بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > درخواست طلاق زن و مهریه: اگر زن برای طلاق اقدام کند مهریه تعلق میگیرد؟!

درخواست طلاق زن و مهریه: اگر زن برای طلاق اقدام کند مهریه تعلق میگیرد؟!

درخواست طلاق زن و مهریه-اگر زن برای طلاق اقدام کند مهریه تعلق میگیرد؟!!

درخواست طلاق زن و مهریه: طلاق امری ناخوشایندی است، که در بعضی از مواقع اشخاص از روی ناچاری به این عمل مبادرت می‌نمایند. پشت سر گذاشتن راه‌های گوناگون، یاری گرفتن از اشخاص دلسوز و نیز مشاوره‌های کارشناسی گاهاً بدون جواب باقی می‌ماند و تحت این اوضاع آخرین راه حل طلاق خواهد بود.

هنگامی که ادامه زندگی مشترک برای زوجه سخت و طاقت‌فرسا می‌شود، تقاضای طلاق از طرف زن و مطالبه مهریه مطرح می‌گردد، تا او این امکان را داشته باشد که به حق و حقوق خود دست یابد.

در این مقاله حامد امیری بهترین وکیل طلاق اصفهان در رابطه با سوال پر تکراری که مطرح است اگر زن اگر زن برای طلاق اقدام کند مهریه تعلق میگیرد یا نه؟ و شرایط صداق در صورت درخواست طلاق از جانب زن توضیحاتی ارائه خواهد داد.

همچنین درباره شرایط تعلق گرفتن و یا نگرفتن آن با شما صحبت می‌کند. پس این مقاله را تا انتها مطالعه کرده و با درج نظرات خود ما را خوشحال نمایید.

شرایط درخواست طلاق از طرف زن

درخواست طلاق زن و مهریه: در قوانین فقه از حقوق زوج به‌منظور طلاق بیان گردیده شده است. ممکن است در ابتدا این‌طور به نظر آید که زوجه نمی‌تواند به زندگی مشترک خویش پایان دهد، لیکن با ملاحظه قانون در می‌یابیم که، قانون‌گذار تدابیری در نظر گرفته تا زوجه این امکان را داشته باشد که در مواقع ضرورت، تقاضای طلاق نماید. ماده 1133 قانون مدنی مقرر کرده است:

« مرد می‌تواند هر زمان که مایل بود درخواست طلاق دهد و برای تحقق آن باید به داوری رجوع کرده و گواهی عدم سازش دریافت نماید.»

اگر زن درخواست طلاق کند مهریه تعلق میگیرد ؟

ولی زن در 3 حالت برای تقاضای طلاق می‌تواند اقدام نماید:

حالت اول اختیار حق طلاق می‌باشد، در صورتی که زوج به زوجه وکالتنامه طلاق داده باشد، زوجه می‌تواند تقاضای طلاق نماید.

حالت دوم شروط دوازده‌گانه طلاق که در سند ازدواج قید گردیده و زوج آن را امضا نموده است، می‌توان تقاضای طلاق از جانب زوجه و مهریه را تعقیب نمود.

با ثابت نمودن هر کدام از این شروط، در صورتی‌که زوجه تقاضای طلاق نماید مهریه تعلق خواهد گرفت. این شروط به شرح ذیل است:

  • 1) عدم پرداخت نفقه به مدت 6 ماه یا بیشتر
  • 2) بدرفتاری زوج
  • 3) بیماری لاعلاج زوج
  • 4) جنون زوج در صورتی‌که نتواند فسخ نماید.
  • 5) اشتغال زوج به شغلی که به حیثیت زوجه و مصلحت خانواده ضربه وارد کند.
  • 6) اعتیاد زوج در صورتی‌که ادامه زندگی با مشقت باشد.
  • 7) زوج به حبس 5 سال یا بیشتر محکوم گردد.
  • 8) ترک زندگی از جانب زوج بدون عذر موجه به مدت 6 ماه یا بیشتر
  • 9) بچه دار نشدن زوج پس از 5 سال و نابارور بودن وی ،زوج مجرم شناخته شود، و به مجازات حد یا تعزیری محکوم می‌گردد.
  • 10) ازدواج دوباره‌ی زوج بدون اجازه زوجه
  • 11) مفقودالاثر شدن شوهر پس از 6 ماه از مراجعه زوجه به دادگاه
خواندن این مقاله  وکیل تلفنی در اصفهان: مشاوره فوری با وکیل - 09133028746

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

حالت سوم در صورتی که زوجه توانایی اثبات عسر و حرج خویش را داشته باشد، تقاضای طلاق از جانب زوجه و صداق تحت بررسی قرار خواهد گرفت. از جمله موارد عسر و حرج زوجه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • 1) اثبات خیانت زوج
  • 2) عدم برقراری رابطه جنسی برای مدت نامتعارف
  • 3) روابط جنسی غیر معمول
  • 4) دور بودن زن و مرد برای مدت طولانی
  • 5) عدم تهیه مسکن مناسب به مدت غیر معمول
  • 6) بلاتکلیف رها کردن زوجه
  • 7) و دیگر مواردی که با اثبات آن تقاضای طلاق از جانب زوجه و مهریه مورد توجه قاضی قرار خواهد گرفت.

شرایط تعلق مهریه به زن در صورت تقاضای طلاق زن

درخواست طلاق زن و مهریه: حامد امیری وکیل پایه یک دادگستری اصفهان می‌گوید: شرایط صداق در صورت طلاق از جانب زوجه در قانون تعیین گردیده است.
لازم به ذکر است که مهریه حقی است که قانون جهت زوجه در نظر گرفته است، و با خوانده شدن صیغه عقد، مهریه در تصرف زوجه قرار خواهد گرفت و می‌تواند هر موقع که بخواهد آن را طلب نماید.

در صورتی‌که حق طلاق به زوجه واگذار گردیده باشد، دریافت مهریه به حدود اختیاراتی که در وکالتنامه درج گردیده است بستگی خواهد داشت.
هنگامی که تقاضای طلاق از جانب زوجه و مهریه و امور مرتبط با آن عنوان گردد، زوجه می‌تواند از طریق ثابت نمودن عسر و حرج حکم طلاق را دریافت کند.
قاضی در خصوص میزان صداق و پذیرفتن بذل آن با در نظر گرفتن قانون جدید مهریه تصمیم‌گیری می‌‌کند. با این وجود که زوجه نظرات خویش را ارائه می‌دهد، لیکن تصمیم نهایی با قانون خواهد بود.

چنانچه زوجه از شروط دوازده‌گانه قید شده در سند ازدواج جهت طلاق استفاده کرده باشد، خود او درخصوص رضایت بذل مهریه و میزان آن نظر خواهد داد و با این حال راحت‌تر به مهریه خود دست خواهد یافت همچنین می‌تواند مقدار بیشتری مشخص نماید.

خواندن این مقاله  چگونه وصیت نامه بنویسیم؟ اگر وصی به وصیت عمل نکند؟

شرایط عدم تعلق مهریه به زن در صورت درخواست طلاق زوجه

به گفته حامد امیری بهترین وکیل مهریه اصفهان: مهریه حق مسلم زن است و در صورتی‌که تقاضای طلاق از جانب زوجه باشد و مهریه در دادگاه عنوان گردد، علل عدم پرداخت این حق می‌بایست به اثبات برسد.

قانون حتی در شرایطی که زوجه ارتکاب به خیانت نموده است و روابط نامشروع داشته است و مجرم شناخته گردد و یا حتی در مواردی که ناشزه می‌باشد و از شوهر خویش تمکین نکرده باشد، باز هم او را مستحق دریافت مهریه خواهد دانست.

به طور کلی در دو صورت مهریه به زوجه تعلق نخواهد گرفت. به موجب ماده 1089 قانون مدنی در صورتی که عقد باطل بوده و رابطه‌ی زناشویی انجام نشده باشد، و نیز در موردی که عقد منحل گردد و رابطه‌ی زناشویی هم صورت نگرفته باشد، مهریه‌ای در میان نخواهد بود؛ مگر اینکه زوج به بیماری عنن مبتلا باشد، که نوعی بیماری ناتوانی جنسی می‌باشد.

اگر زن برای طلاق اقدام کند مهریه تعلق میگیرد؟!

در این صورت نیمی از مهریه به زوجه تعلق خواهد گرفت. با مطرح شدن تقاضای طلاق از جانب زوجه و مهریه، مسئله پرداخت مهریه زوجه در دادگاه مورد بررسی قرار خواهد گرفت، حتی در صورتی‌که هنوز زندگی مشترک یکدیگر را آغاز نکرده باشند.

در صورتی‌که زوجه توانایی ارائه دلایلی که مورد قبول قاضی باشد را بدهد، نیمی از مهریه به وی پرداخت خواهد شد، البته به شرطی که زوجه همچنان باکره باشد، در غیر این‌صورت، چنانچه رابطه‌ی زناشویی در دوران عقد صورت گرفته باشد کلیه مهریه تعلق خواهد گرفت.

مواردی زوجه بدون داشتن هیچ دلیل قانونی از شوهر خویش کراهت دارد. در این حالت می‌بایست جهت طلاق رضایت شوهر خود را کسب نماید؛ که این امر می‌‌تواند با بخشیدن تمام مهریه یا بخشی از آن امکان‌پذیر شود و به آن طلاق خلع گفته می‌شود.

احراز حق طلاق زن

با ثابت نمودن عسر و حرج زوجه در حقیقت حق طلاق زوجه اثبات می‌گردد.
از جمله مصادیق عسر و حرج به شرح ذیل است:

1. ترک زندگی مشترک از جانب شوهر حداقل به مدت ۶ ماه متوالی یا ۹ ماه متناوب در مدت یک سال بدون دلیل موجه.
2. اعتیاد مرد به مواد مخدر و یا مشروبات الکلی که به بنیان زندگی خانوادگی آسیب برساند.
3. محکومیت قطعی مرد به حبس ۵ سال و یا بیشتر.
4. ضرب و جرح و دشنام دادن و توهین یا هر نوع سوءرفتار مداوم مرد.
5. ابتلاء مرد به بیماری‌های صعب‌العلاج روانی شایع یا عارضه صعب‌العلاج که زندگی خانوادگی را مغشوش خواهد کرد.

خواندن این مقاله  مجازات غیبت از مرخصی زندان چیست؟ مجازات نرفتن به زندان

در صورتی‌که طلاق از جانب زن باشد، چه حقوقی به وی تعلق می‌گیرد؟

آن‌طور که حامد امیری وکیل باتجربه دعاوی خانواده در اصفهان می‌گوید. به طور کلی حتی در صورتی‌که درخواست طلاق از جانب زوجه هم بوده باشد. این موضوع حق و حقوق قانونی وی را که در موقع ازدواج برایش تعیین گردیده، ساقط نخواهد کرد و زوجه این امکان را خواهد داشت مواردی که در زیر بیان می‌کنیم را مطالبه کند.

مهریه

با خواند شدن صیغه عقد، مهریه تحت عنوان یک حق قانونی به زوجه تعلق می‌گیرد و او می‌تواند هر موقع که تمایل داشت این حق را از شوهر خود مطالبه نماید.

حضانت فرزند

فرزندان تا 7 سالگی به مادر می‌شوند و حق حضانت برای زوجه است. از این‌رو چنانچه زنی درخواست طلاق داد، این حق از وی سلب نخواهد شد و می‌تواند فرزند یا فرزندان خویش را تا سن 7 سالگی پیش خود نگه دارد.

جهیزیه

هنگامی که زوجه پا به زندگی مشترک می‌گذارد، با خود وسایلی را به عنوان جهیزیه به خانه شوهر می‌آورد که در نهایت با وقوع طلاق می‌تواند تقاضای باز پس‌گیری آن‌ها را بکند و این یکی دیگر از حقوقی است که یک زن می‌تواند مطالبه نماید.

نفقه

چنانچه زوجه‌ای اسباب تمکین را از برای شوهر خویش به جای آورد و با وی زندگی کند، اما شوهر از پرداخت نفقه امتناع نماید، زوجه می‌تواند تقاضای مطالبه آن را بکند و از شوهر خود شکایت کند؛ حتی می‌تواند وی را به زندان بیندازد.

سخن پایانی

مهریه حقی است. که قانون جهت زوجه، و با خواند صیغه عقد، مهریه در تصرف زوجه قرار خواهد. گرفت و می‌تواند هر موقع که بخواهد آن را طلب نماید.

در صورت وجود یکی از شرایط داشتن حق طلاق، وجود یکی از شروط دوازده‌گانه تعریف در سند ازدواج و یا درصورت ثابت نمودن عسر و حرج از جانب زوجه می‌تواند تقاضای طلاق خویش را اعلام نماید؛
که در این صورت مهریه هم به او تعلق خواهد گرفت. لیکن در شرایطی مثل فسخ عقد بدون رابطه زناشویی و مواردی از این قبیل مهریه به وی تعلق نخواهد گرفت.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

1 نظر

  • ازیتا رحیمی
    16 مرداد, 1402 در 5:29 بعد از ظهر

    سلام خسته نباشید من الان سه ماه خانه بابام هستم با یه بچه چهار ساله که شوهرم مارو گذاشته رفته شوهرم هرچی درمیاره میده به اونا میگه زن بچه چی باباش هرچی بگه حرف حرف باباش کلید خونم دست مادرش برادرش زندگیم نابود کردن خانوادش نمی‌ذارن زندگی کنم تو رو خدا منو راهنمای کنید چکار کنم

پیام بگذارید