وکیل میراث فرهنگی در اصفهان – تعاریف و اقسام میراث فرهنگی

اعمال مجرمانه علیه میراث فرهنگی شامل مواردی است که وکیل مراث فرهنگی به آن اشاره می کند : شامل قاچاق ، تخریب ، سرقت و حفر و جستجو در بناهای تاریخی ، فرهنگی و یا حتی ساخت نمونه های تقلبی برای فروش و قاچاق از جمله جرایمی است که علیه میراث فرهنگی در شهر تاریخی اصفهان انجام میشود .

وکیل میراث فرهنگی با دانش و تجربه از قوانین جرایم مربوط به میراث فرهنگی جهت حفظ این آثار ارزشمند نقش موثری در تسهیل روند پرونده های میراث فرهنگی دارد . میراث فرهنگی نماد فرهنگ و آثار به جا مانده از گذشتگان یک ملت است و اقدام مجرمانه علیه آن شامل مجازات خواهد شد .

وفق گفته ی وکیل میراث فرهنگی در اصفهان و ماده ۱ آیین نامه اموال فرهنگی، هنری و تاریخی مصوب سال ۱۳۸۱ هیأت وزیران اموال فرهنگی تاریخی هنری به اموالی گفته می شود که از نظر علمی، تاریخی ،هنری فرهنگی، باستان شناسی، دیرین شناسی که شامل نمونه ها و مجموعه های نادر جانور شناسی ،گیاه شناسی، انسان شناسی، معدن شناسی، بقایای نباتی و جانوری ماقبل تاریخ و ترکیبات نادر زمین شناسی بوده حائز اهمیت می باشد که بیشتر از یک صد سال از تاریخ ایجاد یا ساخت آن گذشته باشد و زیر مجموعه یکی از اموال زیر باشد :

اقسام میراث فرهنگی

۱ـ اموال فرهنگی ـ تاریخی

اموال فرهنگی ـ تاریخی به اموالی گفته می شود که نشانگر هویت فرهنگی تاریخی انسان و تحول حیات یا وقوع وقایع تاریخی در دوره و ادوار خاص بوده باشد و به نحوه ای گوشه ای از حرکت تاریخی فرهنگی انسان را در مقایسه ملی یا بین المللی یا منطقه ای نشان داده یا نشانگر ظهور و بروز، حیات و انقراض تمدن های تاریخی بوده است که از محوطه های باستانی واقع در خشکی یا در بستر دریا بر اثر عواملی همچون حفاری علمی یا علل متعدد دیگر کشف می شود.آثار دیرین شناسی که در بالا به انواع و نمونه های آن اشاره نموده در حکم اموال فرهنگی و تاریخی تلقی می گردند.

۲ـ اموال تاریخی

بنا به گفته وکیل میراث فرهنگی در اصفهان ، اموال تاریخی نشان گر وقایع تاریخی، تاریخ نظامی و اجتماعی، تاریخ علوم و فنون و نحوه ی زندگی رهبران و مشاهیر تاریخی، علمی، مذهبی ،هنری و فرهنگی می باشد.

۳ـ اموال فرهنگی

به اموال منقولی (اموالی که قابلیت نقل و انتقال داشته) گفته می شود که نشان دهنده وجوه مختلف زندگی انسان در دوره های تاریخی بوده که به موجب این اموال صورت های تاریخی فرهنگی زندگی جوامع انسانی بازشناسی می گردد که شامل آثار مردم شناسی، فرهنگ و هنر بومی ،ارشیو های صدا و تصویر و …. می شود.

خواندن این مقاله  اشکال خاص و جرایم در حکم خیانت در امانت

وکیل میراث فرهنگی

۴ـ اموال هنری

به کلیه آثار هنری در رشته های مختلف هنر های تجسمی اعم از هنرهای سنتی و بومی یا هنر های معاصر ،ایرانی یا غیر ایرانی گفته می شود که جزء آثار شاخص هنری محسوب می شوند یا نشانه آغاز یا اوج سبک و مکتبی از دوره هنری می باشند.

حامد امیری بهترین وکیل کیفری اصفهان دانش آموخته رشته حقوق قضایی و دارای پروانه پایه یک وکالت اماده برای ارائه خدمات وکالت و مشاوره در انواع دعاوی حقوقی ، کیفری ، خانواده و … با تکیه بر اطلاعات علمی و تعهد کاری می باشد.

اقسام اموال و میراث فرهنگی

میراث فرهنگی از بعد داخلی و بین المللی دارای تنوع گسترده ای بوده به همین لحاظ قابلیت تقسیم بندی از دیدگاه های مختلف را داشته است که در یکی از این تقسیم بندی های عبارت است از :

الف ـ اموال و میراث فرهنگی منقول و غیر منقول

یکی از تقسیم بندی معروف و رایج همین تقسیم بندی بوده که شامل میراث مادی و دارای جسم و ابعاد و آثار خارجی بوده است و کلیه ابنیه، ساختمان ها، محوطه ها، مجسمه ها و آثار باقی مانده در کوه ها و عتیقه جات را در بر می گیرد.

ب ـ اموال و میراث فرهنگی ملموس و ناملموس

آن دسته از اموال تاریخی و آثار بستانی که دارایی جسم و ابعاده بوده است و فضایی را اشغال می نماید اموال و میراث فرهنگی ملموس تلقی می شود اعم از اینکه این اموال منقول و یا غیر منقول باشند.

وفق نظر کنوانسیون حراست از میراث فرهنگی ناملموس اصطلاح میراث فرهنگی ناملموس به رسوم ،اصطلاحات ،دانش ،مهارت ها و امثال اینان اطلاق می شود که جوامع و گروه ها و حتی در برخی موارد افراد آنان را بخشی از میراث فرهنگی خود می شناسد این میراث فرهنگی ناملموس از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود.

میراث فرهنگی
موارد ذیل که بدان اشاره می نمایم عرصه های است که میراث فرهنگی ناملموس در آن نمودار می شود:

1ـ سنت ها و اصطلاحات شفاهی از جمله زبان
۲ـ هنر های نمایشی
۳ـ رسوم اجتماعی، جشنوار ها و آئین ها
۴ـ دانش و رسوم مربوط به طبیعت
۵ـ مهارت ها در هنر های دستی سنتی

پس از موارد بالا می توان نتیجه گرفت میراث فرهنگی ناملموس عمدتاً به آئین و سنت ها یک کشور برمیگردد و فاقد جنبه مادی و فیزیکی بوده مانند سنت باستانی نوروز در کشور ما که به ثبت یونسکو رسیده است.

ج ـ اموال و میراث فرهنگی خشکی و زیر آبی

وکیل میراث فرهنگی در اصفهان: قسمتی از آثار باستانی منقول و یا غیر منقول در روی خشکی و قسمتی از کره زمین است که انسان ها بر روی آن زندگی می کنند. یکسری از وقایع تاریخی در طول زمان به زیر آب رفته و در نتیجه این وقایع قسمتی از میراث فرهنگی در زیر آب ها اعم از دریا ها و اقیانوس ها را تشکیل داده است که حفظ و حراست این مراث امری است ضروری.

خواندن این مقاله  نحوه شکایت از مامور نیروی انتظامی چگونه است؟

مطابق با نظر کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی زیر آب ،میراث فرهنگی زیر آب به زندگی بشر که دارای مشخصه فرهنگی تاریخی یا باستان شناسی بوده و برای دوره ای یا همیشه حداقل صد سال تمام یا بخشی از آن ها در زیر آب وجود داشته باشد که موارد زیر را شامل می شود :

۱- بناها سازه ها محل ها مصنوعات بشری و بقایای انسانی به همراه شرایط طبیعی و باستان شناسی
۲ـ اشیائی با ماهیت ماقبل از تاریخ
۳ـ کشتی ها، هواپیما ها دیگر وسایله نقلیه یا بخشی از آنان، محتوا و محموله آن ها
لوله ها و کابل های زیر آب به عنوان میراث فرهنگی تلقی نمی شوند.

د ـ اموال و میراث فرهنگی با مالکیت دولتی و شخصی

در خصوص اموال که آثار فرهنگی تلقی می گردد ماده ۵ قانون حفظ میراث فرهنگی عنوان داشته اشخاصی که مالک یا متصرف مالی این اموال که در فهرست آثار باستانی ثبت شده است می باشند می توانند حق مالکیت و تصرف خود را حفظ نموده ولیکن نبایست مانع اقدماتی محافظتی دولت برای حفظ چنین آثاری شوند و در صورتی که این محافظت برای دولت هزینه بر بود دولت از مالک طلب عوض نخواهد نمود و این امر مالکیت را متزلزل نخواهد نمود.

پس مالکین خصوصی نسبت به آثار و اموال میراث فرهنگی اعم از منقول و غیر منقول پذیرفته شده است که حفظ و حراست از این اموال بر عهده خود مالک و دولت است.

مالکیت چنین افراد با مالکیت نسبت به سایر اموال خود متفاوت و با محدودیت های همراه است و افراد نمی توانند نسبت به آن دخل و تصرف نمایند زیرا این اموال جنبه تاریخی داشته و به عنوان میراث فرهنگی به ثبت رسیده اند و مالکیت معنوی این اموال به ملتی تعلق دارد پس در نتیجه بخشی از این آثار باستانی و میراث فرهنگی دارایی مالکیت خصوصی و قسمت عظیم آن دارای مالکیت عمومی و دولتی و در اختیار دولت است.

موسسه حقوقی مشاهیر اصفهان:

وفق مصوبه ۱۳۶۸ هیأت وزیران اموال فرهنگی و تاریخی منقول جزء اموال عمومی و مالکیت آنان متعلق به جمهوری اسلامی می باشد پس وفق این مصوبه افراد که حسب خاکبرداری مجاز اقدام به آثار باستانی می نماید این آثار متعلق به آنان نبوده.

با توجه به اینکه آثار باستانی و اموال تاریخی به عنوان میراث فرهنگی یک ملت و حتی در مواردی کل بشریت محسوب می گردد قوانین و مقررات بسیاری جهت حفظ و حراست از این اموال تدوین گشته است و هیچ ملتی حاضر نبوده و نیست که میراث فرهنگی خود را از دست بده و تا سرجان از میراث خود حفاظت نموده اما متاسفانه عده ای فرصت طلب و سود جو بوده که به تاریخ و فرهنگ کشور خود پشت کرده و اقدام به خروج این اموال تاریخی و فرهنگی به صورت غیرمجاز به خارج از کشور نموده و با این عمل خود به یک ملتی و آثار باستانی و تاریخی خود خیانت ننموده اند که برای این افراد مجازاتی تعیین گردیده.

خواندن این مقاله  ترک منزل توسط همسر و عواقب آن

اقسام میراث فرهنگی

مجازات قاچاق میراث فرهنگی

مجازات این جرم در قانون مجازات اخلال گران در نظام اقتصادی کشور و در قانون مجازات اسلامی به شرح ذیل بوده است:

وفق قانون ۵۶۱ قانون مجازات اسلامی هر عملی که جهت خروج اموال تاریخی و فرهنگی کشور صورت پذیرد هرچند که این اعمال موفقیت آمیز نبوده و فرد قادر به خارج کردن نباشد قاچاق محسوب می شود و مرتکب این جرم به حبس از یک تا سه سال و همچنین پرداخت جریمه معادل دو برابر اموال علاوه بر استرداد اموال محکوم می گردد.

و وفق ماده ۲ قانون مجازات اخلال گران در نظام اقتصادی کشور اگر اقدام فردی در حد افساد فی الارض باشد مرتکب اعدام در غیر این صورت به پنج سال تا بیست سال حبس محکوم خواهد گردد و در هر دو صورت فوق دادگاه حکم به ضبط تمامی اموالی که از طریق خلاف قانون به دست آمده داده و دادگاه می تواند مرتکب را ۲۰ تا ۴۷ ضربه شلاق علاوه بر جریمه مالی و حبس محکوم نماید.

انواع میراث فرهنگی:

پس اگر قاچاق میراث فرهنگی به قصد ضربه زدن به جمهموری اسلامی و یا با علم مؤثر بودن اقدام در مقابل با نظام صورت بپذیرد مجازات آن وفق ماده ۲ قانون مجازات اخلال گران در نظام اقتصادی و در غیر این صورت طبق ماده ۵۶۱ قانون مجازات اسلامی مجازات تعیین می گردد که سازمان میراث فرهنگی شاکی خصوصی یا مدعی محسوب می گردد.

با توجه با همبستگی یک ملت در خصوص میراث فرهنگی و آثار باستانی خود چناچه در خصوص مالکیت و یا قاچاق چنین آثاری با مشکل برخورد بدون هیچ گونه اقدامی جهت حل چنین مشکلی به موسسه حقوقی حامد امیری مراجعه و با بهره مندی از تجربیات و سابقه حرفه ای حامد امیری وکیل پایه یک دادگستری در اصفهان مشکلات خود را در این رستا به ما سپرده و یا با اخذ مشاوره امور خود را تسریع و تسهیل بخشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *