بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > مجازات جعل کارت پایان خدمت و فرار سربازی

مجازات جعل کارت پایان خدمت و فرار سربازی

جرم جعل کارت پایان خدمت

عکس کارت پایان خدمت جدید

جعل کارت پایان خدمت: از جمله جرایم سزاوار مجازات، جرم جعل می‌باشد و در حقیقت جرم جعل هنگامی محرز می‌شود که شخصی مبادرت به ساختن متن یا سند یا ساختن مهر یا امضای افراد، تراشیدن یا خراشیدن، چسباندن و محو کردن، سیاه کردن، تسلیم، تعویق در تاریخ سند نسبت به تاریخ واقعی، چسباندن متنی به متن دیگر، به‌کارگیری مهر دیگری بدون کسب اجازه مالک آن و… با نیت تقلب انجام دهد، مرتکب مجرم به‌حساب می‌آید و فرد شاکی قادر است از او در مراجع قضایی شکایت کند و پس از ثابت نمودن جرم و صدور حکم محکومیت، بر اساس قانون مجازات خواهد شد.

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

در حقیقت هنگامی کارهای مذکور جرم جعل می‌باشد که جاعل با نیت فریب یا خسارت زدن به اشخاص تصمیم داشته باشد دروغ را جایگزین حقیقت کند.

جرم جعل امکان دارد به طریق گوناگونی انجام گردد. مثل: جعل مهر، جعل اسناد یا جعل شناسنامه، جعل کارت ملی، جعل کارت نظام وظیفه و… .

متاسفانه جرم جعل کارت پایان خدمت وظیفه از جمله جعل‌های می‌باشد که احراز می‌شود و به علت ارزش و جدیت آن قانونگذار موادی را در قانون مجازات اسلامی به این مسئله اختصاص داده است و مجازات جاعل یا مرتکب را بر مبنای موضوع ذکر نموده است .
به همین خاطر حامد امیری بهترین وکیل اصفهان تصمیم دارد در این مقاله به بررسی جرم جعل کارت نظام وظیفه بپردازد. همچنین درخصوص مجازات جرم جعل کارت نظام وظیفه نیز توضیحاتی دهد. با ما همراه باشید و نظرات خود را در این خصوص برای ما درج نمایید.

جرم جعل کارت پایان خدمت چیست؟

وکیل اصفهان در جواب این سوال که جرم جعل کارت پایان خدمت چیست، می گوید: هنگامی که شخص جاعل با نیت فریب یا زیان رساندن به دیگری تصمیم دارد دروغ را جایگزین حقیقت نماید.

جرم جعل کارت پایان خدمت و فرار از سربازی

نیت اجرای این جرم یا عنصر معنوی آن محرز گردیده است و با مبادرت به ساخت گواهی پزشکی تقلبی یا تصدیق نامه‌ تقلبی را پزشک به شخص بدهد که بازگو کننده معافیت از خدمت نظام وظیفه باشد. جرم جعل محرز گردیده است بر همین مبنا قانونگذار در ماده 538 قانون مدنی مقرر داشته است که:

« هر کس شخصاً یا توسط دیگری برای معافیت خود یا شخص دیگری از خدمت دولت یا نظام وظیفه یا برای تقدیم به دادگاه گواهی ‌پزشکی به اسم طبیب جعل کند به حبس از شش ماه تا یکسال یا به سه تا شش میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.»

ماده 538 قانون مدنی

مجازات جعل کارت پایان خدمت چیست؟

بنابر گفته حامد امیری وکیل جعل در اصفهان : مجازات جرم جعل کارت نظام وظیفه با نظر به این که خود شخص به تنهایی دست به این جرم زده است به عبارتی جاعل این جرم را مرتکب شده با مواردی که پزشک گواهینامه‌ای را مغایر با واقعیت به‌منظور معافیت از پایان خدمت ارائه نماید تفاوت خواهد داشت؛ به این علت قانونگذار در قانون مجازات اسلامی این موضوعات را در مواد قانونی سوایی عنوان نموده است که در زیر به ارزیابی هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم:

خواندن این مقاله  مجازات کشف حجاب در فضای مجازی! حکم گذاشتن عکس بی حجاب

الف) چنانچه جعل کننده خود شخص یا جاعل باشد مجازات آن‌ها مطابق با ماده 538 چنین است که:

« اگر هر کس شخصاً برای معافیت خود از خدمت اقدام به جعل کند یا توسط شخص دیگری برای فرار از خدمت دولت یا نظام وظیفه یا برای تقدیم به دادگاه گواهی ‌پزشکی به اسم طبیب جعل کند به حبس از شش ماه تا یکسال یا به سه تا شش میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.»

ماده 538

ب) چنانچه پزشک مدرک یا تاییدنامه مغایر با واقعیت به شخصی ارائه‌ نماید بر اساس ماده 539 مجازات وی چنین مقرر گردیده است که:

« اگر پزشک یا طبیب تصدیق‌ نامه بر خلاف واقع درباره شخصی برای معافیت از خدمت در ادارات رسمی یا نظام وظیفه یا برای تقدیم به مراجع ‌قضائی بدهد به حبس از شش ماه تا دو سال یا به سه تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد و هر گاه تصدیق‌ نامه مزبور به واسطه اخذ‌ مال یا وجهی انجام گرفته علاوه بر استرداد و ضبط آن به عنوان جریمه، به مجازات مقرر برای رشوه‌ گیرنده محکوم می گردد.»

ماده 539

شایان ذکر است که چنانچه پزشک جهت ارائه مدرک مغایر با واقعیت از شخص مبلغی دریافت کرده باشد می‌بایست آن مال را تحت عنوان جزای نقدی پرداخت نماید و به مجازات‌های جعل کننده و رشوه گیرنده محکوم خواهد شد.

آیا جعل مدرک جهت فرار از خدمت سربازی جرم است؟

احتمالاً این سوال برای شما نیز به‌وجود آمده است که جرم جعل مدرک به‌منظور فرار از خدمت سربازی و مجازات آن چیست و چطور اتفاق می‌افتد؟

بهترین وکیل کیفری اصفهان پاسخ می دهد: در حال حاضر زمانی که بحث رفتن به سربازی پیش می‌آید، فکر 2 سال دور بودن از خانه و خانواده برای برخی دشوار خواهد بود.

خواندن این مقاله  حق حبس چگونه ساقط می شود؟ طلاق در دوران حق حبس!

دوره سربازی به آن میزان که ممکن است شیرین و پر از تجاربی باشد، دشواری‌ها و مشکلات خود را نیز به دنبال خواهد داشت. احتمالاً این موضوع از جمله اصلی‌ترین دلایل اشخاص به‌منظور فرار از خدمت سربازی و گاهاً جعل مدرک خواهد بود.

به نظر می‌آید جعل مدرک به‌منظور فرار از خدمت نظام وظیفه و مجازات آن ارزش ریسک کردن را ندارد و تحمل کردن دلتنگی موقتی، خیلی بهتر از تحمل مجازات می‌باشد.

جعل مدارک پزشکی به‌منظور فرار از خدمت سربازی چه مجازاتی دارد؟

به گفته بهترین وکیل اصفهان، در حال حاضر هیچ جرمی بدون مجازات نخواهد ماند و در مورد این جرم نیز مضاف‌بر قانون مجازات اسلامی، در قانون خدمت وظیفه عمومی هم به‌منظور جعل سند و مدارک مجازات مقرر و اختصاصی پیش‌بینی شده است.

جرم جعل کارت پایان خدمت

طبق ماده 538 قانون مجازات اسلامی جرم جعل سند به‌منظور فرار از خدمت نظام وظیفه و مجازات آن چنین تشریح شده است:

« هرکس شخصا یا توسط دیگری برای معافیت خود یاشخص دیگری از خدمت دولت یا نظام وظیفه یا برای تقدیم به‌دادگاه گواهی پزشکی به اسم طبیب جعل کند به حبس از شش ماه تایکسال یا به سه تا شش میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهدشد.»

مجازات جعل مدرک جهت فرار از خدمت سربازی در نظام وظیفه چیست؟

جعل سند به‌منظور فرار از خدمت سربازی و مجازات آن در ماده 60 قانون نظام وظیفه توضیح داده شده است. در ماده مزبور چنین بیان شده است که:

« کسانی که با ارتکاب اعمالی، چون جعل شناسنامه، مهر، امضاء، کارت پایان خدمت، کارت معافیت، استفاده از شناسنامه دیگران، اعمال نفوذ، شهادت کذب، گواهی خلاف واقع، مکتوم داشتن حقیقت، اخذ رشوه یا فریب دادن مشمول موجبات معافیت خود یا دیگران را از خدمت وظیفه‌عمومی فراهم سازند، به اتهام آنان در دادگاه صالحه رسیدگی شده و با رعایت شرایط و امکانات خاطی و دفعات و مراتب جرم و مراتب تأدیب از وعظ و توبیخ و تهدید، به حبس تعزیری از یک سال تا پنج سال محکوم می‌شوند.»

ماده 60 قانون نظام وظیفه

باید در نظر داشت که ارزیابی شرایط و رأی نهایی دادگاه به تشخیص قاضی بستگی خواهد داشت؛ ولی حداقل و حداکثر مجازات آن براساس قانون تعیین گردیده است.

مشاوره حضوری و غیر حضوری موسسه حقوقی حامد امیری

مجازات پزشک برای اظهار خلاف واقع چه می‌باشد؟

آن‌طور که حامد امیری وکیل خوب در اصفهان بیان می‌کند: جعل سند به‌منظور فرار از خدمت سربازی و مجازات آن برای پزشکان هم تعیین شده است، چون که این اشخاص با نظر به قسم صداقتی که خورده‌اند می‌بایست صداقت در اعمال فعالیت‌های خود اولویت داشته باشد.

خواندن این مقاله  موانع ارث در قانون مدنی چیست؟ نقش دادگاه در حل اختلافات میراثی

اگر پزشک یک تاییدیه نادرست و مغایر با حقیقت را به‌منظور فرار از خدمت سربازی یا معافیت شخصی از نظام وظیفه و حتی عرضه خدمات در ارگان دولتی نماید، به حبس از 6 ماه تا 2 سال محکوم خواهد گردید. مضاف بر آن پزشک محکوم به جزای نقدی معادل 3 میلیون تا 12 میلیون ریال نیز وجود خواهد شد.

شایان ذکر است که اگر جهت دریافت این تاییدیه مبلغی از سوی فرد مشمول خدمت و یا اشخاص دیگر پرداخت گردیده باشد، وجه مذکور می‌بایست استرداد شده و تحت عنوان جریمه توقیف خواهد گردید؛ و فرد پرداخت کننده مبلغ هم که در قانون ذکر گردیده، محکوم به مجازات رشوه دهنده خواهد شد.

مجازات مشمولان جهت فرار از خدمت سربازی چیست‌؟

مضاف بر اشخاصی که مبادرت به جعل سند پزشکی و یا هر سند دیگری نموده‌اند و از ابتدا تا انتهای آن همکاری کرده‌اند، جعل مدرک جهت فرار از خدمت سربازی و مجازات آن به‌منظور مشمولان هم تفاوت خواهد داشت. به گونه‌ای که ماده 79 قانون جرایم مخصوص نیروهای مسلح اشعار داشته است که:

« هرکس با علم و اطلاع، از اوراق و تصدیق نامه‌های خلاف واقع مذکور در این ماده استفاده نماید و یا امتیازاتی کسب کند به حبس از شش ماه تا سه سال و یا سه میلیون ریال تا 18 میلیون ریال جزای نقدی محکوم می ‌شود.»

مشاوره با وکیل حقوقی در استان اصفهان:

دفتر وکالت حامد امیری وکیل باتجربه در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

پذیرش حضوری: شنبه تا سه شنبه از ساعت ۱۶:۳۰ لغایت ۲۰:۳۰

پذیرش غیر حضوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۱۳:۰۰ لغایت ۱۶:۰۰

مشاوره فوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۸:۳۰ لغایت ۲۳:۰۰

آدرس دفتر وکالت: اصفهان، خیابان سجاد، ابتدای خیابان قائم مقام فرهانی، مجتمع شیخ بهایی طبقه اول واحد ۱۱

سخن پایانی

چنانچه افرادی با ارتکاب جرایمی مانند جعل شناسنامه و یا مهر و امضا کارت پایان خدمت و یا معافیت سربازی، استفاده کردن از شناسنامه افراد دیگر و نفوذ شهادت دروغ، گواهی خلاف واقعیت و یا کتمان کردن حقیقت، فریب دادن افراد و دادن رشوه شرایط معافیت را برای خود یا دیگری فراهم کنند، با توجه به شرایط ارتکاب جرم در دادگاه صالح به اتهام آن‌ها رسیدگی خواهد شد و با توجه به دفعات و مراتب جرم به حبس از یک تا پنج سال محکوم خواهند شد.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید