وکیل حقوقی در اصفهان: مشاوره با وکیل حامد امیری > مقالات حقوقی  > طلاق به درخواست زوج-درخواست طلاق از طرف مرد و مهریه چگونه است؟

طلاق به درخواست زوج-درخواست طلاق از طرف مرد و مهریه چگونه است؟

طلاق به درخواست زوج-درخواست طلاق از طرف مرد و مهریه چگونه است؟

طلاق به درخواست زوج: حامد امیری وکیل پایه یک دادگستری در مورد طلاق به درخواست مرد : طبق قانون مرد می تواند هر زمان که بخواهد. زن خود را طلاق بدهد. طبق ماده 1133 قانون مدنی اختیار طلاق با مرد می باشد. و مرد می تواند هر وقت بخواهد بدون هیچ گونه علت موجهی دادخواست طلاق دهد.

با صدور حکم طلاق ، در فرجه ی مقرر قانونی در صورت پرداخت تمام حقوق زن از جمله مهریه ، نفقه ، اجرت المثل و… یا تعیین تکلیف پرداخت از طریق طرح دعوای اعسار امکان اجرای صیغه ی طلاق برای وی فراهم می باشد.

ماده ی 1133 قانون مدنی اشاره به این دارد. که مرد با رعایت شرایط مندرج در قانون می تواند در جهت تقاضای طلاق همسر به دادگاه مراجعه نماید.

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

درخواست طلاق از طرف مرد و مهریه چگونه است؟

مهریه به مالی گفت خواهد شد که به محض وقوع عقد نکاح مرد مکلف به پرداخت آن به زن می شود . اگر مهریه عند المطالبه باشد ، در هر شرایطی که زن آن را مطالبه کند. باید پرداخت شود و در صورتی که مهریه عند الاستطاعه باشد. زن باید توانایی مالی شوهر خود را اثبات کند یا اموال او را معرفی و توقیف کند تا بتواند مهریه بگیرد .

در طلاق به درخواست زوج ، مرد باید مهریه زن را پرداخت نماید و البته در صورت عدم توان مالی به پرداخت دفعـﺔ الواحد امکان تقسیط پرداخت از طریق طرح دعوای اعسار مهیا می باشد.

اگر مرد قصد طلاق زن باکره خود را داشته باشد چه مقدار از مهریه به زن تعلق می گیرد؟

حامد امیری مطابق با موازین قانونی در صورتی که مرد زن باکره ی خود را طلاق بدهد. باید نصف مهریه را به زن بپردازد یا تکلیف پرداخت نصف مهریه مشخص شود تا بتواند زن را طلاق دهد .
اگر طلاق به درخواست زوجه نباشد، مرد می تواند برای پرداخت مهریه دادخواست اعسار دهد. تا در صورتی که اعسار پذیرفت شود مهریه را به صورت اقساط به زن پرداخت نماید. و دادخواست طلاق از طرف زوج با دادخواست اعسار هیچ منافاتی نخواهد داشت .

-آیا در طلاق به درخواست زوج ممکن است اعسار او قبول نشود؟

به این نکته ی مهم توجه داشته باشید در پذیرش دعوی اعسار فرقی نمی کند. که درخواست طلاق از طرف مرد بوده یا از طرف زن در هر صورتی در صورت احراز معسر بودن مرد اعسار او پذیرفت خواهد شد .

-آیا مرد می تواند در حال پرداخت اقساط مهریه زن را طلاق دهد؟

حامد امیری ؛ برای طلاق از طرف مرد اصلاً لازم نمی باشد. که مهریه به صورت کامل پرداخت باشد، بلکه همین که تکلیف پرداخت مهریه مشخص شود مرد می تواند زن خود را طلاق دهد.

-آیا مرد می تواند در صورت اثبات رابطه نامشروع زن او را بدون پرداخت مهریه طلاق دهد ؟

حامد امیری ، وکیل طلاق اصفهان ؛ مرد از زمان وقوع عقد نکاح ملزم به پرداخت مهریه به زن می باشد. و تحت هرشرایطی باید به زن مهریه را پرداخت نماید حتی در صورت اثبات رابطه نامشروع .

شرایط طلاق به درخواست زوج
شرایط طلاق به درخواست زوج

نفقه در طلاق به درخواست زوج

نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و مورد نیاز زن ازقبیل ؛ مسکن ، البسه ، غذا ، اثاث منزل ، هزینه های درمانی و بهداشتی و هر آنچه که زن به آن احتیاج دارد و متناسب با شأن و شخصیت اوست . میزان نفقه را دادگاه بر اساس شأن و شخصیت زن و زندگی پدری او مشخص می کند و مرد نیز مکلف به پرداخت آن خواهد بود البته در صورت اثبات نشوز نفقه ی معوقه به زوجه تعلق نمی گیرد.

اجرت المثل در طلاق به درخواست زوج

زن در زندگی مشترک یکسری کارهایی انجام میدهد مثل تمیز کاری ، پخت و پز و …که اصل بر این است که انجام این قبیل کارها را به صورت رایگان نمیداده و اصل عدم تبرع می باشد ولی در صورتی که در انجام کارهای خانه قصد و نیت تبرع داشت و به اصطلاح کارها را به صورت رایگان انجام داده نمی تواند اجرت المثل ایام زوجیت بگیرد .

در صورتی که طلاق به درخواست زوج باشد و زوجه احراز نماید در زمان زوجیت کارهایی را که شرعاً بر عهده ی وی نبوده و عرفاً برای آن کارها اجرت می بایست پرداخت می شده به دستور زوج و بدون اینکه قصر رایگان انجام دادنش را داشته باشد انجام داده است و این مهم برای دادگاه ثابت شود زوج می بایست مبلغ محاسبه شده ی اجرت المثل کارهای انجام گرفته توسط زوجه را که توسط کارشناس رسمی تعیین شده از سوی دادگاه اعلام می گردد پرداخت یا ترتیبی بر پرداخت آن مقرر نماید. شایان ذکر است اصولاً مبلغ اجرت المثل در طلاق توسط دادگاه با توجه به مسئولیت های زن در خانه و تعداد سال های زندگی مشخص خواهد شد .

شرط تنصیف دارایی در طلاق به درخواست زوج

یکی از شروطی که در سند نکاحیه وجود دارد و به امضای زوجین میرسد شرط انتقال تا نصف دارایی شوهر است که این مقدار نباید از نصف اموال بیشتر شود اما امکان دارد کمتر از نیم اموال باشد مانند ربع ، خمس و مقادیری از این قبیل .

بر اساس بند الف شرایط ضمن عقد مندرج در سند نکاحیه ، اگر طلاق به درخواست زوج باشد و طبق تشخیص دادگاه ، تقاضای طلاق از طرف مرد ناشی از تخلف زن از وظایف همسری و سوء اخلاق و رفتار وی نباشد ، زوج موظف است تا نصف دارایی موجود خود را که در ایام زناشویی که با زوجه خود به دست آورده یا معادل آن را ، بصورت بلاعوض به زن بدهد .

در صورت طلاق ، زوج مکلف نمی باشد که به طور قطع نصف اموال خود را به زوج انتقال دهد ، بلکه در این شرط آنچه مورد لحاظ قرار خواهد گرفت تا نصف اموال می باشد ، نه نصف اموال به صورت مطلق . اینکه چه مقدار از اموال زوج به زوجه تعلق خواهد گرفت بستگی به نظر دادگاه خواهد داشت ، ممکن است حکم به انتقال یک پنجم یا یک سوم اموال صادر شود .

حضانت فرزند در طلاق به درخواست زوج

در بحث حضانت فرقی نمی کند که طلاق از طرف زوج باشد یا از طرف زوجه ، اگر زوجین فرزند دختر داشته باشند حضانتش تا سن هفت سالگی با مادر و تا سن بلوغ با پدر است و در صورتی که فرزند پسر باشد حضانتش تا هفت سالگی با مادر و تا سن بلوغ با پدر خواهد بود و پس از بلوغ طفل عملاً بحث حضانت منتفی می گردد بعد از رسیدن دختر و پسر به سن بلوغ ازسن حضانت خارج می شوند و می توانند به اختیار خودشان تصمیم بگیرند که با پدر زندگی کننند یا مادر .

البته در خصوص حضانت رعایت موارد مندرج در ماده ی 45 قانون حمایت خانواده که رعایت غبطه و مصلحت کودکان و نوجوانان را در کلیه ی تصمیمات دادگاه مؤثر و الزامی دانسته لازم الاجرا است ضمن اینکه در صورتی که زوجین شرایط حضانت را نیز نداشته باشند امکان سلب حضانت فراهم است. و اساساً نفقه فرزند با پدر می باشد و پدر باید آن را پرداخت نماید .

لزوم وکیل در درخواست طلاق از طرف زوج

طبیعی است حضور فرد حقوقدان و خاصه وکیل طلاق موضوع را در چهارچوب موازین قانونی هدایت می نماید و ضمن اینکه معمولاً نیاز به حضور زوج در جلسه ی رسیدگی نمی باشد از اتلاف وقت و انرژی بیهوده نیز جلوگیری می نماید و نسبت به هدف مندی قانونی مسیر طلاق وکیل می تواند نقش مؤثری داشته باشد.

مدارک لازم برای طلاق به درخواست زوج

1.اصل سند ازدواج ( در صورت در دسترس نبودن سند ازدواج باید رونوشت آن از دفترخانه محل عقد دریافت شود )

2. اصل شناسنامه مرد

3. ثبت نام زوج در سامانه ی ثنا

4. نتیجه و گواهی صادره از مرکز مشاوره .

اقسام طلاق

طلاق یا بائن است یا رجعی به این معنا که در طلاق بائن برای زوج حق رجوع نمی باشد ولیکن در طلاق رجعی برای شوهر در مدت عده زوجه حق رجوع می باشد و البته رجوع به هر لفظ یا فعلی اطلاق می شود که دال بر رجوع باشد که در این خصوص قصد رجوع نیز مهم می باشد.
شایان ذکر است موارد طلاق بائن عبارت است از:

  1. طلاقی که قبل از نزدیکی صورت گیرد.
  2.  طلاق زنی که به یائسگی رسیده است.
  3. طلاق خلع و مبارات البته مادامی که زن به عوض رجوع ننموده باشد.

طلاق خلع به معنای آن است که زن به جهت کراهت از شوهر در ازای مالی که به زوج می دهد طلاق بگیرد که این مال می تواند عین مهریه یا معادلش یا بیشتر و یا حتی کمتر از مهریه باشد و طلاق مبارات آن طلاقی است که کراهت از سوی زوجین باشد که البته این طلاق شرط دیگری نیز دارد و آن این است که عوض الزاماً می بایست زائد بر میزان مهر نباشد.

موسسه حقوقی حامد امیری در اصفهان

موسسه حقوقی حامد امیری با مدیریت وکیل طلاق در ابتدا مشکلات حقوقی مراجعه کنندگان را بررسی کامل نموده سپس به حل اختلاف آن ها در مسیر موازین قانونی می نماید .

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

1 نظر

پیام بگذارید