بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > کمیسیون ماده 100 شهرداری! بهترین وکیل ماده صد شهرداری اصفهان

کمیسیون ماده 100 شهرداری! بهترین وکیل ماده صد شهرداری اصفهان

کمیسیون ماده 100 شهرداری

نام کمیسیون ماده 100 شهرداری به گوش افرادی که درگیر ساخت و ساز و یا فروش ملکی بوده و یا هستند آشناست زیرا وظیفه این کمیسیون رسیدگی کردن به تخلفات ساختمانی است. چنانچه کسی در حین ساخت و ساز تخلفی انجام دهد این تخلف او در کمیسیون ماده 100 شهرداری بررسی خواهد شد.

در ساخت و ساز در تمامی شهرها قوانین و مقررات مشخص و مربوط به خود را دارد تا این ساخت و سازها در چارچوب مشخصی انجام بگیرد و کسی نتواند سوءاستفاده کند.

کشور ما نیز از این قاعده مستثنا نبوده و به همین منظور نهادی تعیین شده تا در این باره اقدام به تدوین قانون و مقررات کند. نهادی که وظیفه قانون گذاری در این مورد را دارد شهرداری است.

کسی که می خواهد ساختمانی را بسازد باید یکسری اصول را رعایت کند تا در آینده با مشکلی ماوجه نشود. یکی از این اصول گرفتن مجوز از شهرداری است.

زیرا اگر کسی بدون اخذ مجوز از شهرداری اقدام به ساخت ساختمانی بکند، شهرداری از ادامه کار جلوگیری می‌کند و تخلف آن را به کمیسیون ماده 100 شهرداری می‌دهد.

کمیسیون ماده 100 شهرداری

وکیل ملکی در اصفهان می گوید که ماده 100 قانون شهرداری به همراه تبصره‌های آن اهمیت ویژه‌ای برای کنترل کردن و پیشگیری و برخورد با تخلفات ساختمانی است.

از همین رو در ادامه این مقاله تصمیم گرفته‌ایم تا کمیسیون ماده 100 شهرداری را تعریف کرده و تخلفاتی که در این سازمان ماده ۱۰۰ قانون شهرداری و تبصره‌های آن جایگاه و اهمیت ویژه‌ای دارد و مهم‌ترین بازوی قانونی شهرداری‌ها برای کنترل، پیشگیری و برخورد با تخلفات ساختمانی محسوب می‌شود. در اینجا سعی داریم به توضیح این کمیسیون و وظایف آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

کمیسیون ماده 100 چیست؟

در ماده 100 قانون شهرداری آمده است که کسانی که قصد دارند در محدوده شهری و حریم آنها ملکی بسازند باید پیش از آن که هرنوع فعالیتی را آغاز کنند، اقدام به دریافت پروانه از شهرداری کنند.

ماده 100 قانون شهرداری، دارای 11 تبصره است که از تبصره 1 تا 6 مربوط به اقداماتی است که شهرداری اگر بنایی غیرمجاز ساخته شود، انجام می دهد.

در این تبصره‌ها قید شده که اگر عملیات ساختمانی بدون آن که از شهرداری مجوز دریافت شود آغاز گردد، شهرداری این حق را خواهد داشت که موضوع را در کمیسیون مطرح کرده و با فرستادن مأمورانی از ادامه عملیات ساختمانی جلوگیری کند.

موضوعاتی که در کمیسیون ماده 100 مطرح می‌شود:

وکیلی کمیسیون ماده 100 شهرداری بیان می‌کند زمانی که کسی بدون مجوز شهرداری اقدام به شروع عملیات ساختمانی و یا هر تخلف دیگری می‌کند، شهرداری نمی‌تواند ساختمان او را تخریب کرده و یا از او جریمه دریافت کند بلکه باید از ادامه عملیات او جلوگیری کند و موضوع را به کمیسیون ماده 100 شهرداری ارجاع دهد تا در این باره تصمیم گیری شود که چه رفتاری با متخلف صورت بگیرد. اما ممکن است برایتان سوال ایجاد شود که چه تخلفاتی در کمیسیون ماده 100 شهرداری مطرح می‌شود؟

خواندن این مقاله  شکایت کیفری! مدارک لازم برای تنظیم شکایت کیفری! وکیل امیری

ماده صد شهرداری چیست؟

وکیل ملکی در ادامه این موضوعات را نام برده هریک را توضیح خواهد داد.

  • = احداث کردن بنا بدون مجوز و یا ساخت بنا خارج از پروانه یا مازاد بر آن
  • = احداث نکردن پارکینگ و یا غیرقابل استفاده بودن آن
  • = تجاوز نمودن به معابر شهری (مانند جلو آمدن دیوار بنا و کم کردن فضای پیاده‌روها)
  • = مستحکم نبودن بنا و یا عدم رعایت ضوابط فنی، بهداشتی و شهرسازی در احداث بنا
  • = تغییر کاربری بطور غیرمجاز
  • = تخلف مهندس ناظر ساختمان

1) احداث بنا بدون مجوز

چنانچه کسی بدون اخذ مجوز از شهرداری اقدام به ساخت و ساز کند، تخلف او به کمیسیون ماده 100 می‌رود. کمیسیون در این باره رأیی صادر می‌کند که خارج از این دو حالت نیست:

الف) چناچه ساخت و ساز به نحوی باشد که در آن اصول فنی و بهداشتی و شهرسازی رعایت نشده باشد، کمیسیون حکم به تخریب بنا می‌دهد.

ب) چنانچه ساخت و ساز بدون مجوز بوده ولی اصول فنی، بهداشتی و شهرسازی در آن رعایت شده است، کمیسیون یا می‌تواند حکم به تخریب بدهد و یا آن که جریمه دریافت کند. درصورتی که کمیسیون حکم به پرداخت جریمه بدهد، به ازای هر متر مربع، یک دهم ارزش معاملاتی ساختمان جریمه اخذ می‌شود و پس از پرداخت جریمه و عوارض، برگه پایان کار صادر می‌گردد.

2) تخلف مربوط به احداث نکردن پارکینگ

در برخی از ساختمان‌ها احداث پارکینگ ضروری است، حال اگر سازنده ملک به این امر توجهی نکرده و پارکینگ نسازد یا اینکه پارکینگی بسازد که قابلیت استفاده ندارد، مرتکب تخلف شده است.

وکیل اصفهان می‌گوید در چنین شرایطی اگر امکان اصلاح یا ساخت مجدد وجود داشته باشد که باید آن را مجدا بسازد ولی اگر امکان اصلاح وجود نداشت، شخص باید جریمه بپردازد.

البته لازم به ذکر است که اگر پارکینگ برخلاف اصول فنی و بهداشتی و شهرسازی ساخته شود، حکم تخریب آن صادر خواهد شد.

خواندن این مقاله  فسخ عقد موقت: شرایط فسخ صیغه موقت از طرف زن چگونه است؟

3) تخلف تراکم اضافی

در پروانه ساخت هر ساختمانی مساحت زیربنای آن درج می‌شود، حال چنانچه کسی مازاد بر این میزان بنا بسازد، ان شخص مرتکب تخلف تراکم اضافی شده است. این موضوع در کمیسیون ماده 10 0شهرداری مطرح می‌شود و یا رأی به تخریب داده می‌شود یا جریمه.

کمیسیون در دو حالت رأی به تخریب می‌دهد؛ الف) اصول فنی و بهداشتی و شهرسازی رعایت نشده باشد ب) کمیسیون حکم به پرداخت جریمه دهد ولی مالک از پرداخت جریمه خودداری کند.

و زمانی رأی به پرداخت جریمه می‌دهد که ضرورتی برای تخریب بنای اضافه وجود نداشته باشد. البته در دادن رأی به اخذ جریمه عواملی تأثیرگذار است مانند نوع استفاده از فضای ساخته شده، نوع ساختمان و مصالح، مقعیتی که ملک در آن قرار دارد و… .

4) تغییر کاربری

در مکان‌هایی که نقشه جامع شهری تهیه و تعیین شده است، مالک وظیفه دارد ساختمان خود را مطابق آن بسازد و نوع ساختمان خود را در پروانه ساختمانی قید کند.

حال در صورتی که مالک برخلاف آنچه در پروانه ساختمانی قید شده ساختمان مسکونی خود را به ساختمان تجاری تبدیل کند، این تخلف او در کمیسیون مطرح می‌شود تا در اینباره تصمیم مقتضی گرفته شود. تصمیم گرفته شده غالبا تعطیلی محل است.

5) تخلف مهندس ناظر ساختمان

مهندس ناظر ساختمان وظیفه دارد بر ساخت ساختمان نظارت داشته باشد تا آن ساختمان مطابق با مشخصاتی که در پروانه ذکر شده است ساخته شود.

همچنین مهندس ناظر باید در برگه پایان کار تأییر کند که ساختمان احداث شده با پروانه ساختمان و نقشه آن مطابقت دارد. چنانچه مهندس ناظر تخلفی ببیند ولی گزارش آن را به شهرداری ندهد، تخلف او در کمیسیون ماده 100 شهرداری مطرح شده و تخلف او را به نظام مهندسی گزارش می‌دهند.

نحوه رسیدگی به تخلفات ساختمانی در کمیسیون ماده 100 شهرداری

وکیل ملکی در اصفهان بیان می‌کند رسیدگی به تخلافت ساختمانی در کمیسیون ماده 100 در دو مرحله صورت می‌گیرد:

مرحله اول:

اولین مرحله این است که تخلف در کمیسیون ماده 100 مطرح شده و رسیدگی ابتدایی صورت می‌گیرد و رأی مقتضی صادر می‌شود.

مرحله دوم:

مرحله دوم زمانی است که مالک ساختمان و یا شهرداری به رأی صادر شده اعتراض داشته باشد که در این صورت در کمیسیون تجدیدنظر ماده 100 شهرداری به آن رسیدگی می‌شود.

لازم به ذکر است که در کمیسیون‌ها جلسه با حضور حداقل 3 عضو رسمی شده و رأی با موافقت نصف به علاوه یک اعضا معتبر می‌شود.

خواندن این مقاله  مهریه زن متوفی به چه کسانی میرسد؟ مهریه مادر فوت شده

نماینده شهرداری نیز توضیحات شفاهی را ارائه داده و لایحه دفاعی مالک نیز قرائت می‌گردد. حال اگر مشکلی برای رسیدگی وجود نداشته باشد در همان جلسه موضوع مطرح و درباره آن رأی صادر می‌شود.

تذکر: به موجب تبصره 1 ماده 100 شهرداری، پس از وصول پرونده تخلف مالک در کمیسیون، به وی اطلاع داده می‌شود تا ظرف 10 روز اقدام به پیگیری رأی کمیسیون کند.

در چنین شرایطی حضور یک وکیل متخصص امور ملکی در کنار ذینفع می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. حامد امیری وکیل اصفهان باتوجه به دانش و تجربه‌ای که در این زمنیه دارد بهتر می‌تواند امور را پیگیری کند.

حال اگر کمیسیون نتواند در جلسه اول به موضوع رسیدگی و رأی صادر کند، باید ظرف حداکثر 1 ماه تصمیم مقتضی را گرفته و اعلام کند.

اعضای کمیسیون ماده 100 شهرداری

حامد امیری بهترین وکیل اصفهان بیان می‌کند که اعضای کمیسیون ماده 100 شهرداری متشکل است از نمایندگان وزارت کشور، یک قاضی دادگستری، نماینده شورا اسلامی و نماینده شهرداری.

نماینده وزارت کشور را وزیر کشور، قاضی دادگستری را وزیر دادگستری و نماینده شورای اسلامی را انجمن شورا تعیین می‌کند. نکته‌ای که وجود دارد این است که نمانیده شهرداری در این کمیسیون حق رأی ندارد و صرفا به منظور بیان توضیحات حضور می‌یابد.

نحوه اعتراض به رأی کمیسیون ماده 100 شهرداری

درخصوص اعتراض به رأی صادر شده در کمیسیون ماده 100 شهرداری پیشتر اشاره‌ای کریدم. زمانی که این کمیسیون رأیی صادر می‌کند، این رأی تا 10 روز مهلت برای اعتراض کردن دارد.

زمانی که به این رأی اعتراض می‌شود موضوع به کمیسیون تجدیدنظر ماده 100 شهرداری ارجاع می‌شود که اعضایی متفاوت از کمیسیون پیشین دارد.

رأیی که از این کمیسیون صادر می‌شود قطعی بوده و قابلیت اعتراض مجدد ندارد. اما خوب است بدانید که چنانچه ذینفع کماکان اعتراض داشته باشد، می‌تواند اعتراض خود را در دیوان عدالت اداری مطرح نماید.

وکیل پایه یک دادگستری در اصفهان بیان می‌کند: مهلت اعتراض در دیوان عدالت اداری، بسته به آن که شخص ذینفع در ایران سکونت داشته باشد یا خارج از کشور، متفاوت است.

به موجب ماده 16 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، مهلت اعتراض برای کسانی که در ایران سکونت دارند 3 ماه از تاریخ ابلاغ و برای کسانی که خارج از ایران سکونت دارند 6 ماه از تاریخ ابلاغ خواهد بود.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید