بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > چگونه وصیت نامه بنویسیم؟ اگر وصی به وصیت عمل نکند؟

چگونه وصیت نامه بنویسیم؟ اگر وصی به وصیت عمل نکند؟

وصیت نامه

وصیت نامه برای اموال

وصیت نامه: وصیت در لغت به معنی وصل و پیوند دو شی است.

  • وصیت عمل حقوقی می باشد که به موجب آن وصیت کننده به طور مستقیم با به واسطه دیگری در اموال و یا حقوق خود برای بعد از مرگ تصرف می کند .

در ادامه بررسی می کنیم وصیت نامه چیست؟ اگر وصی به وصیت عمل نکند چه حکمی دارد و ارکان وصیت چیست ؟

ارکان وصیت

موصی : یعنی وصیت کننده ، موصی له : کسی که وصیت به نفع اوست یا از وصیت استفاده می کند، موصی به : مورد وصیت یا چیزی که به عنوان وصیت پرداخت می شود ، وصی : کسی که به وصیت عمل می کند (عامل وصیت) .

شرایط صحت طرفین وصیت

طرفینن وصیت که شامل موصی ، وصی ، موصی به و موصی له می باشند باید دارای شرایطی باشند که در ذیل به توضیح آن می پردازیم .

شرایط موصی

وصیت کننده باید بالغ، عاقل، دارای اختیار و رشید باشد. وصیت کننده باید اهلیت داشته باشد و اختیار تصرف در اموالش را داشته باشد . بدین دلیل وصیت کودک ، دیوانه ، شخص مست و مجبور و شخصی که از تصرف در اموالش ممنوع است ، صحیح نمی باشد .

شرایط وصی در وصیت نامه

وصی یا شخص اجرا کننده وصیت باید بالغ ، مسلمان و مورد اطمینان باشد. پس وصیت به شخص نابالغ ، دیوانه و کافر صحیح نمی باشد. همین که وصی مورد اعتماد باشد ، کافی می باشد .
اگرشخص وصی ، وصیت را قبول کند و تا زمان مرگ موصی آن را رد نکند یا اگر رد کرد ، به موصی اطلاع ندهد، اجرای وصیت بر وی واجب است. اگر وصی پس از مرگ وصیت کننده از وصیت اطلاع یابد ، حق رد آن را ندارد و باید آن را اجرا کند .

وصیت نامه
وصیت نامه

تعدد وصی

موصی می تواند چند وصی برای انجام امور انتخاب کند که ممکن است به صورت مستقل یا به صورت مشترک عمل کنند. اگر موصی وصایت آن ها را به طور مستقل مشخص کند ، هر کدام از آن ها می توانند به نحو مستقل عمل کنند و برای انجام امور نیاز به وصی دیگر نخواهد داشت و اگر هر نفر یک کار را به طور مستقل انجام دهد عمل شخصی صحیح خواهد که زودتر آن کار را انجام داده است .

حامد امیری وکیل اصفهان دانش آموخته رشته حقوق قضایی و دارای پروانه پایه یک وکالت اماده برای ارائه خدمات وکالت و مشاوره در انواع دعاوی حقوقی ، کیفری ، خانواده و … با تکیه بر اطلاعات علمی و تعهد کاری می باشد.

شرایط موصی له

موصی له باید در هنگام وصیت موجود باشد . وصیت برای جنین نیز در صورتی صحیح است که در هنگام وصیت در شکم مادر باشد و زنده متولد شود.

موصی به باید مشروع و موجود باشد . مال مورد وصیت نباید مال متعلق به غیر باشد و نباید زیاده بر ثلث مال باشد .

خواندن این مقاله  امضای الکترونیکی چیست؟ راهنمایی برای ثبت امضای دیجیتال

انواع وصیت به شرح زیر میباشد

انواع وصیت نامه قابل پذیرش در دادگاه را می توان به سه دسته وصیت نامه دست نویس(خود نوشت) ، وصیت نامه سری و وصیت نامه رسمی ( محضری ) تقسیم نمود .

وصیت نامه شفاهی دردادگاه پذیرفته نمی شود و با شهادت نمی توان وصیت را اثبات نمود مگر اینکه وراث آن را قبول داشته باشند و در صورت قبول بعضی وراث فقط وصیت نسبت به سهم آن ها مورد قبول واقع می شود . در یک تقسیم بندی دیگر وصیت را می توان به وصیت تملیکی و عهدی تقسیم نمود .

وصیت نامه دست نویس (خود نوشت)

وصیت نامه دست نویس که به آن وصیت نامه خود نوشت نیز گفته می شود ، سندی است عادی که توسط شخص وصیت کننده نوشته می شود . که برای اعتبار آن باید خود موصی وصیت را نوشته باشد ، و به امضای او رسیده باشد و دارای تاریخ به روز و ماه و سال به خط خود موصی برسد .

پس افرادی که نمی توانند به خود خود وصیت نامه بنویسند مانند بی سوادان و یا نابینایان ، نمی توانند وصیت نامه خود نوشت قابل استنادی تنظیم نمایند . در این وصیت نامه وراث موصی و سایر کسانی که در مقابل آن قرار می گیرند می توانند در اصالت سند تردید نمایند ، در این صورت بر عهده موصی له می باشد که انتصاب وصیت نامه را به شخص موصی اثبات کند و این امر تابع قواعد عمومی می باشد .

اگر اصالت وصیت نامه محرز باشد ولی تاریخ آن مورد اعتراض واقع گردد ، مدعی شخصی می باشد که تاریخ را بر خلاف ظاهر نادرست می داند و باید در دادگاه اثبات نماید . در این دعوا شهادت به تنهایی نمی تواند کافی باشد و کسی که مدعی است باید با استناد نمودن به اقرار موصی یا اسناد دیگر غلط بودن تاریخ را اثبات نماید .

وصیت نامه سری

ممکن است به خط خود موصی یا به خط فرد دیگری نوشته شده باشد ، ولی حتماً باید به امضای شخص موصی برسد . بدین جهت افراد بی سواد نمی توانند وصیت نامه سری تنظیم نمایند .

اشخاصی که قادر به صحت کردن نیستند برای تنظیم نمودن وصیت نامه سری باید آن را به خط خودشان بنویسند و امضا نمایند و در حضور مسئول دفتر اسناد رسمی در وصیت نامه قید کند که وصیت نامه متعلق به اوست و مسئول دفتر نیز باید باید صحت آن را تأیید نماید.

این وصیت نامه به دلیل اینکه در اداره ثبت محل اقامت موصی یا محل های دیگری که در آیین نامه وزارت دادگستری تعیین شده است به امانت گذاشته می شود. به آن وصیت نامه سری گفته شده است و عدم اطلاع و آگاهی کافی از شیوه تنظیم این نوع وصیت نامه باعث شده این نوع از وصیت نامه کمتر مورد استقبال مردم قرار گیرد .

وصیت نامه رسمی (محضری)

وصیت نامه رسمی باید در دفتر اسناد رسمی تنظیم شود و اعتبار آن همانند سایر اسناد رسمی تنظیم شد‌ه در دفتر اسناد رسمی می باشد. شایان ذکر است وصیت نامه رسمی نسبت به بقیه وصیت نامه‌ها دارای مزایایی می باشد که می توان به قابلیت نوشتن وصیت نامه توسط افراد بی سواد اشاره کرد. همچنین در وصیت نامه رسمی دیگر کسی که به نفع او وصیت شد‌ه نیازی به اثبات اصالت سند وصیت نامه نخواهد داشت .

خواندن این مقاله  مجازات سرقت مسلحانه از بانک! دزدی بانک یا بانک زدن

در حقوق مدنی ایران با فوت موصی (شخص وصیت کننده) وراثان مالک ترکه ی او به نحو مشاع می شوند. و هر شخصی می تواند معالدل ثلث دارایی خود را به دیگری وصیت کند و حتی حق دارد به موصی له اختیار دهد. تا میزان ثلث دارایی را به میل خود از دارایی بر دارد .

در صورت نیاز به هر گونه مشاوره، حامد امیری وکیل شهرستان در اصفهان. آماد‌ه برای کمک رسانی به شما عزیزان به صورت آنلاین، تلفنی و حضوری می باشد .

وصیت نامه تملیکی عبارت است از وصیتی که در آن کسی عین یا منفعتی را از مال خود که شامل اموال منقول و غیر می شود. را برای زمان بعد از فوتش به دیگری مجاناً تملیک می کند. این وصیت علاوه بر ایجاب از طرف وصی نیاز به قول از طرف موصی له را دارد. وبه موجب ماده 827 تملیک به موجب وصیت با قبول موضی له بعد از فوت موصی تحقق می یابد.

وصیت عهدی عبارت است. از اینکه شخصی یک یا چند را برای انجام امر یا اموری یا تصرفات دیگری برای بعد از مرگ خود مامور می نماید.

آیا می توان کسی را به موجب وصیت از ارث محروم نمود؟

شاید تا به حال جمله ی از ارث محرومی را شنیده باشید. که فردی به یک از وراث خود در صورت بروز مشکلاتی بگوید از ارث محروم هستی . باید ذکر شود اصلاً انجام چنین کاری امکان پذیر نمی باشد و هیچکس نمی تواند

به موجب وصیت یک یا نفر از ورثه ی خود را ارث محروم نماید زیرا بر اساس قانون چنین وصیتی صحیح نمی باشد. و اصلاً قوانین مر بوط به ارث امری می باشد و نمی توان خلاف آن عمل نمود. و شخص موصی به موجب وصیت فقط می تواند در مورد یک سوم اموال خود وصیت نماید .

وصیت نسبت به چه مقدار از اموال صحیح است؟

طبق قانون وصیت نسبت به ثلث ترکه صحیح می باشد. و نسبت به بیشتر آن نیاز به اجازه وراث دارد و در صورتی که بعضی از وراث اجازه دهند. وصیت فقط نسبت با آن شرایط صحیح می باشد .

وصیت پیش از خودکشی

اگر شخصی به قصد خود کشی به خود آسیب برساند و عملی انجام دهد که معمولاً به فوت منجر می شود. و پس از انجام این عمل وصیت نماید و به همان دلیل فوت نماید . وصیت مورد قبول نمی باشد ولی اگر این عمل منجر به فوت موصی نشود، وصیت صحیح می باشد .

خواندن این مقاله  وکیل لواط در اصفهان-مجازات لواط چیست و چگونه باید اثبات کرد؟

وصیت برای جنین

طبق قانون موصی له باید در حین وصیت موجود باشد. و طبق ماده 851 قانون مدنی وصیت برای جنین در صورتی موجب تملک می شود که جنین زنده متولد شود .

مشاوره انلاین با وکیل در خصوص ارث در اصفهان

موسسه حقوقی حامد امیری در ابتدا مشکلات حقوقی مراجعین را به صورت کامل مورد بررسی قرار داده. سپس اقدام به حل مشکلات مراجعین و موکلین در مسیر موازین قانونی می نماید. حامد امیری وکیل ارث در اصفهان ، دانش آموخته رشته حقوق قضایی مهیا برای ارائه خدمات مشاوره و پذیرش وکالت نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

پذیرش حضوری: شنبه تا سه شنبه از ساعت ۱۶:۳۰ لغایت ۲۰:۳۰

پذیرش غیر حضوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۱۳:۰۰ لغایت ۱۶:۰۰

مشاوره فوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۸:۳۰ لغایت ۲۳:۰۰

آدرس دفتر وکالت: اصفهان، خیابان سجاد، ابتدای خیابان قائم مقام فرهانی، مجتمع شیخ بهایی طبقه اول واحد ۱۱

سوالات متداول درباره وصیت نامه

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید