آزار و خشونت علیه اطفال! انواع خشونت علیه کودکان!

مدت زمان تخمینی مطالعه: 9 دقیقه

خشونت خانگی علیه نوجوانان

آزار و خشونت علیه اطفال: در این مقاله خشونت خانگی علیه کودکان را مورد بررسی قرار خواهیم داد. اذیت و ستیزه جویی ضد کودکان ، از دسته مشکلاتی است که گذشته ای به اندازه تمام عمر انسانیت دارد و در دوران های گوناگون زمانه به راه های گوناگون اطفال را مقصود قرار داده است و در عصر جدید هم واقعه ای رو به رشد است .

ضربه خوردن به علت بی قوتی جسم، کم بودن سن، ناپایدار بودن جایگاه اجتماعی از دسته مواردی است که دائما این دسته را در برابر اسیب بزه دیدگی قرار می دهد.

پس کودکان و نوجوانان به علت داشتن بعضی خصلت ها که ان ها را را به بزه دیده مبدل می سازد، نیاز به پشتیبانی و تدارک راه حل هایی برای کم شدن و یا از بین بردن عوامل ایجاد جرم زا دارند .

از دسته این راه کارها برای کاهش مورد های بزه دیدگی اطفال ، پیشگیری است که در طبقه بندی های علمی حاوی جلوگیری های کیفری و غیر کیفری است.

خشونت علیه اطفال
خشونت علیه اطفال

مجازات در نظر گرفته شده برای مجازات خشونت علیه کودکان:

معین کردن عوامل جرم زا، از دو نظر بزه دیدگی و بزهکاری و سعی درجهت برطرف کردن و از بین بردن آنها در حیطه ی پیشگیری اثر دارد .

رفع عوامل زمینه ساز خشونت علیه کودک مانند عوامل فردی زیستی روانی، عوامل محیطی، اقتصادی، اجتماعی و… مسلط شدن بر موقعیت پیش جنایی و ایمن سازی طفل از مورد و سو قصد قرار گرفتن، از راه های جلوگیری از رخ دادن این جرم است.

قسمت بندی سه گانه پیشگیری، حاوی پیشگیری اولیه که در بردارنده سیاست ها و طرح هایی جهت جلوگیری از موقعیت های جرم زا است و بر حیطه های اجتماعی و اقتصادی و سیاست عمومی متمرکز است، مانند اثر تنگدستی و بیکاری بر رخ دادن خشونت علیه کودک .

پیشگیری ثانویه که اشخاص و مجموعه هایی که در برابر تهدید قرار دارند را مخاطب قرار می دهد و برای این گروه از اشخاص ، مثل کودکان بی سرپرست یا بدسرپرست و… راه حل های پشتیبانی ارائه می دهند .

در اخر پیشگیری ثالث که متمایل به جلوگیری از تجدید جرم در جریان امور فردی جهت موالفت دوباره اجتماعی یا غیر فعال کردن بزهکاران قبلی است.

خواندن این مقاله  دسته چک گم شود چه باید کرد؟ گم شدن دسته چک بدون امضا

آنچه کاملا معلوم است موثر بودن هر کدام از راه ها جهت کم شدن جرایمی مانند کودک آزاری و در انتها کم شدن بزه دیدگی است که اگر کلیه راه ها را جمع بندی کنیم به کسب نتیجه میتوانیم امید وار باشیم.

پیشگیری اجتماعی از بزه دیدگی کودکان

آزار و خشونت علیه اطفال: جلوگیری اجتماعی یکی از نمونه های جلوگیری غیرکیفری است ، حاوی کارهایی است که بر همه مکان های اثر گذار در جامعه پذیری فرد و همین طور فضاهایی که عملکرد اجتماعی دارند موثر است. به همین خاطر ، در جلوگیری اجتماعی در پی همخوان کردن افراد جامعه با مقررات اجتماعی هستیم.

در این راه جلوگیری ، ریشه واصل بزهکاری مقصود قرار می گیرد تا از این راه از به وجود امدن دلایل بزهکاری جلوگیری شود .

به این شکل بعد از تشخیص و معین کردن دلایل اجتماعی وقوع جرم، برای برنامه ریزی و سیاست گذاری جهت از میان برداشتن این دلایل مبادرت می شود و آن ها را تهذیب می نماید، تا از این راه از به وجود امدن میل و علاقه های مجرمانه در اشخاص پیشگیری کند.

از دسته عوامل بنیادی تاثیر گذار در رخ دادن بزه عوامل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و… غیره هستند که در به وجود امدن شخصیت، رفتار، سازگاری یا ناسازگاری فرد با مقررات اجتماعی اثر گذارند .

خشونت علیه کودکان ، جرمی است که اصل و مبنای عوامل ایجاد کننده آن بیشتر در اجتماع است. این جرم در فضای خانواده و همین طور در مکان های بیرون از منزل مانند مدرسه و… امکان دارد رخ دهد .

قیمت های مشاوره تخصصی توسط وکیل دادگستری

الف- محیط اجتماعی عمومی

آزار و خشونت علیه اطفال: فضاهای اجتماعی عمومی، مرتبط با کلیه اشخاص جامعه است و اثرات مشترکی برای آنها دارد . با دقت به اثر حساس و با ارزش این فضا بر کامل شدن شخصیت و بازتاب درست اشخاص جامعه، الزامی است اول در پی از بین بردن محدودیت ها و فقدان های موجود ، در حیطه مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و … باشیم .

اهمیت به سلامت فضاهای اجتماعی و اماده کردن حیطه ی اعمال آن از طریق دولت، اگر به جلوگیری تمام از رفتار مجرمانه نرسد ، در بدترین حالت ، دامنه و اشکال بزه دیدگی اطفال را کم می کند و این دسته را در مقابل رفتارهای تعرض کننده حفظ کند.

خواندن این مقاله  آیا خرید گوشی سرقتی جرم محسوب می‌شود؟

از دسته موارد موثر در جلوگیری اجتماعی، بهترکردن موقعیت اقتصادی و در انتها زندگی خانواده است. چون ارامش و رفاه اشخاص جامعه در بهتر کردن اوضاع زندگی آنها اثر مهمی دارد، در بند 12 اصل سوم قانون اساسی آمده است:

«پیریزی اقتصاد صحیح و عادلانه برطبق شرایط اسلامی جهت رفاه و دفع فقر و برطرف ساختن هرنوع محرومیت در زمینهی تغذیه و مسکن و کار و بهداشت و تعمیم بیمه از وظایف دولت است.»

براساس اصل دهم که به پشتیبانی از خانواده و راحت کردن معیشت بر مبنای حقوق و اخلاق اسلامی تأکید دارد تأمین نیازهای خانواده از جمله وظایف و تعهدات ویژه دولت است.

آزار و خشونت علیه اطفال
آزار و خشونت علیه اطفال

مجازات خشونت کودکان چیست؟

نیرومند سازی اموزگاران و مربیان مدارس و مهدکودک ها برای رشد قوای ذهنی و روحی دانش آموزان، شناسایی روحیات کودک، برنامه ریزی برای آموزش حقوق دانش آموزان به وی و آموزش موارد کودک آزاری و طریقه ی گزارش دادن و… برای کم شدن جرم کودک آزاری اثر دارد .

همین طور مدرسه به عنوان با اهمیت ترین فضاهای اجتماعی بعد از خانواده، قوانین و مقررات را به دانش آموزان یاد می دهد و بعضی محیط یاد دهی پدر و مادران را مستقیما یا غیر مستقیم ایجاد می کنند .

همین طور در باب اطلاع رسانی از حقوق شهروندی، اگاهی با مثال های بزه دیدگی اطفال و داده های لازم در باب کودک قادریم از رسانه های جمعی مانند رادیو، تلویزیون، اینترنت و… استفاده کنیم . در این راستا لایحه ی پشتیبانی از کودکان و نوجوانان در بند«ح» ماده 6 عنوان می کند :

آزار و خشونت علیه اطفال: «سازمان بهزیستی کشور مکلف است با همکاری قوه قضائیه و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به منظور اخذ و جمع آوری اطلاعات مربوط به وضعیت های مخاطره آمیز برای کودکان و نوجوانان، امکانات لازم از قبیل سامانه های مخابراتی و رایانه ای را تهیه و موجبات توانمندسازی حقوقی مردم در زمینه ی حمایت از کودکان و نوجوانان و گزارش دهی جرایم علیه آنان را فراهم آورده و به طریق مناسب با همکاری سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سایر رسانه ها و نهادهای مردمی مرتبط با کودکان و نوجوانان، نسبت به معرفی این سامانه اقدام کند».

خواندن این مقاله  قوانین و مجازات اسیدپاشی چیست؟

مشاوره فوری با وکیل در اصفهان

ب- محیط اجتماعی شخصی

ارزش فضاهای شخصی در تربیت و کامل کردن شخصیت هر فرد بسیار مهم است، چون پیش از وارد شدن به جمع های بزرگتر فضاهای شخصی مانند خانواده به عنوان با اهمیت ترین بنیاد اجتماعی نقش موثری دارد. این فضا در بردارنده محیط تولد، رشد و موجب تغییر فرد است و در هر فرد خصوصیات گوناگونی دارد.

در واقع عوامل محیط اجتماعی هر فرد با فرد دیگر فرق دارد . محیط حاکم بر خانواده، مانند مشکلات خانوادگی، طلاق پدرو مادر ، بودن ناپدری و نامادری، نبودن محیط مسکونی خوب، اعتیاد و… عوامل اثر گذار در ایجاد شخصیت کودک هستند.

خشونت خانگی علیه نوجوانان

ماده 39 لایحه پشتیبانی از کودکان و نوجوانان با قصد جلوگیری از بزه دیدگی راه حل بیرون کردن کمک از محیط آسیب زا را تدارک دیده است. این ماده اظهار دارد:

«هرگاه حمایت و رعایت غبطه و مصلحت کودک و نوجوان در معرض خطر و بزه دیده، مستلزم اتخاذ تصمیم درخصوص حضانت، ولایت، قیومت، سرپرستی، ملاقات، عزل ولی قهری، سپردن به خانواده جایگزین یا مراکز بهزیستی و یاسایر نهادها و موسسات اجتماعی، تربیتی درمانی یا بازپروری، نگهداری در مکانی مطمئن و امن و یا سپردن موقت به شخص مورد اطمینان دادگاه باشد.

دادستان گزارشی در مورد وضعیت کودک و نوجوان و ادله ضرورت اتخاذ اقدامات مزبور تهیه و به دادگاه خانواده ارسال می کند».
راه کار های بسیاری جهت پیشگیری از بزه دیدگی اطفال وجود دارد که ما در این مقاله مختصری از ان را بیان کردیم.

حامد امیری وکیل دادگستری اصفهان ، دانش آموخته رشته حقوق قضایی و دارای پروانه پایه یک وکالت مهیا برای ارائه خدمات وکالت اصفهان و در سطح کشور در انواع دعاوی، شکایت، امور بیمه، خانواده، ملکی، مالی، تجاری، تعزیرات، اداره کار، شهرداری و امور گمرکی همچنین انجام تخصصی امور قراردادها و شرکت ها با تکیه بر اطلاعات علمی و تعهد کاری به عنوان بهترین وکیل در اصفهان می باشد. جهت دریافت مشاوره از طریق سامانه نوبت دهی حضوری و غیر حضوری اقدام نمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *