بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > بهترین وکیل تضمینی مواد مخدر در اصفهان  > اخراج کارگر معتاد: آیا کارفرما میتواند کارگر معتاد را اخراج کند؟

اخراج کارگر معتاد: آیا کارفرما میتواند کارگر معتاد را اخراج کند؟

آیا کارفرما می‌تواند کارگر معتاد را اخراج کند

مدت زمان تخمینی مطالعه: 10 دقیقه

اخراج کارگر معتاد: بر اساس قانون کار، اخراج کارگر توسط کارفرما از شرایط و قوانین ویژه‌ای برخوردار است. قانون کار به‌منظور احقاق حقوق کارگر و کارفرما تصویب گردیده است. معیار رفتار در قانون کار حمایت از کارگر می‌باشد.

ولی جهت حمایت از حق کارفرما هم مقرراتی مشخص شده است. از جمله حمایت‌های قانون کار برای کارفرما این می‌باشد که به او اختیار داده است با ادله منطقی کارگر را اخراج کند.

آمار اعتیاد در فضای کارگری تفاوت چندانی با جامعه ندارد، به این معنی که در جمعیت عمومی کشور به شیوه خوداظهاری تعیین شده که تقریبا 5/5‌ درصد اشخاص به موادمخدر اعتیاد دارند. در میان کارگران نیز همین عدد به شیوه خوداظهاری است.

اما موقعی که اشخاص تست ادرار را نیز انجام می‌دهند گونه‌ای راستی‌آزمایی صورت می‌پذیرد و درمی‌یابیم که این عدد 14 الی 15‌درصد افزایش پیدا می‌کند. پس احتمالا نزدیک‌به 10‌درصد اشخاص اعتیاد خود را در سوالاتی که محققان انجام می‌دهند، اعلام نمی‌دارند.

اخراج کارگر معتاد: از طرفی دیگر، می‌بایست میان اعتیاد و مصرف موادمخدر نیز تفاوت قائل گردید. ارقامی که حاصل پیمایش‌های تحقیقاتی در کشور است، اکثرا مورد مصرف موادمخدر را عنوان می‌کند و اعتیاد مسئله پیچیده‌تری است و ملاک‌های تشخیص گسترده‌تری را می‌طلبد که نمی‌توان در سؤالات تحقیقاتی از تمامی اشخاص جامعه مربوطه پرسید.

حامد امیری وکیل خوب اصفهان در این مقاله قصد دارد در خصوص اینکه کارفرما می‌تواند کارگر معتاد را اخراج کند یا خیر صحبت کند. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید و با درج نظرات خود ما را خوشحال نمایید.

چرا کارفرمایان آزمایش اعتیاد را انجام می دهند؟

اخراج کارگر معتاد: سوء مصرف مواد و الکل امکان دارد موجب مخاطرات ایمنی و بهداشتی بسیاری گردد و نیز منجر به کاسته شدن بهره وری و وجدان اخلاقی گردد. همچنین ممکن است سبب افزایش مخارج درمان و بهداشت شخص همچنین ناتوانی‌های کوتاه مدت گردد.

علل عمده دیگری که کارفرما را مجبور به انجام تست اعتیاد می‌کند عبارتند از:

1. پیشگیری از مصرف موادمخدر و الکل توسط کارگر
2. جلوگیری از استخدام اشخاص معتاد
3. تشخیص سریع اعتیاد و ارجاع شخص جهت درمان
4. ایجاد محیط کار امن برای کارگران
5. مطابقت با مواد قانونی

با این تفاسیر کارفرما حق دارد از استخدام اشخاص معتاد خودداری نماید و یا در صورت عدم ترک خواستار اخراج ایشان گردد.

اخراج کارگر معتاد

چه موقع آزمایشات طب کار در مورد اعتیاد انجام می‌گیرد؟

آزمایش اعتیاد در زمان‌های گوناگونی صورت می‌پذیرد که متداول‌ترین آن‌ها عبارتند از:

معاینات بدو استخدام

جهت پیشگیری از استخدام اشخاص معتاد انجام می‌شود. در این شرایط متقاضی شغل راضی به انجام آزمایش می‌شود و در صورت مثبت شدن نتیجه کارفرما از اشتغال ایشان خودداری می‌نماید.

خواندن این مقاله  مطالبه مهریه 110 سکه چگونه است؟ مهریه بالای ۱۱۰ سکه

شک منطقی

در هنگامی که سرپرست یا مدیر کارخانه به رفتار یک کارگر شک کند و نشانه‌های اعتیاد به مواد مخدر را مشاهده کند، می‌تواند درخواست آزمایش برای او بدهد.

پس از حادثه

گاها پس از ایجاد خسارت‌های مالی یا جانی توسط شخص از او تست اعتیاد مخصوصا الکل گرفته می‌شود. در صورتی‌که وجود الکل یا ماده مخدر امکان دارد عامل ایجاد حادثه نباشد.

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

به‌طور تصادفی

این عمل به‌طور تصادفی و از پیش تعیین نشده صورت می‌گیرد.

معاینات دوره‌ای

گاها این آزمایش از طریق بعضی کارفرمایان به‌طور آزمایشات دوره‌ای مخصوصا سالانه انجام می‌شود. ولی در صورت مشخص بودن زمان انجام آزمایش کارگران امکان دارد پیش از انجام آزمایش به‌صورت موقت ترک کنند.

بازگشت به کار

گاهی مواقع کارگرانی که اعتیاد داشته‌اند و به‌منظور درمان ترک اعتیاد از شغل خویش غایب بوده‌اند پیش از بازگشت به کار مجدد آزمایش اعتیاد از ایشان گرفته خواهد شد.

دیگر موارد

گاها امکان دارد بعضی کارفرمایان جهت پیگیری شرایط یا بازتوانی به‌طور دوره ‌ای ی این کار را انجام دهند. گاهی اوقات نیز از میان افراد یک کارگاه یا نهاد فقط افراد مشکوک را جهت تست اعتیاد می‌فرستند.

تفاوت انواع شیوه‌های تست اعتیاد چیست؟

راه‌های متفاوتی به‌منظور انجام تست اعتیاد استفاده می‌شود که امکان دارد در بعضی موارد نوع به‌خصوصی از آن تقاضا گردد‌.

اما در حالت کلی ارزان‌ترین آن‌ها تست ادرار می‌باشد. معمولا جهت پی‌بردن به مصرف الکل از تست تنفس استفاده می‌شود.

  • • ادرار
  • • هوای تنفسی
  • • خون
  • • مو
  • • مایعات دهانی
  • • عرق

آیا کارفرما می‌تواند کارگر معتاد را اخراج کند؟

اخراج کارگر معتاد: اعتیاد به مواد مخدر از موارد قصور ماده 26 قانون اداره کار است و چنانچه کارگری به این معضل‌ اجتماعی مبتلا باشد، کارفرما می‌تواند پرونده را جهت رسیدگی به کمیته انضباطی ارجاع دهد.

در صورتی‌که کارگاه فاقد کمیته انضباطی باشد، تصمیم مراجع حل اختلاف موضوع فصل نهم قانون کار قاطع دعوا است.

لازم به ذکر است که از دیدگاه جامعه‌شناسی و روانکاوی اعتیاد جرم نیست بلکه یک بیماری است و کارفرما با این نگرش می‌تواند به کارگر این فرصت را بدهد که خود را از این پدیده خانمان سوز رها کند.

این راهکار تا حد زیادی نتیجه بخش بوده است و کارگر توانسته است با ترک این عادت ناپسندیده اجتماعی تولدی دوباره برای زندگی خود به‌وجود آورد.

در نهایت اگر کارگر از این فرصت و آزمایش نتوانست از اعتیاد رهایی یابد کارفرما می‌تواند طبق مقررات ماده 26 قانون اداره کار با کارگر قطع رابطه کاری نماید.

خواندن این مقاله  انواع مجازات حدی در قانون مجازات اسلامی چیست؟ مجازات حد چیست؟!

شرایط و قوانین اخراج کارگر

وکیل خوب اصفهان بیان می‌کند: بر اساس ماده 10 قانون کار، قرارداد کار دارای شرایط خاصی است. در قرارداد کار می‌بایست مشخصات دو طرف، نوع کار و فعالیت، مقدار حقوق، ساعت کار، تعطیلات و مرخصی، تاریخ عقد قرارداد کار، مدت قرارداد و مکان انجام کار تعیین گردد.

قرارداد کار می‌تواند موقت و دائمی باشد. در اکثر موارد کارفرما قرارداد کوتاه مدت چندماهه با کارگر تنظیم می‌کند. چنانچه کارفرما تصمیم به اخراج کارگر داشته باشد، می‌بایست دلایل منطقی براساس قانون کار وجود داشته باشد.

مطابق با ماده 165 قانون کار، چنانچه هیات حل اختلاف اداره کار، اخراج کارگر را غیرموجه تشخیص دهد، حکم بازگشت به کار کارگر را صادر می‌نماید.

کارفرما مکلف به پرداخت حق السعی مدتی که کارگر اخراج بوده می‌باشد. اگر علت اخراج موجه باشد، بر اساس ماده 27 قانون کار به کارگر اخراج شد.ه حق سنوات تعلق می‌گیرد.

در صورت غیرموجه بودن اخراج کارگر و بازگشت نگشتن به کار توسط کارگر، کارفرما می‌بایست به‌منظور هر سال خدمت در کارگاه 45 روز دستمزد و مزایای او را پرداخت کند.

اخراج کارگر در قانون کار

بر اساس ماده 27 قانون کار دلایل موجه اخراج کارگر ذکر شد.ه است. دلایل موجه اخراج کارگر به‌وسیله کارفرما به شرح زیر است:

اگر کارگر در اجرای کارهای محوله کوتاهی کند و پس از تذکر کتبی مقررات انضباطی را رعایت نکند. قصور و کوتاهی کارگر در اجرای کارهای محوله شامل شرح تکالیف کارگر بر اساس قرارداد کار تعیین شد.ه است. چنانچه کارگر مغایر با قرارداد رفتار کند، مقصر می‌باشد.

 اخراج کارگر

کارگاه‌‌ها و محیط‌های کاری از آیین نامه‌های انضباطی مخصوص با توجه به حوزه فعالیت خود برخوردار می‌باشند. کارگرانی که در این کارگاه‌ها فعالیت می‌کنند، می‌بایست موارد انضباطی آیین‌نامه را رعایت کنند. اگر که کارگران این موارد را رعایت نکنند، نخست به او تذکر کتبی داده می‌شود.

در صورت اخطار کتبی بعدی، کارفرما حق دارد کارگر را با وجود این دلیل موجه اخراج کند. در این شرایط با اعلام نظرموافق شورای کار، کارفرما مکلف به پرداخت مطالبات و دستمزد کارگر و سنوات او مطابق دستمزد آخرین ماه جهت هرسال سابقه کار در کارگاه می‌باشد. پس از آن قادر است قرارداد کار با کارگر را فسخ کند.

مرجع صالح رسیدگی به موجه بودن اخراج کارگر

آن‌طور که حامد امیری وکیل پایه یک دادگستری می‌گوید: مرجع رسیدگی کننده به علل موجه و غیر موجه اخراج کارگر از طریق کارفرما دربرگیرنده شورای عالی کار، هیات تشخیص اداره کار و هیات حل اختلاف اداره کار می‌باشد. چگونگی رسیدگی به علل اخراج در هر کدام ازاین مراجع شرح داده شد.ه است.

شورای کار:

در صورت بروز اختلاف احتمالی میان کارگر و کارفرما شورای کار تصمیم گیری خواهد کرد. در مرحله اول سعی بر این است که اختلاف در شورای کار برطرف گردد.

خواندن این مقاله  معوقه بانکی چیست ؟ معوقه یعنی چه ؟

چنانچه کارگر در اجرای کارهای محول شد.ه در کارگاه کوتاهی کند و کارگاه از شورای کار برخوردار باشد، اختلاف در این شورا عنوان می‌گردد.

با تراضی هیئت شورای کار، مطالبات معوق، دستمزد و سنوات کارگر پرداخت می‌گردد. اگر که در کارگاه شورای کار نباشد، برای حل اختلاف از انجمن صنفی نظرخواهی می‌شود.

هیات تشخیص اداره کار:

چنانچه اختلاف بین کارگر و کارفرما در شورای کار و انجمن صنفی برطرف نشود، پرونده به‌منظور رسیدگی به اعضای تشخیص اداره کار ارجاع داده می‌شود. هیات تشخیص علل موجه و غیرموجه را ارزیابی و چنانچه دلایل کارفرما موجه باشند قادر است کارگر را اخراج کند.

هیات حل اختلاف اداره کار:

پی از آنکه اختلاف میان کارگر و کارفرما در مراجع شورای کار و هیات تشخیص اداره کار بر طرف نشود، دو طرف می‌توانند در خصوص رای صادر گردیده از هیات تشخیص تقاضای تجدیدنظر کنند. در این مرحله پرونده اختلاف در هیات حل اختلاف اداره کار بررسی و حکم قطعی صادر می‌گردد.

جمع بندی

اعتیاد به مواد مخدر از موارد قصور ماده 26 قانون اداره کار است و چنانچه کارگری به این معضل‌ اجتماعی مبتلا باشد، کارفرما می‌تواند پرونده را جهت رسیدگی به کمیته انضباطی ارجاع دهد.

در صورتی‌که کارگاه فاقد کمیته انضباطی باشد، تصمیم مراجع حل اختلاف موضوع فصل نهم قانون کار قاطع دعوا است.

اگر کارگر از این فرصت و آزمایش نتوانست از اعتیاد رهایی یابد کارفرما می‌تواند طبق مقررات ماده 26 قانون اداره کار با کارگر قطع رابطه کاری نماید.

درصورتی که تمایل دارید با یک وکیل متخصص در زمینه قانون کار مشورت نمایید می‌توانید از طریق یکی از راه‌های ارتباطی مندرج در سایت، با حامد امیری وکیل خوب در اصفهان ارتباط برقرار کنید.

مشاوره با وکیل در خصوص اخراج از کار به دلیل اعتیاد:

دفتر وکالت حامد امیری وکیل باتجربه در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

پذیرش حضوری: شنبه تا سه شنبه از ساعت ۱۶:۳۰ لغایت ۲۰:۳۰

پذیرش غیر حضوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۱۳:۰۰ لغایت ۱۶:۰۰

مشاوره فوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۸:۳۰ لغایت ۲۳:۰۰

آدرس دفتر وکالت: اصفهان، خیابان سجاد، ابتدای خیابان قائم مقام فرهانی، مجتمع شیخ بهایی طبقه اول واحد ۱۱

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

2 نظرات

  • علی رضا قربانی از دزفول 09160686099
    12 شهریور, 1401 در 2:47 قبل از ظهر

    با تشکر از شما
    من حدود ۱۰ساله در کارگاهی مشغول کار هستم که سال ۹۶بدستورکارفرمابه آزمایشگاه طب کار رفتیم که بدلایلی از طرف کارفرما به کارگاه برگشتیم از طرفی که ما باوسایل شخصی خود به آزمایشگاه رفته بودیم دربرگشت حادثه ای برای من اتفاق افتاد که کمیسیون پزشکی ۵۵درصدازکارافتادگی شامل من شدحال۶سال گذشته متوجه شدم میتونست از بیمه مسئولیت دیه ی مراپرداخت کندولی این کار را انجام ندادحتی کار سبکتری بمن ندادتادیسک کمروگردن مبتلا شدم حال مرااخراج کرده خواهش میکنم مراراهنمایی کنید؟

پیام بگذارید