بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > موارد صدور گواهی عدم امکان سازش! گواهی عدم سازش فرزند

موارد صدور گواهی عدم امکان سازش! گواهی عدم سازش فرزند

گواهی عدم امکان سازش

مراحل بعد از صدور گواهی عدم امکان سازش

گواهی عدم سازش به درخواست زوج: طلاق یکی از آسیب هایی است که همواره نهاد خانواده را تهدید می کند و در حقیقت یکی از راه های منحل کردن ازدواج دائم است. زیرا که در ازدواج موقت طلاق جایی ندارد.

از اصلی ترین دلایلی که باعث می شود یک زن و شوهر خواهان طلاق شوند نداشتن تفاهم و عدم سازش است. یعنی زن و شوهر به جایی می رسند که ادامه دادن زندگی مشترک را غیر ممکن می بینند. و از همین رو اقدام به پایان دادن آن از طریق طلاق می کنند.

وکیل اصفهان می گوید مرحله ی آغازین در پروسه ی طلاق، اخذ گواهی عدم امکان سازش است. باید بیان نمود که هنگامی که زن و شوهری به منظور سازش به داوری ارجاع داده می شوند و در آن موفقیت و نتیجه ای به دست نیاورند، این گواهی صادر می شود و به این معناست که دیگر سازش کردن میان زوجین نا ممکن است.

گواهی عدم امکان سازش چیست؟

طبق گفته وکیل طلاق در اصفهان گواهی عدم امکان سازش به این معناست که دادگاه اجازه ی جاری کردن صیغه ی طلاق را به زوجین می دهد.

به عبارت دیگر دادگاه زمانی که موفق نشد ارتباطات زوجین را اصلاح و پیوند آن ها را تحکیم کند و همچنین موجبات تفرقه میان آن ها را از بین ببرد، اقدام به صدور گواهی عدم سازش می کند.

با عنایت به این گواهی این امکان برای زوجین فراهم می شود که به دفاتر رسمی طلاق مراجعه کرده و به صورت تولفقی طلاق خود را ثبت کنند.

با این حال باید توجه داشت که این گواهی به این معنا نیست که زوج یا همان شوهر ملزم به طلاق دادن شود، بلکه همان طو که گفتیم این گواهی فقط یک اجازه برای ثبت کردن طلاق است و یک حم لازم الاجرا نیست. لذا زوجین می توانند آن را نادیده بگیرند و کماکان زندگی مشترک خود را ادامه دهند.

گواهی عدم امکان سازش

گواهی عدم امکان سازش


پیش از آن که در قانون حمایت خانواده حرفی از این گواهی به میان آورده باشد، حق طلاق تمام و کمال با شوهر بود و به موجب ماده ی 1133 قانون مدنی اختیار داشت که هر زمان بخواهد زن را طلاق دهد.

در صورتی که این آزادی مطلق برای مرد، هم بر خلاف حقوق زن و هم برخلاف عدالت اجتماعی بود. از همین جهت بود که در قانون حمایت از خانواده صدور گواهی عدم امکان سازش برای طلاق امری لازم شمرده شد حتی اگر طلاق توافقی باشد. در ماده ی 25 از قانون حمایت خانواده آمده است که:

« درصورتی که زوجین متقاضی طلاق توافقی باشند، دادگاه باید موضوع را به مرکز مشاوره خانواده ارجاع دهد. در این موارد طرفین می ‌توانند تقاضای طلاق توافقی را از ابتداء در مراکز مذکور مطرح کنند.

در صورت عـدم انصراف متقاضی از طلاق، مرکز مشاوره خانواده موضوع را با مشخص کردن موارد توافق جهت اتخاذ تصمیم نهائی به دادگاه منعکس می ‌کند. »

در چه مواردی گواهی عدم امکان سازش صادر می شود؟

بنا به گفته ی وکیل طلاق اصفهان، در مواردی که در ذیل توضیح داده می شود، گواهی عدم امکان سازش صادر خواهد شد:

1) طلاق به درخواست شوهر : زمانی که شوهر متقاضی طلاق باشد، نیازی نیست که حکم طلاق از سوی دادگاه صادر شود. زمانی که مرد تقاضای طلاق خود را به دادگاه ارائه می دهد، دادگاه زن و شوهر را به منظور سازش به داوری ارجاع می دهد و چنانچه سازشی حاصل نشد گواهی عدم امکان سازش را صادر می کند.

در نتیجه زن و شوهر می توانند بدون آن که به دادگاه رجوع کنند به دفتر خانه رفته و صیغه طلاق را جاری و ثبت کنند.

2) طلاق توافقی: زمانی که هر دو طرف توافق داشته و خواهان طلاق باشند، این امکان را دارند که این گواهی را اخذ نموده و طلاق خود را اجرا و ثبت نمایند.

طلاق توافقی یکی از ساده ترین نوع طلاق است که همانگونه که از نامش پیداست یعین زوجین در این امر و تمامی مسائل مالی و غیر مالی آن از جمله مهریه، نفقه، اجرت المثل زوجه، حضانت فرزند مشترک و … توافق داشته و با رضایت اقدام به انجام این کار می کنند. لازم به ذکر است که در این طلاق، هر دوی آن ها باید در مراحل رسیدگی حضور داشته باشند.
وکیل اصفهان خاطر نشان می کند که امکان دارد زوجین توافقات فوق را در جلسه دادگاه بکنند و یا پیش از آن و یا در دفتر اسناد رسمی. همچنین باید متذکر شد که ضرورتی ندارد که زن به هنگام طلاق توافقی مهریه خود را ببخشد و این چیزی است که کاملا به خود زوجین بستگی دارد.

گواهی عدم امکان سازش تا چه مدتی اعتبار دارد؟

به نقل از وکیل امور طلاق در صورتی که زن و شوهری توافق کنند که از یکدیگر جدا شوند می توانند به دادگاه مراجعه نموده و پس از طی شدن مراحل، دادگاه برای آن ها گواهی عدم امکان سازش صادر می کند تا به وسیله ی آن بتوانند صیغه ی طلاق را جاری کنند.

اما بر اساس ماده ی 34 از قانون حمایت از خانواده این گواهی دارای مدت موقتی است. زوجین تنها 3 ماه از تاریخ ابلاغ این گواهی فرصت دارند تا به دفتر خانه مراجعه کرده و اقدام به اجرای طلاق کنند.

حال در صورتی که این مدت سه ماهه منقضی شود و زوجین هیچ اقدامی برای مراجعه به دفتر خانه و ارائه ی مدارک خود نکنند، این کواهی اعتبار خود را از دست می دهد.

لیکن زمانی که طلاق از نوع توافقی نباشد و به درخواست یکی از زوج یا زوجه باشد، بعد از آن که صحت دعوی محرز شد، دادگاه حکم طلاق را صادر می کند که اعتبار این حکم 6 ماه از تاریخ ابلاغ رأی فرجامی است.

عدم سازش زوجین

عدم سازش زوجین

گواهی عدم امکان سازش چه تفاوتی با حکم طلاق دارد؟

طبق قانون حمایت از خانواده میان حکم الزام به طلاق و گواهی عدم امکان سازش از حیث موارد صدور تفاوت وجود دارد.
در ماده ی 26 از این قانون آمده است که اگر طلاق به صورت توافقی باشد و یا به درخواست زوج، دادگاه پس از طی شدن مراحل، گواهی عدم امکان سازش صادر می کند. در نتیجه همانطور که پیش تر نیز بیان کردیم تنها در همین دو مورد است که گواهی عدم امکان سازش صادر می شود.

حال چنانچه درخواست طلاق از سوی زوجه باشد دادگاه در صورت احراز شرایط لازم، حکم الزام به طلاق صادر می کند. همان طور که در ادامه ماده 26 قانون حمایت از خانواده گفته شده که: «… و اگر طلاق به درخواست زوجه باشد، حسب مورد مطابق قانون به صدور حکم الزام زوج به طلاق یا احراز شرایط اعمال وکالت در طلاق مبادرت می کند.»

اما اگر زوجه با عنایت به وکالت در طلاقی که از سوی زوج دارد تقاضای طلاق کند کدام حالت اتفاق می افتد؟

وکیل اصفهان پیاسخ می دهد که قانون در این خصوص ساکت است ولی می توان بر اساس اصول کلی اینطور نتیجه گرفت که در این حالت نیز باید گواهی عدم امکان سازش صادر کرد.

به این دلیل که زن به نمایندگی و نیابت از شوهر خود این تقاضا را کرده است و از همین رو مثل موردی است که مرد خود اقدام به تقاضای طلاق کرده باشد.

سردفتر دفتر طلاق به هنگام ثبت گواهی عدم امکان سازش چه وظایفی دارد؟

بنا بر گفته ی حامد امیری وکیل طلاق در اصفهان در صورتی که شخص ذی نفع در مهلت مقرر شده یعنی سه ماه از تاریخ ابلاغ گواهی، ان را در دفتر طلاق ثبت کند، سر دفتر وظیفه دارد که موضوع را به هر دو طرف ابلاغ کند تا جهت جاری کردن صیغه ی طلاق حاضر شوند. حال اگر یکی از آن ها یا هردو حاضر نشدند برای بار دوم دعوت می شوند و به صورت زیر عمل می شود:

1) چنانچه زن از حاضر شدن در دفتر خانه برای اجرای صیغه ی طلاق خودداری کرد، زوج می تواند بدون حضور او صیغه را جاری کند. و سردفتر باید بعد از ثبت صیغه مراتب را به زوجه اطلاع دهد.

2) اگر زوج از حاضر شدن در دقتر طلاق برای اجرای صیغه ی طلاق خودداری نمود، دفتر خانه باید این امر را به اطلاع دادگاه صادر کننده ی حکم برساند. در این شرایط دادگاه با تقاضای زوجه، شوهر را احضار کرده و اگر وی باز هم از حضور یافت امتناع ورزید، دادگاه صیغه ی طلاق را جاری کرده و دستور ثبت آن را به دفتر ثبت طلاق می دهد.

3) حال در صورتی که زوج در دفتر خانه حاضر بشود اما صیغه ی طلاق را اجرا نکند و امتناع ورزد، همچون حالت پیشین رفتار خواهد شد.

حامد امیری وکیل دادگستری اصفهان دانش آموخته رشته حقوق قضایی و دارای پروانه پایه یک وکالت با چندین سال تجربه مهیا برای ارائه خدمات وکالتی در اصفهان و سطح کشور در انواع دعاوی می باشد. عزیزان می توانند جهت اخذ مشاوره و یا اعطای وکالت از طریق راه هایی که در سایت درج شده است، اقدام به برقراری ارتباط با وی نمایند.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید