بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > جرم شهادت دروغ در اعسار چیست؟

جرم شهادت دروغ در اعسار چیست؟

جرم شهادت دروغ در اعسار چیست؟

مجازات شهادت دروغ در اعسار

جرم شهادت دروغ در اعسار چیست؟ شهادت یعنی اطلاع دادن از حقی به نفع شخصی و به ضرر شخصی دیگر. بعضا امکان دارد اتفاقی رخ دهد که ادله و سندی به منظور اثبات آن رویداد وجود نداشته باشد.

ولی اشخاص در اتفاق افتادن آن رویداد شاهد و ناظر بوده باشند به این اشخاص که رویدادی را مشاهده کرده‌اند. شاهد نامیده می‌شوند و در صورتی که این اشخاص آنچه را که مشاهده نموده‌اند اطلاع دهند. این مسئله موجب می‌گردد که مورد دعوایی اثبات شود و حقی از شخصی به دلیل نبود اسناد و مدارک کافی تضییع نگردد.

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

در قانون ایران شهادت شرعی از جمله علل اثبات دعوا به حساب می‌آید. که به لحاظ شرع و فقهای شورای نگهبان حتی گاها بر سند رسمی هم ارجحیت دارد. ولی نکته قابل توجهی که بایستی آن را در نظر داشت این است.

که شهودی که شهادت می‌دهند می‌بایست از شروط شهادت دادن در دادگاه را برخوردار باشند. و بدون برخورداری از شروط شهادت در دادگاه، شهادت شهود در محاکم قابلیت استماع نخواهد داشت.

حامد امیری وکیل پایه یک در اصفهان در ادامه به بررسی جرم شهادت دروغ در اعسار می‌پردازد. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

شرایط شهود اعسار چیست؟

به موجب قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، هر شخصی محکوم به پرداخت مالی به دیگری است. و از اجرای حکم دادگاه اجتناب نماید، در صورتی که بدهی عین مشخص باشد.

آن مال دریافت شده و به طلبکار پرداخت خواهد شد و چنانچه این مسئله امکان پذیر نباشد. به موجب قانون نحوه اجرای احکام مدنی، دیگر اموال بدهکار توقیف گردیده و بعد از توقیف دارایی او دین طلبکار پرداخت خواهد شد.

ولی در صورتی که امکان پرداخت دین از طریق بدهکار در این شرایط وجود نداشته باشد. با توجه به درخواست طلبکار می‌توان شخص بدهکار را تا موقع اجرای حکم یا تایید. شدن ادعای اعسار و یا کسب رضایت طلبکار حبس یا بازداشت کرد.

جرم شهادت دروغ در اعسار

بر همین اساس، اشخاصی که قادر به پرداخت دیون خود نیستند. و یا آنکه توانایی تأدیه هزینه دادرسی را نداشته باشند، در شرایطی که شروط تقدیم تقاضای اعسار را دارند.

بایستی دادخواست اعسار خود را به دادگاه تسلیم کنند تا محکوم به حبس نشوند. از نظر حقوقی، اعسار، به این معنا است که فرد در موقعیتی قرار گرفته است.

خواندن این مقاله  آگاهی زنان از وکالت طلاق: ابزاری برای زنان در مسیر بهبود وضعیت زندگی زناشویی

که دارایی کافی به منظور پرداخت دیون خود را نداشته و یا آنکه علی رغم دارا بودن مال کافی، به آنها دسترسی ندارد. که در این شرایط بایستی گفت که فرد، معسر یا ندار است.

با وجود این منظور از دارایی کافی این می‌باشد که بدهکار به غیر از مستثنیات دین دارای مال دیگری نباشد. و منظور از مستثنیات دین، اموالی است که وجود آنها برای زندگی شخص الزامی است. و امکان توقیف آنها در ازای پرداخت دین وجود ندارد؛ مانند خانه در شان بدهکار.

مجازات شهادت دروغ در اعسار:

با این حال، موضوع قابل توجهی که در این رابطه وجود دارد، این است. که افرادی که پرداخت محکوم به یا هزینه دادرسی ادعای اعسار را مطرح می‌کنند، بایستی در مرحله نخست در دادگاه اعسار خود را اثبات کنند. و به موجب قانون، این مسئله از طریق معرفی شهود اعسار، امکان پذیر خواهد بود.

ولی سوالی که پیش می‌آید این است. که شرایط شهود اعسار و جرم شهادت دروغ در اعسار چیست؟و کسانی که تصمیم شهادت دادن به منظور اثبات اعسار شخص را دارند. از نظر قانونی می‌بایست چه شرایطی داشته باشند؟ در جواب این سوال بایستی بگوییم که اصولا افرادی که تصمیم به شهادت دارند، لازم است. دادای یک سری شرایط باشند و در غیر این حالت شهادت ایشان قابل قبول نیست.

جرم شهادت دروغ:

به موجب قانون، یکی از شرایط شهود این است که بالغ و عاقل و با ایمان باشند. علاوه بر این، شهود می‌بایست عادل باشد و حلال زاده باشند. یکی دیگر از شروط شهادت شهود، بایستی به نداشتن دشمنی با دو طرف دعوی و نداشتن نفع شخصی در مورد دعوی اشاره داشت.

افرادی هم که مشغول به تکدی گری یا ولگردی هستند، قادر به ادای شهادت نخواهند بود. بر همین اساس، در جواب این سوال که شرایط شهود اعسار چیست، بایستی بگوییم.

که شهود به منظور اثبات اعسار از پرداخت محکوم به یا هزینه دادرسی باید شرایط مذکور را داشته باشند. و در دادگاه حضور پیدا کرده و در رابطه با اینکه شرایط مالی بدهکار یا مدعی اعسار چگونه است، ادای شهادت کنند.

البته، در رابطه با شرایط شهود اعسار، لازم است. که به این نکته توجه داشت به موجب قانون، شهادت بستگان و خویشاوندان با ممنوعیت قانونی روبه‌رو نخواهد بود.

خواندن این مقاله  بهای خواسته چیست؟ نحوه‌ی اعتراض به بهای خواسته چگونه است؟

از این رو، حتی در شرایطی که شهود اعسار جزو افراد خانواده معسر باشند. از نظر قانونی واجد ایراد نمی‌باشد؛ مشروط به اینکه دارای شرایط مقرر گردیده در قانون باشند.

نحوه شهادت شهود اعسار

نحوه شهادت شهود اعسار، به این ترتیب می‌باشد. که شخص معسر ضمن دادخواست اعسار خویش و تسلیم آن به دادگاه صالح به جهت ارائه درخواست اعسار بایستی ابتدا نسبت.

به تنظیم یک استشهادیه اعسار از پرداخت محکوم به اقدام نموده و آن را به دادخواست خود ضمیمه کند. همانطور که بیان شد، بر اساس این استشهادیه شهود اعسار باید اطلاعات کافی در رابطه با هویت، شغل. میزان درآمد و نحوه قانونی امرار معاش مدعی اعسار را بیان کنند.

البته، تنظیم شهادت نامه از طریق شهود اعسار به تنهایی به منظور اثبات اعسار کافی نیست. بلکه به شهود اعسار دادگاه ابلاغ می‌کند که در جلسه دادگاه حضور پیدا کند.

و در رابطه با موقعیت مالی بدهکار یا معسر توضیحاتی ارائه دهد. به همین خاطر، نحوه شهادت شهود اعسار به شکل حضوری و شهادت شفاهی هم میسر است.

از این رو، امکان دارد که دادگاه با مورد بررسی قرار دادن شهادت شهود اعسار این مسئله را احراز کند. که شخص معسر از پرداخت محکوم به، واقعا قدرت مالی جهت پرداخت بدهی را نداشته و در این شرایط نسبت. به تقسیط دین بدهکار اقدام خواهد کرد. شهادت دروغ در اعسار

با این حال، بایستی در نظر داشت که بعد از معرفی شهود اعسار از طریق بدهکار، طلبکار هم حق دارد. متقابلا به شهود اعتراض وارد آورد و به اصطلاح آنها را جرح کند.

در نتیجه، بعد از ادای شهادت از طریق شهود اعسار، قاضی دادگاه می‌بایست. در رابطه با شهادت شهود اعسار و اعتبار آن تصمیم اتخاد کرده و برحسب آن، حکم صادر کند.

از این رو، در رابطه با نحوه شهادت شهود اعسار. بایستی به برخوردار بودن شرایط قانونی مورد نیاز برای شاهدان و همچنین تعداد آنها توجه داشت. علاوه بر این، در صورت جرح شهود اعسار، امکان دارد تایید شهادت ایشان با مشکل روبه‌رو گردد.

مجازات قسم و شهادت دروغ در دادگاه

در مواجهه با شهادت دروغ در دعوای اعسار چه باید کرد ؟

شهادت به این معنا است که فردی به سود یکی از اصحاب دعوا و به ضرر دیگری از وقوع امری خبر می دهد. اما حالا اگر این شهادت کذب باشد چه؟ جرم شهادت دروغ در اعسار قابل پیگیری و مقابله است؟

خواندن این مقاله  وصیت نامه قانونی: متن وصیت نامه برای خانواده! حامد امیری

بر اساس ماده ۱۲۵۸ قانون مدنی شهادت شهود از جمله دلایل اثبات دعوا است. شرایط شاهد به موجب ماده ۱۳۱۳ قانون مدنی و ماده ۱۵۵ قانون آیین دادرسی کیفری به شرح زیر است: «مجازات شهادت کذب در دادگاه»

ون و پانصد هزار تا دوازده‌ میلیون ریال جریمه نقدی خواهد شد.

رکن روانی این جرم هم آگاهی شاهد از کذب بودن شهادت و سوءنیت در ادای شهادت کذب است. شهادت کذب نه تنها ضمانت اجرای کیفری و حقوقی به دنبال خواهد داشت.

و مرتکب مشمول مجازات پیش بینی در ماده ۶۵۰ قانون مجازات اسلامی و همچنین جبران خسارت وارد گردیده به متضرر می‌گردد. بلکه دارای اثر در رای دادگاه هم می‌باشد.

در حقیقت در صورتی که شهادت کذب اساس رای دادگاه از جمله دادگاه حقوقی یا کیفری واقع گردد. میتوان با اثبات دروغ بودن شهادت شهود، به رای صادر اعتراض کرد. متن در مورد شهادت دروغ

مشاوره انلاین با وکیل در خصوص متن در مورد شهادت دروغ:

دفتر وکالت حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

پذیرش حضوری: شنبه تا سه شنبه از ساعت ۱۶:۳۰ لغایت ۲۰:۳۰

پذیرش غیر حضوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۱۳:۰۰ لغایت ۱۶:۰۰

مشاوره فوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۸:۳۰ لغایت ۲۳:۰۰

آدرس دفتر وکالت: اصفهان، خیابان سجاد، ابتدای خیابان قائم مقام فرهانی، مجتمع شیخ بهایی طبقه اول واحد ۱۱

کلام آخر

شهادت کذب عبارتند از ادای گواهی دروغ در دادگاه به مقامات رسمی از طریق شاهد. شهادت دروغ جرم به شمار می‌رود و برای شاهدی که شهادت دروغ بدهد در قانون مجازات پیش بینی.

ماده ۶۵۰ قانون مجازات اسلامی رکن قانونی شهادت دروغ است. بر اساس همین ماده هر شخصی در دادگاه نزد مقامات رسمی ادای شهادت دروغ کند. محکوم به ۳ ماه و ۱ روز تا ۲ سال حبس می‌شود. و یا محکوم به یک میلیون و پانصد هزار تا دوازده‌ میلیون ریال جریمه نقدی خواهد شد.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید