بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > مجازات غیبت از مرخصی زندان چیست؟ مجازات نرفتن به زندان

مجازات غیبت از مرخصی زندان چیست؟ مجازات نرفتن به زندان

مجازات غیبت از مرخصی زندان چیست؟

در صورت تمام شدن مرخصی زندان چند روز می توان غیبت کرد

حبس تعلیقی از چه زمانی شروع می‌شود؟ مجازات غیبت از مرخصی زندان: حبس مجازاتی می‌باشد که قانون‌گذار برای افرادی که مرتکب بعضی از جرائم همچون فک پلمپ، جعل مدارک تحصیلی و… مورد پیش بینی که آیا به تنهایی اعمال می‌گردد. و یا آنکه در صورت تشدید جرم همراه با سایر مجازات که به طور معمول شلاق تعزیری می‌باشد، اعمال خواهد شد.

حبس دارای انواع مختلفی است اعم از حبس تعزیری و حبس تعلیقی.

قانون‌گذار در تمامی این انواع  گاها اجازه که بعضی از زندانیان که از شرایط لازم برخوردار هستند به مرخصی بروند. ولی می‌بایست متعهد گردند که در مهلت مقرر و انقضای مرخصی به حبس بازخواهند گشت. در غیر این صورت به علت تاخیر در بازگشت به حبس مجازات خواهند شد.

مجازات غیبت از مرخصی زندان:

در شرایطی که به موجب آیین نامه زندان‌ها به یک زندانی اجازه د. که به مرخصی برود، شخص زندانی مکلف می‌باشد تا در موقع اتمام مهلت مرخصی دوباره به زندان بازگردد. که در غیر این حالت بر اساس تبصره ماده 547 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات به عملی مجرمانه مرتکب گردیده است. و به عنوان فراری از زندان به شمار می‌رود.

"مجازات

 جز آنکه شخص زندانی به جهت عدم بازگشت به موقع خود یک دلیل و عذر محکمه پسند داشته باشد. مجازات غیبت از مرخصی زندان پس از مرخصی 74 ضربه شلاق و یا حبس از ۳ تا ۶ ماه خواهد بود. بر همین اساس در صورتی که شخصی که به وی مرخصی زندان تعلق گرفته است. بدون هیچ دلیل موجهی در موعد مقرر به حبس بازنگردد فراری محسوب می‌گردد. و مجازات مندرج در ماده 547 قانون مجازات برای وی اعمال خواهد شد.

مواد قانونی مجازات غیبت از مرخصی زندان کدام است؟

در ماده ۲۲۵ از قانون، اجرای سازمان زندان‌ها مقرر گردیده است. «مدت مرخصی زندانیان جزو مدت محکومیت ایشان به حساب می‌آید. ولی در صورت غیبت، ایام غیبت جزو مدت محکومیت محسوب نشده. و در صورتی که زندانی بعد از اعطای مرخصی غیبت کند. علی‌رغم مجازات قانونی برای نخستین. بار به مدت ۶ ماه و برای دومین مرتبه یک سال و جهت نوبت سوم تا انقضای مدت محکومیت از مرخصی محروم خواهد گردید. و چنانچه که زندانی بعد از اتمام مرخصی به زندان مراجعت نکند. و از طریق مأموران دستگیر و به زندان تحویل داده شود. تا انقضای مدت محکومیت از مرخصی محروم خواهد گردید.»

خواندن این مقاله  اعسار چیست؟ اعسار مطلق شامل چه کسانی میشود؟

بخشش غیبت زندانی امکان پذیر هست؟

در صورتی که غیبت زندانی مورد تائید دادستان محل، رئیس بخش قضایی حوزه که وظایف دادستان را برعهده دارد. و یا شورای طبقه‌ بندی موجه دانسته شود، زندانی غائب از مرخصی مشمول حکم این ماده نمی‌شود. کلمه «یا» در ماده اخیر حاکی از صلاحیت افراد فوق است. به این معنی که هم دادستان محل و هم رییس حوزه قضایی بخش و هم شورای طبقه بندی حق دارند. در رابطه با موجه بودن و یا نبودن تاخیر زندانی اظهار نظر کنند.

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

به موجب ماده ۵۴۷ قانون مجازات اسلامی هر زندانی که از زندان یا بازداشتگاه فرار کند. به شلاق تا (۷۴) ضربه و یا ۳ تا ۶ ماه حبس محکوم می‌گردد و چنانچه به منظور فرار درب زندان را بشکند. یا آن را خراب نموده باشد، علی‌رغم تامین ‌خسارت وارد شده محکوم به هر دو مجازات خواهد شد.

تبصره) زندانیانی که بر اساس آیین‌نامه زندان‌ها به مرخصی می‌روند. و خود را در مهلت مقرر بدون دلیل موجه معرفی نکنند. فراری‌ به حساب آمده و محکوم به مجازات مذکور می‌شوند.

علاوه بر این ماده ۵۴۸ این قانون مقرر می‌دارد:

«هرگاه ماموری که موظف به حفظ یا ملازمت یا مراقبت ‌متهم یا فرد زندانی بوده. در انجام وظیفه مسامحه و اهمالی نماید که‌ منجر به فرار وی شود. به شش ماه تا سه سال حبس یا جزای نقدی ازسه تا هجده میلیون ریال محکوم خواهد شد.»

به موجب ماده ۵۴۹  همین قانون: «هر فردی که مامور حفظ یا مراقبت یا ملازمت زندانی و توقیف ‌شده‌ای باشد. و در فرار مساعدت کند و یا راه فرار وی را آسان نماید. به منظور فرار او تبانی و مواضعه کند،

به منظور فرار او تبانی و مواضعه کند، به صورت زیر مجازات‌ خواهد گردید:

  • الف‌) در صورتی که بازداشت شده متهم به جرمی باشد. که مجازات آن اعدام یا رجم یا صلب می‌باشد و یا زندانی محکوم‌ به یکی از این مجازات‌ها  گردیده باشد. به ۳ تا ۱۰ سال حبس و در صورتی که محکومیت محکوم علیه ‌حبس از ۱۰ سال بیشتر باشد. و یا بازداشت شده متهم به جرمی باشد.که مجازات آن حبس از ۱۰ سال به بالا باشد به ۱ تا ۵ سال حبس ‌و در صورتی. که محکومیت زندانی و یا اتهام بازداشت شده. غیر از موارد فوق باشد محکوم به ۶ ماه تا ۳ سال حبس خواهد گردید.

اگر زندانی پس از مرخصی برنگردد-سایت حامد امیری

  • ب‌) در صورتی که زندانی به قصاص محکوم شده و یا بازداشت شده به قتل ‌مستوجب قصاص متهم باشد، عامل فرار مکلف به تسلیم او بوده و در صورت عدم تسلیم، زندانی شده و تا زمان تسلیم او در زندان باقی می‌ماند و اگر متهم به طور غیابی محاکمه و برائت حاصل کند و یا قتل شبه عمد یا خطئی تشخیص داده شود عامل فرار محکوم به مجازات مقرر گردیده در ذیل بند (الف‌) خواهد شد و در صورتی که فراری فوت کند و یا تسلیم او ممتنع گردد اگر محکوم به قصاص باشد، عامل فراری محکوم به پرداخت دیه به اولیای دم مقتول‌  خواهد شد.
  • ج‌) در صورتی که متهم یا محکومی که فرار نموده به موضوع مالی یا دیه ‌ محکوم باشد، فرار دهنده مضاف بر مجازات مقرر شده در ذیل بند الف، ضامن ‌پرداخت دیه و مال محکوم به هم خواهد گردید.»
خواندن این مقاله  موانع ارث در قانون مدنی چیست؟ نقش دادگاه در حل اختلافات میراثی

مشاوره حضوری و غیر حضوری موسسه حقوقی حامد امیری

در ماده ۵۵۰  قانون مجازات اسلامی آمده است:

هر کدام از کارکنان و مامورین دولتی که بر اساس قانون ‌مامور دستگیری سخصی بوده و در انجام وظیفه دستگیری مسامحه و کوتاهی نموده باشد. محکوم به پرداخت ۱۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار ریال جریمه نقدی خواهد شد و در صورتی که مسامحه و قصور به قصد مساعدت باشد. که منجر به فرار او گردیده باشد علی‌رغم مجازات ‌مذکور محکوم به حبس از ۶ ماه تا ۳ سال می‌شود.

به موجب ماده ۵۵۱ قانون مجازات اسلامی:

«اگر عامل فرار از مامورین مذکور در ماده (۵۴۹) نباشد. و عامدا موجبات فرار اشخاصی که قانونا زندانی یا دستگیر شده‌اند را فراهم آورد، به طریق ذیل مجازات خواهد شد.

  • الف‌) در صورتی که زندانی به اعدام یا حبس دایم یا رجم یا صلب‌ محکوم بوده. مجازات وی یک تا سه سال حبس و چنانچه زندانی متهم به جرمی باشد. که مجازات آن اعدام یا رجم یا صلب بوده، مجازات از ۶ ماه‌ تا ۲ سال حبس و در صورتی که محکومیت زندانی. و یا مجازات قانونی ‌توقیف شده غیر از موارد فوق باشد. مجازات وی ۳ ماه تا ۱ سال حبس خواهد بود.

"مجازات

  • ب‌) در صورتی که زندانی به قصاص محکوم باشد. عامل فرار مکلف به تسلیم او بوده و در صورت عدم تسلیم، زندانی خواهد شد و تا تسلیم او در زندان باقی می‌ماند.

در صورتی که فراری فوت کند و یا تحویل وی ممتنع شود فراری دهنده به پرداخت دیه به اولیای دم مقتول محکوم خواهد شد.»

ماده ۵۵۲ قانون فوق الذکر بیان می‌دارد: «هر فردی به متهم ‌زندانی‌ یا توقیف شده به منظور مساعدت به ‌فرار اسلحه بدهد محکوم به حبس از ۲ تا ۵ سال می‌شود.»

ماده ۵۵۳ قانون فوق: «هر فردی متهمی را که قانونا بازداشت شده و فرار کرده یا فردی را که متهم است. به ارتکاب جرمی و قانونا امر به بازداشت وی شده است. پنهان کند یا موجبات فرار وی را مهیا سازد به ترتیب ذیل مجازات خواهد شد:

فرار زندانی در مرخصی چه حکمی دارد؟

در صورتی که شخصی که فرار کرده محکوم به اعدام. یا رجم یا صلب یا قصاص نفس و اطراف و یا قطع ید باشد، مجازات پنهان کننده یا کمک ‌کننده وی در فرار. حبس از ۱ تا ۳ سال است و چنانچه ‌به حبس دایم محکوم شود. یا متهم به جرمی است که مجازات آن اعدام یا صلب می‌باشد. به ۶ ماه تا ۲ سال حبس محکوم خواهد شد و در دیگر شرایط مجازات مرتکب ۱ ماه تا ۱ سال حبس خواهد بود.»

خواندن این مقاله  مجازات قاتل در صورت رضایت شاکی چیست؟ مدت زندان قاتل!

مشاوره انلاین با وکیل در خصوص غیبت از مرخصی زندان:

دفتر وکالت حامد امیری وکیل پایه یک دادگستری در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

پذیرش حضوری: شنبه تا سه شنبه از ساعت ۱۶:۳۰ لغایت ۲۰:۳۰

پذیرش غیر حضوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۱۳:۰۰ لغایت ۱۶:۰۰

مشاوره فوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۸:۳۰ لغایت ۲۳:۰۰

آدرس دفتر وکالت: اصفهان، خیابان سجاد، ابتدای خیابان قائم مقام فرهانی، مجتمع شیخ بهایی طبقه اول واحد ۱۱

سخن پایانی

حبس مجازاتی می‌باشد که قانون‌گذار برای افرادی که مرتکب بعضی از جرائم همچون فک پلمپ، جعل مدارک تحصیلی و… مورد پیش بینی قر که آیا به تنهایی اعمال می‌گردد. و یا آنکه در صورت تشدید جرم همراه با سایر مجازات که به طور معمول شلاق تعزیری می‌باشد، اعمال خواهد شد.

در شرایطی که به موجب آیین نامه زندان‌ها به یک زندانی اجازه داده شود که به مرخصی برود، شخص زندانی مکلف می‌باشد. تا در موقع اتمام مهلت مرخصی دوباره به زندان بازگردد. که در غیر این حالت بر اساس تبصره ماده 547 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات به عملی مجرمانه مرتکب گردیده است. و به عنوان فراری از زندان به شمار می‌رود.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

1 نظر

  • علی بخش تاج ملک
    3 بهمن, 1401 در 10:06 قبل از ظهر

    درود بر دکتر امیری
    من از سوی شعبه 101جزایی یاسوج بدون کوچکترین مدرکی وگناهی به پنج سال زندان محکوم شدم
    به اتهام در اختیار دادن مغازه وکارتخوان به کلاهبرداران که با نامه جعلی برای تراکتور ثبت نام میکردند که طرف سه ماه تراکتور تحویلما کتقاضیان دعند وخودم اولین پرداخت کننده بودم وقتی مهلت سه ماهه تمام شد غز دفتر اخراجشون کردم مال باختگان قبلی را دعوت کردم دسته جمعی سکایت کردیم
    بعداز هشت ماه آنها را دستگیر کردند با مامورین بخاطر همکاری با ملاهبرداران درگیرسدم کهچرا دیر ذقدام به دستگیری آنها میگنید همین درگیری موجب صورتجلسه دروغ مامورین به این مضمون که من از اول ثبت نام تا روز دستگیری با متهمانهمکا ی داشته ام ومغازخ ام را در اختیغر انها قرعر داده ام تقاضای رسیدمی وحارشناسی کردم که من سر سه خاهه آنها را اخراج کردم تا نه ما بغداز اخراج آنها در مغازه من نبودهد پمن خودم شاکی بودم پیگیر بودم وکیل گرفتم پلی به هیچ یک از این مدارک اهمیتی ندادند من را به پنج سال زندان محکوم کردند
    راهنمایی بفرما چکار کنم چطور ثابت کنم که بی گناه هستم

پیام بگذارید