بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > ویژگی های یک قرارداد صحیح! نکات مهم امضا قرارداد!

ویژگی های یک قرارداد صحیح! نکات مهم امضا قرارداد!

قرداد صحیح

ویژگی های یک قرارداد صحیح: به طور معمول کسانی که تصمیم به انعقاد قراردادی می گیرند، قصد دارند به آثاری که از آن ناشی می شود برسند. رسیدن به نتیجه و آثار قرارداد وابسته به این است که متعاقدین مفاد آن را به گونه ای تنظیم و تبیین کنند که هیچ گونه ابهامی در آن وجود نداشته باشد.

زیرا اگر طرفین ابهاماتی داشته باشند، اختلاف های قراردادی ایجاد می شود و طرفین قرارداد هر کدام در تلاشند تا مواردی که ابهام دارد را به نفع خود تفسیر کنند.

به طور حتم از اصلی ترین و اساسی ترین شروط برای بوجود آوردن یک رابطه حقوقی صحیح میان دو طرف، این است که قراردادی منعقد شود.

قراردادی صحیح به حساب می آید که به میزان کافی شفاف و روشن باشد و شرایط و مسائل مختلف را تا جای ممکن پیش بینی کند.

تنظیم قراردادها یکی از کارهایی است که بهترین وکیل در اصفهان می تواند به راحتی از پس آن برآید. علاوه بر آن قادر است قراردادی با کیفیت و قیمت مناسب بر حسب آنچه که برنامه ریزی شده است تدوین کند.

اما برای آن که ویژگی های یک قرارداد صحیح را نام ببریم بهتر است به عنوان مقدمه با این مفهوم بیشتر آشنا شویم.

قرارداد چیست؟

ویژگی های یک قرارداد صحیح: به موجب ماده ۱۸۳ قانون مدنی قرارداد یا عقد به این معناست که:« یک یا چند نفر در مقابل یک یا چند نفر دیگر تعهد به امری نمایند و مورد قبول آنها قرار گیرد.»

اصلی ترین جزء تعریف قرارداد توافق دو یا چند نفر با یکدیگر است، برای مثال در خرید یم خودرو دو نفر توافق می کنند که الف (فروشنده) خودروی خود را به ب (خریدار) بفروشد و ب نیز مبلغ آن را بپردازد.

اصولاً برای انعقاد قرارداد، قصد و رضایت درونی طرفین کافی است و هنگامی که طرفین بر موضوعی توافق کنند، به انجام آن ملزم می شوند، به این گونه قرارداد ها غقد رضایی گفته می شود.

در مقابل نیز یکسری از عقود برای آن که آثار قانونی پیدا کند و از سوی مراجع قانونی مورد پذیرش قرار بگیرد، علاوه بر قصد و رضا به شرایط دیگری برای تحقق احتیاج دارد، به این دسته از قرارداد ها، عقود تشریفاتی می گویند.

طرفین قرارداد

هر قراردادی حداقل دارای دو طرف است که امکان دارد شخص حقیقی باشد و یا شخص حقوقی مثل شرکت ها و موسسات دولتی و غیر دولتی.

انعقاد قرارداد با اشخاص حقیقی

وکیل قرارداد ها در اصفهان اظهار داشت توجه نمودن به مسئله بلوغ، عقل و ممنوع المعامله نبودن فرد به هنگام تنظیم قرارداد بسیار اهمیت دارد. به علاوه امکان دارد شخصی به نمایندگی و وکالت از دیگری قراردادی را منعقد کند، در چنین شرایطی لازم است برگه نمایندگی و وکالت نامه خود را ارائه دهد و شماره و مشخصاتش را در متن قرارداد قید کند.

خواندن این مقاله  تفاوت مسئولیت مدنی و قراردادی

به موجب ماده ۱۹۰ قانون مدنی به منظور آن که قراردادی بطور صحیح واقع شود، چهار شرط اساسی وجود دارد:

1. قصد طرفین و رضای آنان؛ 2. اهلیت طرفین؛ 3. موضوع معین مورد معامله؛ 4. مشروعیت معامله. در خصوص این موارد در مقاله شرایط اساسی صحت معامله صحبت کردیم و گفتیم فقدان یکی از این شرایط، احتمال دارد قرارداد را غیر نافذ یا باطل کند.

ویژگی های یک قرارداد صحیح

قرداد صحیح

قصد و رضای طرفین

برای انعقاد یک قرارداد لازم است هر دو طرف اراده آزاد داشته باشند. این اراده از رضا و قصد تشکیل شده است. ایجاد رضا و قصد نیاز به یکسری اعمال درونی دارد، به طور مثال اگر بخواهیم گوشی موبایلی بخریم، آن را در ذهن به تصویر می کشیم و برای داشتن آن میل باطنی و اشتیاق پیدا می کنیم به این میل درونی «رضا» گفته می شود، سپس تصمیم می گیریم یا قصد می کنیم که آن را بخریم. این قصد و رضا باید به شکلی اعم از لفظ، نوشته، اشاره و… به طرف مقابل اعلام شود و معیوب نباشد.

اهلیت طرفین

برای انعقاد یک معامله اهلیت طرفین امری لازم است.

  • اهلیت به دو دسته تقسیم می شود
  • اهلیت تمتع و اهلیت استیفا
  • اهلیت تمتع یعنی شخص قابلیت دارا شدن حق و تکلیف را داشته باشد

با تولد، انسان دارای این اهلیت می شود و با مرگ او به پایان می رسد. اما اهلیت استیفا، به قدرت و توانایی اعمال حق گفته می شود؛ به عبارت دیگر فرد قادر باشد که در اموال و حقوق خود تصرف کند و معاملاتی انجام دهد.

تنظیم قرارداد با اشخاص حقوقی

به هنگام تنظیم و منعقد کردن قرارداد با شخص حقوقی، بهتر است در ابتدا اساسنامه شرکت و آگهی آخرین تغییرات آن که در روزنامه رسمی درج شده است بررسی شود، تا دریابیم آیا شرکت در محدوده موضوع فعالیت خود تصمیم به انعقاد قرارداد دارد یا نه؟ و گذشته از آن بفهمیم چه کسانی حق امضای اسناد و قرارداد برای شرکت را دارند.

شرایط انعقاد قرارداد

شرایطی که در یک قرارداد قید می شود ممکن است باعث تمایز و یا حتی برتری آن نسبت به سایر قرارداد ها شود. در یک قرارداد باید یکسری موااست وجود داشته باشد که هر دو طرف قرارداد بر روی آن اتفاق نظر و توافق داشته باشند. این قرارداد احتمال دارد در هر زمینه ای باشد اعم از شغلی، مالی، تجاری و … .

خواندن این مقاله  مهلت اعاده دادرسی چند روز است؟ مهلت اعاده دادرسی کیفری در قانون جدید

اما پر اهمیت ترین موضوع به هنگام تنظیم قرارداد، نکات حقوقی آن است. که ممکن است هر کسی علم آن را نداشته باشد، این جاست که یک وکیل حرفه ای در امور قرارداد ها بسیار کمی تواند کمک کند.

در تنظیم قراردادها نکاتی وجود دارد که تنها وکیل قرارداد ها به آن دانش و تسلط دارد. اما بعضی نکات عمومی هم وجود دارد که بهتر است عموم مردم از آن اطلاع داشته باشند، تا این عدم اطلاع آنها موحبات ملاهبرداری را برای عده ای فراهم نکند.

نکات حقوقی در تنظیم قرارداد

این نکات همان است که گفتیم وکیل امور قرارداد ها نسبت به آن آگاهی و دانش دارد، و شامل موارد زیر می شود:

الف) عنوان قرارداد:

عنوان قرارداد آن اسمی است که طرفین بر روی قرارداد بین خودشان می گذراند مثل بیع، اجاره، هبه و… . تعیین این عنوان بسیار دارای اهمیت است و یکی از ملاک های اصلی و مهم برای تفسیر آثار قرارداد است.

البته باید ذکر کرد که اگر طرفین به منظور فرار از آثار یک عقدی مثل هبه نام دیگری به روی آن بگذارند مثلاً بیع، قاضی به عنوان ظاهری توجه نمی کند، و قصد آن ها را در نظر می گیرد.

ب) ارکان قرارداد:

هر قراردادی متشکل از ۳ رکن اصلی است که عبارتند از: طرفین قرارداد، موضوع قرارداد، مبلغ قرارداد و شروط ضمن عقد. این ارکان باید به صورت جامع و مانع در قرارداد ذکر شوندقراردادهایی قراردادی مثل اجاره، مدت قرارداد هم جز ارکان قرارداد محسوب شده و باید قید شود.

پ) الفاظ و کلمات قرارداد:

عبارات و الفاظی که در متن قرارداد درج می شوند باید خالی از ابهام و به صورت واضح و روشن باشد. همچنین باید بطور صحیح و در معنای حقوقی خود به کار برود.

ج) قانون حاکم بر قرارداد:

قبل از قرارداد فی الواقع قوانین کشور بر رابطه کاری و شغلی طرفین حکومت دارد و حقوق و تعهدات آنها را تعیین می کند. به همین جهت قوانین و مقررات و قاعده های قانونی حاکم بر رابطه حقوقی طرفین، بر خود متن قرارداد مقدم و مرجع است و چنانچه این قانون و قاعده در قرارداد نادیده انگاشته شود حتی می تواند منجر به بطلان قرارداد شود.

خواندن این مقاله  عفو و انواع عفو کدامند و چه شرایطی دارد؟عفو شامل چه کسانی؟!

د) عرف ها:

هر جامعه و هر صنفی و همچنین هر خرفه و شغلی عرف هایی دارد که از آن جامعه یا شغل جدا ناپذیر است. و حتی اگر ما از آن اطلاعی نداشته باشیم باز هم وجود دارد. در نتیجه مهم است که این عرف ها را بشناسیم به هنگام تنظیم قرارداد.

ه‍) بار اثبات در قرارداد:

ویژگی های یک قرارداد صحیح: منظور از بار اثبات در قرارداد این است که ثابت کردن انجام تعهد قراردادی بر عهده ی یکی از طرفین باشد.

نکات حقوقی عمومی که هر کسی باید بداند:

وکیل قرارداد ها در اصفهان توصیه می کند افراد پیش از انجام و امضای هر معامله یا قرارداد این نکاتی که در ادامه ذکر می شود را مورد توجه قرار دهند، این نکات بدین ترتیب است:

معامله درست باید چه ویژگی داشته باشد؟!

1- به خوبی و با دقت پیش نویس قرارداد خوانده شود.
2- عجله ای برای امضا کردن قرارداد نداشته باشید. و هرگز بدون آن که قراردادی را بخوانید آن را امضاء نکنید. و حتماً چندین مرتبه آن را مطالعه کنید.
3- حتی الامکان با مشاور حقوقی و یا وکیل متخصص در امر قراردادها مشورت کنید.
4- قرارداد مورد توافق را تایپ کنید تا کلیه نسخه های آن واحد باشد.
5- اگر قرارداد چند صفحه ای است تمام صفحات آن امضا شود‌. به علاوه اگر اوراقی به قرارداد پیوست می شود، آن ها نیز امضا شده و در قرارداد ذکر شود.
6- به هنگام امضا کردن قرارداد هم خود و هم طرف مقابل نام خود را در ذیل امضا بنویسید و اثر انگشت هم بزنید.
7- از مواردی همچون خط زدن، تعویض خودکار، نوشتن مجدد روی امضاء، پر رنگ کردن یک کلمه یا یک عدد و … پرهیز شود.
8- در نوشتن متن قرارداد دقت کنید تا عاری از غلط املایی یا غلط تایپی باشد و هنگام نوشتن صفر ها به ریال یا تومان بودن آن دقت کنید.
9. بهتر آن است که نوشتن قرارداد از خط اول کاغذ شروع نشود. زیرا یحتمل خط اول به زیر گیره فلزی پوشه می رود.
10- از قراردادن فضاهای خالی و فاصله بین کلمات پرهیز کنید چون امکان جعل را بالا می برد.
11- تا جایی که ممکن است شهودی وجود داشته باشند تا قرارداد را امضا بکنند، و مشخصات آنان نیز قید بشود.
12- حتما در قرارداد، محلی که قرارداد در آن تنظیم می شود قید گردد.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید