بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > اشکال خاص و جرایم در حکم خیانت در امانت

اشکال خاص و جرایم در حکم خیانت در امانت

اشکال خاص و جرایم در حکم خیانت در امانت

جرم خیانت در امانت علاوه بر این که جرم مستقل و جداگانه ای می باشد. اما شکل خاصی در جرم خیانت در امانت وجود دارد که از خانواده ی جرم خیانت در امانت محسوب می گردند. این اشکال خاص می تواند (سوء استفاده از ضعف نفس اشخاص) و یا (سوء استفاده از سفید مهر و سفید امضاء) باشد. در این مطلب قصد داریم به اشکال خاص و جرم خیانت در امانت بپردازیم.

سوء استفاده از ضعف نفس اشخاص

طبق ماده 117 قانون تعزیرات (هر کس از ضعف نفس یا هوی و هوس شخصی استفاده کرده. بر ضرر او نوشته یا سندی از قبیل قبض و حواله و برات و فته طلب و چک و مفاد حساب

و نوشته امانت یا قبض اشیاء منقول و اجناس تجارتی و غیره. هر چیز که موجب الزامی می شود از او بگیرد به هر نحو و به هر طریق که این کار را کرده باشد. به شلاق تا 74 ضربه محکوم خواهد شد.)

سوء استفاده از سفید مهر و سفید امضاء

به موجب ماده 673 قانون تعزارات سال 1375، هر کس از سفید مهر یا سفید امضایی که به او سپرده شده است با به هر طریق به دست آورده سوء استفاده نماید به یک تا سه سال حبس محکوم خواهد شد.

با توجه به عبارت متن ماده و ماهیت حقوقی آن، این جرم می تواند بدین شکل تعریف گردد. ( جرم سوء استفاده از سفید مهر و سفید امضاء عبارت است. از ارتکاب رفتار مجرمانه عمدی. امین به صورت نوشتن و تکمیل ورقه سفید امضاء یا سفید مهر بر خلاف آن چه بین او و صاحب امضا یا مهر توافق. شده است. و یا این که آن را متقلبانه و بدون رضایت صاحب مهر یا امضا به دست آورد. و به ضرر صاحب آن مورد استفاده قرار دهد.)

خواندن این مقاله  قانون باز خرید بیمه تامین اجتماعی: شرایط بازخرید بیمه تامین اجتماعی اجباری

وکیل کلاهبرداری در اصفهان

در این جرم رفتال مجرمانه، سو استفاده به صورت نوشتن مطلب تعهد آور بر روی سفید مهر یا سفید امضا در حالتی است. که برگ کاغذ فقط دارای مهر یا امضا بوده و یا در حالتی که نوشته یا سندی باشد. که مقداری از مطالب به صورت فرم چاپی یا دست نویس موجود است. و نوشتن قسمت های خالی توسط وی برخلاف توافق و به نحو متقلبانه صورت گرفته است.خیانت در امانت نوعی کلاهبرداری محسوب میشود

در خصوص نتیجه مجرمانه نیز باید بیان داشت که این جرم از جرایم مقید است. یعنی این جرم که سوء. استفاده به صورت نوشتن مطالب تعهد اور بر روی سفید مهری که به او امانت داده شده یا به طریق دیگری به دست آورده. باید منجر به خسارتی به سپارنده گردد.

خیانت مستخدمین دولت در اموال و اسناد دولتی

به طور کلی در صورتی که در جرم خیانت در امانت، دو شرط کارمند بودن فاعل و تعلق مال، درخصوص دولت این جرم صورت گیرد، عنوان تغییر می کند. هر چند ماهیت خیانت در امانت همچنان باقی است. در این مورد سه عنوان مجرمانه وجود دارد که شامل موارد زیر می باشد:

  • اختلاس
  • استفاده غیر مجاز از اموال دولتی یا تصرف غیر قانونی در اموال دولتی
  • مخفی کردن اسناد دولتی

جرایم در حکم خیانت در امانت

در مقررات کاری

در قانون تجارت در چند مورد برای برخی از عناوین مجرمانه، مجازات خیانت در امانت تعیین شده است. به موجب ماده 349 قانون تجارت:

( اگر دالال بر خلاف وظیفه خود نسبت به کسی که به او ماموریت داده، به نفع طرف دیگر به معامله اقدام نماید. و یا بر خلاف عرف تجاری محل، از طرف مزبور وجهی دریافت و یا وعده ی وجهی را قبول کند. مستحق اجرت و مخارجی که هزینه کرده نخواهد بود.

خواندن این مقاله  وکیل دیه در اصفهان: وکالت برای مطالبه دیه در استان اصفهان

به علاوه محکوم به مجازات مقرر برای خیانت در امانت خواهد شد.) با توجه به این که جرم مذکور دارای عناصر تشکیل دهنده ی خاص خود است. و تنها به لحاظ تشابه یا خیانت در امانت از باب ید امانی دلال، برای مرتکب مجازات خیانت در امانت در نظر گرفته می شود.

در مقررات ثبت اسناد و املاک

عدم انجام وظیفه، یعنی ترک فعل، مصداق رفتار خائنانه تلقی می شود که با ارکان خیانت در امانت همگون نیست. به طوری که ملاحظه می شود عنصر اصلی و سازنده ی این جرم از تبانی و سوء نیت اشخاص مکلف ناشی می شود و دامنه ی مسئولیت کیفری ان ها به قلمرو اموال غیر منقول نیز گسترش یافته است.

با این حال کسانی که به موجب قانون موظف به حفظ حقوق مربوط به املاک وقف یا حبح و یا ثلث باقی هستند اگر در اثر تبانی به وظایف قانونی خود عمل نکنند، به عنوان مرتکب جرم خیانت در امانت قابل تعقیب و مجازات خواهند بود.

مقررات تصدیق انحصار وراثت

اموال منقول یا غیر منقول و وجه نقد متعلق به متوفای مجهول الوارث در نزد متصرفان آن در حکم امانت است و چنانچه از تاریخ فوت متوفی ظرف مدت ده سال نسبت به اموال منقول و بیست سال نسبت به اموال غیر منقول کسی به عنوان وراثت ادعانی نکند آن اموال متعلق به دولت خواهد بود، ولی اگر متصرفان آن اموال را به دولت تسلیم یا تادیه نکنند به عنوان خیانت در امانت مجازات خواهند شد.

در مقررات شرکت های تعاونی

مدیران عامل، اعضای هیات مدیره، بازرسان و کارکنان شرکت های تهاونی نسبت به اموالی که در اختیار آن هاست، امین تلقی می شوند.

خواندن این مقاله  حضور وکیل به جای موکل در دادگاه امکان پذیر است؟

به موجب ماده ی 128 قانون شرکت های تعاونی، ( هر یک از مدیران عامل یا اعضای هیات مدیره یا بازرسان و یت کارکنان شرکت ها و اتحادیه های تعاونی، مرتکب خیانت در امانت در مورد وجوه و اموال شرکت یا اتحادیه گردد، به حداکثر مجازات مقرر در ماده ی 241 ق.م.ع. محکوم می شود.)

شما می توانید برای اطلاعات بیشتر از این جرایم و حل مشکلات در این خصوص با دفتر وکالت حامد امیری وکیل دادگستری اصفهان  تماس حاصل فرمایید و تا شما را در امور وکالت و همه مراحل مشاوره حقوقی یاری رساند.

جهت اخذ نوبت مشاوره حضوری یا غیر حضوری با وکیل خیانت در امانت در اصفهان می توانید از طریق سامانه نوبت سایت اقدام نمایید.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید