بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > نحوه مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت چگونه است؟

نحوه مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت چگونه است؟

اجرت المثل ایام زوجیت

مطابق با قانون ایران که بر مبنای دین اسلام تنظیم شده است، زن وظیفه ای ندارد که در رابطه زناشویی کارهای منزل را انجام دهد، از همین جهت می تواند در صورتی که کارهای منزل را انجام داد در ازای آن از شوهر خود اجرت المثل دریفت کند.

به موجب تبصره ماده 336 از قانون مدنی که مقرر داشته است:

« چنانچه زوجه کارهایی را که شرعاً به عهده ی وی نبوده و عرفاً برای آن کار اجرت المثل تعلق می گیرد، به دستور زوج و با عدم قصد تبرّع انجام داده باشد و برای دادگاه نیز ثابت شود، دادگاه اجرت المثل کارهای انجام گرفته را محاسبه و به پرداخت آن حکم می نماید.»

اجرت المثل چیست؟

وکیل دادگستری در تعریف اجرت المثل می گوید کاری که شخصی انجام می دهد محترم است و اگر آن کار را برای انجام می دهد، اگر قصد بخشش نداشته باشد استحقاق دریافت اجرت دارد.

حال اگر طرفین با یکدیگر در مورد این اجرت توافق کرده باشند طبق همان توافق رفتار می شود اما اگر در این خصوص توافقی صورت نگرفته باشد، کارشناس با بررسی کردن و در نظر گرفتن عرف، مبلغ اجرت را تعیین می نماید.

حال از آن جهت که اصولا زن و شوهر در خصوص این امر با همدیگر توافقی نمی کنند، به آن چه که به زن تعلق می گیرد اجرت المثل ایام زوجیت گفته می شود. اجرت المثل ایام زوجیت تنها به زن اختصاص دارد و مرد حقی برای دریافت اجرت المثل ندارد.

در این مقاله موسسه حقوقی حامد امیری در اصفهان تلاش کرده است تا اجرت المثل ایام زوجیت را تعریف نموده و ما را با شرایط دریافت آن و این که در چه صورت اجرت المثل به زن تعلق نمیگیرد را مورد بررسی قرار دهد ، پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید و حتما نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اجرت المثل ایام زوجیت

تعریف اجرت المثل ایام زوجیت

اجرت المثل ایام زوجیت مانند اجرت المثل در طلاق یکی از حقوق مالی است که به زن تعلق می گیرد همچون مهریه و نفقه و مرد وظیفه دارد که اگر زن آن را مطالبه کرد، پرداخت کند.

به گفته ی وکیل امور خانواده و مهریه اصفهان زن وظیفه ندارد اموری را از جمله کار در منزل، آشپزی، رسیدگی به فرزند و شیر دادن به او و … را انجام دهد و به همین دلیل می تواند در صورت انجام کار های فوق، از شوهرش اجرت المثل دریافت کند.

خواندن این مقاله  ماهیت حقوق کار چیست ؟

نکته ای که واضح است این است که هر چقدر میزان سال های زندگی مشترک بیشتر باشد، میزان اجرت المثل نیز بالتبع بیشتر می شود.

در حقیت باید گفت زن صرفا موظف به انجام اموری مثل حسن رفتار با شوهر، آراستگی ظاهری، اقامت در منزل شوهر و انجام کار های زناشویی است، و سایر کار هایی را که انجام دهد، می تواند برای آن اجرت المثل دریافت کند.

با این حال برای دریافت کردن اجرت المثل باید شرایطی وجود داشته باشد که در ادامه وکیل اصفهان آن ها را بیان می کند.

اجرت المثل ایام زوجیت: در چه شرایطی اجرت المثل ایام زوجیت به زن تعلق می گیرد؟

همانطور که گفتیم برای دریافت اجرت المثل ایام زوجیت باید شرایطی وجود داشته باشد تا زن بتواند آن را مطالبه کند، این شرایط عبارت هستند از:

1. زن برای آن که بتواند اجرت المثل ایام زوجیت را مطالبه کند، باید کار هایی انجام داده باشد که قانونا وظیفه ی انجام آن را نداشته باشد. یعنی به دیگر بیان کار هایی که شرعا و قانونا بر عهده ی زن قرار دارد مثل تمکین، اجرتی ندارد که زن آن را مطالبه کند. و تنها زن در اموری می تواند تقاضای اجرت المثل ایام زوجیت کند که کار هایی انجام داده باشد که وظیفه اش نبوده است. همچون نظافت کردن منزل و یا آشپزی.

2. زوجه باید کارهایی را وظیفه اش نبوده است، به درخواست شوهر انجام داده باشد، چون وکیل حقوقی می گوید اگر زن آن کار ها را بدون آن که شوهر درخواست کند خود داوطلبانه انجام دهد و همچنین به شوهر خود تأکید نکند که در برابر انجام آن ها توقع دریافت اجرت دارد، حاکی از این است که کار ها را با قصد تبرع و رایگان انجام داده است.

3. برای آن که زن استحقاق دریافت اجرت المثل ایام زوجیت را داشته باشد، باید کاری را انجام داده باشد که در عرف برای آن کار اجرت در نظر گرفته شده است. پس در صورتی که زن کاری را انجام دهد که در عرف برای آن دستمزدی نیست، حتی اگر سایر شرایط هم وجود داشته باشد باز هم به او اجرت المثل ایام زوجیت تعلق نمی گیرد.

خواندن این مقاله  رسیدگی به صحت و اصالت سند

4. همانطور که بیان کردیم زن در انجام کار ها نباید قصد تبرع داشته باشد، چون دراین صورت دیگر نمی تواند مطالبه ی اجرت المثل کند.

اجرت المثل ایام زوجیت به چه صورت کارشناسی می شود؟

زوجه برای دریافت اجرت المثل ایام زوجیت باید در ابتدا درخواست مطالبه آن را تقدیم کند، سپس این پرونده به دادگاه خانواده ای که صلاحیت رسیدگی دارد ارجاع داده می شود. زمانی که اولین جلسه ی دادرسی مشخص و تشکیل شد، 2 حالت وجود دارد:

1. یا مرد منکر از پرداختن اجرت المثل ایام زوجیت می شود، و زن در مقابل ادعا می کند که کار های منزل را به دستور وی و بدون آن که قصد تبرع داشته باشد انجام داده است، که دراین صورت این بر عهده ی خود زن است که ادعایش را ثابت کند.

2. و یا مرد تأیید می کند که زن کار ها را زن به دستور او انجام داده است. در هر صورت برای آن که میزان اجرت المثل ایام زوجیت تعیین شود باید امر به کارشناس ارجاع داده شود.

برای آن که پرونده به کارشناسی ارجاع داده شود، باید هزینه ی آن به حساب کارشناسان واریز شود. بعد از آن که پرونده به کارشناس ابلاغ شد، کارشناس پرونده را مطالعه و بررسی می کند و ظرف 1 هفته الی 10 روز بعد از آن که با طرفین صحبت کرد، نظر خود را اعلام می کند.

حال اگر حکم صادر شد و مرد از پرداخت اجرت المثل تعیین شده امتناع ورزید، زن این امکان را دارد که تقاضای جلب او را بکند. البته نکته ی قابل توجهی که وکیل خبره در اصفهان بیان می کند این است که مرد می تواند دادخواست اعسار از پرداخت و یا تقسیط آن را بدهد.

اجرت المثل ایام زوجیت: شرایط پرداخت اجرت المثل ایام زناشویی

همانطور که بیان کردیم هرچقدر سال های زندگی مشترک بیشتر باشد مبلغی که زوج باید به عنوان اجرت المثل ایام زوجیت بپردازد نیز بیشتر می شود.

حال چنانچه زوجین خود در این خصوص و درباره میزان مبلغ توافقی نکنند، این امر به وسیله ی کارشناس و از طریق بررسی کردن اموال منقول و غیر منقول زوج تعیین می شود. البته عرفی که در حال حاضر وجود دارد برای اجرت المثل حداقل از 800 هزار تومان شروع می شود و بستگی به میزان دارایی زوج دارد. البته اگر زوج امکان پرداخت آن را نداشته باشد دادگاه تصمیم دیگری می گیرد.

خواندن این مقاله  ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر چه حکمی دارد؟

سوالات متداول درباره اجرت المثل ایام زوجیت

آیا اجرت المثل هم زنان یکسان است؟

خیر، همانطور که بیان کردیم دادگاه بعد از آن که اظهارات هر دو طرف را در این باره شنید پرونده را به کارشناسی ارجاع می دهد. کارشناس فاکتور ها را بررسی می کند و طبق آن اجرت المثل زن را تعیین می کند. البته در این خصوص موارد دیگری نیز وجود دارند که مورد توجه قرار می گیرند برای تعیین میزان اجرت المثل از جمله؛ تحصیلات زوجه، وضعیت اشتغال، وضع زوج، محل زندگی و امکانات زندگی مشترک و … .

آیا در ازدواج موقت اجرت المثل به زوجه تعلق می گیرد؟

بنا بر گفته ی وکیل دادگستری قانون در این باره ساکت بوده و حکمی ارائه نداده است، البته می توان در این خصوص چنین گفت که چون در ازدواج موقت طرفین به دنبال تشکیل دادن یک زندگی دائمی نیستند اجرت المثل به زن تعلق نمی گیرد، اما با این حال باید ذکر کرد که اگر شرایط در ازدواج موقت همچون دائم باشد مثلا زن در منزل شوهر سکونت داشته باشد، و کار هایی همچون نظافت منزل، اشپزی و .. را انجام دهد، شرایطی که برای دریافت اجرت المثل ایام زوجیت لازم است را دارد.

آیا به زن ناشزه اجرت المثل تعلق می گیرد؟

زن ناشزه به زنی گفته می شود که همسرش را تمکین نمی کند. که تمکین به دودسته تقسیم می شد، تمکین عام و خاص که شامل کار هایی از قبیل آراستگی طاهری، کسب اجازه از همسر، حسن معاشرت با وی و همچنین انجام رابطه ی جنسی می شود. پیش از آن که قانون حمایت از خانواده مصوب 92 تصویب شود، به زن ناشزه اجرت المثل ایام زوجیت تعلق نمی گرفت، اما پس از تصویب این قانون به زن ناشزه نیز اجرت المثل ایام زوجیت تعلق می گیرد حتی اگر زنی ناشزه باشد و مرد حکم الزام به تمکین او را داشته باشد.

برای دریافت مشاوره حقوقی در خصوص اجرت المثل و بهره‌ مند شدن از نظر وکیل خانواده می توانید با موسسه حقوقی حامد امیری در تماس باشد و یا سوالات خود را در قسمت نظرات از ما بپرسید.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید