وکیل حقوقی در اصفهان: مشاوره با وکیل حامد امیری > مقالات حقوقی  > حق طلاق زن چیست؟ نکات حقوقی و وکالت تام الاختیار به همسر

حق طلاق زن چیست؟ نکات حقوقی و وکالت تام الاختیار به همسر

حق طلاق و نکات مربوط به ان

شاید شما بارها کلمه حق طلاق را شنیده باشید . آیا اطلاع دارید “حق طلاق” چیست و به چه صورت است؟

همان گونه که می دانید مطابق با ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی ، حق طلاق به دست مرد است ولی مرد می تواند اجرا کردن حق خود در طلاق را به هر شخص دیگری  و یا حتی همسرش وکالت بدهد.

يكی از مزیت هایی كه اکثر خانم ها در زندگی زناشويی داشتن آن برایشان دارای اهمیت بوده و برایش  تلاش می کنند حق طلاق می باشد بدلیل اینکه در صورت اختلاف زن به سختی میتواند طلاق خود را بگیرد.

وکالت در طلاق یا حق طلاق

وکالت در طلاق یا حق طلاق به دو شکل است .صورت اول این که به صورت شرط ضمن عقد در سند ازدواج نوشته می شود. شکل دوم این که زوج (مرد) به یکی از دفاتر اسناد رسمی رجوع کرده و وکالت در طلاق را به همسر خود یا دیگری می دهد. هنگامی که زوج خارج از کشور باشد می تواند به سفارت یا کنسولگری ایران مراجعه کند و حق طلاق را به هر کس که مایل باشد واگذار کند.

اما اغلب مرد به همسرش وکالت در طلاق می دهد ولی همانگونه که گفته شد زوج می تواند وکالت در طلاق را به هر کسی که بخواهد حتی پدر یا دوستش اعطا کند.

در اینکه حق طلاق چیست حدود اختیارات  اهمیت دارد . برای مثال مرد می تواند از سردفتر بخواهد که در وکالت قید کند طلاق در برابر بخشیدن تمام مهریه باشد و یا اینکه می تواند وکالت در طلاق را با بخشش هر مقدار از مهریه یا غیر آن قرار دهد.

بنابراین درباره این پرسش که آیا امکان گرفتن مهریه با وکالت در طلاق وجود دارد؟ باید بیان نمود که بسته به حدود اختیارات وکیل در وکالت در طلاق می باشد.

اگر در ضمن عقد نکاح (سند ازدواج) وکالت در طلاق داده شده باشد غیر قابل عزل از طرف مرد می باشد و اگر دادن حق طلاق در دفترخانه باشد می تواند صورت بلا عزل و یا قابل عزل و یا مدت دار باشد که همه این ها  بستگی به مرد دارد که چه نوع وکالت در طلاقی بخواهد واگذار کند .

آیا زن با داشتن حق طلاق میتواند طلاق بگیرد:

اگر زنی حق طلاق از همسرش گرفته باشد بدون اینکه نیاز به حضور شوهر در تمامی مراحل داشته باشد  بوسیله  وکیل دادگستری می تواند با طلاق توافقی ، به آسانی طلاق بگیرد. برای اطلاع بیشتر در خصوص مراحل طلاق  با مراجعه به موسسه حقوقی حامد امیری در اصفهان ، با کادری مجرب و وکیلی توانا در همه ی زمینه های حقوقی ، کیفری ، طلاق ، مهریه ، نفقه ، کودک آزاری ، حضانت فرزند و… میتوانید با مشاوره در موسسه حقوقی حامد امیری به آسانی پرونده حقوقی خود را پیش ببرید.

سوال دیگری که در زمینه حق طلاق وجود دارد این است که آیا عکس آنچه که در بالا بیان شد زن هم می تواند وکالت را به شوهر خود بدهد؟

در این خصوص مشکل حقوقی و قضایی وجود ندارد و زن می تواند با مراجعه کردن به یکی از دفاتر اسناد رسمی به شوهر وکالت برای گرفتن وکیل برای مطلقه نمودن خود از قید زوجیت با وکالت بخشش تمام یا جزیی از مهریه را بدهد.

هرچند این وکالت کمتر دیده می شود اما مانع قانونی وجود ندارد ولی مشکل این وکالت نامه ها که زوج ، وکیل زوجه می شود آزمایش بارداری یا بکارت است که باز هم نیازمند حضور زوجه برای آزمایش بارداری و یا تست بکارت می باشد.

با اینکه در عقدنامه های تنظيمی در دفاتر ثبت ازدواج و طلاق ، 12 شرط به نفع خانم ها قرارداده شده  تا در صورت محقق شدن هر یک از شروط ، زوجه بتواند محقق شدن آن شرط را براي دادگاه ثابت کرده و خود را مطلقه سازد ، اما از نظر بسياری از خانم ها اين شروط كافی نمی باشد و بسياری از مشكلات و روابط سوء بین زن و شوهر در قالب هيچ یک از اين 12 شرط قرار نمی گیرد. بنابراین بانوان ادعا دارند بايد همانند مرد ها اختيار تام برای طلاق داشته باشند.

حق طلاق و نکات مربوط به ان

حق وکالت در طلاق

مراحل طلاق با داشتن حق طلاق

اعطا نمودن حق طلاق از طرف مرد به زن به شکل يك سند تك برگي تحت عنوان وكالت نامه می باشد كه در دفاتر اسناد رسمی و نه دفاتر ازدواج و طلاق تنظيم می شود.

اشتباها برخي از زوجين برای دادن حق طلاق به دفترخانه ای كه ازدواج آن ها را ثبت کرده  مراجعه می كنند. در صورتی که بايد به يكی از دفاتر اسناد رسمی برای تنظيم اين وكالت نامه رجوع نمايند. محتوای وكالت نامه يا همان حق طلاق بیانگراين امر است كه زوج به زوجه وكالت تام الاختيار می دهد كه هر زمان اراده کند حتی بدون داشتن هیچ بهانه ای، بتواند خود را مطلقه کند.

تنها در صورتی كه مرد حق طلاق را از همان ابتدای عقد يا در زمان  جاري شدن صيغه نکاح به زن انتقال مي دهد، اين حق در دفتر ثبت ازدواجي كه سند عقدنامه را صادر می كند ثبت شده و در قسمت انتهايی عقد نامه در صفحه توضيحات نوشته می شود.

حق وکالت در طلاق چیست

در دیگر مواردي كه زوج بعد از عقد ، قصد دادن حق طلاق به همسرش را دارد بايد به يكی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه نمايند. به بیانی دیگر مرجع صدور حق طلاق پس از عقد ، دفاتر اسناد رسمی می باشد.

حال پرسشی که اینجا مطرح می شود اين است كه پس از صدور سند وكالت نامه حاوي حق طلاق براي زن ، اين حق چگونه اعمال می شود وزن چگونه مي تواند طلاق بگيرد؟ آيا می تواند با در دست داشتن وكالتنامه حق طلاق به يكی از دفاتر ثبت ازدواج و طلاق برود و طلاقنامه دريافت كند؟ خیر.

مطابق قانون حمايت خانواده بدون حكم دادگاه هيچ دفتری حق ثبت طلاق را نداشته ، حتي اگر مرد به زن براي طلاق ، وكالت تام الاختيار داده باشد. از این رو زن بايد برای اعمال نمودن حق طلاق خود به نزديك ترين دادگاه خانواده محل اقامت خود مراجعه کرده و گواهی عدم امكان سازش ، دريافت کند.

حق طلاق برای زن خوب است یا بد:

مساله ای كه وجود دارد اين است كه حضور داشتن هر دو نفر (زوج و زوجه)  براي صدور گواهي عدم امكان سازش لازم و ضروري است.

زیرا  گواهی عدم امكان سازش كه در واقع همان طلاق توافقي رایج است نيازمند توافق هر دوطرف زن و شوهر است. اين در صورتی است كه در اکثر مواقع زن از شوهر حق طلاق را می گيرد تا بتواند بدون حضور شوهرش بتواند طلاق خود را بگیرد.

در این موارد خانم هايی که حق طلاق دارند وقتی با ايراد گرفتن كارمندان دادگاه مبنی بر الزام حضور شوهر روبرو می شوند سريعا بیان می دارند كه حق طلاق دارند و يا وكالت تام در طلاق گرفته اند. ولی تنها داشتن حق طلاق مشكل آنها را برطرف نمی كند.

همان طور که اشاره شد زوجه با داشتن وکالت رسمی طلاق از همسرش با اختیار وکیل و جایگزینی وکیل در مقام شوهر می تواند از طریق طرح دعوی طلاق توافقی اقدام نماید پس وکالت طلاق به تنهایی و بدون اخذ وکیل راهگشا نخواهد بود . جهت هر گونه راهنمایی یا مشاوره و اخذ وکیل طلاق در اصفهان و یا وکیل طلاق توافقی در اصفهان به دفتر وکالت حامد امیری مراجعه نمایید .

کاربر گرامی

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید