه برای شخصی حکم محرومیت از حقوق اجتماعی صادر بشود، وی دیگر قادر به فعالیت در ادارات دولتی و سازمان‌ها و همچنین نهاد‌های قوه‌های سه‌گانه نخواهد بود. مجازات‌هایی که امکان محرومیت از حقوق اجتماعی را دارد، بسیار هستند و چنانچه در گواهی سوء پیشینه ثبت شود، باعث عدم استخدام فرد خواهد شد.

جرم‌هایی که مجازات کیفری آن‌ها تا 2 سال حبس و یا جریمه نقدی تا 80 میلیون ریال و یا 74 ضربه شلاق کیفری درجه ششم باشد در سوءپیشینه درج نشده و در نتیجه مانع ازاستخدام شخص نمی‌شوند.

اما چنانچه مجازات کیفری شخص از موارد مذکور بیشتر باشد، در گواهی سوء پیشینه شخص ثبت شده و اصولا دیگر قادر نیست در بسیاری از سازمان‌های دولتی مشغول به کار گردد.

 گواهی عدم سوء پیشینه

درخواست گواهی عدم سوء پیشینه:

وکیل پایه یک دادگستری اضافه می کند: در ماده 25 قانون مجازات اسلامی حکم آمده است که:« محکومیت قطعی کیفری در جرائم عمدی، پس از اجرای حکم یا شمول مرور زمان، در مدت زمان مقرر در این ماده محکوم را از حقوق اجتماعی به عنوان مجازات تبعی محروم می ‌کند:

الف) هفت سال در محکومیت به مجازاتهای سالب حیات و حبس ابد از تاریخ توقف اجرای حکم اصلی
ب) سه سال در محکومیت به قطع عضو، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده بیش از نصف دیه مجنی علیه باشد، نفی بلد و حبس تا درجه چهار
پ) دو سال در محکومیت به شلاق حدی، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده نصف دیه مجنیٌ علیه یا کمتر از آن باشد و حبس درجه پنج.»

نکته مهمی که وجود دارد این است که تنها در مدت زمان‌های بیان شده در بالا فرد را از حقوق اجتماعی محروم می گردد و پس از به پایان رسیدن این زمان‌ها، وی اعاده حیثیت شده و به وضعیتی که پیش از ارتکاب جرم داشته است بر می گردد.

خواندن این مقاله  کارفرما کیست و چه وظایفی دارد؟ تعهدات کارفرما در مقابل کارآموز

در خصوص جرم‌های قابل بخشش چنانچه پس از اینکه حکم قطعی صادر گردید، شاکی یا مدعی خصوصی گذشت کند، آثار تبعی مجازات نیز پاک شده و دیگر سوء پیشینه برای فرد محسوب نمی ‌شود.

سوالات متداول گواهی سوء پیشینه

گرفتن عدم سوء پیشینه اینترنتی امکان پذیر است؟

گواهی عدم سوء پیشینه پیش از این از سوی دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی یا پلیس + 10 صادر می گردید که در حال حاضر این امکان وجود دارد که صدور و دریافت گواهی عدم سوء سابقه به صورت اینترنتی انجام گردد و افرادی که درخواست گرفتن گواهی عدم سوء پیشینه اینترنتی را دارند، می توانند با مراجعه نمودن به سامانه خدمات الکترونیک قضایی (سامانه ثنا) درخواست خود مبنی بر دریافت گواهی سوء پیشینه ثبت نمایند. همچنین می‌توانند این درخواست را در سامانه پیگیری کنند.

مدت زمان صدور گواهی عدم سوء پیشینه چقدر است؟

گواهی عدم سو پیشینه در حال حاضربا راه اندازی سامانه خدمات الکترونیکی، در ظرف 24 ساعت تنظیم می شود. اعتبار این گواهی فقط یک ماه از تاریخ صدور می ‌باشد.

چگونه می توان گواهی عدم سوء پیشینه را پیگیری کرد؟

اگر در مدت زمان معمول فرد گواهی سوء پیشینه‌اش را دریافت نکرد، برای پیگیری باید به اداره ی پست محل سکونتش مراجعه نماید و فیش دریافتی از پلیس+10 را ارائه دهد.
اگر فرد بواسطه سامانه ثنا برای دریافت گواهی سوء پیشینه خود اقدام کرده‌ باشد، می‌تواند با کد رهگیری 16 رقمی خود و از قسمت بخش «ابلاغ الکترونیک قضایی» یا «استعلام مدرک قضایی» از وضعیت صدور گواهی سوء پیشینه خود اطلاع پیدا کند.

کلام آخر دریافت سوء پیشینه

گواهی عدم سوء پیشینه نشان می‌دهد که فرد در گذشته خود مرتکب جرم کیفری شده است یا خیر. به این صورت که، این گواهی وضعیت کیفری فرد را مشخص می ‌نماید و به شخص مقابل این اطمینان خاطر را می دهد که وی دارای هیچگونه سابقه کیفری و جرمی نیست.
البته برخی از جرایم برای فرد تا آخر عمر سوء سابقه ایجاد می کنند؛ اما برخی دیگر از جرایم تنها تا یک مدت برای فرد پیشینه کیفری به همراه دارد. پس فرد با همراه داشتن این گواهی، می‌تواند به همه ثابت کند که هیچ گونه سابقه کیفری ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *