بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > عدم تمکین و نتیجه‌ عدم تمکین زن! ناشزه بودن زن

عدم تمکین و نتیجه‌ عدم تمکین زن! ناشزه بودن زن

عدم تمکین (ناشزه بودن زن) و نتیجه‌ عدم تمکین

عدم تمکین: به زنی که از انجام وظایف و مسئولیت های اصلی خود نسبت به همسرش سرپیچی کند، ناشزه می گویند. زمانی که زن وظایف خود را به درستی انجام ندهد، مرد می تواند در ابتدا او را نصیحت کند.

در صورتی که نصیحت در وی اثر نگذاشت می تواند از طریق طرح دعوی الزام به تمکین عام یا خاص یا هر دو از طریق مرجع قضایی الزام همسر خویش را به انجام وظایف ناشی از زوجیت بخواهد.

موارد ناشزه بودن زن

از جمله موارد ناشزه بودن زن عبارت است از:

زن حتما باید نزد همسر خود و در یک اقامتگاه با وی زندگی کند در غیر این صورت به زن نفقه تعلق نمی گیرد مگر اینکه در شروط ضمن عقد قید شده باشد که زن قرار است در خانه ای جدا از همسرش زندگی کند یا اینکه حق تعیین منزل مشترک به زن داده شده باشد.
در صورتی که زن بدون اجازه همسر خود خانه خانه را ترک کند و حتی پیش پدر مادر خود زندگی کند، مرد می تواند به او نفقه ندهد البته جواز عدم پرداخت نفقه از زمان قطعیت دادنامه عدم تمکین و محکومیت زوجه به تمکین است.

زن حتما باید معاشرت خوبی با همسر خود داشته باشد و زنی که بدون دلیل منطقی از تمکین پرهیز می کند با احراز نشوز و محکومیت به تمکین این حق را برای زوج ایجاد می نماید که اقدام به طرح دعوی ازدواج مجدد و انتخاب زن دیگری به همسری خویش اعطاء می نماید.

عدم تمکین (ناشزه بودن زن) و نتیجه‌ عدم تمکین
خواندن این مقاله  فسخ عقد موقت: شرایط فسخ صیغه موقت از طرف زن چگونه است؟

عدم تمکین (ناشزه بودن زن) و نتیجه‌ عدم تمکین:

اگر زنی رفتار بدی با همسر خود داشته باشد، شغلی را انتخاب کند که متناسب با شوون اخلاقی نباشد، مسئولیت های زناشویی را به درستی انجام ندهد و با کسانی معاشرت کند که صلاحیت اخلاقی ندارند باز هم ناشزه نامیده می شود.

البته تمکین به این معنا نمی باشد که زن همیشه تسلیم و زیردست مرد خود شود و به خواسته های غیرمنطقی و نامشروع او پاسخ مثبت دهد. در صورتی که زن عذر شرعی داشته باشد و یا به دلایل پزشکی نتواند مسئولیت های زوجیت خود را انجام دهد یا برای عمل به واجب شرعی بدون اجازه همسرش به مسافرت برود دیگر ناشزه نامیده نمی شود و باید همسرش به او نفقه بدهد.

شایان ذکر است به موجب قانون چنانچه زن در تمکین دارای معاذیر باشد به گونه ای که بودن وی در یک منزل برای وی خوف ایجاد نماید و این امر را بتواند اثبات نماید این حق را دارد که مسکن جدا اختیار نماید و در این مدت نفقه زن بر عهده شوهر است.

آیا به زن ناشزه مهریه تعلق میگیرد؟

به این نکته توجه کنید که نشوز ، خیانت یا ارتکاب جرم از سوی زن یا مهریه زن ارتباطی ندارد. به زن ناشزه نفقه تعلق نمی گیرد ولی دلیل بر این نیست ک نتواند مهریه را دریافت کند.

چنانچه زن ناشزه نباشد برای اینکه بتواند نفقه خود را بگیرد دو نوع مسیر حقوقی وجود دارد:

1. طرح دعوی حقوقی: زمانی که زن نیازهای زناشویی همسر خود را برآورده می کند (تمکین می کند) ولی مرد به او نفقه نمی دهد، زن می تواند از طریق طرح دعوی مطالبه نفقه اقدام نماید.

خواندن این مقاله  اسناد الکترونیک: مقاله در مورد حقوق اسناد الکترونیکی!

مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی اصفهان

سپس دادگاه درخواست زن را بررسی می کند و در صورت صحت مرد را وادار به پرداخت نفقه می کند. اگر مرد محکوم به پرداخت نفقه شد و آن را پرداخت کرد قضیه دیگر تمام می شود ولی در صورتی که پرداخت نکرد یا توانایی پرداخت آن را نداشت زن می تواند درخواست طلاق خود را به دادگاه بدهد و در نتیجه طلاق خود را از همسرش بگیرد.

2. شکایت کیفری: زمانی که مرد از پرداخت نفقه جلوگیری کند زن می تواند علاوه بر طرح دعوی حقوقی، به شکایت کیفری روی آورد. برای این کار زن باید به دادسرای عمومی مراجعه کند و درخواست تعقیب جزایی همسرش را بدهد.

در چنین شرایطی اگر اثبات شود که مرد نفقه پرداخت نکرده، علاوه بر پرداخت آن باید مطابق با قوانین مجازات شود. این مجازات می تواند حبس درجه شش باشد.

عدم تمکین چیست؟

همانطور که قبلا نیز گفته شد زمانی که یک زن به عقد مردی در می آید می تواند از او درخواست پرداخت نفقه کند و مرد نیز می تواند از همسرش تقاضای تمکین کند.

تمکین دو نوع عام وخاص است که تمکین خاص یعنی اینکه زن باید نیازهای زناشویی همسرخود را برطرف کند و تمکین عام یعنی زن بر سر زندگی خود باشد و به تکالیف زوجیت عمل نماید.

در صورتی که مرد نفقه را پرداخت نکند و زن نیز نیازهای جنسی مردش را برطرف نکند زوجین می توانند علیه یکدیگرطرح دعوی نمایند.

عکس قیمت‌های مشاوره سایت وکیل حامد امیری

نتیجه‌ عدم تمکین چیست؟

تعلق نگرفتن نفقه به زن

نتیجه‌ عدم تمکین تعلق نگرفتن نفقه به زن درصورتی که زن تکمین نکند ، خواهد بود.

خواندن این مقاله  حق ارتفاق در قانون مدنی! ایا حق ارتفاق قابل انتقال است؟!

ازدواج مجدد مرد در صورت عدم تمکین زن

ازدواج مجدد مرد در صورت عدم تمکین زن و تجدید فراش به مرد امکان پذیر است. ( در این وضعیت مرد از طریق طرح دعوی ازدواج مجدد به دادگاه مراجعه می کند)

توجه کنید که در تمامی موارد بالا زوج حتما باید عدم تمکین همسرش را در دادگاه اثبات کند. به این منظور باید در ابتدا دادخواست تمکین خود را به دادگاه بدهد و در صورتی که این قضیه به دادگاه ثابت شد مرد می تواند برای طرح دعاوی دیگر اقدام کند.

توجه کنید که در صورتی که مرد بخواهد همسر خود را در این وضعیت طلاق دهد باید مهریه او را کامل بپردازد ولی نیازی به پرداخت نفقه، نصف اموال مرد و …. نمی باشد، شما در جهت اخذ راهنمایی در موارد نفقه می توانید به بهترین وکیل خانواده اصفهان حامد امیری از طریق اخذ نوبت مراجعه نمایید.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید