بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > طلاق یک طرفه چه مدت طول می‌کشد؟ طلاق یک طرفه از طرف زن

طلاق یک طرفه چه مدت طول می‌کشد؟ طلاق یک طرفه از طرف زن

طلاق یک طرفه چه مدت طول میکشد؟

آیا بعد از مرحله داوری قاضی حکم طلاق را صادر خواهد کرد

مهم ترین دلایل طلاق یک طرفه چیست؟ طلاق یک طرفه به دلیل کراهت زن از همسر خود یا بالعکس چه مدت طول میکشد؟

به موجب قوانین حاکم در نظام حقوقی ایران، طلاق به روش‌های گوناگونی امکان‌پذیر است. که در یک تقسیم‌بندی کلی می‌توان به طلاق از جانب زوج، طلاق از جانب زوجه و همچنین طلاق توافقی اشاره داشت.

که هر کدام از این روش‌ها دارای شرایط و ویژگی‌های مختص خود هستند. از جمله اصلی‌ترین ویژگی‌های طلاق توافقی این می‌باشد که در مقایسه با سایر انواع طلاق به سرعت انجام می‌گیرد. و به طور معمول به علت توافق زوجین از تشریفات کمتری در دادگاه برخوردار است.

شرایط داوری ضمن عقد اصلی

داوری در طلاق یک طرفه:

همین امر موجب می‌گردد که زن و مردی که تصمیم به طلاق دارند تمایل داشته باشند. فرایند طلاق را با توافق کردن با همسر خود پیگیری کنند. زیرا که به منظور طلاق از طرف یکی از زوجین در مقایسه با طلاق توافقی مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید. شما تحت عنوان زوج یا زوجه می‌بایست از قوانین مرتبط با طلاق از اطلاعات نسبی برخوردار باشید. چرا که طلاق‌ها همکاره به روش توافقی صورت نمی‌گیرد. و بعضا یکی از زوجین مجبور است که به روش یک طرفه نسبت به طلاق اقدام کند.

عمدتا دلیل این نوع طلاق آن است که زوج و زوجه جهت طلاق با یکدیگر به توافق نرسیده‌اند. حامد امیری وکیل خوب طلاق یک طرفه در اصفهان در ادامه این مطلب مدت زمان طلاق یک طرفه صحبت می‌کند. اگر این سوال برای شما هم به وجود آمده حتما تا پایان با ما همراه باشید.

طلاق یک طرفه چیست؟

در حقیقت طلاق یک طرفه، مغایر با طلاق توافقی بوده. که در آن زوج و زوجه با رضایت و توافق دو طرفه در خصوص امور مالی و غیر مالی از یکدیگر طلاق می‌گیرند. لیکن این توافق و تراضی از سوی زوج و زوجه همیشگی نبوده و بعضا زن و شوهر در رابطه با موضوعاتی همچون مهریه. حضانت فرزند یا فرزندان و نفقه با یکدیگر به مشکل بر می‌خورند. و این مسئله جدایی را سخت خواهد کرد.

در واقع در طلاق یک طرفه یکی از زوجین یا زن یا مرد تصمیم به جدایی دارد. به همین خاطر مجبور می‌شود که بدون موافقت و حضور همسر خود تقاضای طلاق را همراه با مستندات و ادله به دادگاه تسلیم نماید. بعد از آن قاضی دادگاه خانواده این ادله و مستندات را مورد بررسی قرار داده و در صورتی که آنها را محکمه پسند بداند. نسبت به صدور حکم طلاق اقدام می‌کند.

ممکن است دیده یا شنیده باشید که یکی از زوجین بعضا به طلاق رضایت نمی‌دهد و تصمیم دارد زندگی مشترکش را ادامه دهد. بر همین اساس آن شخصی که خواهان طلاق می‌باشد ملزم است که شخصا به منظور طلاق اقدام کند. البته لازم به ذکر است که این قسم طلاق دارای پیچیدگی‌های زیادی است. در ادامه در خصوص شرایط طلاق یک طرفه توضیحاتی خواهیم داد.

خواندن این مقاله  حق عمری چیست و چه تفاوتی با حق رقبی دارد؟ صلح رقبی چیست؟

طلاق یک طرفه از طرف زوجه

در کشور ایران قانون از فقه اسلامی برگرفته شده است و به موجب شرع، حق طلاق با شوهر است. جز آنکه یک زن در موقع ازدواج یا پس از ازدواج از شوهر خویش وکالت در طلاق را دریافت نماید. که در این شرایط کار برای زن خیلی راحت‌تر خواهد بود. چرا که بعد از اخذ این وکالت طلاق زوجه نیز مثل شوهرش حق طلاق خواهد داشت.

لیکن چنانچه زوجه در زندگی مشترک خود تحت فشار باشد و از حق طلاق نیز برخوردار نباشد حق دارد به روش یک طرفه طلاق بگیرد؟ در حالی که شرع و قانون حق طلاق را برای مرد قرار داده است.

لیکن زوجه هم در پاره‌ای از شرایط این امکان را دارد. که برای طلاق به تنهایی اقدام نموده و ادله خود را به منظور طلاق به دادگاه تقدیم کند. امکان دارد شوهر یک زنی به وی خیانت کند، رفتارهای ناپسندی داشته باشد و یا حتی توان باروی نداشته باشد. بنابراین زن این حق را داشته که از همسر خود به جهت زندگی بهتر طلاق بگیرد.

مهم ترین دلایل طلاق یک طرفه زنان

از جمله مهم‌ترین عللی که یک زن قادر است با استناد به آنها به منظور طلاق اقدام نماید عبارت است از:

  •  شوهر توان باروری نداشته باشد.
  •  نفقه زوجه را پرداخت نکند.
  •  شوهر مبتلا به بیماری باشد که واگیردار بوده و یا بیماری روانی که به همسر خود آسیب رساند.
  •  نداشتن تفاهم و توافق با هم و یا اینکه شوهر منزل را ترک کند.
  •  شوهر رابطه نامشروع با زنان دیگری داشته باشد یا بدون اذن همسر خود با زوجه دیگری ازدواج کند.
  •  مرد به هلت ارتکاب جرمی به حبس بیشتر ۵ سال محکوم گردد و یا جرمی مرتکب گردد. که به شان و شخصیت همسر خود لطمه‌ای وارد کند.
  • شوهر دارای سوءرفتار باشد اعم از ضرب و جرح یا فحاشی. به طور مثال دائم به همسرش توهین کند.
  •  شوهر قادر به تهیه مسکن برای زندگی مشترک نباشد.
  •  شوهر به همسر خود خیانت کند و این امر در دادگاه اثبات گردد.
  •  زوجه از شوهر خود متنفر باشد و دیگر قادر به زندگی با وی زیر یک سقف نباشد.
  •  ترک کردن زن. مانند شوهری که زن و فرزند خود را ترک می‌کند و به خارج از کشور می‌رود.
  •  شوهر با زوجه مدتی رابطه جنسی برقرار نکند.
  •  شوهر دارای عیب‌هایی باشد که در رابطه زناشویی ایشان اثرگذار باشد. همچون ناتوانی در برقراری رابطه جنسی.
  •  شوهر از زوجه توقعات جنسی نامتعارف و بیمارگونه‌ای داشته باشد.
  •  بنابه هر علتی شوهر به مدت طولانی از زوجه دور بماند.
  •  شوهر معتاد به مشروبات الکی یا مواد مخدر باشد.
خواندن این مقاله  بهترین وکیل شهرستان در اصفهان: تاثیر تخصص و تجربه در پیروزی

شرایط طلاق یک طرفه از طرف زن:

تمامی موارد ذکر شده، دلایلی هستند که ادامه زندگی مشترک را برای یک زن بسیار دشوار می‌سازد. زنی که شوهرش معتاد است و یا با زنان مختلفی رابطه برقرار می‌کند، حق دارد شخصا جهت طلاق اقدام کند.

حتی در صورتی که شوهرش نسبت به طلاق رضایت نداشته باشد. زیرا قانون این اجازه را به زوجه می‌دهد که هنگامی که زندگی برایش دشوار شد. یا دچار عسر و حرج شد، از شوهرش طلاق بگیرد، حتی چنانچه وکالت در طلاق نداشته باشد.

در مقاله قبل درباره شرایط و قوانین طلاق به درخواست زن و این که چقدر طول میکشد صحبت کردیم

طلاق یک طرفه از طرف زوج

به گفته وکیل طلاق اصفهان عده‌ای از مردم تصور غلطی در رابطه با طلاق دارند. اینکه شوهر قادر است همسر خود را بدون هیچ دلیل خاصی طلاق بدهد. ممکن است در گذشته مردان قادر به طلاق همسرشان بدون هیچ دلیل خاصی بودند، لیکن در حال حاضر چنین نیست.

ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی در این خصوص بیان می‌دارد که شوهر حق دارد. با در نظر گرفتن شرایطی که قانون پیش بینی نمودخ است همسر خود را طلاق دهد. لذا شوهر با انجام یکسری مراحل قادر به طلاق همسر خود خواهد بود که در ادامه به این مراحل خواهیم پرداخت.

شرایط فسخ صیغه موقت از طرف زن چگونه است؟

طلاق یک طرفه چه مدت طول می‌کشد؟

  • دادخواست صدور گواهی عدم سازش: نخستین مرحله به منظور طلاق یک طرفه از طرف شوهر این می‌باشد. که به دفتر خدمات قضایی مراجعه کند و دادخواست صدور گواهی عدم سازش را تنظیم و به دادگاه خانواده تقدیم نماید.
  • ارجاع به داوری: دادگاه زن و مرد را به داوری فرستاده و ایشان مکلف هستند. که یک فرد متاهل که واجد شرایط بوده را تحت عنوان داور معرفی نمایند. این شخص می‌تواند از خویشان آنها باشد.
  • پرداخت حق و حقوق مالی زوجه: چنانچه طلاق به شکل یک طرفه از طرف زوج باشد. وی مکلف است که حق و حقوق مالی زوجه را اعم از نفقه، مهریه، اجرت المثل و… پرداخت کند.
  • دریافت گواهی عدم سازش از دادگاه: موقعی که دادگاه تشخیص دهد امکان ادامه زندگی مشترک میان زوج و زوجه وجود ندارد. گواهی عدم امکان سازش را برای ایشان صادر خواهد کرد.
  • مراجعه به دفاتر ازدواج و طلاق: در مرحله پایانی زوج و زوجه می‌بایست. همراه با گواهی عدم سازش به دفتر ازدواج و طلاق مراجعه نموده تا صیغه طلاق برای ایشان جاری گردد.
خواندن این مقاله  وثیقه برای مرخصی زندانی چه شرایطی دارد؟ وثیقه برای زندانی چک برگشتی؟!

نکته: در صورتی که زوجین قادر به یافتن داوری واجد شرایط در بین نزدیکان خود نبودند. خواهند توانست از بین دیگر آشنایان خود که واجد شرایط هستند. داور خود را انتخاب کنند. چنانچه به طور کلی زوج و زوجه هیچ داوری انتخاب نکنند، دادگاه برای ایشان داور انتخاب خواهد کرد. گذراندن کلیه این مراحل موجب می‌گردد که مراحل طلاق یک طرفه نسبت به طلاق توافقی طولانی‌تر گردد. و بسته به شعبه دادگاه طلاق امکان دارد تا چندین ماه به طول انجامد و حتی گاها تا یک سال هم طول خواهد کشید.

سخن آخر

بعضا در زندگی مشترک شرایطی ایجاد می‌شود. که یکی از زن و مرد مجبور می‌شود به صورت یک طرفه و بدون رضایت همسر خود برای طلاق اقدام نماید.

در حقیقت این نوع طلاق هم از جانب زن صورت می‌گیرد و هم از طرف مرد. مانند زمانی که شوهر یک زنی معتاد یا فحاش باشد و یا توانایی باروری نداشته باشد، می‌تواند از همسر خود طلاق بگیرد.

این موارد برای شوهری که تصمیم دارد همسر خود را طلاق بدهد نیز مشابه است. مانند زنی که مبتلا به بیماری روانی یا مقاربتی است و یا معتاد به الکل یا مواد مخدر می‌باشد. در کلیه این موارد هر کدام از زوجین قادرند بدون موافقت همسر خود نسبت به طلاق اقدام کنند.

مشاوره قبل از طلاق یک طرفه با وکیل در اصفهان:

دفتر وکالت حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

پذیرش حضوری: شنبه تا سه شنبه از ساعت ۱۶:۳۰ لغایت ۲۰:۳۰

پذیرش غیر حضوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۱۳:۰۰ لغایت ۱۶:۰۰

مشاوره فوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۸:۳۰ لغایت ۲۳:۰۰

آدرس دفتر وکالت: اصفهان، خیابان سجاد، ابتدای خیابان قائم مقام فرهانی، مجتمع شیخ بهایی طبقه اول واحد ۱۱

سوالات متداول

آیا زوجه می‌تواند جهت طلاق به همسر خود در این خصوص وکالت دهد؟

خیر، وی قادر است جهت انجام امور طلاق تنها به وکیل وکالت دهد.

مرد تا چه موقعی نفقه ندهد، زن حق دارد اقدام به طلاق کند؟

چنانچه مرد به مدت ۶ ماه نفقه زن را پرداخت نکند، حق دارد با عنوان عسر و حرج درخواست طلاق کند.

شرایط طلاق از طرف مرد چیست؟

مردی که تصمیم دارد همسر خود را طلاق دهد بایستی کلیه حق و حقوق مالی زن را پرداخت کند.
مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

4 نظرات

  • حقگو
    6 آبان, 1401 در 6:59 بعد از ظهر

    ممنون بابت راهنمایی شما .

  • حقگو
    3 آبان, 1401 در 3:45 بعد از ظهر

    باسلام. همسر بنده دچار بیمار روانی و دوقطبی و بدبینی و رفتارهای نامتعارف است و در ابتدا با فریب و تدلیس این مسائل را از من مخفی نمود و بنده بعد از عقد متوجه رفتارهای بد ایشان گردیدم . اما باتوجه به تعهد و گذشت و مهریه بالایی که خانواده او با جلب اعتماد و سواستفاده از حسن نیت بنده نوشتند به او فرصت زندگی دادم اما او بدون دلیل هربار زندگی خانوادگی را ترک میکند و حسن معاشرت اخلاقی ندارد . حالا سوال بنده اینست برای طلاق دادن او ابتدا باید حکم عدم تمکین بگیرم یا با تقاضای اعسار میتوان از ابتدا برای طلاق اقدام کرد با تشکر .

پیام بگذارید