نحوه شکایت از مامور نیروی انتظامی چگونه است؟

گزارش خلاف واقع مامور نیروی انتظامی

پلیس یا ماموران نیروی انتظامی، از ضابطان دادگستری به‌شمار می‌آیند که از سوی بازپرس یا دادستان وبه‌طور کلی هر مرجع قضایی برای اعمال وظیفه‌هایی اعم از دستگیر کردن و پیگرد متهمان، گردآوری دلایل و مدارک جرم همچنین تحقیق کردن درخصوص جرم صورت گرفته و… مامور هستند.

با اینکه پلیس از طرف مقام قضایی در رابطه با متهم دارای اختیاراتی هستند اما موظف می‌باشد در برخورد با افراد، ضوابط و قوانین را هم به‌طور کل رعایت کند. به عنوان مثال:

ضابطان دادگستری که همان ماموران کلانتری هستند، اداره‌های آگاهی همچنین مامورین وزارت اطلاعات یا بسیج و… که مامور به اعمال بعضی از دستورهای مقامهای قضایی در رابطه با متهمان و بزه‌کاران می‌باشند، این حق را ندارند که متهم را به‌منظور اقرار گرفتن، مورد ضرب و شتم قراردهند؛

همچنین بدون مجوز داشتن مورد قضایی، به منزل مسکونی کسی ورود یابند و یا با بکارگیری الفاظ رکیک باعث رسواکردن و بی آبرویی مردم شوند. چنانچه مامورین مرتکب به چنین تخلفاتی گردند، می‌توان از آنها به‌راحتی شکایت کرد.

حامد امیری بهترین وکیل اصفهان تصمیم دارد در این مقاله شما را با جرم‌های ارتکابی ازسوی ماموران انتظامی آشنا کرده و همچنین درباره نحوه شکایت از مامورین پلیس صحبت کند. پس این مقاله را تا پایان مطالعه نموده و نظرات خود را برای ما درج نمایید.

جرایم ارتکابی توسط مامورین پلیس یا ضابطان دادگستری

1) ضرب و شتم متهم و توهین و فحاشی و به‌طور کلی پایمال نمودن حقوق شهروندان:

وکیل کیفری اصفهان می گوید: گاهاً فردی از برخورد بد ماموران انتظامی مخصوصا در نحوه برخورد با افراد، مخصوصاً حجاب زنان، پوشش جوانان و موتورسیکلت ران‌ها و… گله‌مند می‌باشند و گاهی اتفاق افتاده به خاطر حجاب بد زنان و دختران، ماموران قصد بازداشت آن‌ها را داشته‌اند، که به خاطر مقاومت کردن، با برخورد فیزیکی یا توهین از سوی مامور روبه‌رو شده‌اند.

باوجود اینکه ماموران انتظامی در مورد حق شهروندان و حفظ حرمت ، بزرگی و آبروی متهم آموزش‌های لازم را می‌بینند، اما امکان دارد در مواردی حق فرد از سوی آن ها زیر پا گذاشته شود.

نیروی انتظامی

زیر پا گذاشتن حق شهرودان از سوی مامور انتظامی و ضابطان به هیچ وجه قانونی نمی‌باشد همچنین جرم محسوب می‌گردد و دارای مجازات است.

2) افشا نمودن اطلاعات موضوع پرونده توسط ماموران:

ماموران انتظامی به هیچ وجه حق برملا نمودن اطلاعات پرونده اعم از: اسم متهم و یا شاکی، اسامی شاهدان، محل سکونت و دیگر اطلاعات پرونده را به‌غیر از مواردی که قانون تعیین کرده است را ندارند، بنابراین تخلف کردن ضابطان از این قاعده، باعث محکوم شدن انتظامی می‌گردد.

3) تهدید کردن و شکنجه دادن متهم توسط مامور:

ماموران انتظامی و ضابطان دادگستری در بازجویی های خود، حق اجبار یا تهدید متهم، به‌کاربردن الفاظ رکیک و توهین‌آمیز، پرسیدن سوال‌های گمراه کننده، و سوال‌های خارج از موضوع اتهام را ندارند و چنانچه اعتراف‌های متهم بر اثر شکنجه و تهدید واجبار باشد مستند نیست و مورد قبول دادگاه نخواهد بود.

خواندن این مقاله  سامانه ثنا ابلاغیه الکترونیکی: مشاهده ابلاغیه قوه قضاییه

4) بازداشت غیر قانونی و بدون مجوز افراد:

ضابطین دادگاه در جرایم غیر مشهود، بدون کسب اجازه از دادستان نمی‌توانند متهم را بازداشت نمایند. در جرایم مشهود هم تنها تا ۲۴ ساعت حق دارند متهم را بازداشت کنند.

5) ورود بدون مجوز به منزل افراد:

ماموران انتظامی و ضابطان دادگستری ، حق ندارند بدون جواز مقام قضایی وارد منازل مسکونی، اماکن چه تعطیل و چه بسته و تفتیش آنها، و نیز بازرسی افراد و اشیاء را ندارند به‌جز اینکه جرم صورت گرفته مشهود باشد.

6) گرفتن مدرک از اشخاص بدون داشتن ضرورت

7) پاسخ ندادن به موقع به مراجعان و بی توجهی و عدم پیگیری شکایات

8) دریافت رشوه و یا پیشنهاد دادن آن به افراد

9) دخالت بدون مجوز در پرونده اعم از تغییر موضوع آن و یا کم و زیاد کردن اوراق آن

نکته‌ای که حامد امیری وکیل اصفهان به آن اشاره می کند این است که همه تخلفات مذکور جرم به‌شمار می‌آیند و بر اساس قانون کیفری و پلیس یا ضابط مربوطه محکوم خواهد شد.

آیا شکنجه متهم برای گرفتن اقرار، قانونی است؟

آنطور که بهترین وکیل کیفری اصفهان بیان می کند، شکنجه دادن متهم به‌هیچ وجه مجاز و قانونی نمی باشد. براساس بند 9 و 10 قانون احترام به آزادی های مشروع، شکنجه کردن ممنوع می‌باشد.

در بند 9 آمده است:« هرگونه شکنجه متهم به‌منظور اخذ اقرار و یا اجبار او به امور دیگر ممنوع بوده و‌ اقرارهای اخذ شده بدینوسیله حجیت شرعی و قانونی نخواهد داشت.»

در بند 10 نیز بیان شده:« تحقیقات و بازجویی‌ها، می‌بایست بر پایه اصول و روش‌های علمی قانونی همچنین ‌آموزش‌های پیشین و نظارت کافی انجام شود و با کسانی که ترتیبات و قوانین را نادیده‌ می‌گیرند و در انجام وظایف خویش به شیوه‌های خلاف آن متوسل شده‌اند، براساس قانون ‌برخورد جدی صورت گیرد.»

همین‌طور چنانچه جرم مرتکب شده مامور انتظامی، موضوعاتی اعم از توهین یا افترا باشد نیز بر اساس ماده 608 قانون مجازات اسلامی شامل مجازات می‌باشد. چنانچه مامور انتظامی مغایر با وظیفه خود افراد مرتبط در پرونده را آزار و شکنجه نماید نیز به‌غیر از پرداخت دیه، به زندان هم محکوم می‌گردد.

شماره تلفن شکایت از مامور نیروی انتظامی

برای شکایت کردن از ماموران انتظامی راه‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه وکیل کیفری اصفهان آنها را بیان خواهد کرد.

سامانه بازرسی ناجا با شماره 197

یکی از سازمان‌های انتظامی، بازرسی ناجا می‌باشد که در بطن خود سازمان اصلی نیروی انتظامی قرار دارد و تحت نظر فرماندهی کل نیروی انتظامی فعالیت می‌نماید و از وظایف این بخش، بررسی و رسیدگی به تخلف‌های ماموران نیروی انتظامی می‌باشد. چنانچه کسی هرگونه تخلف از ماموران انتظامی مشاهده کند می‌تواند قضیه را به سامانه بازرسی ناجا اعلام نماید.

خواندن این مقاله  فک رهن چیست و چه انواعی دارد؟ فک وام چیست؟

شکایت از نیروی انتظامی

سامانه حفاظت اطلاعات ناجا به شماره 116

سازمان حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، سامانه‌ای است به‌منظور بررسی تخلفات ماموران است و همچنین شامل مجموعه‌های تحت نظر ناجا می‌باشد، ولی وظایف این نهاد بسیار مهم‌تر و همچنین سخت‌تر از این مسائل است .

توجه داشته باشید که در مرحله نخست نهاد حفاظت اطلاعات ناجا تحت نظر مستقیم مقام رهبری می‌باشد و در کل مجموعه‌ای جدا از نیروی انتظامی به‌حساب می‌آید و از وظایف آن نظارت‌ امنیتی بر روی سازمان ناجا می‌باشد.

طرح شکایت در دادسراهای عمومی

به غیر از دو مورد ذکر شده، بابت جرم‌هایی مثل توهین و فحاشی و همچنین ضرب و شتم ماموران انتظامی یا ضابطان دادگستری، می‌بایست به دادسرای نزدیک محل که جرم در آن اتفاق افتاده رجوع کرد و طی تنظیم دادخواست و یا به شکل شفاهی جرم را اعلام نمود. و یا می توانید به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید و شکوائیه خود را تحویل نمایید.

منظور از جرم مشهود، وقوع جرم با شرایط زیر است :

الف) اگر جرم در مقابل ضابطین دادگستری صورت گیرد یا مامورین انتظامی همان موقع در مکانی که جرم اتفاق افتاده حضور یابند و همچنین بعد از وقوع جرم، آثار آن را بی‌درنگ مشاهده نمایند، متهم را می توانند بازداشت کنند.

ب) مجنی علیه همراه با دو نفر یا بیشتر که شاهد بروز جرم بوده‌اند، هنگام بروز جرم یا بلافاصله بعد از آن، فرد مشخص را به عنوان ارتکابی معرفی کنند.

ج) بلافاصله پس از اتفاق جرم، نشانه‌ها و آثار مشهود، همچنین وسایل و ادله جرم برای به چنگ انداختن متهم یافت شود و یا تعلق داشتن وسایل و ادله جرم به متهم محقق گردد.

ت) بزه ور بی‌درنگ بعد از بروز جرم، نقشه فرار داشته یا در حال فرار کردن باشد یا بلافاصله پس از اتفاق افتادن جرم دستگیر گردد.

ث) جرم در منزل یا محل سکونت اشخاص، اتفاق افتاده یا در حین اتفاق باشد و فرد ساکن، در همان هنگام یا بلافاصله بعد از اتفاق جرم، درخواست ورود مامورین را به منزل یا محل سکونت خود نماید.

چ) اگر بزه ور بلافاصله بعد از اتفاق جرم، خود را تسلیم نماید و اتفاق جرم را اطلاع دهد بازهم ماموران حق دارند وی را بازداشت کنند.
خ) بزه ور ول‌گرد بوده و در آن مکان هم بدنام باشد.

نحوه ثبت شکایت از مامور نیروی انتظامی

به‌منظور تنظیم شکوائیه از مامور نیروی انتظامی متخلف می‌بایست دو موضوع را از هم تفکیک نمایید. چنانچه جرمی که انجام شده است مربوط به وظایف قانونی مامور نباشد، مثل آن‌که شخص عادی مرتکب جرم شده است بنابرای جهت شکایت باید به دادسرای مکانی که جرم در آن صورت گرفته افتاده رجوع نمایید.

ولی چنانچه وقوع جرم و تخلف از سوی مامور انتظامی در حین انجام وظیفه باشد، جهت تنظیم شکواییه دادسرای نظامی مکان وقوع جرم صلاحیت دارد.
در هر دو مورد پس از رجوع به دادسرا و ثبت شکایت، می‌بایست تمبر باطل کنید و پس از آن شکایت را ثبت نمایید.

خواندن این مقاله  مراحل شکایت از شوهر برای کتک زدن چیست ؟

اطلاعاتی که شکایت لازم است قید شود شامل:

  • نام و نام خانوادگی
  • اسم پدر
  • سال تولد
  • سطح تحصیلات
  • شغل
  • وضعیت تاهل
  • دین، تابعیت
  • شماره‌ی شناسنامه
  • شماره‌ی ملی
  • آدرس دقیق
  • در صورت لزوم آدرس ایمیل
  • شماره‌ی تلفن ثابت و موبایل
  • کدپستی فرد شاکی
  • عنوان شکایت
  • تاریخ و مکانی که جرم اتفاق افتاده توسط مامور انتظامی
  • مقدار آسیب وارد شده به شاکی و مورد مطالبه‌ی او
  • علل وقوع جرم اعم از نظر کارشناس مبنی بر کوتاهی و تخلف مامور
  • اطلاعات و آدرس شاهدان و مطلعان در صورت امکان
  • اطلاعات و آدرس مامور متخلف یا مظنون در صورت امکان می‌باشد.

شکایت از مامور کلانتری

بازپرس بعد از ارزیابی شرایط و وضعیت چنانچه تخلف مامور محقق شود، پرونده را برای تایید دادستانی می‌فرستد و بعد از آن به دادگاه ارجاع می‌گردد. در برخی موارد می‌توان برای ثبت شکایت از طریق سامانه 197 اقدان نمود که کار را برای مردم راحت‌تر کرده است.

کلام آخر

اگر ماموران انتظامی مرتکب تخلفاتی اعم از نقض حقوق شهروندی، توهین و فحاشی، ضرب و شتم، بازداشت غیر قانونی و تهدید و شکنجه گردند، به‌غیر از محکومیت های انتظامی، براساس ماده 570 قانون مجازات اسلامی به انفصال از خدمت و محرومیت یک‌ تا پنج سال از مشاغل حکومتی و همچنین به حبس از دو ماه تا سه سال محکوم خواهند شد.

مشاوره با وکیل در خصوص شکایت از مامور در دادسرای نظامی:

دفتر وکالت حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

پذیرش حضوری: شنبه تا سه شنبه از ساعت ۱۶:۳۰ لغایت ۲۰:۳۰

پذیرش غیر حضوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۱۳:۰۰ لغایت ۱۶:۰۰

مشاوره فوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۸:۳۰ لغایت ۲۳:۰۰

آدرس دفتر وکالت: اصفهان، خیابان سجاد، ابتدای خیابان قائم مقام فرهانی، مجتمع شیخ بهایی طبقه اول واحد ۱۱

موسسه حقوقی حامد امیری با فعالیت به عنوان وکیل ملکی در اصفهان ، وکیل طلاق توافقی در اصفهان ، وکیل مواد مخدر در اصفهان ، وکیل جهیزیه در اصفهان، وکیل طلاق در اصفهان و سوابق بسیار در تمامی حوزه های مختلف حقوقی و بالتبع وکالت پرونده های متعدد و دهها پرونده موفق و ارائه مشاوره های مستمر و پیگیری مرتب و تعهد کاری ، خدمات متمایز حقوقی را برای موکلین و مراجعین محترم فراهم نموده است.