بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > تفاوت کلاهبرداری و خیانت در امانت وجه اشتراک کدامند؟

تفاوت کلاهبرداری و خیانت در امانت وجه اشتراک کدامند؟

وجه اشتراک و تفاوت کلاهبرداری با خیانت در امانت

مدت زمان تخمینی مطالعه: 7 دقیقه

تفاوت کلاهبرداری با خیانت در امانت:

  • در هر دو جرم اموال و اشیاء سپرده شده و در تحویل شخص است.
  • در هر دو جرم مرتکب به ضرر مالکین در اموال و اشیاء تصرف و تملک می کند.
  • هر دو جرم فاقد رکن اساسی یعنی ربودن به طور پنهانی از حرز است.

مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی اصفهان

تفاوت اختلاس با خیانت در امانت چیست؟

  • به طور کلی اختلاس را کارمند دولت مرتکب می شود ولی خیانت در امانت را عموم افراد می توانند مرتکب شوند.
  • قانونگذار مجازات شدیدتری را نسبت به جرم خیانت در امانت ، برای اختلاس در نظر گرفته است.
  • در مجازات اختلاس تعیین غرامت دو برابر مال مورد اختلاس حتمی است. ولی در خیانت در امانت این مجازات از پنجاه الی پانصد تومان به تصمیم دادگاه می باشد.
  • در اختلاس به مجرد تملک سوء نیت محرز است ولی در خیانت در امانت چون ید امانی است. پس از ابلاغ اظهار نامه و عدم استرداد سوء نیست محرز می گردد.
  • با توجه به وجوه افتراق مزبور از لحاظ سایر عناوین جزایی از قبیل سابقه و اعاده حیثیت و عفو و غیره نیز جهات افتراقی وجود دارد که در اینجا به آن ها نمی پردازیم.

با توجه به توضیحات بالا، دیده می شودکه اختلاس از نظر تعاریف قضایی و ارکان اساسی جرم همان خیانت در امانت است که به جهت حفظ مال و حقوق و دارایی دولت آن را زیر عنوان خاصی با مجازات شدیدتر جرم مستقلی قرار داده است.

 اختلاس و کلاهبرداری
اختلاس و کلاهبرداری

جرم خیانت در امانت و کلاهبرداری

اختلاس و خیانت در امانت، دو عنوان جزایی هستند که وجوه اشتراک و شباهت هایی آن ها را به هم پیوند داده و این فکر را قوت بخشیده که اختلاس، صورت مشدده ای از خیانت در امانت است.

خواندن این مقاله  مراحل شکایت جرم جعل عنوان چگونه است؟ مجازات جعل افراد عادی

آن چه به عنوان ممیزه و فارق اصلی اختلاس نسبت به خیانت در امانت می توان ذکر کرد، وصف و خصوصیات مرتکب است. به این ترتیب که در باب اختلاس، مرتکب بایستی مستخدم دولت و یا شخص در حکم مستخدم دولت باشد

و با انتفای این شرط، جرم اختلاس تحقق نمیابد ولی در باب خیانت در امانت و کلاهبرداری، وصف و خصوصیات مرتکب هیچ تاثیری در تحقق جرم ندارد. در سایر ابعاد و جهات، آن چه بیش از همه این سه جرم را به یکدیگر شبیه و قرین می کند، رکن معنوی و حصول نتیجه مجرمانه است. از جهت رکن معنوی، هر سه جرم جزو جرایم عمدی می باشند و از این حیث کاملا با یکدیگر اشتراک دارند.

شباهت کلاهبرداری و خیانت در امانت:

تفاوت کلاهبرداری با خیانت در امانت: از جهت حصول نتیجه، هر سه جرم جزو جرایم مقید هستند و تحقق هر سه منوط به حصول نتیجه و پیدایش ضرر می باشد و مادامی که ضرری بر رفتار مرتکب نشود، هیچ یک از این سه جرم محقق نخواهد شد. تسلیم قبلی مال را نیز می توان از جهات اشتراک بین دو جرم اختلاس و خیانت در امانت به موجب یک رابطه حقوقی امانت به موجب یک رابط حقوقی امانت آور پذیرفت، در حالی که در اختلاس تسلیم مال باید به سبب شغل و وظیفه باشد.

عکس قیمت‌های مشاوره سایت وکیل حامد امیری

بنابراین رابطه بین مستخدم و دولت تابع قواعد حقوق اداری و عمومی است. در کلاهبرداری رفتار مجرمانه استفاده از هر گونه وسیله ای که عرفا وسیله متقلبانه محسوب گردد. و قربانی جرم هم باید عملا فریب خورده و مالش را با رضایت در اختیار کلاهبردار قرار داده نتیجتا ارتکاب این جرم تنها علیه یک انسان قابل تصور خواهد بود. و کسی نمی تواند ماشین را فریب دهد، بنابراین استفاده از یک سکه تقلبی از تلفن همگانی کلاهبرداری محسوب نمی شود.

خواندن این مقاله  جرم افشای اسرار خصوصی

مجازات جرم کلاهبرداری و خیانت در امانت:

به این ترتیب این نحوه قانون گذاری این تصور را به وجود می آورد که بین جرایم از حیث رفتار مجرمانه، از جهتی تمایز و تفاوت وجود دارد و از جهتی با یکدیگر وجه تشابهاتی دارند. ولی باید توجه داشت که رفتا مجرمانه در هر سه جرم همان تصاحب و تملک است. که ممکن است صورت های متنوع و گوناگونی داشته باشد. و صورت شایع آن تلف و مفقود کردن و ربود.ن مال است.
در صورتی استعمال خیانت در امانت و یا اختلاس محسوب می شود که بیانگر تصاحب و تملک مال باشد. بنابراین مطلق استعمال مال امانی، خیانت در امانت نبوده و فاقد جنبه جزایی می باشد. و استعمال مال توسط کارمند دولت و همچنین مستخدم عمومی حاکی از تملک و تصاحب نباشد، تصرف غیر قانونی محسوب می شود.

وکیل خیانت در امانت در اصفهان
وکیل خیانت در امانت در اصفهان

تفاوت عمده و اصلی جرم اختلاس با دو جرم دیگر یعنی کلاهبرداری و خیانت در امانت، این است. که اولا علاوه بر تضرر به صاحب مال ارتکاب این جرم باعث ناهنجاری اقتصادی و ضرر به اجتماع گردیده و خود زمینه بروز یکسری اعمال مجرمانه دیگر می شود. ثانیا مرتکب به جرم اختلاس باعث ایجاد حس بی اعتمادی به دولت و موجب بی اعتباری به سیستم مدیریتی جامعه می گردد که این خود در دراز مدت به بی ثباتی سیاسی کشور منجر خواهد گشت.

دادخواست کلاهبرداری و خیانت در امانت:

در نهایت باید گفت که جرم اختلاس و خیانت در امانت هر دو از جرایم مقید می باشند. و تحقق کامل آن ها منوط به پیدایش و حصول نتیجه است. در باب خیانت در امانت قانونگذار در ماده 647 قانون مجازات اسلامی. با بیان این که ( آن ها را به ضرر مالکین یا متصرفین آن ها استعمال یا … کند) به این جزء از رکن مادی تصریح کرده است.

خواندن این مقاله  مجازات توهین به مقدسات در فضای مجازی چیست؟

ولی درباره اختلاس چنین صراحتی وجود ندارد. اما این عدم تصریح را نباید دلیل بر آن دانست که اختلاس جرمی مطلق است و نیاز به نتیجه ندارد. بر خلاف این موضوع، بعضی افراد این گونه تصور کرده اند. که اختلاس جرم مطلق است و نیاز به نتیجه ندارد و برای تحقق اختلاس لازم نیست که ضرر فعلی برای دولت یا دیگری داشته باشد. زیرا قانون پیدایش نتیجه مجرمانه خاصی را برای اختلاس پیش بینی نکرده است. بنابراین با استرداد مال موضوع اختلاس، جرم منتفی نخواهد شد حتی اگر مرتکب راسا اقدام به استرداد آن کرده باشد.

مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری:

دفتر وکالت حامد امیری وکیل پایه یک دادگستری در اصفهان: آماد‌ه ارائه خدمات وکالتی و مشاوره تخصصی و حرفه ای در زمینه های: وکیل خیانت در امانت، وکیل کلاهبرداری و همچنین خدمات وکیل آنلاین در اصفهان می تواند. به شما در امور وکالت مخصوصا در زمینه کلاهبرداری و خیانت در امانت و همه مراحل مشاوره حقوقی یاری رساند. جهت اخذ نوبت مشاوره حضوری یا غیر حضوری می توانید از طریق سامانه نوبت سایت اقدام نمایید.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید