طلاق از شوهر معتاد چقدر طول میکشد؟

طلاق از شوهر معتاد: در تعریف اعتیاد استعمال موادی از جمله الکل، مواد مخدر استنشاقی، افیونی، کوکائین، نیکوتین و سایر مواد مخدر بیان شد. و معتاد به شخصی اتلاق می‌گردد که قادر نیست رفتارهای عادت‌گونه خویش را ترک نماید و با خواست و اختیار آنها را متوقف کند.

به همین خاطر قانون‌گذار حکیم تا اعتیاد را از جمله عوامل عسر و حجر دانسته است. تا زن قادر باشد با تکیه بر این عامل از محاکم قضایی طلاق خود را درخواست نماید.

بند ۲ تبصره ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی مقرر داشته است:

« اعتیاد شوهر به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلاء وی به مشروبات الکلی که به‌اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد. و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی‌. که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم است. ‌در صورتی که زوج به تعهد خود عمل ننماید. و یا پس از ترک، مجدداً به مصرف‌ موارد مذکور روی آورد، بنا به درخواست زوجه، طلاق انجام خواهد شد.»

ولی در صورتی که شوهر شروط درج گردیده در سند ازدواج به ویژه شرط شماره ۷ را امضاء کرده باشد. این امر برای زن راحت‌تر می‌باشد بدین گونه که در شرط مذکور بیان:

«ابتلای زوج به هر گونه اعتیاد مضری که به تشخیص دادگاه بر اساس زندگی خانوادگی خلل آور و ادامه زندگی برای زوجه دشوار باشد.»

طلاق به دلیل اعتیاد شوهر

طلاق از شوهر معتاد: همانگونه که مشخص است صرف اثبات اعتیاد مرد موجب استفاده زوجه جهت گرفتن طلاق نمی‌شود و الزاما اعتیاد می‌بایست. به تشخیص قاضی دادگاه مضر باشد و در زندگی زناشویی اختلال وارد کند تا رای قاضی دادگاه به طلاق به خاطر اعتیاد صادر گردد.

ولی خوشبختانه در این شرط مسئله اعتیاد معین نشده است از این رو ظاهر عبارت دلالت دارد بر هر گونه اعتیادی به شرط اثبات آن از جمله مواد مخدر یا مشروبات الکلی، بازی‌های یارانه‌ای، شبکه‌های اجتماعی و … اما نکته مشترک تمامی این اعتیاد‌ها ضرر داشتن آنها جهت زندگی زناشویی و به وجود آوردن سختی برای زن می‌باشد.

به جهت اثبات اعتیاد شوهر مرسوم می‌باشد که قاضی رسیدگی کننده به طلاق، شوهر را به پزشکی قانونی برای انجام آزمایش معرفی می‌نماید.

ولی متاسفانه با شگردهای معتادین به مواد مخدر قادر هستند از مثبت بودن تست اعتیاد نجات پیدا کنند که با این حال تمامی این موارد را قضات به آن آگاه هستند.

بنابراین علاوه بر تست اعتیاد، شهادت شهود هم در مورد اثبات اعتیاد شوهر بسیار موثر می‌باشد. برخی از قضات به خوبی به کمک مددکاری و یا کلانتری محل دستور تحقیق در خصوص موقعیت اعتیاد مرد صادر می‌نمایند.

خواندن این مقاله  وکیل میراث فرهنگی در اصفهان - تعاریف و اقسام میراث فرهنگی

بسیار اتفاق می‌افتد که بستگان فرد معتاد او را به مراکز اعتیاد یا کمپ‌ها می‌فرستند و سابقه آنها در این مراکز ثبت می‌گردد. در این موارد با درخواست زن از دادگاه، از مراکز مربوطه استعلام دریافت می‌کنند.

در صورتی که شوهر سابقه زندان به منظور جرایم مرتبط به مواد مخدر داشته باشد، بسیار کار زن (زوجه) جهت اخذ طلاق آسان می‌شود. این خصوص دادگاه خانواده از دادگاه انقلاب در مورد سوابق شوهر استعلام خواهد گرفت.

شیوه اثبات اعتیاد

اصلی‌ترین بخش در نورد طلاق به دلیل اعتیاد شوهر، قسمت اثبات بیماری وی می‌باشد. زوجه می‌بایست از طریق اقرار صریح و یا تلویحی شوهر، سوابق پزشکی، شهادت شهود، تحقیقات محلی، معاینه پزشکی قانونی بیماری را ثابت نماید و این موارد موجب اثبات دعوی و قانع کردن قاضی می‌گردد.

اعتیاد به کمک شهادت شهود اینگونه خواهد بود که اشخاصی که شوهر را می‌شناسند و اعتیاد شوهر برای ایشان محرز می‌باشد نزد قاضی شهادت می‌دهند و این امر ثابت می‌شود و یا تست اعتیاد یکی دیگر از مواردی می‌باشد که امکان اثبات اعتیاد شوهر را در نزد قاضی فراهم می‌سازد.

طلاق از شوهر معتاد

شرایط طلاق گرفتن از شوهر معتاد در قانون

بر اساس ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی، اعتیاد شوهر به یکی از انواع مواد مخدر و یا اعتیاد او به مشروبات الکلی که در بنیان زندگی خانواده اختلال وارد می‌کند و اجتناب یا عدم امکان لزوم او به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک جهت ترک اعتیاد نیاز بوده است چنانچه شوهر به تعهد خویش عمل نکند و یا بعد از ترک دوباره به استعمال موارد مذکور روی آورد، بنا به تقاضای زن، طلاق صورت خواهد گرفت.

به موجب این ماده قانونی و بند ۷ عقدنامه صرف اعتیاد دلیل بر طلاق از همسر معتاد به مواد مخدر (شیشه، تریاک و…) نمی‌باشد. بلکه می‌بایست شرایط زیر وجود داشته باشد تا دلیل بر اخذ طلاق از شوهر معتاد گردد.

مشاوره با وکیل طلاق (جدایی زوجین)در اصفهان

اولا:  اثبات اعتیاد مرد به منظور طلاق از سوی زوجه دارای اهمیت است. چرا که دادگاه الزامی به اثبات موضوع ندارد و شما به عنوان فرد درخواست دهنده می‌بایست دلایل اثبات اعتیاد مرد جهت طلاق را به قاضی ارائه دهید از جمله:

خواندن این مقاله  لیست 5 ویژگی مهم برای استعلام وکیل در اصفهان

1) رجوع به مراکز ترک اعتیاد به ویژه داشتن گواهی مراجعه مکرر به مراکز اعتیاد در اثبات اعتیاد مستمر بسیار حائز اهمیت است.

2) مدارک پزشکی ثابت کننده اعتیاد.

3) شهادت شهود به همراه دیگر دلایل در اثبات اعتیاد تاثیر دارد.

دوماً:  اثبات عدم درمان و ترک مکرر مواد مخدر که موجب ایجاد خلل بر بنیان زندگی است. بنابراین وجود اعتیاد دلیل سختی و مشقت زوجه نیست بلکه اولاً درمان بدون تاثیر بوده و دوماً اعتیاد مضر بر زندگی مشترک باشد.

شما می‌بایست در صورت لزوم به منظور اطلاع از راهکارهای دقیق انجام امورات فوق با ما تماس حاصل نموده و از وکیل طلاق اصفهان مشاوره حقوقی بگیرید.

حامد امیری وکیل باتجربه حقوقی در اصفهان

همچنین لازم به ذکر است که علاوه بر ۱۲ بند عقدنامه، زوجه حق دارد از طریق قاعده «عسر و حرج» و با اثبات اعتیاد غیرقابل درمان و زیان آور شوهر خویش، از قاضی درخواست طلاق کند که البته پروسه طولانی و سختی خواهد داشت.

در صورتی که مرد معتاد چندین نرتبه به کمپ رفته باشد به این معنی است که قادر به پاکی به طور مستمر نمی‌باشد. لذا مدارک موجود در کمپ حتی ناموفق مرد امکان دارد برای زوجه در دادگاه مفید باشد. همچنین اعتیاد سابق مرد با تصور اینکه پس از آن ترک کرده باشد هیچ اختیاری را به زوجه جهت طلاق نخواهد داد.

عدم پرداخت نفقه دلیلی برای طلاق است؟

بر اساس ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی در صورت امتناع شوهر از پرداخت نفقه و عدم امکان اجرای حکم محکمه و الزام به دادن نفقه، زوجه حق دارد جهت طلاق به دادگاه مراجعه نموده و قاضی شوهر وی را ملزم به طلاق می‌کند.

همچنین است در صورت عدم توان شوهر از پرداخت نفقه به موجب این ماده و بر اساس نظر وکیل پایه یک دادگستری چنانچه زن مطالبه نفقه به صورت حقوقی انجام دهد و حکم پرداخت نفقه صادر گردد و اجبار مرد ممکن نباشد در این شرایط قاضی با استناد به ماده قانونی ۱۱۲۹ و شرط ضمن عقد که در سند ازدواج قید گردیده است با در نظر گرفتن مدت عدم پرداخت نفقه و اجبار شوهر، نسبت به صدور حکم طلاق اقدام می‌کند.

دادخواست طلاق به دلیل اعتیاد

در دادخواست طلاق به خاطر اعتیاد مرد، زن خواهان و شوهر خوانده می‌باشد. زوجه می‌بایست دادخواست طلاق خویش را به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تسلیم نموده و بعد از آن دادخواست به دادگاه خانواده‌ای که نزدیک به محل سکونت مرد می‌باشد ارجاع می‌گردد.

خواندن این مقاله  اظهارنامه چیست؟ نقش و فواید اظهارنامه!

طلاق از شوهر معتاد

جهت ارائه دادخواست به دفاتر الکترونیک قضایی به مدارکی از جمله ادله و مدارکی که ثابت کند اعتیاد جهت ادامه زندگی مشترک مضر است، کپی مصدق عقدنامه، شناسنامه، معاینه پزشکی، شهادت شهود نیاز است.

مدت زمان طلاق از شوهر معتاد

در خصوص مدت زمانی که دادخواست زوجه منجر به جدایی گردد بین زمانی که وی قصد طلاق توافقی دارد با زمانی که تصمیم دارد به صورت یک طرفه برای طلاق اقدام نماید تفاوت وجود دارد.

در خصوص طلاق توافقی با شرایط فعلی حدود سه ماه و در خصوص طلاق یک طرفه مدت زمانی طولانی (احتمالا دوسال) به طول خواهد انجامید.

سخن پایانی

در صورتی که شوهر شروط درج گردیده در سند ازدواج به ویژه شرط شماره ۷ را امضاء کرده باشد، این امر برای زن راحت‌تر می‌باشد بدین گونه که در شرط مذکور بیان شده است:

«ابتلای زوج به هر گونه اعتیاد مضری که به تشخیص دادگاه بر اساس زندگی خانوادگی خلل آور و ادامه زندگی برای زوجه دشوار باشد.» اعتیاد شوهر به یکی از انواع مواد مخدر و یا اعتیاد او به مشروبات الکلی که در بنیان زندگی خانواده اختلال وارد می‌کند

و اجتناب یا عدم امکان لزوم او به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک جهت ترک اعتیاد نیاز بوده است چنانچه شوهر به تعهد خویش عمل نکند و یا بعد از ترک دوباره به استعمال موارد مذکور روی آورد، بنا به تقاضای زن، طلاق صورت خواهد گرفت.

سوالات متداول

اعتیاد شوهر تا چه حدی می‌تواند برای زن حق طلاق ایجاد کند؟

اعتیاد شوهر به یکی از انواع مخدر و یا ابتلاء به مصرف مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و این کار را ترک نکند یا در مدتی که پزشکی قانونی تعیین می‌کند نتوان وی را مجبور به ترک کرد، حق طلاق را به زن می‌دهد و به درخواست زوجه طلاق صورت می‌گیرد.

آیا اقرار شوهر به اعتیاد در گذشته میتواند زمینه‌ساز طلاق شود؟

خیر؛ صرف اقرار زوج به اعتیاد در گذشته، منجر به تحقق شرط طلاق از جانب زوجه نیست بلکه وجود اعتیاد مضر به زندگی خانوادگی شرط است.

آیا سیگار کشیدن شوهر نیز از عوامل طلاق به دلیل اعتیاد به حساب می‌آید؟

خیر؛ در تعریفی که از اعتیاد ارائه شده است، سیگار از عواملی نیست که باعث شود که طلاق صورت گیرد مگر اینکه در عقدنامه بین زوجین توافقاتی در این خصوص باشد.

7 دیدگاه در نوشته: “طلاق از شوهر معتاد چقدر طول میکشد؟

  1. واقعیت

    یه چیزی بدونید اعتیاد به شیشه و هرویین باعث میشه چهره فرد تابلو و خراب بشه و قاضی با دیدن فرد و حرکات او حکم طلاق میده اما اعتیاد به تریاک مخصوصا در این دوره زمانه کار هر کسی نیست تریاک کیلو هفتاد میلیون هر کسی پولش نداره بخره و ماهانه حداقل چهل میلیون هزینه تریاک میشه پس طرف حتما باید پولدار باشه و وضعیت مالی خوبی داشته باشه کسی که ماهی چهل میلیون پول تریاک میده شک نکن حداقل ماهی سی میلیون هزینه زندگی میده ! پس این چه اعتیاد مضری ؟

  2. واقعیت

    قانون میگه اعتیاد زیان آور نه هرگونه آدمی فردی تریاک مصرف می‌کنه و حشیش در بهترین نقطه شهر منزل داره ماشین چند میلیاردی داره و ماهانه بیش از صد میلیون درآمد داره دست بزن نداره ! زن می‌تونه بخاطر این مدل اعتیاد طلاق بگیره ؟ خیر موردی اینگونه بوده و زن بعد از مدت ها پادوی تیرش به سنگ خورده!!!!

  3. ناشناس

    واقعامردهاهرخطایی میکنن وچون قانون ب خاطرراحتی کارخودش براشون سخت نمگیره زنهابایدمثل یک مربی تربیتی مدام ب مردهاتوهین کنن و چون اکثرمردهای خطاکاربی شخصیتن پدرمادرهاشون بدون اینکه تربیتشون کنن باکلی خلاف ومشکلات پسرهای خطاکارشون میندازن گیرخانواده های بی گناه الهی سرمادرشوهرهاودختراشون بیادوقانون هم براشون سخت نمگیره الهی سرخودشون واقوامشون بیادهم قانون نماهاومردان خطاکار

  4. علی

    سلام و دورود خدمت زحمتکشان و مشاورانی که اساس وکالت و مشاورشان عدالت و حفظ زندگی دو طرف میباشد ن پول و دستمزد، بنده اعتیاد داشتم قبلا و الان در کنگره 60 تحت درمان هستم و با نامه و کارت کنگره 60 دارم دارو میخورم و تدجند ماه دیگه به طور کل درمان و دارو قطع میشود، خانم بنده رفته و الان برای برگشت از من تعهد میخاهد و حق طلاق در صورت مصرف مواد آیا خانم بندهمیتواند با این تعهد بدون اینکه من دیگر مصرف کنم و تحت درمانم الان درخاست طلاق هم داده و در جلسه اخر مشاوره هستیم ولی آشتی کرده و شروط لازمی که گذاشته خانه جدا با داشتن خانه ای که بالای سر خانه ی پدرم ساخته ام و حتی در این مدت که اعتیاد داشتم همه نیازهای زندگیم را برطرف میکردم پوشاک خوراک بیمه و ماشینم هم دارم و تفریح و شغل هم داشته ام و کوجکترین توهین و تلنگلی ب ایشان نزده ام و با تمام وجودم دوسش دارم، حال میخاهم بدانم ایا با دادن این تعهد ب صورت یک درصد همسرم اگر من تحت درمان باشمو مواد مصرف نکنم دیگه میتونه بازم حق طلاق را با امصای این تعهد از من بگیرد یا میتونید خواهشا راهنماییم کنید که چگونه به ایشان تعهد بدهم که یک درصد اگر بخاهد بدونه دلیل از من جدا شود نتواند یا زندگیم را با داشتن یک فرزند پسر 6 ساله خراب نکند، لطفا راهنمایی کنید که چکار کنم، مصرف دوباره ام هم بعد از 8 سال ارتباطهای خانم در صفحه های مجازی بود ولی الان ن من غیر از داروی کنگره چیزی مصرف میکنم و خودشون هم میدونند و ن ایشان رابطه ای دارد ولی ایا دادن تعهد به ایشان میتواند به زندگیم بدون اینکه مواد مصرف کنم لطمه ای وارد کند ممنون لطفا راهنمایی کنید؟؟؟

  5. ناشناس

    قانون اشکال داره و حق زن تامین نشده همانطوری که مرد حق دادن طلاق دارد بایستی زن نیز اختیار طلاق داشته باشد .مرد بدون دلیل می تواند طلاق بدهد ولی بدبخت زن با دلیل و مدرک و شاهد که به سختی میشه شاهد آورد اثبات کند بیچاره زن های مظلوم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *