بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > بهترین وکیل تخصصی چک در اصفهان  > وثیقه برای مرخصی زندانی چه شرایطی دارد؟ وثیقه برای زندانی چک برگشتی؟!

وثیقه برای مرخصی زندانی چه شرایطی دارد؟ وثیقه برای زندانی چک برگشتی؟!

وثیقه برای مرخصی زندانی

عواقب گذاشتن فیش حقوقی برای مرخصی زندانی

وثیقه برای مرخصی زندانی: به صورت کلی قرار های تامین کیفری یک قرار محدود کننده آزادی به حساب می‌‌آیند. و ابزاری به منظور تضمین حضور متهم در مراحل متعدد تحقیقات اولیه محاکمه و اجرای حکم می‌باشند که از جمله این قرارها قرار وثیقه می‌باشد.

وثیقه در لغت یعنی استوار و آن چیزی است که ممکن است سبب اعتماد و محکم کاری گردد. کلمه وثیقه در دادگاه و موضوعات کیفری هم به وفور شنیده می‌شوند. در حقیقت وثیقه به عنوان یک ضمانت‌نامه به منظور گرو گذاشتن در این موارد مورد استفاده واقع می‌‌گردد.

در رسیدگی کیفری چنانچه به هر علتی مقام قضایی تشخیص دهد که قرار صادر حضور متهم را در اوقات ضرورت تضمین نمی‌‌کند. و یا متهم حق ندارد کفیل معرفی نماید تنها راهی که ممکن است. با بهره‌گیری از آن از بازداشت متهم جلوگیری به عمل آورد صدور قرار وثیقه می‌باشد.

تا هر هنگام که نیاز به حضور متهم در مراجع قضایی باشد و احضار گردد در مراجع مذکور حضور پیدا کند و در دسترس باشد. از طرفی دیگر اکثر قرار‌های تامین کیفری اعم از قرار وثیقه جنبه مالی نیز دارند. از این رو می‌توانند تحت عنوان ابزاری جهت پرداخت خسارت بزه دیده هم به حساب ‌آیند.

حال امکان دارد برای محکومین به تحمل زندان این سوال پیش آید که تحت چه شرایطی قادر خواهند بود. جهت آزادی موقتشان از زندان تقاضای صدور قرار وثیقه از دادگاه را داشته باشند؟

حامد امیری وکیل کیفری در اصفهان در این مقاله قصد دارد. ضمن تعریف مختصری از وثیقه، به بیان این موضوع نیز بپردازد. که . با ما همراه باشید.

شرایط وثیقه جهت مرخصی زندانی

همانطور که بیان شد قرار وثیقه از جمله قرار‌های تامین کیفری می‌باشد تا از بازداشت متهم به کمک آن جلوگیری به عمل آید. دادستان، قاضی، بازپرس و… در زمان وقوع جرم قادرند قرار وثیقه را صادر نماید.

تا فرصتی جهت بررسی کامل پرونده را در عوض بازداشت یا زندانی کردن شخص داشته باشد. اين نوع قرار در مقایسه با قرارهای ديگر سنگین‌تر است. زیرا در هيچ کدام از قرار‌های تامین کیفری «مالی» در اختيار دادسرا قرار نمی‌‌گيرد. ولی در قرار وثيقه الزاما در موقع صدور قرار قبولی می‌بایست عين مال يا سند مالكيت آن در اختيار دادسرا قرار بگيرد.

خواندن این مقاله  اسقاط کافه خیارات چیست؟ تاثیر اسقاط کافه خیارات در قراردادها

بر همین اساس قرار وثيقه امن‌‌ترين قرار در بین انواع قرارهای موجود در قانون آئين دادرسی كيفری محسوب می‌گردد. در حقیقت این آزادی مشروط یا در شرایطی که متهم در زندان باشد. و به کمک آن مرخصی اخذ نماید، این آزادی موقت به نحوی می‌باشد. که شخص در مراحل گوناگون رسیدگی هر موقع که به وی نیاز شد. می‌بایست در مراجع قضایی حضور یابد و در دسترس باشد.

شرایط وثیقه به منظور مرخصی زندانی از زندان عبارتند از :

  • 1- وثیقه زندانی جهت مرخصی یا آزادی موقت امکان دارد وجه نقد، ضمانت نامه بانکی، مال منقول یا مال غیر منقول باشد. لازم به ذکر است که از بین این موارد در عمل اغلب مال غیر منقول از طرف مقام قضایی مورد قبول واقع می‌شود.
  • 2- تعيين ميزان مبلغ قرار وثيقه جهت مرخصی زندانی یا آزادی موقت بر ذمه مرجع قضايی می‌باشد كه قرار وثيقه را صادر می‌کند. اصولا اين مبلغ بر اساس نوع جرم ارتكابی به دست زندانی و شدت. و ضعف آن و نیز بر حسب مقدار خسارت و شرايط موجود و وضعيت طرفين پرونده مشخص می‌شود.
  • 3- زندانی می‌بایست برابر با مبلغ مزبور که دادگاه تحت عنوان وثیقه مشخص کرده است. پول نقد يا ضمانت نامه بانكی يا مال منقول يا غير منقول معرفی نماید.
  • 4- در صورت عدم حضور زندانی در موعد مقرر بعد از اتمام مرخصی در زندان مسئولیت با شخص وثيقه ‌گذار خواهد بود که امکان دارد. خود زندانی باشد که در این حالت مال فورا ضبط خواهد گردید.
  • 5- در شرایطی كه شخص وثيقه ‌گذار شخص ثالث باشد. به وثيقه ‌گذار هشدار داده می‌‌شود كه در تاریخ انقضای مرخصی وی را تسليم زندان كند. در صورت عجز وثيقه ‌گذار از حاضر کردن زندانی نزد. مقام قضايی یا زندان بدون دلیل منطقی، به مدت ۲۰ روز به دستور مقام قضايی وثيقه توقیف خواهد شد.
  • 6- در برخی مواقع ارزش مال مورد وثيقه امکان دارد. بيش از مبلغ مقرر در قرار وثيقه باشد كه در اين شرایط مبلغ مازاد بر وجه مشخص در قرار وثيقه بعد. از كسر مخارج ضروری مربوط به اجرای دستور به وثيقه ‏گذار مسترد خواهد شد.
خواندن این مقاله  ابلاغیه قضایی چیست؟ ابلاغیه دادگاه چیست؟ وکیل حامد امیری

مراحل وثیقه به منظور مرخصی از زندان

وثیقه برای زندانی بدهکار: مراحل وثیقه برای محکوم به زندان یا مرخصی از زندان از جمله موضوعاتی می‌باشد. که متهم یا زندانی و خانواده ایشان در موقع صدور قرار کیفری وثیقه از سوی دادگاه با آن روبه‌رو خواهند شد.

وثیقه برای مرخصی زندانی

از این رو بهتر است این اشخاص از مراحل وثیقه گذاشتن در دادگاه یا دادسرا مطلع باشند تا در کم‌ترین زمان ممکن بتوانند وثیقه آزادی موقت زندانی یا متهم را به مرجع قضایی تسلیم نمایند.

فرايند و مراحل صدور قرار وثيقه در مراجع قضايی به منظور مرخصی از زندان یا آزادی موقت به بیان بهترین وکیل کیفری در اصفهان در دو مرحله انجام می‌شود:

  • در مرحله نخست مقام قضايی به درخواست زندانی جهت مرخصی یا آزادی موقت قرار وثيقه را صادر می‌نماید سپس اين قرار به زندانی ابلاغ می‌گردد.
  • در مرحله بعد در صورتی که زندانی وثيقه‌‌ای جهت آزادی خود دارد باید معرفی کند تا اقدامات لازم صورت پذيرد. در این مورد در صورتی که شخص زندانی وثیقه نداشته باشد قادر است از سند اجاره‌ای هم استفاده نماید.

مدارک لازم برای مرخصی زندانی

  • در صورت معرفي وثيقه از طرف شخص زندانی يا هر شخص ثالثی در صورتی که وثيقه وجه نقد باشد می‌بایست در حساب سپرده دادگستری توديع گردد.
  • در صورتی که وثیقه مال منقول باشد می‌بایست به صورت مناسب توقيف شود.
  • در صورتی که وثیقه مال غيرمنقول باشد، لازم است که سند آن مال از طرف اداره ثبت اسناد و املاك بازداشت گردد.
  • در مورد مال منقول و غيرمنقول مقام قضايی از كارشناس به منظور ارزيابی مال معرفی شده کمک می‌گیرد تا آن را قیمت گذاری نماید و در شرایطی وثیقه معرفی شده را قبول می‌کند كه ارزش مال معرفی گردیده به دادگاه از طرف زندانی یا شخص ثالث به اندازه مبلغ وثيقه يا بيشتر از آن باشد.
  • به نظر می‌رسد موقعی که كارشناس يا اداره ثبت اسناد اعلام نمایند ملك یا مال معرفی شده تحت عنوان وثیقه ارزش کافی را ندارد، جای اعتراض برای زندانی خواهان مرخصی وجود ندارد.

شرایط گذاشتن فیش حقوقی برای زندانی

امکان دارد پروسه بازداشت سند يا توقيف مال يا بررسی مال معرفی شده تحت عنوان وثیقه چندین روز طول بکشد كه در اين مدت عمدتا تا موقع بازداشت سند يا توقيف مال، زندانی در حبس خواهد بود.

خواندن این مقاله  سند تک برگ چیست؟ سند تک برگ بدون ریشه چیست؟ ارزش سند تک برگ

در هر شرایط بعد از نسلیم وثيقه و برخورداری از شرايط قانونی که بیان شد مقام قضايی قرار پذیرش وثيقه را صادر می‌نماید، در اين حالت زندانی می‌بایست آزاد گردد.

سخن پایانی

ایا متهم میتواند برای خودش وثیقه بگذارد؟! به صورت کلی قرار های تامین کیفری یک قرار محدود کننده آزادی به حساب می‌‌آیند و ابزاری به منظور تضمین حضور متهم در مراحل متعدد تحقیقات اولیه محاکمه و اجرای حکم می‌باشند که از جمله این قرارها قرار وثیقه می‌باشد.

وثیقه در لغت یعنی استوار و آن چیزی است که ممکن است سبب اعتماد و محکم کاری گردد. در حقیقت وثیقه به عنوان یک ضمانت‌نامه به منظور گرو گذاشتن در این موارد مورد استفاده واقع می‌‌گردد.

در حقیقت این آزادی مشروط یا در شرایطی که متهم در زندان باشد و به کمک آن مرخصی اخذ نماید، این آزادی موقت به نحوی می‌باشد که شخص در مراحل گوناگون رسیدگی هر موقع که به وی نیاز شد می‌بایست در مراجع قضایی حضور یابد و در دسترس باشد.

سوالات متداول وثیقه برای زندانی

آیا زندانی این امکان را دارد که به منظور آزادی موقت و یا مرخصی از زندان، تقاضای صدور قرار وثیقه کند؟

بله حتی زندانی که در زندان به سر می برد می‌تواند. در صورت پذیرش این درخواست توسط قاضی با تودیع مبلغ در نظر گرفته شده موقتا مرخصی بگیرد.

آیا وثیقه برای مرخصی از زندان تنها باید زمین و ملک باشد؟

وثیقه زندانی به منظور مرخصی یا آزادی موقت امکان دارد پول نقد، ضمانت نامه بانکی، مال منقول یا غیر منقول باشد. توجه به این نکته ضرورت دارد که از میان این موارد در عمل بیشتر مال غیر منقول از جانب مقام قضایی مورد پذیرش قرار می‌ گیرد.

آیا خود زندانی قادر است برای مرخصی وثیقه بگذارد یا حتما باید این کار از طریق شخص ثالث انجام گردد؟

هم خود زندانی هم شخص ثالث قادرند به منظور مرخصی و آزادی زندانی از زندان مبلغ یا وثیقه تعیین شده از سوی مرجع قضایی را در صندوق دادگستری تودیع نماید که در متن مقاله توضیح داده شده است.
مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

با عرض پوزش، فرم نظر در این زمان بسته شده است.