بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > وکیل مدنی کیست و حدود اختیارات یک وکیل مدنی کدامند؟

وکیل مدنی کیست و حدود اختیارات یک وکیل مدنی کدامند؟

وکیل مدنی

امروزه در روابط اجتماعی موضوعات حقوقی گریبان‌گیر همه اشخاص شده است. از جمله امور اداری، ثبت شرکت و ازدواج شامل می‌شود؛

تا موضوعات قضایی در دادسراها و دادگاه‌ها که اکنون عنوان بحث وکالت است. عقد وکالت یکی از عقود جایز می‌باشد؛ یعنی هر یک از طرفین هر موقع که بخواهند می‌توانند آن را فسخ نمایند.

«انواع وکالت و جزییات آن کدامند؟»

حامد امیری بهترین وکیل پایه یک دادگستری اصفهان در این مقاله شما را با وکیل مدنی آشنا می‌کند؛ همچنین درباره وظایف وکیل مدنی و حدود اختیارت وکیل مدنی صحبت می‌کند. پس لطفاً مطالعه این مقاله را از دست ندهید و با درج نظرات خود ما را خوشحال نمایید.

وکیل مدنی در شورای حل اختلاف

وکیل یک واژه عربی است؛ که در فارسی مترادف با نماینده می‌باشد. کسی که تحت عنوان وکیل یا نماینده قانونی مشخص می‌گردد، طبق عقد قراردادی که معروف به وکالت‌نامه می‌باشد با موکل خود منعقد می‌نماید که با در نظر داشتن وکالت‌نامه از نظر قانونی اختیاراتی در مورد موکل خود به وی داده شود.

وکالتی که مطابق با مفاد قانون مدنی تنظیم می‌شود وکالت مدنی می‌نامند. این قرارداد حاوی طیف وسیعی از اختیارات است. به غیر از مواردی که در امور وکلای دادگستری دخالت محسوب می‌شود.

وکیل مدنی

در وکالت‌نامه به صورت کامل و واضح حدود و وظایف اختیارات موکل درج گردیده است. چنانچه وکیل از اختیاراتی که بر اساس عقد وکالت به او سپرده شده باشد و در قرارداد هم ذکر گردیده است کاری انجام دهد، تعهد تمام آن کار شخصاً با وکیل است و چنانچه بنابه تأثیر عمل وکیل، خسارت و ضرری شده باشد، می‌توان از وکیل مربوط شکایت کرد. وکیل مدنی کسی است که فرد به‌عنوان موکل به او به‌منظور برخی امور وکالت می‌دهد.

وظایف وکیل مدنی چیست؟

حامد امیری مشاور حقوقی در اصفهان می‌گوید: وکیل مدنی کسی است که جواز وکالت دادگستری از مراجع صالح را ندارد. اما موکل با انعقاد عقد وکالت به‌منظور انجام اموری که مرتبط با موکل است، به او اختیاراتی خواهد داد.

فرق وکیل مدنی و وکیل دادگستری

این نوع از وکیل با وکیل دادگستری بسیار مغایرت دارد. وکالتنامه مدنی را می‌توان به‌طور رسمی در دفتر اسناد رسمی یا به‌طور غیررسمی تنظیم کرد. وکیل دادگستری می‌تواند در محکمه‌های قضایی به‌منظور فیصله دادن پرونده و دفاع از موکل خویش بپردازد.

چنان‌که وکیل مدنی به‌هیچ‌ وجه از جانب دادگاه، قانونی به‌حساب نمی‌آید. اصولاً وکیل مدنی در عرصه‌هایی مانند وکالت به‌منظور طلاق، خرید و فروش خانه ، فسخ اجاره همچنین بررسی موارد مربوطه با نهادها وادارت دولتی است.

به موجب قانون، وکیل مدنی اجازه ندارد در دادگاه‌ها و مراجع قضایی هیچ‌گونه دخالتی داشته باشد همچنین وکالت در محکمه‌های قضایی مخصوص افرادی است که پروانه وکالت از مراجع صالح داشته باشند. حق‌الوکاله وکیل مدنی تعرفه خاصی نخواهد داشت و بر مبنای توافق و به اندازه زحمتی که کشیده است تعیین می‌شود.

خواندن این مقاله  شهادت اقوام درجه یک در دادگاه کیفری مورد قبول است؟

«نکات مهم در خرید و فروش ملک کدامند»

حدود اختیارات وکیل مدنی چیست و ویژگی‌های آن چه می‌‌باشد؟

حدود اختیارات وکیل مدنی همان چیزی است که در قرارداد وکالت درج گردیده است. اصولأ باید در انتخاب وکیل مدنی بسیار دقت نمود که یک فرد مورد اعتماد باشد تا در روند امور به مشکلی بر نخورید.

در مورد وکلای دادگستری می‌توان چنین گفت: یک وکیل دادگستری شایسته به جز این‌که باید تجربه زیادی داشته باشد باید از سطح دانش خوبی برخوردار باشد و به امور مربوطه مسلط باشد و همین‌طور سوابق و پیشینه روشنی در برطرف‌کردن پرونده‌های خود داشته باشد، و یک وکیل مدنی صالح علاوه‌بر این‌که از مهارت مناسبی در انجام امور مستفید باشد می‌بایست به قانون نیز تسلط داشته باشد.

از ویژگی‌های اخلاقی مهمی هم که می‌بایست برخوردار باشد می‌توان، به رازداری، تعهد کاری، واین که بتواند زندگی شخصی را از کاری جدا نماید، اشاره نمود.

قرارداد وکالت مدنی به چند طریق می‌باشد؟

بهترین وکیل حقوقی اصفهان در پاسخ به این سوال بیان می دارد که وکالت مدنی به طریق زیر است:

• وکالت تام: وکالت تام گونه‌ای از وکالت کلی است؛ به عبارتی دیگر موکل به وکیل خویش اختیار تمام کمال می‌دهد. به‌عنوان مثال به وکیل می‌گوید در خصوص این خانه هر چه که صلاح می‌داند انجام بدهد.

• وکالت خاص: موکل در پاره‌ای از موارد به وکیل اختیاراتی می‌دهد؛ به‌عنوان مثال به وکیل می‌گوید می‌توانی این ملک را بفروش برسانی. یعنی موکل به وکیل فقط برای فروش وکالت داده است.

باید توجه داشت در صورتی‌که وکالت در موارد خاصی باشد، مسئولیت اختیارات وکیل مشخص می‌باشد به همین خاطر وکالت در موارد ویژه و محدود بهتر می‌باشد و از سوءاستفاده وکیل جلوگیری می‌نماید.

برخی مواقع شخصی وکالت بلاعزل به وکیل خود می‌دهد و کلیه اختیارات قانونی را از خودش سلب می‌‌نماید. دراین مواقع مشکلات زیادی به وجود خواهد آمد. بنابراین بهتر است حدود اختیارات وکیل مدنی اندک و به‌طور تام نباشد.

وکیل مدنی کیست

حق الوکاله وکیل مدنی چقدر است؟

بر اساس قانون مدنی در وکالت‌نامه مسئولیت‌هایی را جهت موکل قید نموده است. به‌موجب ماده ۶۷۵ قانون مدنی به آن نیز اشاره نموده است. پرداخت حق‌الوکاله وکیل به دو صورت انجام می‌گیرد.

1. هنگامی ‌که وکیل قرارداد حق‌الوکاله در اختیار داشته باشد، موکل مکظف می‌باشد طبق آن رفتار کند.
2. هنگامی که بین وکیل و موکل به‌منظور اخذ حق‌الوکاله قراردادی وجود نداشته نباشد براساس عرف و عادت اجرت‌المثل وکیل می‌بایست پرداخت گردد
3. در صورتی‌که موقع اخذ اجرت‌المثل میان وکیل و موکل اختلافاتی صورت گیرد، به‌واسطه کمک از کارشناس مقدار آن تعیین می‌شود. چنانچه حق‌الوکاله قرارداد زیاد مشخص شده باشد، موکل با استفاده از خیار غبن با وجود حاضر بودن شرایط این امکان را دارد که قرارداد حق‌الوکاله را منتفی کند.

خواندن این مقاله  اسناد الکترونیک: مقاله در مورد حقوق اسناد الکترونیکی!

عزل وکیل مدنی

از آن‌رو که عقد وکالت، عقدی جایز است، هر زمان که موکل بخواهد می‌تواند عقد را فسخ کند. اما چنانچه وکالت وکیل ضمن عقد لازمی انجام نشده باشد، نمی‌تواند هر وقت که بخواهد وکیل را برکنار نماید. عقد وکالت را به دو طریق نمی‌توان فسخ نمود:

الف) چنانچه ضمن عقد لازم وکالت وکیل شرط گردیده باشد.
ب) هنگامی که یکی از طرفین عقد، دیوانه شود یا بمیرد، عقد وکالت بین آن‌ها منحل خواهد شد.

لزوم داشتن اهلیت برای وکیل مدنی

اهلیتی که قانون جهت دو طرف معامله ملزم می‌داند از دو نظر می‌باشد، یکی این‌که دو طرف عقد قرارداد باید می‌بایست عاقل و بالغ باشند. چراکه انعقاد بدون اراده حقیقی محرز نمی‌شود؛ و شخصی که عاقل و بالغ نباشد نمی‌تواند، اراده ملزم را بکند.

بنابراین قانون تعبیر و قصد انشاء صغیر غیر ممیز و مجنون را نمی‌پذیرد، لیکن مجنون ادواری در موقع سلامت کارهای او صحیح می‌باشد و از سوی دیگر هیچ کدام از مجنون و صغیر از جمله ممیز و غیر ممیز و نیز سفیه در امور مالی خویش نمی‌تواند تملک نماید؛

خواه مال خودش رابه شخص دیگر تملیک کند و یا ضمانتی به نفع وی نماید و خواه مورد آن مال باشد یا عمل، چراکه تملکات آن‌ها محفوظ از کمی و کاستی نیست. لیکن تصرف بلاعوض که قطعاً باعث تضییع و تفریط نیست.

صغیر ممیز و سفیه نمی‌توانند غیر مستقیم نیز تصرفاتی در امور مالی خود انجام دهند که سبب ایجاد ضمانت به دادن مال و یا انجام عمل گردد؛ مثل ازدواج دائم که مهریه در آن قید نشده است یا عدم مهریه قید گردیده باشد.

چرا که در عمل مزبور کارهای آن‌ها سبب تملک در امور مالی است و از تضییع و تفریط درامان نیست. آن‌طور که از روح مواد مرتبط استنباط می‌گردد، در هر موردی که تملک آن‌ها مصون از تضییع و تفریط نباشد چه مستقیم و چه غیرمستقیم ممنوع هستند. اما تملکاتی که در امور مالی آنان تأثیر نخواد داشت نظیر طلاق خلع و اقرار در کارهای غیرمالی بدون اشکال خواهد بود.

حدود وکالت وکیل مدنی

بهترین وکیل اصفهان خاطر نشان کرد: در عقد وکالت می‌بایست کاری که به وکیل، وکالت انجام آن واگذار شده است، مشخص شود. به عنوان مثال هر موقع شخص دیگری را وکیل در فروش خانۀ خویش نماید، می‌بایست عملی را که انجام آن به عهده وکیل گذاشته شده است اعم از فروش و اجاره دادن و اخذ اجاره‌بها همچنین مراقبت و تعمیرات لازم مشخص گردد؛

خواندن این مقاله  عدم حضور زوجین در دفترخانه برای طلاق چه آثاری خواهد داشت؟

وگرنه بدون مشخص نمودن آن، موضوع وکالت نامشخص و عقد مورد وکالت که مورد معامله می‌باشد نیز می‌بایست مشخص بوده و نامشخص نباشد.

لازم به ذکر است که فروش و اجاره دادن، بیرون از حدود ادارة اموال است؛ و چنانچه موکل از وکیل بخواهد که این کارها را نیز انجام دهد، می‌بایست صریحا به آن امر در عقد وکالت اشاره شود و امکان دارد وکالت مقید و به‌منظور امور ویژه‌ای باشد، در صورتی‌که شخصی به فرد دیگری وکالت دهد که خانۀ او را به فروش برساند و یا آن را اجاره دهد، در این حالت وکیل این امکان را ندارد که به جز امور مشخص کارهای دیگری را نیز انجام دهد.

از جمله خدمات بسیار ارزشمندی که در حال حاضر به‌جهت تسریع در امور بسیار پر اهمیت می‌باشد، استار تاپ‌های حقوقی هستند که به روش آنلاین خدمات گوناگون حقوقی را در زمینه‌های گوناگون نظیر طلاق، ازداوج، انعقاد قرارداد، تنظیم دادخواست، تنظیم لایحه و غیره را ارائه می‌نمایند.

مشاوره در خصوص حق الزحمه تنظیم قرارداد توسط وکیل:

دفتر وکالت حامد امیری یکی از بهترین وکیل در استان اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

پذیرش حضوری: شنبه تا سه شنبه از ساعت ۱۶:۳۰ لغایت ۲۰:۳۰

پذیرش غیر حضوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۱۳:۰۰ لغایت ۱۶:۰۰

مشاوره فوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۸:۳۰ لغایت ۲۳:۰۰

آدرس دفتر وکالت: اصفهان، خیابان سجاد، ابتدای خیابان قائم مقام فرهانی، مجتمع شیخ بهایی طبقه اول واحد ۱۱

سخن پایانی

حدود اختیارات یک وکیل، از جانب موکل خود مشخص می‌گردد و تعدی از این حدود، بدون رضایت موکل، در قانون جرم به‌حساب می‌آید و در منزلت هیچ وکیلی نمی‌باشد.

در صورتی که لازم به گرفتن یک وکیل به‌منظور انجام امور حقوقی و یا قضایی خویش دارید، پیشنهاد می‌کنین که مفاد درج گردیده در عقد وکالت را حتما با دقت مطالعه نمایید و بنا به حق و حقوق خویش تحت عنوان موکل و همچنین تعهدات وکیل در مقابل شما، به درستی اطلاع داشته باشید.

 

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید