جرم افشای اسرار خصوصی

برملا کردن یا افشای اسرار خصوصی علاوه بر اینکه ازنظر اخلاقی مذموم و ناپسند به شمار می آید از منظر قانون مجازات اسلامی نیز می توان آن را در زمره جرایم قرار داد.

جرم افشای اسرار خصوصی به ویژه در طول سالهای های اخیر و با توجه به توسعه روز افزون وسایل ارتباطی مخابراتی، پرونده های بی شماری را به خود اختصاص داده است. زیرا افشای اسرار خصوصی اشخاص با استفاده از وسایل هوشمند ارتباطی (برای مثال انتشار اسکرین شات از چت یا گفتگوی خصوصی و تهدید به انتشار آن) بسیار رایج شده است.

در این مقاله برآنیم تا به اختصار شرایط تحقق جرم افشای اسرار ، مستند قانونی جرم انتشار اسکرین شات از چت خصوصی و تهدید به انتشار آن که در بعضی مواقع با جرم اخاذی توام می شود، مجازات افشای اسرار، افشای اسرار حرفه ای، تهدید به انتشار اسکرین شات، معرفی بهترین وکیل کیفری در اصفهان و مواردی از این دست را به شما به اشتراک بگذاریم.

چرا افشای اسرار خصوصی جرم است؟

تلاش در راستای حفظ و عدم افشای اسرار دیگران، بیش از آنکه یک تعهد قانونی به شمار آید، یک تعهد اخلاقی و شرعی است.  با توجه به اینکه پایه و بن مایه اغلب قوانین مجازات اسلامی ما اخلاق است، افشای اسرار نیز در این قانون جرم تلقی شده و برای آن مجازات هایی در نظر گرفته شده است.

در قانون مجازات اسلامی، افشای اسرار خصوصی، در صورت دارا بودن برخی شرایط خاص، جنبه کیفری پیدا می کند. مجازات در نظر گرفته شده در این قانون بیشتر متوجه شخص صاحب سر و افشا کننده خواهد بود.

برخی از رازداران حرفه‌ای به واسطه شغل، کار، پیشه و موقعیت اجتماعی خاص خود، به اسرار مردم آگاهند. این افراد اگر اقدام به افشای اسرار نمایند، ضرری که در اثر افشاء اسرار حاصل می شود، متوجه جامعه می گردد.

خواندن این مقاله  وکیل توقیف اموال در اصفهان: چگونه وکیلان توقیف اموال را متوقف می‌کنند

ازین رو قانونگذار در راستای تقویت بنیان اعتماد موجود میان افراد جامعه نسبت به یکدیگر و نیز برآورده‌سازی حقوق و آزادی‌های شخصی و اعتماد به افرادی که دارای شغل و حرفه خاص هستند، مبادرت به جرم انگاری جرم افشای اسرار حرفه‌ای و شغلی نموده است.

مجازات افشای اسرار خصوصی از نظر قانونی

قانونگذار در سال 1375 در ماده 648 قانون تغزیرات، قانونی به ثبت رسانده که بر اساس آن اگر پزشک، جراح، طبیب و یا دارو فروش که به واسطه کار خود می توانند محرم اسرار اشخاص باشد، اسرار مردم را در غیر از مواردی که قانون اجازه داده است فاش سازد و در این‌باره دارای شاکی خصوصی باشد به مجازات سه ماه و یک روز تا یک سال حبس و یا به یک میلیون و پانصد هزار ریال تا شش میلیون ریال جزای نقدی محکوم می شود. این ماده یعنی ماده 648 مشتمل بر اشخاصی است که به واسطه موقعیت و پیشه کاری خود، محرم اسرار دیگران واقع می شوند و شامل افراد عادی جامعه نمی شود.

جرم افشای اسرار

اگرچه در گذشته، امکان پیگیری و تعقیب اشخاصی که با استفاده از تجهیزات ارتباطی و الکترونیکی اقدام به افشای اسرار می نمودند، وجود نداشت، اما با گسترش سریع این تجهیزات در جامعه و به تبع آن فراونی این شکل از جرم، مجازاتی نیز برای این گروه از مجرمان درنظر گرفته شد.

مجازات تعیین شده برای این گروه از مجرمان در ماده 17 قانون جرایم رایانه‌ای (ماده 745 قانون مجازات اسلامی کتاب تعزیرات مصوب 1375) ذکر شده است. براساس ماده 17 قانون جرایم رایانه‌ای که براساس آخرین اصلاحات ماده 745 قانون تعزیرات شناخته می شود هر شخص حقیقی که با استفاده از تجهیزات رایانه‌ای و مخابراتی مثل کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت، تلفن همراه هوشمند و مواردی از این دست، بدون اجازه یا کسب رضایت دیگری صدا، تصویر، فیلم های خانوادگی و خصوصی و به طور کلی اسرار وی را بدون مجوز قانونی منتشر کند و بدین وسیله منجر به رسوایی و بی آبرویی شود به حبس از 91 روز تا 2 سال (حبس درجه 6 مطابق ماده 19 قانون مجازات اسلامی) یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هردو مجازات محکوم می شود.

خواندن این مقاله  تفاوت کلاهبرداری و خیانت در امانت وجه اشتراک کدامند؟

جرم انتشار اسکرین شات از چت خصوصی

یکی از پرسش های پرتکرار از سوی برخی مراجعان آن است که آیا به اشتراک گذاری یک اسکرین شات از چت خصوصی جرم است؟ و اینکه اگر این مسئله جرم است، مجازات در نظر گرفته شده برای آن چیست و به چه میزان است؟

پاسخ این پرسش عبارت است از: افشای اسرار خصوصی دیگران که شامل اسکرین شات از چت و گفتگوی شخصی هم می شود مطابق  ماده 745 قانون تعزیرات، جرم بوده و مرتکب به مجازات تعیین شده محکوم می شود. قانون در این مورد تا بدانجا پیش رفته که نه تنها انتشار تصاویری از صفحات گفتگو را جرم تلقی کرده بلکه حتی تهدید به این کار یعنی تهدید به انتشار اسکرین شات از چت خصوصی و .. را نیز جرم به شمار آورده است.  مطابق ماده 669 قانون مجازات، اگر تهدید کننده، تهدید را عملی نکند نیز قابل تعقیب و مجازات است چرا که تهدید به این کار، بر اساس ماده 669 جرم مطلق است، چه نتیجه جرم محقق بشود چه نتیجه محقق نشود. بنابراین صرف تهدید به انتشار تصاویر جرم است و مرتکب به مجازات مندرج در ماده 669 محکوم خواهد شد

شمول جرم افشای اسرار حرفه ای

قانونگذار در ماده 648 قانون مجازات اسلامی بعضی از اشخاص حقیقی موضوع حکم قانون را که به لحاظ ویژگی و خصوصیت شغل و حرفه خود همانند پزشکان، جراحان و اطبا را احصا نموده است و در قسمت دوم ماده تصریح نموده است که تمامی کسانی که به واسطه حرفه خود محرم اسرار مردم می شوند مشمول ماده 648 قانون مجازات اسلامی می شوند و البته تشخیص تحقق جرم یا عدم تحقق جرم با قاضی دادگاه خواهد بود.

خواندن این مقاله  انواع وصیت نامه و شرایط آن! انواع وصیتنامه

افشای اسرار توسط اطبا و سایر فعالان حوزه پزشکی

در قانون مجازات اسلامی نیز برای آندسته از اشخاصی به واسطه موقعیت کاری خود محرم اسرار بیماران و اشخاص قرار می گیرند نیز مجازاتی در باب افشای اسرار در نظر گرفته شده است. در ماده 4 آیین نامه انتظامی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای شاغلان حرفه های  پزشکی و وابسته مصوب 30/4/1378 صریحا بیان شده است که این افراد فعالان حوزه پزشکی نظیر پزشک، داروساز، طبیب و … جز در موارد قانونی اجازه افشای اسرار و اطلاعات مرتبط با بیماری اشخاص را ندارند.

بهترین وکیل پایه یک در اصفهان

بدیهی است در ارتباط با پرونده های حقوقی، حضور یک وکیل مجرب و آشنا به ماده‌های قاونی در کنار شما، می تواند کمک شایانی به پیشبرد صحیح پرونده نماید. از این رو پیشنهاد ما به شما این است که در صورت درگیر شدن با پرونده های حقوقی نظیر افشای اسرار و البته سایر پرونده های حقوقی حتما از حضور یک وکیل خبره و کارآزموده بهره ببرید. اگر به دلیل عدم اطلاع از ریزه‌کاری‌های قانون در پی یک وکیل مجرب و خبره هستید می توانید از مشاوره‌های وکیل پایه یک دادگستری، آقای حامد امیری بهره بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *