جرم ساخت مشروبات الکلی چیست؟مجازات درست كردن مشروب در خانه!

شرب خمر یا نوشیدن شراب، امر حرامی است که اسلام، مسلمانان را در انجام آن ممنوع کرده است. با این‌حال، قوانین شرب خمر توسط غیر مسلمان، با قوانین مختص به مسلمان بسیار متفاوت است.

شارع در اسلام برای این جرم، مجازات حدی پیش‌بینی کرده است و عینا قانون‌گذار هم، همان مجازات را در قانون مقرر داشته است.
علی‌رغم نوشیدن شراب، سایر اعمال مربوط به مشروبات الکلی هم جرم محسوب شده و برای آن‌ها در قانون مجازات اسلامی، مجازات در نظر گرفته شده است.

یکی از جرایم مربوط به مشروبات الکلی، مواردی اعم از حمل و نگهداری از مشروبات الکلی، ساختن و همچنین مجازات قاچاق مشروبات الکلی است.

لازم به ذكر است که ساخت مشروبات الکلی، خواه به‌منظور مصرف شخصی و در مقدار خیلی کم و خواه به شکل عمده، مجازات سختی برای مرتکب آن به دنبال خواهد داشت.

در این مقاله بهترین وکیل اصفهان تصمیم دارد در مورد جرم ساخت مشروبات الکلی و مجازات ساخت مشروبات الکلی توضیحاتی ارائه دهد. همچنین مطالبی درباره نحوه شکایت از ساخت مشروبات الکلی بیان کند‌. توصیه می‌کنم این مقاله را تا پایان مطالعه نموده و در انتها نظرات خود را در بخش نظرات برای ما درج نمایید.

جرم ساخت مشروبات الکلی

بنابه گفته حامد امیری وکیل کیفری در اصفهان: ساخت مشروبات الکلی در قانون، جرم محسوب شده است و برای آن نیز مجازات در نظر گرفته شده است.

جرم ساخت مشروبات الکلی، یعنی اقدام به ساختن هر گونه از مشروبات، به شکا عمده یا جزیی است. در صورتی‌که شخصی، مبادرت به ساخت مشروبات الکلی کند، به این جرم مرتکب شده است و محکوم به مجازات ساخت مشروبات الکلی همچنین جریمه هر لیتر آن می‌شود.

مشروبات الکلی

ذکر این نکته ضروری است که مضاف بر ساخت مشروبات الکی، هر گونه خرید و فروش آن، حمل و نگهداری و نیز در اختیار قرار دادن مشروبات الکلی به دیگران نیز جرم دانسته شده است.

همچنین، واردات مشروبات الکلی به کشور، قاچاق به‌حساب می‌آید. در قانون، برای کلیه موارد ذکر شده مجازات در نظر گرفته شده است.

مجازات جرم ساخت مشروبات الکلی

به موجب ماده 702 قانون مجازات، مجازات ساخت مشروبات الکلی جرم است. در ماده 702 این‌گونه آمده است که:

«هرکس مشروبات الکلی را بسازد یا بخرد یا …، به شش ماه تا یک سال حبس و تا هفتاد و چهار (74) ضربه شلاق و نیز پرداخت جزای نقدی به میزان پنج برابر ارزش عرفی (تجاری) کالای یاد شده محکوم می‌شود.»

ماده 702 قانون مجازات

حسب این ماده، ساختن هر گونه مشروب دست ساز، جرم است و قانون‌گذار برای مرتکب آن، مجازات ساخت مشروبات الکلی را در نظر گرفته است. به موجب ماده 702 قانون مجازات اسلامی، حکم دریافت مشروب دست ساز در خانه و جریمه هر لیتر آن، به شرح زیر است:

خواندن این مقاله  حجر و رفع حجر چیست؟ حجر یعنی چه؟! حجر به چه معناست؟

• شش ماه تا یک سال حبس
• تا هفتاد و چهار (74) ضربه شلاق
• پرداخت جریمه نقدی به مقدار 5 برابر ارزش عرفی کالای موضوع جرم

باید دانست که حکم دریافت مشروب دست ساز در خانه، قابل تعلیق نمی‌باشد و قاضی، به هیچ عنوان قادر به صدور حکم تعلیق اجرای مجازات ساخت مشروبات الکی، نخواهد بود.

لیکن با در نظر گرفتن اینکه حبس مجازات ساختن مشروبات الکلی، از نوع حبس درجه 6 است به موجب ماده 6 قانون کاهش مجازات حبس تعزیری:

«در صورت وجود يک يا چند جهت از جهات تخفيف، دادگاه می تواند مجازات حبس را، به‌ نحوی كه به حال متهم مناسب‌ تر باشد، به میزان یک تا دو درجه، تقلیل دهد.»

جریمه هر لیتر مشروب الکلی دست ساز در خانه

حامد امیری وکیل اصفهان می‌گوید: در مطالب فوق، در خصوص حکم گرفتن مشروب دست ساز در خانه و مجازات ساختن مشروبات الکلی، توضیح داده شد.

و بیان شد که قانون‌گذار به‌منظور آن، مجازات شلاق، حبس و جریمه نقدی تعیین کرده است. در این بخش، تصمیم داریم تا در مورد جریمه هر لیتر مشروب دست ساز، در حکم گرفتن مشروب دست ساز در خانه، توضیح دهیم.

بر اساس ماده 702 قانون مجازات اسلامی، از جمله مجازات‌های ساخت مشروبات الکلی، جزای نقدی تلقی شده است و مقدار آن را ۵ برابر ارزش عرفی و تجاری آن شناخته است. بر همین مبنا، جریمه هر لیتر مشروب دست ساز، با در نظر گرفتن نرخ روز و 5 برابر ارزش عرفی و تجاری آن خواهد بود که شخص محکوم می‌بایست به دولت پرداخت کند.

چگونگی شکایت از جرم ساخت مشروبات الکلی

در مطالب فوق، در مورد مجازات ساخت مشروبات الکلی جزای نقدی هر لیتر و حکم خریدن مشروب دست ساز در خانه توضیح داده شد و گفته شد که مجازات آن، قابلیت تعلیق ندارد.

در این بخش تصمیم داریم در مورد نحوه شکایت از این جرم، به‌منظور صادر شدن حکم مجازات ساخت مشروبات الکلی چند نکته را یادآور شویم. نحوه شکایت از این جرم از طریق شاکی خصوصی طبق مراحل زیر است:

خواندن این مقاله  موانع ارث در قانون مدنی چیست؟ نقش دادگاه در حل اختلافات میراثی

نخست بعد از اطمینان کامل از رخ دادن این جرم می‌توان مراتب را به کلانتری محل گزارش نمود.
در مرحله بعد، اقدام به گرد آوری دلایل اثبات ادعای خود کرد. به این خاطر، می‌توان از شهادت شهود، تنظیم استشهادیه محلی یا گرد آوری امارات قانونی اعم از فیلم، عکس، صدای ضبط شده استفاده کرد که با این وجود دلیل به‌حساب نمی‌آید، لیکن امکان دارد در جهت آگاه کردن قاضی، به‌منظور اثبات ادعای شخص، تاثیرگذار باشند.

بعد از این، به‌منظور تهیه دادخواست می‌بایست به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نمود و شکایت ساختن مشروبات الکلی را عنوان کرد تا پرونده برای تحقیقات اولیه به دادسرا ارسال گردد.

رسیدگی به جرم ساخت مشروبات الکلی

حامد امیری بهترین وکیل کیفری اصفهان بیان می‌کند: نحوه رسیدگی به جرم ساخت مشروبات الکلی، مطابق مراحل زیر خواهد بود:
بعد از دستگیری شخص از طریق شکایت شاکی خصوصی یا از طریق مراجع و ضابطین قضایی پرونده به‌منظور اجرای تحقیقات اولیه به دادسرا ارسال می‌گردد.

مشروبات

بازپرس، دلایل حاضر و مورد ادعای شاکی خصوصی و ضابطین قضایی و نیز، دفاعیات متهم به جرم ساختن مشروبات الکلی دست ساز در خانه را ارزیابی نموده تا قادر باشد جهت صدور انواع قرار نهایی در دادسرا اقدام نماید.

اگر که شخص متهم را مجرم تشخیص دهد، جهت صدور قرار جلب به دادرسی اقدام کرده و پس از آن، پرونده را برای صدور کیفر خواست به دادستان ارجاع می‌دهد. در صورت نبود دلایل کافی برای شخص قرار منع تعقیب صادر می‌گردد و پرونده در دادسرا مختومه خواهد شد.

بعد از صدور کیفر خواست پرونده برای صدور حکم مجازات خریدن مشروب الکلی دست ساز در خانه به دادگاه کیفری دو ارسال می‌گردد.

جرم احداث کردن مکانی جهت شرب خمر

آن‌طور که وکیل پایه یک دادگستری اصفهان می‌گوید: چنانچه شخصی محلی را به‌منظور شرب خمر ایجاد کرده باشد یا دیگران را به آن مکان دعوت کند، بر اساس قانون مرتکب فعل مجرمانه گردیده است. این مسئله در ماده 704 قانون مجازات اسلامی بیان شده است.

از این‌رو بر اساس این ماده هم دایر کردن مکانی به‌منظور شراب خواری و هم دعوت کردن دیگران به آن مکان جرم بوده و مستحق مجازات است.
مضاف بر جرم احداث کردن مکانی به‌منظور شراب خواری، قانون‌گذار مجازات خرید و فروش مشروبات الکلی، مجازات حمل و نگهداری مشروب در خودرو، مجازات قاچاق مشروبات الکلی و نیز مجازات تولید مشروبات الکلی را در نظر گرفته است.

مجازات احداث کردن مکان شرب خمر

همان‌طور که گفته شد احداث کردن محلی به‌منظور نوشیدن شراب یا دعوت دیگران به شراب خواری جرم است. در ادامه ماده 704 قانون مجازات اسلامی قانون‌گذار، مجازات این جرم را تعیین نموده است :

«هر کس محلی برای شرب خمر دایر کرده باشد یا مردم را به آنجا دعوت کند به سه تا دو سال حبس و هفتاد و چهار ضربه شلاق و یا از یک میلیون و پانصد هزار تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی یا هر دوی آنها محکوم خواهد شد و در صورتی که هر دو مورد را مرتکب شود به حداکثر مجازات محکوم خواهد شد.»

ماده 704 قانون مجازات اسلامی

از این‌رو می‌توان این‌طور گفت که مجازات شخصی که مکانی جهت شرب خمر ایجاد کرده است از جمله موارد زیر است:

خواندن این مقاله  قوانین اخراج کارگر و دلایل موجه اخراج کارگر

1. 3 تا 2 سال حبس و هفتاد و چهار (74) ضربه شلاق
2. از یک میلیون و پانصد هزار تا دوازده میلیون ریال جریمه نقدی
3. هر دو مجازات مذکور که این مسئله با در نظر داشتن شرایط و اوضاع جرم از طریق قاضی معلوم می‌گردد.

اگر که مرتکب، هم مکانی به‌منظور نوشیدن شراب احداث کند و هم دیگران را به آن مکان دعوت کند، مرتکب دو جرم گردیده است. در این خصوص قاضی برای وی حداکثر مجازات‌های فوق یعنی 3 سال حبس، هفتاد و چهار ضربه شلاق و دوازده میلیون ریال جزای نقدی را مشخص خواهد کرد.

بهترین وکیل اصفهان این نکته را اضافه می‌کند: خرید و فروش مشروبات الکلی نیز، در کنار مصرف مشروبات الکلی (شرب خمر) به نوعی جرم محسوب می‌شود و به این خاطر، در ماده 702 قانون مجازات اسلامی، برای جرم خرید و فروش مشروبات الکلی مجازاتی در نظر گرفته شده است.

جمع بندی

همان‌طور که در مقاله توضیح دادیم ساخت مشروبات الکی، جرم است و مجازات ساخت مشروبات الکلی را به دنبال خواهد داشت. حکم خریدن مشروب الکلی دست ساز در خانه، 6 ماه تا 1 سال حبس، تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و پرداخت جریمه نقدی به اندازه 5 برابر ارزش عرفی کالای حسب جرم خواهد بود. جریمه هر لیتر مشروب الکلی، 5 برابر ارزش عرفی و تجاری آن می‌باشد.

3 دیدگاه در نوشته: “جرم ساخت مشروبات الکلی چیست؟مجازات درست كردن مشروب در خانه!

  1. کاربر گرامی نویسنده نوشته

    سلام کاربر گرامی در خصوص این موضوع با وجود ماده و تبصر بهتر است با خود جناب وکیل صحبت کنین تا راهنمایی کنن برای اخذ نوبت مشاوره با شماره ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷ تماس حاصل فرمایید

  2. زینب میرزایی

    من و شوهرم دیشب دعوا کردیم چون کتکم زد عصبانی شدم زنگ ۱۱۰ مامورا اومدن بهشون گفتم شوهرم سراب درست کرده درحالی که مشروب مال یکی از همسایه ها بود اونم خالی بود مشروبش رو خورده بودن یه تو بشکه اش آب ریخته بودن مامورا شوهرمو بردن کلانتری بازداشت شد بعدش عصبانیتم فروکش کرد بهشون گفتم مشروب مال شوهرم نیست من از روی عصبانیت اینجوری گفتم بعد همه چی رو نوشتن فردا دادگاه داریم اگه به قاضی بگم از روی عصبانیت اینجوری گفتم قبول میکنه شوهرم هیچ سوسابقه ای نداره نگرانم نمیدونم فردا جی میشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *