بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > انواع وکالت و جزئیات آن کدامند؟ وکالت کاری چیست؟

انواع وکالت و جزئیات آن کدامند؟ وکالت کاری چیست؟

انواع وکالت و جزئیات آن کدامند؟

انواع وکالت: وکالت در لغت یعنی واگذاری کاری به دیگری یا نیابت گرفتن می باشد. به این ترتیب می توان گفت که در وکالت یک شخص، شخصی را به منظور نماینده و نایب خود در امری، انتخاب می نماید. وکیل کیست؟

کسی که به اختیار نیابت را می دهد موکل و کسی که به او این اختیار را می دهند را وکیل گویند. این اختیار و نیابت را به دو مدل کار صورت می گیرد. این امور شامل امور حقوقی مثل وکالت برای ایجاد قرارداد، وکالت برای دفاع از حق و حقوق، وکالت برای تقسیم ارث و میراث و همچنین وکالت برای امور طلاق می باشد.

امور دیگر شامل امور اداری می باشد. در این امور هم امکان وکالت دادن وجود دارد برای مثال این امور می تواند شامل وکالت دادن به فردی جهت اخد اتمام کار ساختمان یا وکالت دادن جهت ترخیص کالا از گمرک باشد. برخی از کارها را بایستی خود فرد انجام دهد به همین خاطر نمی توان آن را به وکیل ارجاع داد.

این امور می تواند شامل تعمیرات ماشین، نقاشی و همچنین از طرف فرد دیگر اقرار کردن می باشد. به طور کلی وکالت قراردادی جایز می باشد؛ یعنی این که هر وقت هر دو طرفین مایل باشند، قادر هستند قرارداد را به هم زده و تعهدی به هم نداشته باشند. در این جا می خواهیم به انواع وکالت با شما صحبت نماییم.

انواع وکالت در قانون مدنی

وکالت چهار قسمت دارد:

  • وکالت تعیینی
  • وکالت تسخیری
  • وکالت معاضدتی
  • وکالت اتفاقی
خواندن این مقاله  مجازات دعانویسی و جادوگری! مجازات سحر و جادو! آیا دعا نویسی جرم است؟!

وکالت تعیینی یعنی چه؟

همان وکالت قراردادی می باشد. در این وکالت هر کدام از صاحبان دعوا جهت دفاع از حق و اقدام کردن آن، می توانند به وکیل دادگستری مراجعه کنند و قرارداد وکالت را با وکیل دادگستری ببندند.

وکیل دادگستری به فردی می گویند که علاوه بر دارا بودن تحصیلات حقوقی بایستی دارای پروانه‌ی وکالت از قوه قضاییه و یا از کانون وکلا باشد.

وکالت اتفاقی چیست

یا موقت افرادی که اطلاعات کافی جهت وکالت کردن دارند ولی جواز یا پروانه دائم وکالت را ندارند یا می توان گفت شغلشان وکالت نمی باشد، اگر کانون وکلا برای آن ها مجوز صادر کند، می توانند سالی سه بار برای بستگان نسبی خود (به‌ واسطه‌ی پدر و مادر) و سببی (به ‌واسطه ازدواج)، در مراجع قضایی وکالت کنند.

باید توجه داشت که این که فرد دارای تحصیلات حقوقی به منظور گرفتن مجوز نمی تواند کافی باشد به همین منظور کانون وکلا می تواند پیش از صدور مجوز جهت وکالت اتفاقی، با آن فرد مصاحبه علمی بکند به این ترتیب اگر فرد اطلاعات کافی را در این زمینه نداشت، کانون وکلا می تواند از صدور مجوز برای آن فرد خودداری نماید. حامد امیری وکیل پایه یک اصفهان، شما را در مشکلات قانونی و حقوقی و همچنین جرایم یاری می رساند.

انواع وکالت و جزئیات آن کدامند؟
انواع وکالت و جزئیات آن کدامند؟

وکالت تسخیری

نوعی از وکالت، وکالت تسخیری یا انتخابی می باشد. این وکالت از طرف دادگاه برای کارهای کیفری جهت برابر ساختن موقعیت متهم و دادستان جهت نتیجه‌ی عادلانه‌ و دفاع از حق و حقوق متهم به وکلای دادگستری فرستاده می شود. می توان گفت که حدود اختیارات وکیل تسخیری تفاوتی با وکیل تعیینی ندارد. تنها وجه تمایز این دو در مرجع تعیین‌کننده می باشد.

خواندن این مقاله  آیا جرم عدم ثبت واقعه ازدواج قابل گذشت است؟

در بعضی از کارهای کیفری که داری مجازات اعدام می باشند، مانند قصاص نفس و حبس ابد یا غیره، به خاطر این که سطح معلومات حقوقی متهمین پایین می باشد، برای دفاع از خود بایستی وکیل اجباری در دادگاه داشته باشند. به هر صورت اگر فرد متهم، مایل نباشد یا قادر نباشد وکیلی برای خود پیدا کند، خود دادگاه به صورت اجبار برای او وکیلی تسخیری معین می نماید.

ولی لازم به ذکر است که در جرم های منافی عفت عمومی از جمله زنا و لواط و غیره متهم این اختیار را دارد که وکیل نخواهد یا نداشته باشد..

وکالت چیست و انواع آن؟

داشتن وکیل در بقیه دعاوی کیفری اجبار نمی باشد ولی متهم و شاکی این حق را دارند که از وکیل داشته باشند. اگر فردی در قشر ضعیف جامعه به خاطر توانایی مالی کم و یا اطلاعات نا کافی برای دفاع از خود نتواند وکیلی برای خود انتخاب کند، قادر است از دادگاه تقاضای وکیل نماید. اگر دادگاه تشخیص بدهد این فرد متهم نمی تواند وکیلی برای خود انتخاب کند، با استفاده از بودجه‌ی دادگستری می تواند برای متهم، وکیلی تسخیر نماید.

نکته‌ی مهم این است که اگر از طرف دادگاه برای متهم وکیلی انتخاب شد. دیگر متهم نمی تواند آن را تغییر دهد مگر این که در بی ‌طرفی و صداقت وکیل ترس داشته باشد. در این زمینه مواردی در قانون بیان شد‌ه برای مثال وکیل تسخیری، همسر یا فرزند او باشد. رابطه‌ی خویشاوندی میان وکیل با یکی از صاحبان دعوا باشد، وکیل قیم یا مخدوم یک شخص از طرفین باشد و غیره.

خواندن این مقاله  تکلیف خریدار مال غیر چیست؟در فروش مال غیر تکلیف خریدار چیست

علاوه بر این وقتی فرد به‌ عنوان وکیل تسخیری معرفی می شود، قادر نیست از مسئولیت محول شد‌ه شانه خالی کند. چرا که هر وکیل دادگستری سالی سه بار، بایستی تسخیرا و رایگان برای متهمین وکالت نماید.

در هر صورت اگر وکیل تسخیری نخواهد که رایگان وکالت نماید، این امکان را دارد. که از دادگاه حق‌الزحمه تقاضا نماید و به همین ترتیب حق‌الوکاله‌ی. او طبق تعرفه قانونی و مقدار کاری که انجام می دهد از بودجه‌ی دادگستری پرداخت خواهد.

وکالت معاضدتی

انتخابی بر خلاف وکالت تسخیری در امور مدنی از جمله انحصار وراثت و تقسیم ارث و میراث، ازدواج و طلاق انجام می کیرد. به این ترتیب دادگاه شرایط خواهان دعوا را بررسی کرده و در صورتی که واقعا فرد توانایی مالی برای پرداخت. حق‌الوکاله را نداشته باشد، او را به کانون وکلا معرفی می نماید.

وکیل معاضدتی وظیفه دارد قرارداد حق‌الوکاله ای را با موکل خود تنظیم نماید. و نسخه‌ ای از آن قرارداد را برای واحد معاضدت قضایی در کانون وکلا ارسال نماید و زمانی که دعوا تمام گردید. یا اخذ محکوم‌به، بایستی یک پنجم حق‌الوکاله را به صندوق کانون بدهد. مگر این که قادر باشد تا ثابت نماید که گرفتن حق ‌الوکاله به صورت قانونی امکان پذیر نمی باشد.

دفتر وکالت حامد امیری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی در اصفهان می تواند به شما در امور وکالت و همه مراحل مشاوره حقوقی یاری رساند. جهت اخذ نوبت مشاوره حضوری یا غیر حضوری می توانید از طریق سامانه نوبت سایت اقدام نمایید.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید