وکیل حقوقی در اصفهان: مشاوره با وکیل حامد امیری > مقالات حقوقی  > تفاوت طلاق توافقی با خلع و مبارات چیست؟ پاسخ به سوالات متداول در این موضوع

تفاوت طلاق توافقی با خلع و مبارات چیست؟ پاسخ به سوالات متداول در این موضوع

تفاوت طلاق توافقی با خلع و مبارات چیست؟ پاسخ به سوالات متداول در این موضوع

امروزه آمار ازدواج در کشور ایران روز به روز در حال افزایش است و عده ای از زوجین بعد از مدتی زندگی در کنار هم به این نتیجه می رسند که باید از یکدیگر جدا شوند. سوالی که در ذهن بسیاری از این افراد شکل می گیرد این است که تفاوت میان طلاق توافقی با طلاق خلع و مبارات چیست و هر کدام از این ها چه پروسه ای را باید طی کنند.
به همین دلیل در این مقاله تصمیم گرفتیم به طور کامل به بیان تفاوت میان طلاق توافقی و طلاق خلع و مبارات بپردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی به طلاقی گفته می شود که در آن زوجین در تمامی مسائل مربوط به حضانت فرزندان، مهریه، نفقه و … به توافق و نظر یکسان برسند. در صورتی که زوجین تمایل به طلاق توافقی دارند باید به دادگاه مراجعه کرده و گواهی عدم سازش را از مسئولین مرتبط دریافت کنند.

طلاق خلع و مبارات چیست؟

طلاق خلع و مبارات به طلاقی گفته می شود که در آن زن پولی را به شوهر خود می دهد و از او جدا می شود که این پول می تواند مهریه زن و یا مبلغی معادل آن باشد. زن زمانی جاضر به این نوع طلاق می شود که واقعا از همسرش متنفر شده باشد و دیگر حاضر به زندگی با او نباشد.

در واقع در چنین شرایطی زن ها می گویند مهرم حلال و جانم آزاد!!! در این نوع طلاق همانند طلاق توافقی زوجین باید به دادگاه مراجعه کرده و از مسئولین مربوطه گواهی عدم سازش بگیرند.
نکته ای که باید در طلاق خلع و مبارات به آن توجه کرد این است که در این طلاق مرد حق اینکه به زن مجددا رجوع کند را ندارد مگر اینکه خود زن رضایت دهد و بخواهد دوباره برگردد.

تفاوت طلاق توافقی با خلع و مبارات چیست؟ پاسخ به سوالات متداول در این موضوع
وکالت طلاق

عوض یا فدیه چیست؟

همانطور که قبلا گفته شد در طلاق خلع و مبارات زن باید مبلغی را به مرد بدهد که به این مبلغ عوض یا فدیه گفته می شود. خیلی از مراجعه کنندگان می پرسند عوض یا فدیه چه مقدار باید باشد؟

در پاسخ باید گفت عوض یا فدیه هر مبلغی می تواند باشد که یا معادل مهریه یا کمتر و یا بیشتر از آن است.

تفاوت طلاق خلع و مبارات چیست؟

ممکن است الان این سوال به ذهن شما خطور کند که آیا طلاق خلع و مبارات با هم تفاوتی دارند؟ پاسخ مثبت است. به طور کلی مبارات در لغت به معنای متنفر شدن زوجین از همدیگر است که اگر این تنفر دو طرفه باشد، مبلغی که زن به مرد می پردازد نباید بیش تر از مهریه باشد. ولی در طلاق خلع این مبلغ یا به اندازه مهریه و یا بیش تر از آن می باشد.

تفاوت های اصلی طلاق خلع و مبارات با طلاق توافقی چیست؟

  1. در طلاق خلع و مبارات امکان برگشت برای مرد به هیچ وجه وجود ندارد در حالی در طلاق توافقی طرفین می توانند به یکدیگر رجوع کنند.
  2. در طلاق خلع و مبارات به شرطی زن می تواند رجوع کند که فدیه یا عوض را مطالبه کند.
  3. در طلاق خلع و مبارات زن به هیچ وجه نمی تواند از همسر خود درخواست نفقه و یا حق ارث را داشته باشد.
  4. در طلاق خلع و مبارات زن می تواند در زمان عده به همسر خود رجوع کند که با این کار طلاق بائن تبدیل به طلاق رجعی می شود و حتی زن حق دریافت نفقه یا ارث از همسر خود را دارد.
علل طلاق در میان زوجین
علل طلاق در میان زوجین

مزایای انجام طلاق خلع و مبارات توسط وکیل چیست؟

عده ای از افراد فکر می کنند که انجام طلاق خلع و مبارات کار ساده ای است و به تنهایی می توانند از پس آن بربیایند. ولی این یک دیدگاه اشتباه است و این کار سختی ها و مشکلاتی را به همراه دارد که حتما نیاز به یک وکیل حرفه ای را برای شما به همراه می آورد. در صورتی که انجام طلاق خلع و مبارات توسط به یک وکیل واگذار شود مزایای زیر را ایجاد می کند:

  1. در مدت زمان کوتاه تری می توان تنفر زوجین نسبت به یکدیگر را اثبات کرد.
  2. نیازی به حضور زن در جلسات دادگاه، داوری و مشوره نمی باشد.
  3. برای خواندن صیغه طلاق نیازی به حضور زن نمی باشد.
  4. وکیل قادر است با هماهنگی مرد بخشی از حقوق زن را نیز بگیرد.

سوالات متداول طلاق خلع و مبارات

1. آیا یک زن می تواند به دلیل نداتن تفاهم با همسرش طلاق بگیرد؟

تنها نداشتن تفاهم با همسر نمی تواند دلیل یک زن برای طلاق باشد.

2. آیا یک زن می تواند به دلیل نفقه ندادن همسرش از وی جدا شود؟

در شرایطی که مرد در زمان شش ماه نفقه زن را پرداخت نکند، زن می تواند از وی جدا شود .

3. آیا یک زن می تواند تنها به دلیل داشتن تنفر از همسرش جدا شود؟

اثبات تنفر یک زن از همسر خود یا همان طلاق خلع کار بسیار دشواری می باشد که گاهی اوقات با مشورت با یک وکیل خبره می تواند به نتیجه برسد.

4. آیا میزان فدیه را دادگاه تعیین می کند؟

میزان فدیه بستگی به این دارد که چقدر یک زن از شوهرش متنفر باشد.به عنوان مثال ممکن است مهریه زن 2000 سکه باشد و بوید به خاطر تنفری که به شوهرم دارم تمام مهریه ام را می بخشم.

در صورتی که در زمینه های طلاق خلع و مبارات و همچنین طلاق توافقی مشکلی دارید می توانید از حامد امیری بهترین وکیل طلاق در اصفهان به صورت حضوری ، غیر حضوری و آنلاین مشاوره بگیرید و جهت رزرو وقت می توانید از طریق سامانه انلاین اقدام نمایید.

کاربر گرامی

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید