بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > اجرت المثل در طلاق: اجرت المثل زن خانه دار! اجرت المثل زن چیست

اجرت المثل در طلاق: اجرت المثل زن خانه دار! اجرت المثل زن چیست

اجرت المثل در طلاق

اجرت المثل در طلاق چیست؟

اجرت المثل در طلاق: يكي از مواجب مخصوص که اسلام برای بانوان قرار داده است این است كه هيچ مردی تا زمانی که کلیه حق و حقوق همسرش را نداده قادر نیست وی را طلاق دهد. باید توجه داشت که هرچه تعداد سال های زندگی مشترك زیاد تر باشد اين حقوق هم بیشتر می شود .

اجرت ‌المثل هم از مجموعه مواجب مخصوصی است كه دین و قانون برای بانوان مد نظر قرار داده است. اجرت‌ المثل در طلاق يک موضوع دینی است.

در دین مبین اسلام زن مسئولیت های ویژه ای در زندگي مشترک دارد كه از طریق قانون و دین قرار داده شده اند . اين مسئولیت ها مشتمل تمكين عام و تمكين خاص می باشد.

اجرت المثل چیست؟

اجرت المثل در طلاق: براساس قانون بلا فاصله بعد ازدواج، بین زن و شوهر مسئولیت و تكاليفی گذاشته مي‌شود كه الزامی است برای هم آن را انجام دهند. تمكين عام یعنی بودن زن در زندگی مشترك و انجام مسئولیت هایی كه دین و قانون معین نموده است. تمكين خاص هم یعنی زن به وظايف زناشويی خود عمل نماید .

اما اگر زن در طی زندگی مشترك و در منزل همسر خود فعالیتی به غیر از اين موارد را به امر شوهر انجام دهد، شایسته دریافت پاداشی است كه به آن اجرت‌ المثل گفته مي‌شود.

وقتی كه زوجین فرزند دار می شوند، اگر قصد داشته باشند جهت مراقبت از وی پرستاري بگيرند اين موضوع هزينه های در بر دارد و الزاما باید حقوقی به پرستار بپردازند.

مبلغ اجرت المثل در سال «1402»:

اگر این زن و شوهر قصد داشته باشند جهت رسیدگی به کارهای معمولی خانه مانند آشپزی، نظافت و… شخصی را بیاورند اين موضوع هم هزينه هایی در بر دارد . این موارد از دسته مسئولیت هایی نيست كه زن به ان ها رسیدگی کند ، امکان دارد همسر از او در خواست كند اینگونه کارها را در خانه انجام دهد .

خواندن این مقاله  وکیل مالکیت معنوی در اصفهان نقش کلیدی وکیل در حفاظت از ایده‌ها و اختراعات

در این موقعیت وقتی زن اجرت‌ المثل خود را درخواست كند، اين بحث كارشناسي و حقوق اين کارها حساب مي‌شود. الزامی است به اين مورد هم دقت داشت كه در كارشناسی هيچ وقت حقوق يك پرستار يا يك خدمتكار خانه به طور تمام برای بانوان حساب نمیشود، چرا كه زن در برابر رسیدگی به امور و بودن در منزل همسرش، از مزیت هایی مثل مسافرت، هديه و… هم استفاده می کند

و به همين خاطر مثل يك خدمتكار معمولی كه تنها دستمزد دریافت می کند نمیتوان محاسبه نمود ؛ اما اگر محرز نماید که وقتی در خانه شوهرش بوده هيچ وقت سفر نرفته ، همسرش به او هديه‌ای نداده و نفقه‌اي نپرداخته این بحث هم در اجرت‌ المثل وی اثر دارد و باعث بیشتر شدن اين مبلغ می گردد.

اجرت المثل در طلاق
اجرت المثل در طلاق

نحوه طرح دادخواست اجرت ‌المثل

شکایت الزام شوهر به پرداخت اجرت ‌المثل روزهای زندگي مشترك شکایتی است که در دادگاه خانواده گفته مي‌شود؛ مثل کلیه شکایت های حقوقي و شكايت‌هايی كيفری.

در اين بحث هم شخص درخواست دهنده الزامی است مطالبه اجرت المثل خود را محرز نماید . شاهدها در اين نوع شکایت هم يكي از علت های قوي محرز شدن شکایت هستند. علم قاضي هم علت ديگر بر محرز نمودن اين ادعاست.

باتصويب قانون ، اجرت‌المثل به دينی مثل مهريه تغییر یافت كه هر زمانی قابل گرفتن است و حتي زن در طول زندگي مشترك با شوهرش قادر است آن را درخواست نماید.

حتی اگر زنی خود بخواهد طلاق بگیرد و قادر باشد يكي از علت هایی که سبب تصمیم به طلاق شده را محرز كند باز هم شایسته دریافت اجرت‌المثل است. مورد ديگر اين كه زن قادر است اجرت‌المثل همه يا قسمتی از روزهای زندگي مشترك را درخواست نماید.

اجرت المسمی زن چیست؟

جهت معین کردن هزینه قابل پرداخت براي کارهایی که زن انجام داده كه به طور ماهانه حساب می گردد، پرونده به كارشناس انتقال داده مي‌شود.امکان دارد رای كارشناسي با اعتراض يكی از زن و شوهر رو به رو شود.

خواندن این مقاله  وقت رسیدگی دادگاه و انواع آن کدامند؟

در این زمان پرونده به هيات سه نفره انتقال داده مي‌شود. اگر نظريه اين هيات هم با اعتراض يكي از طرفين پرونده رو به رو شد ، پرونده به هيات پنج نفره و هيات هفت نفره انتقال داده می شود .

قاضی پرونده قادر است اگر در يكي از اين مرحله ها حس کرد زن یا شوهر می خواهند رسیدگی به پرونده را طولانی کنند و قصد اتلاف وقت را دارند، كارشناسي را پس از نظريه هيات 5 نفره يا هيات 3 نفره متوقف کرده و با اظهار اين‌كه شخصا به قناعت وجداني رسيده، رای خود را صادر می نماید.

محاسبه اجرت‌ المثل

كارشناسي پرونده‌های اجرت‌المثل هم مثل کلیه امور حقوقي راه و روش های ویژه ای دارد كه كارشناسان با توجه به آن بررسی و آن را رعايت مي‌كنند. به طور مثال برای زنان شاغل بیرون از خانه اجرت‌المثل کمی در نظر مي‌گيرند. در قانون و دین زن صاحب مال و پولي است كه کسب می کند و اگر با سازش همسر او در بیرون از خانه كار مي‌كند، لزومی ندارد از درآمد خود به شوهرش بدهد يا اين‌كه در خانه خرج نماید.
تحصيلات زن هم بحث ديگري است كه در موضوع اجرت‌المثل او اثر دارد . اين رای نيز اين مسئله نشات می گیرد كه حقوق يك پرستار با تحصيلات ليسانس خیلی بیشتر از دستمزد پرستاري با تحصيلات ديپلم است.
موقعیت اجتماعي، مقام زن، شغل پدر، مکان زندگي در زمان مجردي و تحصيلات در زمان مجردی و پس از ازدواج هم در بالا رفتن اندازه اجرت‌ المثل اثر زیادی دارد.

فرمول محاسبه اجرت المثل زن:

مورد قابل توجه اين‌كه بانوانی كه تنها خانه‌دار هستند در وقت كارشناسي اجرت‌المثل مبلغ بیشتری می گیرند . تعداد فرزندان هم از مواردی است که در كارشناسي اجرت‌المثل اثر دارد . اگر فرزندان دختر باشند، اجرت‌المثل كمتري داده می شود استدلال این است كه در منزل دختر كمك مادر است اما پسرها همیشه اینطور نيستند . اگر مادري فرزندش را با شير خود بزرگ كرده باشد هم اجرت‌المثل زیادتری به وی تعلق می گیرد .

خواندن این مقاله  کمیسیون ماده 100 شهرداری! بهترین وکیل ماده صد شهرداری اصفهان

اين‌كه زني زمان ازدواج، فرزند يا فرزندان قبلي همسرش از زن سابقش را هم بزرگ كند، باعث بالا رفتن اجرت‌المثل می گردد. امکان دارد مردي قسمتی از روزهای زندگي خود را در ماموريت خارج از كشور يا زندان بوده باشد. اين بحث هم در کم شدن يا زیاد شدن اجرت‌المثل اثر دارد. اصولا براي روزهای عقد و وقتی كه زن در خانه پدرش است و با همسرش مشكل دارد اجرت‌المثلي محاسبه نمی شود .

آنچه در اثبات دعوی اجرت ملاک اثبات است عبارت است :

۱. انجام کارهایی که صرفا به عهده زوجه نبوده است.
۲.انجام این کارها بدون قصد تبرع بود ک منظور زوجه از انجام دریافت اجرت باشد.
۳. انجام این کارها به دستور مستقیم زوج باشد و نه از روی دلخواه.

شروط ضمن عقد و اجرت‌المثل

همسران قادرند در وقت نکاح هر شرطي كه بر خلاف خواست عقد نباشد را در عقدنامه بیاورند . يكي از شروط پيشنهادي مي‌تواند معلوم كردن تكليف اجرت‌ المثل باشد.

آنها قادرند شرط بیاورند كه به طور مثال زن جهت رسیدگی به کارهای خانه به درخواست مرد ماهانه مبلغی را دريافت كند. يا اين كه شرط بیاورند این مبلغ هيچ وقت به زن داده نمي‌شود و زن هم حق درخواست ندارد.

آن چه گفتیم مختصری بود از قوانین اجرت المثل در طلاق ، اما روشن است آشنایی کامل با قوانین و اقدام برای احقاق حق خود در دادگاه، نیازمند حضور وکیل مجرب در این زمینه می باشد.

لذا در صورتی که با مشکلاتی مانند ، طلاق ، نفقه ، مهریه و اجرت المثل در طلاق… روبه رو شدید می توانید بدون هیچ گونه نگرانی پرونده ی خود را به وکیل طلاق در اصفهان بسپارید .

حامد امیری وکیل پایه یک دادگستری با بیش از صدها پرونده ی موفق راهنمای شما در جهت پیشبرد پرونده خواهد بود. همچین این امکان فراهم شده است تا پرسش های خود را به صورت آنلاین مطرح نمایید.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید