فرق مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه چیست؟ حامد امیری

فرق مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه!

عندالمطالبه و عندالاستطاعه چیست؟ فرق عندالمطالبه و عندالاستطاعه! مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه دو کلمه ای که به گوش همه ما آشناست. مهریه نشانه وفا و محبت مرد نسبت به همسر خود است و سنتی پسندیده می‌باشد كه پیامبراكرم (ص) هم به آن عمل می‌نموده‌اند.

آن چیزی كه در زمان عقد تحت عنوان دین و قرض بر گردن زوج قرار می‌گیرد تا بلافاصله پس از مطالبه زوجه پرداخت گردد، به شکل عندالمطالبه می‌باشد.

لیکن شرایطی هم تحت عنوان عندالاستطاعه می‌تواند ازجمله شروط حین عقد باشد و زوجه به دلخواه خویش می‌تواند به آن رضایت دهد و آن را قبول کند و حتی توافق نكند و نپذیرد.

حامد امیری بهترین وکیل در اصفهان در این مقاله درباره مهریه عندالمطالبه و تفاوت آن با مهریه عندالاستطاعه صحبت کرده است. پس مطالعه این مقاله را از دست ندهید و با درج نظرات خود ما را خوشحال نمایید.

مهریه عندالمطالبه

مهریه از جمله حقوق مالی مربوط به زن بوده که پس از عقد نکاح به‌جهت او وضع می‌گردد. هر آنچه که ارزش‌بها داشته و امکان تملک داشته باشد را می‌توان به عنوان مهریه تعیین نمود.

لازم به‌ذکر است که مهریه باید میان زوجین مشخص باشد و نیز میزان آن با رضایت دوطرف تعیین می‌‌گردد. با انجام عقد نکاح، زن ذی‌حق مَهر می‌گردد و توانایی هر نوع تصرفی را در آن اختیاردار می‌شود.

فقط مهریه‌‌ای که به شکل عین باشد بلافاصله پس از عقد نکاح تحت مالکیت زوجه قرار خواهد گرفت، سپس زن این امکان را دارد که هرنوع تصرفی در مورد آن مال بنماید.

تقسیط مهریه

به‌عنوان مثال درصورتی که مهریه زن یک واحد آپارتمان باشد (عین معین) و موقع عقد حاضر باشد، در این صورت پس از وقوع عقد نکاح، زن صاحب مهریه گردیده و امکان هرنوع اقدامی در مورد آپارتمان را خواهد داشت.

در غیر این صورت، مهریه بدهی بوده و به عهده مرد است و به نوعی زن طلبکار محسوب می‌گردد. با درنظر داشتن نوع مهریه که تحت عنوان مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه می‌باشد و بعد از اینکه مهریه از سوی زن مطالبه شود، مرد باید نسبت به پرداخت و تقدیم به زن اقدام کند.

در واقع چنانچه مهریه توسط زن مطالبه شود و مرد توانایی پرداخت آن را نداشته باشد، وی به حبس محکوم می‌گردد تا هنگامی که توانایی مالی لازم را بیابد؛

با این وجود بر مبنای قانون جدید، چگونگی اجرای محکومیت‌های مالی و ضمانت اجرای حبس به‌منظور عدم پرداخت بدهی مالی، در خصوص مهریه تنها تا سقف 110 سکه بهار آزادی یا معادل آن اجرا خواهد گردید و بسته به مابقی، مقنن، اثبات ملائت مرد را شرط مطالبه مهریه از جانب زن وضع کرده است.

مهریه عندالاستطاعه

آنطور که وکیل خانواده در اصفهان می گوید: در مهریه عندالاستطاعه، هنگام پرداخت مهریه، زمانی می‌باشد که مرد، به لحاظ مالی توانایی پرداخت را داشته باشد. از این‌رو پرداخت آن بسته به استطاعت مالی مرد می‌باشد. زن و مرد می‌توانند از طریق موجل (زمان‌دار) نیز مهریه را مشخص نمایند که در این حالت پرداخت مهریه می‌بایست در موعد مقرر، به توافق برسند و پیش از آن زمان زن حق مطالبه نخواهد داشت.

خواندن این مقاله  عقد ضمان در قانون مدنی (نقل ذمه به ذمه)

آیا مهریه عندالاستطاعه به نفع زوجین می‌باشد؟

می‌توان گفت از جمله مزایای مهریه عندالاستطاعه این است که این‌گونه از مهریه صرفاً به‌واسطه‌ی توافق میان زوجین به صورت یکی از شروط حین عقد ثبت می‌شود.

در حقیقت زن و مرد می‌توانند این شرط را قبول نکنند و در موقع ثبت نکاح، مهریه عندالمطالبه را انتخاب کنند. لیکن در صورت انتخاب مهریه عند الاستطاعه هم با توافق زوجین، می‌توانند بعد از ازدواج آن را به گونه دیگر مهریه تغییر دهند.

به علاوه این و طبق مقررات و قوانین مهریه، با وجودی که در این نوع از مهریه، زن می‌تواند فقط در حالت استطاعت مالی مرد مهریه خود را طلب نماید، لیکن لازم به‌ذکر است که در صورتی‌که زن بتواند مالی علاوه بر مستثنیات دین و یا اموال منقول و غیر منقول نظیر خودرو، حساب بانکی و یا ملک مرد را به دادگاه معرفی نماید، مهریه خود را می‌تواند مطالبه و آن را دریافت کند.

همچنین اگر مرد کارمند باشد و چنانچه دارای فرزند باشد، زن می‌تواند یک سوم یا یک چهارم از حقوق دریافتی مرد را تحت عنوان مهریه دریافت نماید.

ترکیب مهریه عند المطالبه و عندالاستطاعه

طبق بیانات حامد امیری وکیل مهریه در اصفهان، مهریه امکان دارد هم عندالمطالبه و هم عندالاستطاعه باشد. در صورت اضافه شدن هر دو شرط در قباله‌های ازدواج موجب ایجاد تعادل می‌شود.

با وجود این موضوع مبنی بر اضافه شدن دو نوع مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه در سندهای ازدواج، می‌توان چنین توصیه نمود كه خانواده‌ها میزان موردنظرشان از مهریه را كه مرد استطاعت پرداخت آن را دارد به عنوان مهریه عندالمطالبه تنظیم نمایند و مازاد را به عنوان مهریه عندالاستطاعه تعیین نمایند.

تفاوت عندالمطالبه و عندالاستطاعه

فرق عندالمطالبه با عندالاستطاعه: یکی از فواید قراردادن مقداری از مهریه به صورت عند المطالبه و مقداری عند الاستطاعه موجب تعادل در این مورد می‌باشد. به این حالت که هم زن به طور کامل از مهریه ساقط نمی‌گردد و هم در مواردی كه مرد توانایی پرداخت مهریه را ندارد.

خواندن این مقاله  دادخواست فرجام خواهی به کجا تسلیم می شود؟ وکیل حامد امیری

ولی به خاطر وضعیت اجتماعی مهریه ثبت شده، تنها جنبه‌ی صوری پیدا می‌نماید و باعث نمی‌شود. این انتظار و توقع به‌وجود آید كه زن هر موقع بخواهد امکان مطالبه مهریه را داشته باشد و ازطریق آن مرد را روانه زندان کند.

چرا که اکثر این رفتارها موجب سستی بنیان خانواده می‌گردد. درصورتی‌که قسمتی از مَهر عندالمطالبه و قسمتی دیگر عندالاستطاعه باشد، دیگر مشكلی ایجاد نمی‌گردد و این توافقات قابل اعمال می‌باشد.

چنانچه شروط خاصی هم درنظر باشد، می‌بایست پرداخت مَهر را ضمانت كنند كه شرط هم بلامانع است. و می‌توان تحت عنوان یك شرط الحاقی در صفحه قباله كه مختص شروط خاص توافقی می‌باشد، ثبت گردد كه به‌منظور پرداخت بخشی از مهریه ضمانت می‌كند.

در چه مواردی به زوجه مهریه تعلق نمی‌گیرد؟

الف) در صورتی‌که پیش از تعیین مهریه، چنانچه وقوع عقد نکاح منعقد گردیده باشد. و پیش از برقراری رابطه زناشویی، یکی از زوجین فوت کند، دراین حالت مهریه به زن تعلق نمیگیرد.
ب) در صورتی که عقد نکاح باطل باشد و رابطه‌ی زناشویی هم بین زن و نرد ایجاد نشده باشد. در این حالت زن مستحق مهریه نمی‌باشد.
ج) در صورتی‌که وقوع عقد نکاح پیش از رابطه‌ی زناشویی، فسخ گردد. و چنانجه دلیل فسخ غیر از ناتوانی جنسی مرد باشد، به زن مهریه تعلق نخواهد گرفت.

رابطه تمکین و مهریه

بنابر گفت حامد امیری وکیل باتجربه در اصفهان: تمکین به این معنا می‌باشد که زن موظف به تابعیت از مرد در موارد تعیین شده مانند خوش‌رویی، خوش‌اخلاقی، زندگی در مکان مشترک، ایجاد رابطه جنسی و… می‌باشد.

لیکن قانون این حق را به‌جهت زن قائل گردیده است که تا هنگامی که مهریه به او پرداخت نگردیده. از انجام وظایفی که در برابر همسر خود دارد اجتناب نماید. یا به تعریفی دیگر مجاز به عدم تمکین است و نفقه او نیز ساقط نمی‌گردد.

لیکن این حکم صرفاً مخصوص مهریه عندالمطالبه می‌باشد. و چنانچه مهریه به عنوان عندالاستطاعه تنظیم گردیده باشد. زن نمی‌تواند از اعمال تمکین اجتناب نماید تا مهریه به او پرداخت گردد.

طریقه مطالبه مهریه

اندل مطالبه یا استحاله چیست؟ با وجودی که مهریه در قباله ازدواج ثبت می‌گردد و قباله ازدواج یکی از اسناد رسمی به‌حساب می‌آید. زن به‌منظور اخذ مهریه خود دارای حق انتخاب می‌باشد و از طریق مختلف می‌تواند اقدام نماید.

خواندن این مقاله  مسئولیت مدنی خاص چیست؟

از جمله این طرق، رجوع به دفترخانه‌ای می‌باشد که ازدواج در آن جا انجام شده است. با این وجود امکان دارد نشانی دفتر خانه تغییر کرده باشد و یا حتی خود فرد آن را فراموش کرده باشد. که دفتر ازدواج مورد نظر کجا بوده است و همچنین ممکن است سردفتر ازدواج فوت کرده باشد.

در این موارد می‌بایست به کانون سردفتران ازدواج و طلاق یا اداره ثبت شهر مربوطه جهت یافتن نشانی جدید دفترخانه مراجعه نمود. بعد از مراجعه به دفترخانه با همراه داشتن عقدنامه و تکمیل تقاضای اجرائیه. موضوع به اداره ثبت ارجاع می‌گردد و بعد از آن اجرائیه جهت مرد نیز ارسال می‌گردد.

فرق سکه عندالمطالبه و عندالاستطاعه

فرق بین عندالمطالبه و عندالاستطاعه! سپس با مراجعه نمودن به اداره ثبت شهری که در آنجا دفتر رسمی ازدواج قرار دارد. می‌توان مرد را ممنوع الخروج نمود و چنانچه مالی داشته باشد تقاضای ضبط آن گردد. لازم به ذکر می‌باشد در این صورت اقدام از راه اداره ثبت پرفایده خواهد بود که مرد دارای مال باشد.

زیرا چنانچه مالی نداشته باشد موضوع متوقف خواهند شد و ممنوع الخروج کردن مرد هم فایده‌ای برای زن نخواهد داشت. راه دیگر مطالبه کردن مهریه، طرح شکایت تحت عنوان مطالبه مهریه به طرفیت مرد به دادگاه خانواده می‌باشد.

چنانچه مرد ادعا کند که توانایی پرداخت مَهر را ندارد و این ادعا از نظر دادگاه خانواده اثبات گردد. بر اساس قانون حمایت از خانواده، قانون مرد را ملزم به پرداخت مهریه تا سقف 110 سکه تمام به شیوه اقساطی می‌نماید.

همین‌طور چنانچه زن اثبات نماید که مرد قابلیت پرداخت مهریه را دارد و یا مالی از مرد معرفی نماید. که کفایت پرداخت کل مهریه را بدهد، مرد موظف به پرداخت کل مهریه می‌گردد حتی با وجودی که مهریه بیش از 110 سکه تمام باشد.

کلام آخر فرق اندل مطالبه و اندل استطاعه!

در توضیح مهریه عندالمطالبه می‌بایست چنین بیان داشت که بلافاصله پس از عقد ازدواج، زن مالک مهریه می‌گردد. و هر موقع که بخواهد، حق مطالبه مهریه‌ خود را دارد. در هر صورت مهریه عندالمطالبه می‌بایست پرداخت گردد.

مهریه عندالاستطاعه، زمان پرداخت مهریه، زمانی می‌باشد که مرد، به لحاظ مالی توانایی پرداخت را داشته باشد. از این‌رو پرداخت آن بسته به استطاعت مالی مرد می‌باشد.

2 دیدگاه در نوشته: “فرق مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه چیست؟ حامد امیری

  1. کاربر گرامی نویسنده نوشته

    دوست عزیز سلام . برای بررسی کامل موضوع و شرح جزئیات از مشاوره حضوری و غیرحضوری استفاده کنید .

  2. سعید

    مهریه همسرم کلا عندالستطاعه میباشد.وهیچ ملک یا خودرویی به نام بنده نیست ایشان بنده را ازطریق اداره ثبت ممنوع الخروج کرده اند.چگونه میشود رفع ممنوع الخروج کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *