بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > مجازات سرقت مسلحانه از بانک! دزدی بانک یا بانک زدن

مجازات سرقت مسلحانه از بانک! دزدی بانک یا بانک زدن

مجازات سرقت تعزیری در قانون جدید

مجازات سرقت از بانک و  سرقت مسلحانه از بانک یکی از موضوعاتی است که همیشه در دادگاه ها و دادسراها مطرح می شود . موسسه حقوقی حامد امیری در اصفهان در تدوین مقاله مجازات سرقت از بانک و بررسی حکم سرقت از بانک به ما کمک کرده است.

تا به این نحو مردم را با مسائل حقوقی آشنا کنیم با این منظور که با حق و حقوق و مسائلی که بطور روزمره با آن در ارتباط هستند بیشتر آشنا شوند و به این ترتیب کمتر حقی ضایع شود. در ابتدا پیش از آنکه به توضیح سرقت از بانک بپردازیم لازم است توضیحاتی در خصوص خود جرم سرقت ارائه دهیم.

سرقت یکی از جرایم علیه اموال است و همان قدر که جسم انسان دارای احترام است مال او نیز باید تحت حمایت قرار بگیرد. همیشه و در همه دوران ها مالکیت افراد نسبت به اموالشان یک موضوع مهم و حساس بوده است .

مردم همیشه می خواستند که به حقوق مالکیت آن ها احترام گذاشته شود و در عین حال همیشه هم افرادی بوده اند که این حقوق را نادیده بگیرند .

قیمت های مشاوره تخصصی توسط وکیل دادگستری

سرقت مسلحانه در شب

مجازات سرقت مسلحانه از بانک: جوامع و روابط میان افراد که پیشرفته تر شد سرقت و دزدی نیز شکل پیشرفته تری به خود گرفت، در نتیجه قانونگذار تصمیم گرفت قوانینی را تدوین کند تا مطابق آن حق دیگران نسبت به اموالشان محترم شمرده شود .

قانون گذار مقرر کرد اگر کسی مال دیگری را بدون اجازه وی بردارد مشمول جرم سرقت شده است. با رواج این جرم، قانونگذار اقدام به بیان دقیق تر مسائل مرتبط با این جرم از جمله تعریف جرم سرقت ، تقسیم بندی سرقت به سرقت تعزیری و سرقت حدی و هم چنین بیان شیوه اثبات جرم سرقت کرده است.

قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۰ در ماده ۱۹۷ سرقت را به این نحو تعریف کرده است:« سرقت عبارت است از ربودن مال دیگری به طور پنهانی» اما در قانون مجازات اسلامی جدید در ماده ۲۶۷ قید “به طور پنهانی” حذف شد و در این ماده سرقت بدین صورت تعریف شد که سرقت عبارت است از ربودن مال متعلق به غیر. تعریفی که در قانون مجازات اسلامی جدید آمده است درست تر است چون مصادیق بیشتری از سرقت را در بر می گیرد. به این دلیل که انواع مختلفی از این جرم همچون کیف قاپی وجود دارد که به طور پنهانی صورت می گیرد.

خواندن این مقاله  تجدیدنظر: تفاوت رأی بدوی و تجدید نظر! معنی کلمه بدوی در حقوق؟

شرایط سرقت

شرط اول: ربودن مال

رکن اصلی سرقت ربودن مال است. نه اینکه فقط مالکیت مال را از مالک جدا کند. به عنوان مثال در کلاهبرداری هم مال از مالکیت مالک جدا می شود اما این کار با رضایت مالک صورت می گیرد یا اگر فردی مالش را پیش دیگری به امانت بگذارد و آن شخص مال را برنگرداند، این مورد هم شامل سرقت نشده و خیانت در امانت محسوب می شود زیرا در سرقت حتما باید ربودن اتفاق افتد.

شرط دوم: جنس ربوده شده باید مال باشد

برای آن که سرقت محقق شود، باید مال ربوده شده میان مردم ارزش اقتصادی داشته باشد.
به نقل از دکتر کاتوزیان پدر علم حقوق، اگر چیزی در روابط طرفین ارزش اقتصادی داشته باشد آن شئ مال به حساب آمده و ربودن آن عنوان سرقت می گیرد. مثل عکس های خانوادگی یا کلکسیون داران.

شرط سوم : مال باید متعلق به غیر باشد

اگر در قالب مثال بخواهیم توضیح دهیم به این صورت می شود که فردی که مال خود را به عاریه به کسی بدهد و سپس آن را برباید سرقت حساب نخواهد شد چون مال خودش است.

در قانون مجازات اسلامی ایران سرقت دو نوع است: حدی و تعزیری

سرقت حدی

مجازات سرقت مسلحانه از بانک: بر اساس ماده ٢۶٨ قانون مجازات اسلامی سرقت حدی چهارده شرط دارد که اگر این ۱۴ شرط احراز و اثبات شود، مرتکب محکوم به سرقت حدی شده و حد الهی بر او جاری خواهد شد. البته قابل توجه است که در ماده ٢٨١ قانون مجازات راهزنان و سارقانی که به شکل مسلحانه اقدام می کنند و امنیت مردم را سلب می کنند، محارب شناخته می شوند؛ قانون گذار برای جرم محاربه، بردن مال را در این ماده شرط ندانسته و تنها برای تحقق این جرم، دست به سلاح بردن و سلب امنیت مردم و راه‌ها را کافی دانسته است. شدید ترین مجازات‌ها در خصوص سرقت حدی است که مجازات آن اجرای حد است.
بر اساس ماده ۲۶۸ قانون مجازات اسلامی، اگر که شیء مسروقه مالکیت داشته باشد، در حرز باشد، سارق هتک حرز کند، از حرز بیرون بیاورد، هم هتک حرز و هم سرقت مخفیانه باشد و همچنین شرایط دیگر که در جمع 14 شرط هستند، سبب حدی شدن سرقت می شود.

مجازات سرقت از محل کار

سرقت تعزیری

در کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، سرقت‌های تعزیری از ماده ی ۶۵١ به بعد آورده شده است.
برای تعریف سرقت تعزیری می توان گفت سرقتی که حدی نباشد و تمام شرایط ۱۴ گانه سرقت حدی را نداشته باشد تعزیری است.

خواندن این مقاله  ویژگی های یک قرارداد صحیح! نکات مهم امضا قرارداد!

سرقت تعزیری ۲ نوع دارد:

  • • سرقت تعزیری ساده
  • • سرقت تعزیری مشدد

الف) سرقت تعزیری ساده

سرقت تعزیری ساده در ماده ۲۶۷ قانون مجازات اسلامی بیان شده و مجازاتی که برای آن تعیین شده است حبس از سه ماه و یک روز تا دوسال و تا ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود.

ب) سرقت تعزیری مشدد

در صورتی که سارق شرایط ذیل را به طور همزمان داسته باشد، به ۵ تا ۲۰ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد و به این نوع از سرقت، سرقت مشدد یا سرقت های خاص گفته می شود:

  • • سرقت مقرون به آزار یا تهدید
  • • سرقت مسلحانه گروهی در شب
  • • سرقت مقرون به پنج شرط مشدد
  • • سرقت مسلحانه از منزل
  • • سرقت از بانک ها صرافی ها
  • • سرقت آثار فرهنگی
  • • سرقت آب، برق، گاز، تلفن
  • • سرقت از مناطق حادثه زده

مطالعه دقیق انواع پرونده کمتر از 30 دقیقه

سرقت از بانک ها و طلا و جواهر فروشی ها

بر حسب ماده واحده قانون تشدید مجازات سرقت مسلحانه مصوب ۱۳۸۸ که ناظر به سرقت از بانک ها، صرافی ها، جواهر فروشی ها و به طور کلی، هر محلی که به طور معمول وجوه نقد یا اوراق بهادار و یا سایر اشیای قیمتی نگهداری می کند، است، اگر از این محل های یاد شده، سرقت بکند، مجرم شناخته می شود و برای او مجازات در نظر گرفته خواهد شد.

پس نتیجه می گیریم که هر موقع شخصی وجه نقد یا اوراق بهادار و یا سایر اشیای قیمتی را از منزل دیگری سرقت کند، مشمول این ماده قرار نمی گیرد چوم منزل، محل “معمول” برای نگهداری این دست از اموال نیست.

برای آن که جرم سرقت مسلحانه از بانک یا طلا و جواهر فروشی تحقق پیدا کند باید شرایط و ویژگی ‌هایی وجود داشته باشد:

اولاً- تعداد سارقین دو یا چند نفر باشد و برای این سرقت طرح و برنامه قبلی ریخته باشند. و بر طبق این برنامه قبلی، دست به سرقت بزنند.
ثانیاً- در گروه سارقین حداقل یک نفر از آن ها باید به سلاح سرد یا گرم مسلح باشد، چه ظاهر و چه مخفی، و پر یا خالی و استفاده یا عدم استفاده از آن اهمیت ندارد.

تماس و مشاوره با وکیل در اصفهان-حامد امیری

مجازات سرقت از بانک یا صندوق امانات بانک به چه میزان است؟

میزان مجازات سارقین در این جرم به نتیجه ای که حاصل می شود بستگی دارد، به این ترتیب که اگر سرقت واقع شود، سارقین به حبس ابد مجازات خواهند شد، و اگر در حین عملیات سرقت قتلی انجام دهند یعنی شخصی کشته شود، به مجازات اعدام محکوم خواهند شد.
و در صورتی که هیچکدام از این شرایط و نتایج رخ نداد، از ۱۰ تا ۱۵ سال به حبس محکوم می شوند و در حالتی که اراده مرتکبین در واقع نشدن سرقت نقش داشته باشد، هر کدام به ۲ تا ۵ سال حبس محکوم خواهد شد.

خواندن این مقاله  بارنامه چیست و انواع آن؟ بارنامه یعنی چه!

به طور معمول به هنگام سرقت از چنین مکان های مهم و با ارزشی، سارقین از اسلحه استفاده کرده و سرقت به‌ شکل مسلحانه تحقق می یابد.
در اکثر موارد این سرقت ها مسلحانه به‌عنوان محارب شناخته شده و مجازات می ‌شوند، محکومیت این سارقین به ماده ۲۸۲ قانون مجازات اسلامی است و برای محرز شدن و اثبات این جرم باید موارد زیر ثابت شود:

الف) اثبات شود که سرقت به وسیله راهزنان، سارقان و قاچاقچیان انجام شده است و هدف اصلی آن‌ها سرقت و قطع الطریق است.
ب) همانطور که ذکر کردیم باید حتما دست به سلاح ببرند، و این که لازم نیست همه آن ها سلاح به دست باشند و مسلح بودن یک نفر هم کافی است. اما سلح مورد استفاده باید واقعی باشد، سرد یا گرم بودن آن تفاوتی ندارد.
ج) مهم‌ ترین شرطی که در این ماده بیان شده است این است که امنیت مردم یا راه‌ ها بر هم بخورد.

مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی اصفهان

نتیجه گیری

پس نتیجه گیری این می شود که به هنگام وقوع سرقت و قطع الطریق مسلحانه در ابتدا قاضی باید طبق ماده ۲۸۱ قانون مجازات اسلامی جرم صورت گرفته را بررسی کند و ببیند مطابق این ماده شرایط محاربه شدن جرم وجود دارد یا نه و اگر این شرایط وجود نداشت مطابق ماده ۶۵۳ قانون مجازات اسلامی عمل می شود. اگر دادگاه سرقت مسلحانه ای را محاربه، یعنی اقدام علیه امنیت ملی با کشیدن سلاح تشخیص دهد، سارق یا سارقین اعدام خواهند شد.

موسسه حقوقی حامد امیری در اصفهان یکی از موسسه های حقوقی معتبر در اصفهان است که سابقه خوبی در زمینه پیگیری و حل مسائل حقوقی دارد، و از دانش و اطلاعات به روز وکیل پایه یک سرقت در اصفهان یک بهره می گیرد و با تسلطی که به قوانین دارد و در چارچوب موازین قانونی به مراجعه کننده کمک می کند تا به حق پایمال شده خود دست یابد. اگر تمایل به اخذ مشاوره و اعطاء وکالت داشته باشید می توانید مطابق روش های درج شده در سایت جهت برقراری ارتباط با این موسسه اقدام نمایید.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید