مجازات توهین به مقدسات در فضای مجازی چیست؟

مجازات اهانت به مقدسات: در دنیای پیچیده. و سرشار از ناامنی کنونی اصلی‌ترین خواسته در جامعه وجود. نظم و آرامش است. در جامعه اسلامی از جمله فاکتورها جهت ایجاد امنیت. وجود عدالت و حق‌گرایی و رعایت مقررات اسلامی می‌باشد. در حقیقت زیر سایه این اصول است. که می‌توان جامعه‌ای خالی از فریب و نیرنگ داشت.

عکس قیمت‌های مشاوره سایت وکیل حامد امیری

ولی همواره افرادی بوده‌اند. که مخالف این اصول بوده. و در پی وارد کردن اختلال بر آسایش جامعه هستند. تا به اهداف سوء خود دست پیدا کنند. در این جهت از جمله مسائلی که در حال حاضر نگران کننده است. قداست زدایی و بی احترامی در برابر مقدسات می‌باشد.

قانون‌گذار به منظور پیشگیری از ترویج این نوع از جرائم با در نظر داشتن مقرراتی در این خصوص، به دنبال کاهش مبارزه با دین و مقدسات آن می‌باشد. حامد امیری وکیل خوب در اصفهان در این مقاله به بررسی جرم اهانت به مقدسات و مجازات اهانت به مقدسات خواهد پرداخت. همراه ما باشید.

مفهوم اهانت در قانون ایران

اهانت به شکل گفتار، فعل، نوشتن و اشاره صریح، عبارتند از:

  • به کار بردن. صریح الفاظ رکیک.
  • نسبت دادن هر فعل. و ترک فعلی که باعث حقارت گردد.
  • به طور مثال: بی اهمیت شمردن. روز عاشورا و شادی و هلهله. در آن روز.
  •  احداث شبکه‌های اجتماعی و نشر اکاذیب. در رابطه با مقدسات. مسلمانان (مرجع قضایی مربوطه: پلیس فتا)

جرم توهین به مقدسات در فضای مجازی

جرم توهین به مقدسات در فضای مجازی

جرم توهین به مقدسات در قانون مجازات اسلامی. مقرر گردیده است. در. ماده 513 قانون مجازات اسلامی. به این جرم اشاره. شده است. و بیان. شده است. که هر شخصی به افراد زیر توهین کند. چنانچه که مشمول. جرم ساب‌النبی نگردد. مرتکب جرم توهین. به مقدسات گردیده است. این مقدسات. عبارتند از:

  •  مقدسات اسلام.
  •  هر کدام از انبیا.
  • هر کدام از ائمه
  •  حضرت صدیقه طاهره

از این رو چنانچه هر کس اهانت و توهینی. به مقدسات کند. بر اساس قانون مجرم بوده و می‌بایست. مجازات گردد. با این حال نوع مجازاتی که. جهت توهین. به مقدسات. در نظر گرفته شده است. با اهانت به سایرین متفاوت می‌باشد.

نکات مهم در خصوص مفهوم اهانت و توهین

قذف که در این ماده بیان. شده است. به نسبت. دادن. زنا یا لواط به فردی اطلاق می‌شود. که به صورت مستقل از آن جرم انگاری شده است.

خواندن این مقاله  قانون اوقاف: بررسی تاریخچه اوقاف

قذف نسب به پیامبران، معصومین و ائمه اطهار در زیر مجموعه اهانت. و سب نبی به حساب می‌آید. و مجازات اهانت به مقدسات در پی خواهد داشت. که در ادامه به توضیح کامل آن خواهیم پرداخت.

توهین به روش مادی و رفتاری هم انجام می‌شود. و مواردی مثل پاره کردن نام. نشان دادن. علائم اهانت آمیز و… در برابر مقدسات هم جزو اهانت به مقدسات به حساب می‌آید.

مجازات اهانت به مقدسات موقعی اعمال می‌گردد. که توهین در انجام فعل باشد. نه ترک آن. به عنوان مثال چنانچه شخصی. با آوردن. نام پیامبر. (ص) صلوات نفرستد. توهینی نکرده است.

الفاظ به. کار رفته. و یا عمل. انجام شده. می‌بایست. به صورت مشخص توهین باشند. در غیر این صورت عمل یا رفتاری که مغایر با ادب باشد. هم اهانت به مقدسات دانسته نمی‌شود.

مصادیق توهین می‌بایست معلوم باشند. به این معنی که در لفظ و حرکت. به طور کامل مشخص باشد. که طرف اهانت کدام یک از مقدسات است. علاوه بر این توهین می‌بایست. صریح باشد. و چنانچه حرفی. زده شود. که بتوان توهین را از آن برداشت کرد. مجازات اهانت به مقدسات. را به خود اختصاص نمی‌دهد.

اهانت می‌بایست علنی باشد. تا محقق شود. یعنی اهانت. انجام شده. به مقدسات در نزد اشخاص ثالث باشد.
لازم به ذکر است. که در قانون. بیان شده. توهین به افراد زنده جرم بوده جز آنکه. به صورت خاص جرم انگاری گردیده باشد که در خصوص توهین به مقدسات این مورد صدق می‌کند. و در قانون به سب نبی. اشاره شده است.

مجازات اهانت به مقدسات و سب نبی

در مطالب فوق بیان شد. که به کار بردن. الفاظ رکیک و نسبت. دادن آن. به افرادی که. زنده نیستند. اهانت و توهین به حساب نمی‌آید جز آنکه در قانون به صورت مستقل و تعیین شده از آن جرم انگاری شده است. در حالی که پیامبران، ائمه اطهار و معصومین در قید حیات نیستند. باز هم توهین تلقی. شده. و مجازات اهانت به مقدسات را در پی خواهد داشت. توهین به این موارد در قانون در زمره سب النبی محسوب می‌گردد. و به صورت مستقل مجازات‌های. بسیار سنگینی جهت آن مشخص گردیده است.

خواندن این مقاله  وکیل معاملات در اصفهان: راهنمای کامل برای انتخاب تجارت خود

در ماده ۲۶۲ قانون مجازات اسلامی. در خصوص سب با ساب. النبی چنین مقرر گردیده است:

«هر کس پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله وسلم و یا هریک از انبیاء عظام. الهی را دشنام دهد. یا قذف کند ساب النبی است.»

همچنین در تبصره همین ماده مصادیق. مشمول این ماده گسترده‌تر و عام‌تر. شده است:
«قذف هر یک از ائمه معصومین علیهم السلام. و یا حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها یا دشنام به ایشان در حکم سب نبی است.»

لازم به ذکر است. که در صورت تحقق ماده ۲۶۳ قانون مجازات اسلامی. اهانت رخ نداده است. و مرتکب مشمول مجازات اهانت به مقدسات نخواهد شد.

«هرگاه متهم به سب، ادعاء نماید که اظهارات وی از روی اکراه، غفلت. سهو یا در حالت مستی یا غضب یا سبق لسان یا بدون توجه به معانی کلمات و یا نقل قول از دیگری بوده است. ساب النبی محسوب نمی شود.»

نکاتی در خصوص سب النبی و مجازات اهانت به مقدسات فردی

در ماده ۲۶۲ اهانت به هر یک از انبیا الهی مد نظر بوده. و تنها پیامبر اسلام مد نظر قرار نگرفته است.
ماده ۲۶۳ و تحقق آن ضرورتی. به اثبات نداشته. و صرف ادعا مرتکب مبنی بر جهالت، غفلت سهو، مستی، غضب یا سبق لسان از اعمال مجازات اهانت به مقدسات و ساب النبی جلوگیری می‌کند.

قذف نبی که در ماده ۲۶۲ بیان. شده است. مقصود نسبت. دادن. زنا یا لواط به پیامبران و دیگر مصادیق. ماده است.

مجازات اهانت به مقدسات

مجازات اهانت به مقدسات

مجازات اهانت به مقدسات با توجه به نوع اهانت یا شرایط. آن متفاوت است. که در این بخش به توضیح آن خواهیم پرداخت:

دشنام یا نسبت دادن. قذف به پیامبر اسلام. دیگر انبیاءالهی، معصومین و ائمه اطهار مجازات. اعدام را به دنبال خواهد داشت.
در ماده ۲۶۲ دلایل رافع مسئولیت. کیفری جرم اهانت به مقدسات. و سب البنی به این صورت بیان شده است.
«هرگاه سب در حالت مستی یا غضب یا به نقل از دیگری باشد. و صدق اهانت کند. موجب تعزیر تا هفتاد و چهار ضربه شلاق است.»

خواندن این مقاله  وصیت نامه قانونی: متن وصیت نامه برای خانواده! حامد امیری

مجازات اعدام فقط برای ساب النبی در نظر. گرفته می‌شود. و چنانچه توهین به مقدسات. و مصادیق آن در حوزه شمول
سب النبی نباشد. مجازات آن مشمول. ماده ۵۱۳ قانون مجازات اسلامی می‌شود:
«هر کس به مقدسات اسلام. و یا هر یک از انبیاء عظام یا ائمه طاهرین. (ع) یا حضرت صدیقه طاهره. (س) اهانت نماید. اگر مشمول حکم‌ ساب‌النبی باشد. اعدام می‌شود. و در غیر این صورت به حبس از یک تا پنج سال. محکوم خواهد شد.»
بر اساس این ماده هر نوع توهین به مقدسات. و افراد مذهبی. که در آن توهین یا قذف نباشد. مجازات حبس تعزیری به دنبال دارد.

این ماده مجازات اهانت به مقدسات. دیگر ادیان را در حوزه شمول. خود قرار نداده است. تنها در شرایطی توهین به مقدسات دیگر ادیان مجازات این ماده را به دنبال دارد که اهانت. انجام شده. به بی احترامی و توهین به اسلام هم منجر شود.

چنانچه توهین در وضعیت مستی و بی اختیاری باشد. مشمول ماده ۱۵۴ قانون مجازات اسلامی خواهد شد. که در آن تصریح شده است. مستی از دلایل رافع مسئولیت بوده. و مرتکب مشمول. مجازات این جرم نمی‌گردد.

کلام آخر

در این مطلب به توضیح کامل جرم و مجازات اهانت به مقدسات. پرداخته شد. شدت مجازات‌های این جرائم به این دلیل است که بر اساس اصول قوانین اساسی کشور. اسلام پایه و اساس کشور. ما بوده و توهین به آن، اهانت به نظام است. و طبیعتا اهانت و توهین به نظام و کشور. شدیدترین مجازات‌ها را به دنبال خواهد داشت.

سوالات متداول

اهانت به مقدسات یعنی چه؟

برخی از افراد و موضوعات برای قانونگذار اهمیت ویژه دارند. افرادی مثل پیامبران و … . هر کس رفتاری انجام دهد. و یا حرفی بزند که در عرف. توهین به آنها به حساب آید. مرتکب توهین به مقدسات شده است. توضیحات کامل در متن مقاله بیان شده است.

اهانت به چه کسانی توهین به مقدسات است؟

اهانت به پیامبران، ائمه و…. توهین به مقدسات به حساب می‌آید. برای مطالعه جزئیات به متن مقاله مراجعه نمایید.

مجازات توهین به مقدسات چیست؟

مجازات توهین به مقدسات، حبس تعزیری است. که میزان آن و شرایط دیگر در متن مقاله بیان شده است.