بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > بهترین وکیل خانواده در اصفهان  > ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر چه حکمی دارد؟

ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر چه حکمی دارد؟

آیا برای ازدواج دوم اجازه زن اول لازم است ؟

مدت زمان تخمینی مطالعه: 10 دقیقه

ثبت ازدواج دوم بدون رضایت همسر اول

ازدواج مجدد مرد: آیا مرد میتواند زن دوم بگیرد!؟ آیا برای ازدواج دوم اجازه زن اول لازم است؟ نکاح زوج بدون اجازه زوجه در قانون مدنی، ضمانت اجرایی درپی دارد. بدین ترتیب که زوج با داشتن زن اول حق دارد همسر دوم نیز اختیار کند.

اما در صورت رضایت نداشتن همسر اول، علی‌رغم اینکه زوج قادر نیست ازدواج دوم را ثبت کند. همسر اول هم با استناد به شروط در هنگام عقد سند نکاح قادر خواهد بود درخواست طلاق بدهد.

عکس قیمت‌های مشاوره سایت وکیل حامد امیری

از این‌رو زوج می‌تواند بدون اجازه همسر اول همسر دیگری اختیار کند اما نمی‌تواند آن را ثبت محضری کند. که جهت ثبت محضری ازدواج دوم یا می‌بایست رضایت همسر اول باشد یا رای الزام مرد به ثبت باشد.

در ادامه حامد امیری وکیل حقوقی در اصفهان اطلاعاتی در رابطه با حکم ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر در اختیار شما عزیزان قرار دهد . پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید و  تجربیات و سوالات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

ایا مرد بدون اجازه زن میتواندزن دوم بگیرد؟

زوج قادر است بدون رضایت همسر اول نکاح از قبیل دائم یا موقت کند؛ ولی نمی‌تواند. نکاح دوم خویش را ثبت رسمی محضری کند، به بیانی دیگر نکاح مرد بدون رضایت همسر اولش امکان‌پذیر است.

لیکن ثبت این ازدواج امکان‌پذیر نخواهد بود. علاوه بر این، وکالت حق طلاق هم جهت زن حاصل می‌شود. این مورد استثنائاتی داشته که در ادامه مطالب به این مورد خواهیم پرداخت که تحت چه شرایطی زوج امکان دارد. بدون اجازه زوجه نخست، نکاح خود را به ثبت برساند.

ضمانت اجرای نکاح زوج بدون رضایت همسر اول

ازدواج مجدد مرد: اگر مرد بدون اجازه زن اول ازدواج کند؟ همان‌گونه که بیان شد، نکاح مجدد زوج وابسته به رضایت زوجه اول نیست. اما چنانچه شوهر بدون کسب رضایت زوجه اول نکاح کند، نخست اینکه نمی‌تواند نکاح دوم خویش را ثبت محضری کند. دوم اینکه برای زوجه اول شرط وکالت در طلاق ایجاد می‌گردد.

طبق بند 12 شرط درج شده در سند نکاح اگر زوج همسر دیگری بدون رضایت همسر اول اختیار کند و یا به تشخیص دادگاه میان همسران خود به عدالت رفتار ننماید، زوجه حق طلاق خواهد داشت و میتواند با انتخاب نوع طلاق خود را مطلقه نماید.

ضمانت اجرایی دیگر به‌منظور نکاح زوج بدون رضایت، کیفری است. همان‌طور که توضیح داده شد، زوج قادر است بدون اجازه زوجه اول ازدواج کند؛ اما نمی‌تواند ثبت رسمی کند. به لحاظی هم عدم ثبت نکاح ، به موجب ماده 49 قانون حمایت خانواده جرم می‌باشد.

خواندن این مقاله  مهریه زن خیانتکار: اگر زن خیانت کند مهریه تعلق میگیرد؟

بنابراین زن اول حق دارد علیه زوج شکایت عدم ثبت ازدواج کند که دادگاه با رسیدگی به مسئله حکم به مجازات زوج می‌دهد. اصولا پرونده‌های کیفری این مجازات جریمه نقدی است.

شایان ذکر است که عدم ثبت ازدواج تنها نسبت به زوج جرم می‌باشد و در صورتی‌که حداکثر تا یک سال ثبت نگردد جرم محسوب می.شود.

💥قواعد فسخ نکام از زبان وکیل پایه یک دادگستری در اصفهان حامد امیری💥

 

💒ثبت ازدواج دوم بدون رضایت زن اول

آیا مرد بدون اجازه زن اول میتواند زن دوم بگیرد؟ مطابق با قانون، اگر زوج با داشتن زن اول، همسر دوم اختیار کند، قادر نیست نکاح دوم خویش را به ثبت رسمی برساند؛ ولی در دو صورت زوج قادر خواهد بود حتی بدون رضایت زن اول، نکاح دوم را به ثبت رساند.

راه حل قانونی نخست، ارائه شکوائیه الزام به ثبت نکاح از جانب زن دوم به طرفیت زوج است. راه حل قانونی دوم، کسب اجازه نکاح از دادگاه است که در ادامه هر کدام از این راه حل‌ها را توضیح می‌دهیم.

👨‍⚖️کسب اجازه نکاح مجدد زوج با حکم دادگاه

اگر همسر زوجه اول شوهر، رضایت به نکاح مجدد مرد داشته باشد یا از انجام تکالیف زناشویی اجتناب ورزد مثلا تمکین نکند و زندگی مشترک خود را ترک نماید، دادگاه به شوهر اجازه نکاح مجدد را می‌دهد.

زوج به‌منظور نکاح مجدد، می‌بایست دادخواستی به طرفیت زوجه اول خویش تهیه کند و در آن خطاب به دادگاه ادله و علل درخواست خویش را اظهار نماید.

دادگاه هم با تعیین وقت بررسی یک نمونه از دادخواست را جهت زوجه اول می‌فرستد تا به آن پاسخ دهد یا جهت جلسه دادگاه خود را آماده کند.

سپس دادگاه با اعمال اقدامات لازم و تحقیق از همسر نخست و بعد از احراز تمکن مالی زوح و اجرای عدالت میان همسران، به مرد اجازه نکاح مجدد می‌دهد و اگر زوج وضعیت و شرایط مالی مناسبی نداشته باشد و زوجه هم راضی به تمکین و انجام تکالیف زناشویی باشد، با تقاضای وی مخالفت خواهد کرد.

مشاوره فوری با وکیل در اصفهان

🔎دلایل موجه به‌منظور نکاح مجدد زوج

در قانون، نکاح مجدد زوج در سال 53 و با تصویب ماده 16 قانون حمایت از خانواده، قانون‌گذار اساس را بر ممنوعیت نکاح مجدد زوج قرار داده و بیان داشته است: «مرد نمی‌تواند با داشتن زوجه، همسر دوم بگیرد جز در موارد زیر:

  • رضایت زوجه اول
  • عدم توانایی زوجه نخست به اجرای تکالیف زناشویی
  • عدم تمکین زوجه از مرد
  • مبتلا بودن زوجه به جنون یا امراض صعب‌العلاج
  • محکومیت زوجه به حبس بیشتر از ۶ ماه.
  • دچار بودن زوجه به هر نوع اعتیاد مضر.
  • ترک زندگی مشترک از جانب زوجه.
  • ناباروری زوجه.
  • غایب مفقودالاثر شدن زوجه.»

از این‌رو، زوج در هر زمانی که قصد کند، حق نکاح مجدد ندارد. بلکه فقط در صورتی می‌تواند، که از همسر اول خود کسب اجازه کند و چنانچه رضایت نداشت با اثبات موارد فوق، می‌بایست از دادگاه کسب اجازه نکاح مجدد کند.

خواندن این مقاله  شرایط دریافت وجه التزام چه شرایطی دارد؟ شرایط مطالبه وجه

در غیر این شرایط، حق طلاق برای زوجه به‌وجود می‌آید. چنانچه زوج با کسب اجازه دادگاه و به علت ناشزه بودن زوجه و اجرا نکردن تکالیف زناشویی همسر نخست، اجازه نکاح مجدد دریافت کرده باشد، زوجه نخست قادر نیست به استناد بند دوازده شروط عقدنامه درخواست طلاق کند.

چگونگی اثبات دلایل نکاح مجدد زوج

زوج از راه‌های گوناگونی می‌تواند موارد مذکور را ثابت نماید. به‌عنوان مثال نازا بودن یا بیماری زوجه را می‌تواند به وسیله گواهی پزشک ثابت نماید، رها کردن زندگی و عدم تمکین را توسط شهادت شهود و…، محکومیت زوجه را توسط حکم دادگاه و… .

قانون حمایت خانواده ضمن شرط قرار دادن اجازه زوجه اول، به زوجه نخست این اختیار را داده است که چه نکاح مجدد شوهرش با اجازه دادگاه و رضایت وی باشد و چه بدون اجازه دادگاه و رضایت وی، در هر صورت بتواند از دادگاه درخواست طلاق نماید.

📜طرح دادخواست ثبت نکاح زوجه دوم به طرفیت زوج

راه حل قانونی دیگری هم وجود دارد که زوج امکان دارد بدون اذن زوجه نخست، هم نکاح کند و هم نکاح دوم را ثبت کند. بدین ترتیب که بعد از نکاح زوج با زن دوم، زن دوم دادخواستی علیه زوج با موضوع ثبت نکاح در یکی از دفاتر خدمات قضایی ثبت و به دادگاه خانواده ارجاع می‌شود.

ازدواج مجدد مرد

دادگاه هم بعد از تعیین وقت رسیدگی و حاضر شدن زوجین یا وکیل دادگستری ایشان و محرز شدن رابطه زوجیت، حکم به الزام مرد به ثبت نکاح همسر خود در دفاتر ازدواج می‌دهد که در صورت حضور نیافتن زوج، زن توسط نماینده دادگاه حق دارد نکاح خویش را در محضر ثبت کرده و سند رسمی نکاح اخذ نماید.

سلب حق نکاح مجدد مرد در عقد‌نامه

سوالی که در اینجا مطرح می‌گردد این می‌باشد که آیا زوجه حق دارد در شرایط ضمن عقد خویش حق نکاح مجدد را از شوهر خود سلب کند؟

در پاسخ باید گفت: از نظر فقه و حقوقدانان، این امر جایز نیست اما زن می‌تواند وکالت طلاق خود را در صورت نکاح مجدد دریافت کند و زوج هم می‌بایست در این شرایط رعایت حال همسر خویش را بکند.

خواندن این مقاله  موانع ارث در قانون مدنی چیست؟ نقش دادگاه در حل اختلافات میراثی

سوال دیگر این است که با نظر به این که در قانون مدنى، ازدواج از قبیل دائم و موقت است، اگر که مرد شروط درج شده در عقدنامه را قبول کرده باشد، و نکاح مجدّد (اعم از دائم یا موقت) کند، آیا زن قادر است درخواست طلاق نماید؟

و آیا همسر دوم، شامل ازدواج موقّت نیز مى‌گردد؟ و دادگاه در صورت اثبات و تحقّق تخلّف، مى‌تواند حکم فسخ ازدواج را صادر کند؟
در پاسخ باید بگوییم شرط ذکر شده منصرف به نکاح دائم می‌باشد، و شامل نکاح منقطع کوتاه مدّت نخواهد شد. اما در عوض برخی بر این باورند که نکاح از جمله دائم و موقت می‌باشد و دربرگیرنده نکاح منقطع نیز می‌گردد.

🙋‍♂️اجازه برای نکاح موقت زوج

آن‌طور که حامد امیری وکیل پایه یک دادگستری می‌گوید: به‌منظور نکاح موقت، مرد متاهل مستلزم به کسب اجازه از دادگاه نیست. چون قانون حمایت خانواده ناظر به نکاح دائم می‌باشد.

دلیل نفقه زوجه و علت این امر هم تمکن مالی زوج در مورد پرداخت نفقه زن است در حالی که در نکاح موقت نفقه‌ای بر ذمه زوج نیست.

اگر شوهر، همسر خود را طلاق دهد و طلاق از گونه رجعی، طلاق خلع و مبارات باشد که زن و مرد در ایام عده حق رجوع دارند و زن در این ایام همچنان همسر شرعی مرد به‌حساب می‌آید، زوج به‌منظور نکاح مجدد مستلزم کسب اجازه از جانب دادگاه است. ولی در صورتی که طلاق از گونه بائن باشد و حق رجوع وجود نداشته باشد، نیازی به کسب اجازه از دادگاه نخواهد بود.

✍متن رضایت نامه همسر اول برای ازدواج دوم

متن رضایت نامه همسر اول برای ازدواج دوم

جمع بندی

مطابق با قانون، اگر زوج با داشتن زن اول، همسر دوم اختیار کند، قادر نیست نکاح دوم خویش را به ثبت رسمی برساند؛ ولی در دو صورت زوج قادر خواهد بود حتی بدون رضایت زن اول، نکاح دوم را به ثبت رساند.

راه حل قانونی نخست، ارائه شکوائیه الزام به ثبت نکاح از جانب زن دوم به طرفیت زوج است. راه حل قانونی دوم، کسب اجازه نکاح از دادگاه است.

در صورتی که هنوز هم در رابطه با ازدواج مجدد و یا ثبت ازدواج دوم سوالی دارید می توانید با وکیل اصفهان در میان بگذارید. برای رزرو نوبت مشاوره حضوری و یا غیرحضوری می توانید از طریق سامانه رزرو نوبت آنلاین اقدام نمایید.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

5 نظرات

  • میلاد رحمانی
    17 بهمن, 1402 در 10:28 قبل از ظهر

    سلام .بنده یه مرد متاهل هستم ک الان حدود هشت ماه هست درحال دادن نفقه و مهریه ب همسر اول هستم و ایشون تواین هشت ماه خونه رو ترک کرده و راضی ب زندگی نیست و از طرفی قبل این هم خونه خودش نمبامد و زندگی انچنانی ندلشتیم .درخواست بردن جهاز خودش رو هم کرده و دادگاه هم رای داده که بیاد ببره جهازشو … حالا من میخام زن دوم بگیرم وخیلی هم عجله دارم .بایذ چکارکنم ؟اگر زن بگیرم این خانم میتونه ازمن شکایت کنه

  • داود
    7 مرداد, 1402 در 1:15 قبل از ظهر

    بسیار عالی بود و مفید

  • مدیر سایت
    29 شهریور, 1401 در 10:18 قبل از ظهر

    سلام دوست عزیز. در صورتی که نمیتونید پاسخ خودتون رو از شرایطی که داخل مقاله ذکر شده، پیدا کنید لازمه که با جناب وکیل در این خصوص مشاوره بگیرید و راهنمایی بشید.

  • رضا
    27 شهریور, 1401 در 2:34 بعد از ظهر

    میخوام بپرسم بند ۱ززمانی که به مدت ۵ سال بشهر امدم واز ان زمان دیگه زنم کل تعقیرکرد ودیگر هیچ محل ب من نمیگذارآیا میتوانم زن دومی اختیار کنم بران اجاز همسرم چون هیچ سازگاری یا مت ندارد وهمشه ازیند جدا میخوابت ومن هم احتیاج به زن دارم واجاز هم نمید تا همسری بگیرام باید چکار کنم اگر میشه راهنمای کنید معمون میشم ازشما

پیام بگذارید